پایگاه اطلاعرسانی پژوهشکده تاریخ معاصر؛
در پی صدور اعلامیه بالفور وزیر امور خارجه بریتانیا در نوامبر 1917 در حمایت از تشکیل حکومت یهودی در سرزمین فلسطین، همایشهای متعددی برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی و نخبگان انگلیسی برگزار کرد. ازجمله همایشها، تجمعی بود که در دسامبر همان سال در تماشاخانه کینگزوی لندن برگزار گردید.
این همایش به ریاست آقای هورووتیس 1 برپا شد که انبوهی از یهودیان در آن حضور یافتند. از جمله کسانی که در این همایش سخنرانی کردند میتوان به شخصیتهای زیر اشاره کرد: خاخام اعظم لرد لمینگتون 2، اسرائیل زنگویل، جوزف کوئن 3، دکتر اسلیگ برود تسکی 4، دکتر دیوید جاکلمان 5 و اسرائیل کوهن 6. لرد لمینگتون 7 در میان استقبال پرشور حاضرین، طی سخنانی، ضمن شادمانی از فرصتی که در اختیارش قرار گرفته بود، حمایت خود را از جنبش صهیونیستی ابراز داشت. وی گفت با اظهارات لرد روبرت سیسیل در همایش تالار اوپرای لندن مبنی بر اینکه اعلامیه دولت بریتانیا اولین گام سازنده از سوی ملل متحد در جهت اجرای اصول مهم تأمین آزادی و عدالت برای ملل کوچک است، هم عقیدهام. وی افزود این اعلامیه به همان اندازه که برای یهودیان سودمند است، برای بریتانیا نیز منافعی در بر دارد. یهودیان و مردم بریتانیا و مردم مشرق زمین از همکاری میان بریتانیا و یهودیان در شرق نزدیک، بهره فراوان خواهند برد.
در این همایش نیز در میان شور و شوق فراوان شرکتکنندگان قطعنامهای، مشابه بیانیه گردهم آئی تالار اوپرای لندن صادر شد. متن این بیانیه که مؤلف این کتاب تهیه کرده بود بشرح زیر است:
سازمان صهیونیستی در کشورهای متفق که من افتخار نمایندگی آنرا بر عهده دارم از اعلامیه دوم نوامبر دولت اعلیحضرت بسیار شادمان است. تودههای صهیونیست، از بیانیه رسمی دولت بریتانیا و دیدگاههای آن که به روشنی و به دور از هر گونه ابهامی ابراز شده است، عمیقآ سپاسگزارند. نسلهای آینده یهود از ثمرات این اعلامیه تاریخ؛ از قدرت اراده، نیت صادقانه، وفاداری تزلزلناپذیر به روح یهودیت، خیرخواهی و همدردی بیدریغ با ستمدیدگان، تجلیل خواهند کرد.
باید توجه داشت که احساس شادمانی از صدور این اعلامیه به مراتب بیشتر از رضایت خاطر معقولی است که نتیجه موفقیتآمیز شکایتهای ما در نزد دولت بریتانیا، پدید آورده است. صرف نظر و فراتر از هر میثاق مکتوبی، پی میبریم که این اعلامیه، مظهر وحدت هماهنگ آرمانهای معنوی و ملاحظات سیاسیای است که جنبش صهیونیستی را به ابزاری ارزشمند برای پیشبرد تمدن و برادری و رهائی تمامی ملل ستمدیده و آزادی نهائی آنها از جنگ، نفرت، و سوء تفاهم غمانگیز قرون تبدیل کرده است.
در بحبوحه جنگ جهانی، در میان اندوه و ویرانی غیرقابل تصور، بریتانیای کبیر طرح تأسیس کانونی از هنرهای صلح و الگوی عدالت را بشارت داد. این اندیشه و طرح نه تنها کاملا اجراشدنی، بلکه عمیقآ شاعرانه است. ما، وارد حساسترین لحظه تاریخیمان شدهایم. جنگ کنونی بدون شک به نقطه عطفی در تاریخ جهان تبدیل خواهد شد. این از اقبال خوش قوم یهود است که میتواند خود را به عنوان الگویی که الهامبخش ابتکار بیمانند بریتانیای کبیر و متحدانش بوده است، قلمداد کند. 8 خوشاقبالی بزرگتر قوم یهود این است که ارزش آن را داشته است تا از حمایت بزرگمنشانه دولت اعلیحضرت که اعلامیه اخیر بارزترین نمونه آن است برخوردار شود. اگر دولت بریتانیا و متحدان آن در ایجاد یک موطن ملی یهودیان در فلسطین نقش مهمی ایفا کنند چه شکوه و افتخاری که در انتظار آنها نخواهد بود!
هدف ما از تأسیس موطن ملی یهود در سرزمین مقدس پدرانمان، تداوم بخشیدن به سنتهای بیمانند نژاد خود در زیباترین و گستردهترین شکل ممکن است. یهودیه بود که راه پیشرفت را به بشریت نشان داد. یهودیه بود که بزرگترین و بیمانندترین درسها، درباره زندگی ملل یعنی درس آزادی و عدالت را به جهانیان آموخته است. یهودیه است که به کانون آزادی و خاستگاه سعادت ملل تبدیل خواهد شد. فلسطین نباید لگدکوب قدرتهای نظامی شود. فلسطین موطن ملتی کوچک و آزاده است نه جای گروهی از فرمانبرداران. فلسطین، اماکن مقدس مسیحی مهمی در خود جای داده است. تمامی اماکن مقدس شکوهمند ما در فلسطین قرار دارند. از این اماکن در نهایت احترام، از خودگذشتگی، آرامش و عشق متقابل، پاسداری خواهد شد. در گرداگرد اماکن مقدس، زندگی صادقانه، ساده و پاک از زمین خواهد جوشید. ما ملتی صلحجو هستیم. 9 قصد داریم تا زمین را بارور و افکار و اندیشههای خود را ترویج دهیم. آینده ما بر گاوآهن تکیه دارد نه بر شمشیر، بر کتاب متکی است و نه بر گلوله، 10 تأثیر معنوی فلسطین احیاء شده، تردیدناپذیر است، آینده این سرزمین که حد و مرزی ندارد به شما تعلق دارد؛ هر یک از شما، هماکنون هم قسمتی از آن را در درون خود دارید. بیائید تا با کار و تلاش در کنار یکدیگر عنوان قوم یهود را که وجدان نوع بشر قلمداد میشود، حفظ و تقویت کنیم.
دولت بریتانیا با صدور اعلامیه خود تلاش کرده است تا وحشت بیاساس را که توهمی بیش نیست از میان بردارد. توانائی یهودیان در تأسیس موفقیتآمیز و سامان یافته کشور یهود (و ما به داشتن چنین توانی در یهودیان اطمینان داریم) بدون شک موقعیت این قوم یهود را بین مردم جهان سخت تقویت خواهد کرد. این، جزئی از ایمان، بلندپروازی و خوشبینی یهودیان است. ما به عنوان صهیونیست به نبوغ قوم بنیاسرائیل ایمان داریم. این باور به رهائی یهودیان کمک خواهد کرد. یهودیان ساکن در کشورهای مختلف که خواستار مشارکت فعال در این زمینه نیستند، کسانی که نمیخواهند از حق سکونت در فلسطین استفاده کنند، میتوانند در هر جائی که اکنون اقامت دارند، باقی بمانند. 11 ما کارگزاران مهاجرت نیستیم. ما منادیان یک آرمان تاریخی هستیم و میخواهیم به یهودیان برای تحقق این آرمان کمک کنیم.
در چنین صحنه حساسی از تاریخ قوم یهود، دامنزدن به اختلاف داخلی و فلج کردن جنبشی که میتواند نتایج بسیارثمربخشی به بار آورد، جنایت است. نباید چنین شود. وحدت قوم یهود باید از هر لحاظ در اولویت قرار گیرد. اکثریت یهودیان از تلاش همکیشان خود در راه آرمان یهودیت با اشتیاق حمایت خواهند کرد و کسانی که نمیخواهند در این کار مشارکت کنند (کسانی که همچون ماموت اثری از آنها بر روی زمین باقی نخواهد ماند) باید سکوت اختیار کنند. 12 کمترین توقعی که میتوانیم از آنها داشته باشیم این است که مزاحمتی برای ما ایجاد نکنند و مانع کار ما نشوند. کجاست آن یهودی که وظیفه خود را،که علاوه بر منطق و منافع کاملا روشن، با وجدان و شرافت نیز سازگاری دارد نادیده میگیرد؟ کدام یهودی است که از ایفای نقش ناچیز خود در کمک به سرزمین قدیمی اسرائیل و ایمان به آن دریغ ورزد. سرزمینی که اکنون ویران است اما عنقریب با پایان یافتن مصائب هولناک و رنجهای فراوانی که متحمل شده است به سوی زیبائی هر چه باشکوهتر و تجدید حیات پیش خواهد رفت و این تحول به دور از هر گونه خودمدار انگاری، مایه سرافرازی و تجلیل از آرمانهای شریف یهود و بشریت است.
علاوه بر این، تلاش میشود تا جمعیت غیریهود فلسطین و کشورهای همسایه به مانعی بر سر راه یهودیان تبدیل شوند. هدف آنان ایجاد تفرقه و نارضایتی و روحیه تفرقه در میان یهودیان است. ما بر آنیم تا آنها را از این لذت محروم کنیم. این گونه تلاشهای مذبوحانه، راه به جائی نخواهد برد. درک عمیق واقعیتها ما را از ارتکاب اینگونه خطاها باز میدارد.
ما، منتهای تلاش خود را برای جلوگیری از برخورد منافع خود با منافع اعراب به کار خواهیم بست. آیا میتوان ما را ضد سامی معرفی کرد؟ 13
به اعتقاد ما، لحظه بحرانی کنونی و چشمانداز گسترده تحولات دورانساز، فرصت بسیار مناسبی برای برقراری روابط دوستانه و پایدار بین ملتهائی که اهداف مشترکی را دنبال میکنند، فراهم آورده است. منظور ما روابط کاملا دوستانه بین یهودیان، اعراب و ارامنه است. نمایندگان سرشناس این سه ملت، اصل برقراری روابط دوستانه را پذیرفتهاند. با توجه به چنین آغازی، با اطمینان به همکاریهای فکری، اجتماعی و اقتصادی میان این سه ملت چشم دوختهایم. امروز ما و اعراب و ارامنه برای تعیین آزادنه سرنوشت خود در کنار یکدیگر قرار داریم. ما با احساسی آکنده از برادری به تشکیل کشور پادشاهی عرب و تجدید حیات شکوهمند و آزاد ملیت سامی چشم دوختهایم و از صمیم قلب آرزو میکنیم که ملیّت شریف ارمنی که تاکنون نتوانسته است ابراز وجود کند بتواند به آرمان ملی خود در ارمنستان قدیمی جامه عمل بپوشاند.
ریشههای ما در گذشته با یکدیگر پیوند داشتهاند و سرنوشت ما در آینده نیز به یکدیگر گره خواهد خورد.
این است موضع ما در قبال همسایگان آتی خود. 14 اکنون یک نکته دیگر را باید به برادران خود بگویم. ما یهودیان، ما که آرزوی آیندهای بهتر را در سر داریم، دورانی را انتظار میکشیم که حقوق معنوی ارزش و اعتباری بیشتری داشته باشد، پیش از این چه وضعیتی داشتهایم؟ ما را خیالپرداز و دیوانه میخواندند قدرت مادی، خود را شکستناپذیر میدانستند و چنان وضعیتی آکنده از بیتفاوتی پدید آورده بودند که هر گونه امیدی به آینده، خواب و خیال و رؤیا به حساب میآمد. ما در بستر زوال و تباهی خفته بودیم. اکنون به پا خواستهایم و اعلامیه دولت اعلیحضرت، نیروی معنوی شکستناپذیری در ما پدید آورده است. تئودور هرتزل، اولین رهبر و رهبر فناناپذیر ما سالها پیش بر تأسیس سازمانهای صهیونیستی در این کشور بزرگ و متبرک که در قلب هر یهودی جای دارد، تأکید کرد. او یک دولتمرد بود یا پیامبر؟ که به اعتقاد من هم دولتمرد بود هم پیامبر.
بیست سال پیش، دویست و بیست نفر از یهودیان از سراسر جهان در اولین کنگره صهیونیستی در شهر بال سوئیس شرکت کردند. گرچه شرکتکنندگان در این همایش امکاناتی در اختیار نداشتند، از نیروی شگرفی در زمینه سامان دادن امور برخوردار بودند. و این چیزی جز نیروی حق نبود، چون دویست و بیست یهودی شرکتکننده در همایش بال تنها با تکیه بر حقانیت آرمان خود توانستند در مبارزه علیه میلیونها نفر از مخالفان خود در میان قوم یهود، پیروز شوند. آقای بالفور، اعلامیه را برای ارائه به سازمان صهیونیستی برای لرد روچیلد ارسال کرد. ما با شادمانی این اعلامیه را دریافت کردیم؛ اما متأسفانه، یا شاید بهتر باشد که بگویم خوشبختانه باید این اعلامیه را به مردم یهود عرضه کنیم و امیدوارم آنها نیز همانند ما صهیونیستها، با شادمانی از این اعلامیه استقبال کنند. شاید این بزرگترین دستآورد دولت بریتانیا باشد که پیش از تحویل دادن فلسطین به یهودیان، هدیه بسیار ارزشمندی به آنان اعطا کرده است و آن هدیه همانا وحدت یهود 15 است.
تاریخ ثابت خواهد کرد که آقای بالفور، بزرگترین آشتی دهنده در میان قوم یهود است، بزرگتر از بسیاری از خاخامها و کمیتههای همبستگی. ما پراکنده و آشفته بودیم اما اکنون کاملا متحد و یکپارچهایم، برادرانی هستیم که دست در دست یکدیگر دادهاند و برای آزادی تلاش میکنند. ما از نمایندگان "سازمان سرزمینی یهود" و رهبر سرشناس آنها، اسرائیل زنگویل، استقبال میکنیم. من به قدیمیترین سازمان یهودی انگلیس یعنی "هیئت نمایندگان 16" و تمامی سازمانهائی که نمایندگان آنها در این همایش حضور دارند خوشآمد میگویم. مخالفان دیروز به متحدان امروز تبدیل شدهاند و مخالفان امروز، متحدان فردای ما خواهند بود، به شرط آنکه ضرورتهای زمان را درک کنند.
در روز چهاردهم دسامبر 1917، نمایندگان صهیونیست شامل لرد روچیلد، آقای جیمزدو روچیلد، دکتر چلنو، دکتر حیم وایزمن و ناهوم سوکولف در کابینه جنگی انگلیس حضور یافتند. آنها ضمن ابلاغ قدردانی قوم یهود از اعلامیه دوم نوامبر، تصرف اورشلیم توسط نیروهای بریتانیائی را تبریک گفتند.
منبع: برگرفته از کتاب تاریخ صهیونیسم نوشته ناهوم سوکولوف، جلد 2
________________________________
1. P.Horowitz
2. Lord Lamington
3. Joseph cowen
4. Slig Brodestky
5. David Jochelmann
6. Israel Cohen
7. این صهیونیست، طی حوادث مشروطه ایران و بالاخص دوران فعالیت احزاب سیاسی در مجلس دوم،آشکارا از مواضع حزب دمکرات حمایت میکرد، او همراه با لرد کرزن، ادوارد براون، سید امیر علی و عدهای دیگر انجمن ایران را شکل داد که از اندیشههای باستانگرایانه و نژادپرستانه جمعی از اعضای حزب دمکرات حمایت میکرد.
8. به نظر میرسد جنگ جهانی اول به گونهای طراحی شده که سرنوشت صهیونیستها با خوشاقبالی رقم خورد!
9. اگر یهودیان یک ملت بودند، چرا لرد روچیلد توصیه میکرد که بر ملیت سرزمینی که در آنجا زندگی میکنند، پا برجا باشند؟ حقیقت این است که ملت یهودی وجود خارجی نداشت، یهودیان در ملیتهای مختلف حضور داشته و دارند.
10. امروز هر ناظر منصفی با توجه به تحولات منطقه و نقش رژیم صهیونیستی بیش از پیش به واهی بودن این ادعاها پی میبرد.
11. این اظهارات با مفهوم «ملت یهودی» که جنبش صهیونیسم آن را سرلوحه اقدامات خود قرار داده است منافات دارد.
12. میبینیم که صهیونیستهای مدعی آزادی یهودیان، حتی با همکیشان خود که البته با مسلک سیاسی آنها همراهی نداشتند چگونه با توهین و تهدید برخورد میکردند؟
13. دستکم تاریخ تشکیل اسرائیل تاکنون خلاف این را نشان داده است.
14. ماجراهایی نظیر قتل عام اعراب مسلمان در دیر یاسین، کفر قاسم، تل زعتر، صبرا و شتیلا و صدها و هزاران ماجرای خونین دیگر خود نشاندهنده واهی بودن این ادعاهای صهیونیستهاست. امروز هم صهیونیستها آشکارا مسلمانان را از خانه و کاشانه خود آواره میکنند و با سبعیت منازل آنها را بر سرشان ویران میسازند و در اراضی اعراب شهرکهای صهیونیستنشین تأسیس میکنند. این است مواضع صهیونیسم در برابر همسایگان خود!
15. این سخن نشان میدهد که ملت واحد یهود ساخته و پرداخته سیاستهای انگلیس بوده است.
16. Board of Deputies
در پی صدور اعلامیه بالفور وزیر امور خارجه بریتانیا در نوامبر 1917 در حمایت از تشکیل حکومت یهودی در سرزمین فلسطین، همایشهای متعددی برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی و نخبگان انگلیسی برگزار کرد. ازجمله همایشها، تجمعی بود که در دسامبر همان سال در تماشاخانه کینگزوی لندن برگزار گردید.
این همایش به ریاست آقای هورووتیس 1 برپا شد که انبوهی از یهودیان در آن حضور یافتند. از جمله کسانی که در این همایش سخنرانی کردند میتوان به شخصیتهای زیر اشاره کرد: خاخام اعظم لرد لمینگتون 2، اسرائیل زنگویل، جوزف کوئن 3، دکتر اسلیگ برود تسکی 4، دکتر دیوید جاکلمان 5 و اسرائیل کوهن 6. لرد لمینگتون 7 در میان استقبال پرشور حاضرین، طی سخنانی، ضمن شادمانی از فرصتی که در اختیارش قرار گرفته بود، حمایت خود را از جنبش صهیونیستی ابراز داشت. وی گفت با اظهارات لرد روبرت سیسیل در همایش تالار اوپرای لندن مبنی بر اینکه اعلامیه دولت بریتانیا اولین گام سازنده از سوی ملل متحد در جهت اجرای اصول مهم تأمین آزادی و عدالت برای ملل کوچک است، هم عقیدهام. وی افزود این اعلامیه به همان اندازه که برای یهودیان سودمند است، برای بریتانیا نیز منافعی در بر دارد. یهودیان و مردم بریتانیا و مردم مشرق زمین از همکاری میان بریتانیا و یهودیان در شرق نزدیک، بهره فراوان خواهند برد.
در این همایش نیز در میان شور و شوق فراوان شرکتکنندگان قطعنامهای، مشابه بیانیه گردهم آئی تالار اوپرای لندن صادر شد. متن این بیانیه که مؤلف این کتاب تهیه کرده بود بشرح زیر است:
سازمان صهیونیستی در کشورهای متفق که من افتخار نمایندگی آنرا بر عهده دارم از اعلامیه دوم نوامبر دولت اعلیحضرت بسیار شادمان است. تودههای صهیونیست، از بیانیه رسمی دولت بریتانیا و دیدگاههای آن که به روشنی و به دور از هر گونه ابهامی ابراز شده است، عمیقآ سپاسگزارند. نسلهای آینده یهود از ثمرات این اعلامیه تاریخ؛ از قدرت اراده، نیت صادقانه، وفاداری تزلزلناپذیر به روح یهودیت، خیرخواهی و همدردی بیدریغ با ستمدیدگان، تجلیل خواهند کرد.
باید توجه داشت که احساس شادمانی از صدور این اعلامیه به مراتب بیشتر از رضایت خاطر معقولی است که نتیجه موفقیتآمیز شکایتهای ما در نزد دولت بریتانیا، پدید آورده است. صرف نظر و فراتر از هر میثاق مکتوبی، پی میبریم که این اعلامیه، مظهر وحدت هماهنگ آرمانهای معنوی و ملاحظات سیاسیای است که جنبش صهیونیستی را به ابزاری ارزشمند برای پیشبرد تمدن و برادری و رهائی تمامی ملل ستمدیده و آزادی نهائی آنها از جنگ، نفرت، و سوء تفاهم غمانگیز قرون تبدیل کرده است.
در بحبوحه جنگ جهانی، در میان اندوه و ویرانی غیرقابل تصور، بریتانیای کبیر طرح تأسیس کانونی از هنرهای صلح و الگوی عدالت را بشارت داد. این اندیشه و طرح نه تنها کاملا اجراشدنی، بلکه عمیقآ شاعرانه است. ما، وارد حساسترین لحظه تاریخیمان شدهایم. جنگ کنونی بدون شک به نقطه عطفی در تاریخ جهان تبدیل خواهد شد. این از اقبال خوش قوم یهود است که میتواند خود را به عنوان الگویی که الهامبخش ابتکار بیمانند بریتانیای کبیر و متحدانش بوده است، قلمداد کند. 8 خوشاقبالی بزرگتر قوم یهود این است که ارزش آن را داشته است تا از حمایت بزرگمنشانه دولت اعلیحضرت که اعلامیه اخیر بارزترین نمونه آن است برخوردار شود. اگر دولت بریتانیا و متحدان آن در ایجاد یک موطن ملی یهودیان در فلسطین نقش مهمی ایفا کنند چه شکوه و افتخاری که در انتظار آنها نخواهد بود!
هدف ما از تأسیس موطن ملی یهود در سرزمین مقدس پدرانمان، تداوم بخشیدن به سنتهای بیمانند نژاد خود در زیباترین و گستردهترین شکل ممکن است. یهودیه بود که راه پیشرفت را به بشریت نشان داد. یهودیه بود که بزرگترین و بیمانندترین درسها، درباره زندگی ملل یعنی درس آزادی و عدالت را به جهانیان آموخته است. یهودیه است که به کانون آزادی و خاستگاه سعادت ملل تبدیل خواهد شد. فلسطین نباید لگدکوب قدرتهای نظامی شود. فلسطین موطن ملتی کوچک و آزاده است نه جای گروهی از فرمانبرداران. فلسطین، اماکن مقدس مسیحی مهمی در خود جای داده است. تمامی اماکن مقدس شکوهمند ما در فلسطین قرار دارند. از این اماکن در نهایت احترام، از خودگذشتگی، آرامش و عشق متقابل، پاسداری خواهد شد. در گرداگرد اماکن مقدس، زندگی صادقانه، ساده و پاک از زمین خواهد جوشید. ما ملتی صلحجو هستیم. 9 قصد داریم تا زمین را بارور و افکار و اندیشههای خود را ترویج دهیم. آینده ما بر گاوآهن تکیه دارد نه بر شمشیر، بر کتاب متکی است و نه بر گلوله، 10 تأثیر معنوی فلسطین احیاء شده، تردیدناپذیر است، آینده این سرزمین که حد و مرزی ندارد به شما تعلق دارد؛ هر یک از شما، هماکنون هم قسمتی از آن را در درون خود دارید. بیائید تا با کار و تلاش در کنار یکدیگر عنوان قوم یهود را که وجدان نوع بشر قلمداد میشود، حفظ و تقویت کنیم.
دولت بریتانیا با صدور اعلامیه خود تلاش کرده است تا وحشت بیاساس را که توهمی بیش نیست از میان بردارد. توانائی یهودیان در تأسیس موفقیتآمیز و سامان یافته کشور یهود (و ما به داشتن چنین توانی در یهودیان اطمینان داریم) بدون شک موقعیت این قوم یهود را بین مردم جهان سخت تقویت خواهد کرد. این، جزئی از ایمان، بلندپروازی و خوشبینی یهودیان است. ما به عنوان صهیونیست به نبوغ قوم بنیاسرائیل ایمان داریم. این باور به رهائی یهودیان کمک خواهد کرد. یهودیان ساکن در کشورهای مختلف که خواستار مشارکت فعال در این زمینه نیستند، کسانی که نمیخواهند از حق سکونت در فلسطین استفاده کنند، میتوانند در هر جائی که اکنون اقامت دارند، باقی بمانند. 11 ما کارگزاران مهاجرت نیستیم. ما منادیان یک آرمان تاریخی هستیم و میخواهیم به یهودیان برای تحقق این آرمان کمک کنیم.
در چنین صحنه حساسی از تاریخ قوم یهود، دامنزدن به اختلاف داخلی و فلج کردن جنبشی که میتواند نتایج بسیارثمربخشی به بار آورد، جنایت است. نباید چنین شود. وحدت قوم یهود باید از هر لحاظ در اولویت قرار گیرد. اکثریت یهودیان از تلاش همکیشان خود در راه آرمان یهودیت با اشتیاق حمایت خواهند کرد و کسانی که نمیخواهند در این کار مشارکت کنند (کسانی که همچون ماموت اثری از آنها بر روی زمین باقی نخواهد ماند) باید سکوت اختیار کنند. 12 کمترین توقعی که میتوانیم از آنها داشته باشیم این است که مزاحمتی برای ما ایجاد نکنند و مانع کار ما نشوند. کجاست آن یهودی که وظیفه خود را،که علاوه بر منطق و منافع کاملا روشن، با وجدان و شرافت نیز سازگاری دارد نادیده میگیرد؟ کدام یهودی است که از ایفای نقش ناچیز خود در کمک به سرزمین قدیمی اسرائیل و ایمان به آن دریغ ورزد. سرزمینی که اکنون ویران است اما عنقریب با پایان یافتن مصائب هولناک و رنجهای فراوانی که متحمل شده است به سوی زیبائی هر چه باشکوهتر و تجدید حیات پیش خواهد رفت و این تحول به دور از هر گونه خودمدار انگاری، مایه سرافرازی و تجلیل از آرمانهای شریف یهود و بشریت است.
علاوه بر این، تلاش میشود تا جمعیت غیریهود فلسطین و کشورهای همسایه به مانعی بر سر راه یهودیان تبدیل شوند. هدف آنان ایجاد تفرقه و نارضایتی و روحیه تفرقه در میان یهودیان است. ما بر آنیم تا آنها را از این لذت محروم کنیم. این گونه تلاشهای مذبوحانه، راه به جائی نخواهد برد. درک عمیق واقعیتها ما را از ارتکاب اینگونه خطاها باز میدارد.
ما، منتهای تلاش خود را برای جلوگیری از برخورد منافع خود با منافع اعراب به کار خواهیم بست. آیا میتوان ما را ضد سامی معرفی کرد؟ 13
به اعتقاد ما، لحظه بحرانی کنونی و چشمانداز گسترده تحولات دورانساز، فرصت بسیار مناسبی برای برقراری روابط دوستانه و پایدار بین ملتهائی که اهداف مشترکی را دنبال میکنند، فراهم آورده است. منظور ما روابط کاملا دوستانه بین یهودیان، اعراب و ارامنه است. نمایندگان سرشناس این سه ملت، اصل برقراری روابط دوستانه را پذیرفتهاند. با توجه به چنین آغازی، با اطمینان به همکاریهای فکری، اجتماعی و اقتصادی میان این سه ملت چشم دوختهایم. امروز ما و اعراب و ارامنه برای تعیین آزادنه سرنوشت خود در کنار یکدیگر قرار داریم. ما با احساسی آکنده از برادری به تشکیل کشور پادشاهی عرب و تجدید حیات شکوهمند و آزاد ملیت سامی چشم دوختهایم و از صمیم قلب آرزو میکنیم که ملیّت شریف ارمنی که تاکنون نتوانسته است ابراز وجود کند بتواند به آرمان ملی خود در ارمنستان قدیمی جامه عمل بپوشاند.
ریشههای ما در گذشته با یکدیگر پیوند داشتهاند و سرنوشت ما در آینده نیز به یکدیگر گره خواهد خورد.
این است موضع ما در قبال همسایگان آتی خود. 14 اکنون یک نکته دیگر را باید به برادران خود بگویم. ما یهودیان، ما که آرزوی آیندهای بهتر را در سر داریم، دورانی را انتظار میکشیم که حقوق معنوی ارزش و اعتباری بیشتری داشته باشد، پیش از این چه وضعیتی داشتهایم؟ ما را خیالپرداز و دیوانه میخواندند قدرت مادی، خود را شکستناپذیر میدانستند و چنان وضعیتی آکنده از بیتفاوتی پدید آورده بودند که هر گونه امیدی به آینده، خواب و خیال و رؤیا به حساب میآمد. ما در بستر زوال و تباهی خفته بودیم. اکنون به پا خواستهایم و اعلامیه دولت اعلیحضرت، نیروی معنوی شکستناپذیری در ما پدید آورده است. تئودور هرتزل، اولین رهبر و رهبر فناناپذیر ما سالها پیش بر تأسیس سازمانهای صهیونیستی در این کشور بزرگ و متبرک که در قلب هر یهودی جای دارد، تأکید کرد. او یک دولتمرد بود یا پیامبر؟ که به اعتقاد من هم دولتمرد بود هم پیامبر.
بیست سال پیش، دویست و بیست نفر از یهودیان از سراسر جهان در اولین کنگره صهیونیستی در شهر بال سوئیس شرکت کردند. گرچه شرکتکنندگان در این همایش امکاناتی در اختیار نداشتند، از نیروی شگرفی در زمینه سامان دادن امور برخوردار بودند. و این چیزی جز نیروی حق نبود، چون دویست و بیست یهودی شرکتکننده در همایش بال تنها با تکیه بر حقانیت آرمان خود توانستند در مبارزه علیه میلیونها نفر از مخالفان خود در میان قوم یهود، پیروز شوند. آقای بالفور، اعلامیه را برای ارائه به سازمان صهیونیستی برای لرد روچیلد ارسال کرد. ما با شادمانی این اعلامیه را دریافت کردیم؛ اما متأسفانه، یا شاید بهتر باشد که بگویم خوشبختانه باید این اعلامیه را به مردم یهود عرضه کنیم و امیدوارم آنها نیز همانند ما صهیونیستها، با شادمانی از این اعلامیه استقبال کنند. شاید این بزرگترین دستآورد دولت بریتانیا باشد که پیش از تحویل دادن فلسطین به یهودیان، هدیه بسیار ارزشمندی به آنان اعطا کرده است و آن هدیه همانا وحدت یهود 15 است.
تاریخ ثابت خواهد کرد که آقای بالفور، بزرگترین آشتی دهنده در میان قوم یهود است، بزرگتر از بسیاری از خاخامها و کمیتههای همبستگی. ما پراکنده و آشفته بودیم اما اکنون کاملا متحد و یکپارچهایم، برادرانی هستیم که دست در دست یکدیگر دادهاند و برای آزادی تلاش میکنند. ما از نمایندگان "سازمان سرزمینی یهود" و رهبر سرشناس آنها، اسرائیل زنگویل، استقبال میکنیم. من به قدیمیترین سازمان یهودی انگلیس یعنی "هیئت نمایندگان 16" و تمامی سازمانهائی که نمایندگان آنها در این همایش حضور دارند خوشآمد میگویم. مخالفان دیروز به متحدان امروز تبدیل شدهاند و مخالفان امروز، متحدان فردای ما خواهند بود، به شرط آنکه ضرورتهای زمان را درک کنند.
در روز چهاردهم دسامبر 1917، نمایندگان صهیونیست شامل لرد روچیلد، آقای جیمزدو روچیلد، دکتر چلنو، دکتر حیم وایزمن و ناهوم سوکولف در کابینه جنگی انگلیس حضور یافتند. آنها ضمن ابلاغ قدردانی قوم یهود از اعلامیه دوم نوامبر، تصرف اورشلیم توسط نیروهای بریتانیائی را تبریک گفتند.
منبع: برگرفته از کتاب تاریخ صهیونیسم نوشته ناهوم سوکولوف، جلد 2
________________________________
1. P.Horowitz
2. Lord Lamington
3. Joseph cowen
4. Slig Brodestky
5. David Jochelmann
6. Israel Cohen
7. این صهیونیست، طی حوادث مشروطه ایران و بالاخص دوران فعالیت احزاب سیاسی در مجلس دوم،آشکارا از مواضع حزب دمکرات حمایت میکرد، او همراه با لرد کرزن، ادوارد براون، سید امیر علی و عدهای دیگر انجمن ایران را شکل داد که از اندیشههای باستانگرایانه و نژادپرستانه جمعی از اعضای حزب دمکرات حمایت میکرد.
8. به نظر میرسد جنگ جهانی اول به گونهای طراحی شده که سرنوشت صهیونیستها با خوشاقبالی رقم خورد!
9. اگر یهودیان یک ملت بودند، چرا لرد روچیلد توصیه میکرد که بر ملیت سرزمینی که در آنجا زندگی میکنند، پا برجا باشند؟ حقیقت این است که ملت یهودی وجود خارجی نداشت، یهودیان در ملیتهای مختلف حضور داشته و دارند.
10. امروز هر ناظر منصفی با توجه به تحولات منطقه و نقش رژیم صهیونیستی بیش از پیش به واهی بودن این ادعاها پی میبرد.
11. این اظهارات با مفهوم «ملت یهودی» که جنبش صهیونیسم آن را سرلوحه اقدامات خود قرار داده است منافات دارد.
12. میبینیم که صهیونیستهای مدعی آزادی یهودیان، حتی با همکیشان خود که البته با مسلک سیاسی آنها همراهی نداشتند چگونه با توهین و تهدید برخورد میکردند؟
13. دستکم تاریخ تشکیل اسرائیل تاکنون خلاف این را نشان داده است.
14. ماجراهایی نظیر قتل عام اعراب مسلمان در دیر یاسین، کفر قاسم، تل زعتر، صبرا و شتیلا و صدها و هزاران ماجرای خونین دیگر خود نشاندهنده واهی بودن این ادعاهای صهیونیستهاست. امروز هم صهیونیستها آشکارا مسلمانان را از خانه و کاشانه خود آواره میکنند و با سبعیت منازل آنها را بر سرشان ویران میسازند و در اراضی اعراب شهرکهای صهیونیستنشین تأسیس میکنند. این است مواضع صهیونیسم در برابر همسایگان خود!
15. این سخن نشان میدهد که ملت واحد یهود ساخته و پرداخته سیاستهای انگلیس بوده است.
16. Board of Deputies