کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تغییر تقویم هجری شمسی به شاهنشاهی

5 ارديبهشت 1394 ساعت 14:25

افتخار بلارشک


 
در طول تاریخ حکومتهای غیر مردمی و غیر مشروع برای استقرار قدرت و اثبات حقانیت حکومت خود متوسل به روشهایی می‌شوند و رژیم خود را با گذشته تاریخی و باستانی پیوند می‌دهند. یکی از اقدامات شاه برای ساختن هویت جعلی خود تغییر تقویم جلالی با مبدا هجری  شمسی به تقویم شاهنشاهی با پیشینه‌ایمبهم و بدون در نظر گرفتن باورهای مذهبی مردم بود.
 
عده‌ای از عوامل حکومت مانند شجاع‌الدین شفا، هادی هدایتی و ... به تهیه مقدمات تغییر تاریخ شمسی به شاهنشاهی پرداختند، در تاریخ 24 اسفند 1354 جلسه مشترک مجلس شورای ملی و سنا تشکیل شد و طرحی از طرف دولت به قید سه فوریت تقدیم به مجلسین ارسال شد که به تصویب رسید. به موجب این طرح تقویم ایران تغییر کرد و تاجگذاری کورش مبدا تاریخ قرار گرفت و به جای تاریخ هجری شمسی تاریخ شاهنشاهی اعلام گردید و سال 1355 به سال 2535 تغییر یافت.
 
محمدرضا پهلوی سعی داشت که ارزشهای فرهنگی حکومت پهلوی را به ایران باستان و شاهان آن دوره نسبت دهد، البته ناگفته نماند که تصویب و اجرای این قانون از همان ابتدا با مخالفت و اعتراض روحانیون و مردم روبه رو شد تا جایی که رژیم پهلوی بنا به درخواست مردم انقلابی در شهریور 1357 آن را منسوخ نمود و تاریخ هجری شمسی را جایگزین آن نمود.


کد مطلب: 3317

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/gallery/3317/2/تغییر-تقویم-هجری-شمسی-شاهنشاهی

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir