کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کودتای 28 مرداد 1332

26 بهمن 1393 ساعت 12:05


زهرا عباسی
 
دولت دکتر مصدق، در دوره دوم حکومت سیزده ماهه‌اش از سی تیر 1331 با انواع توطئه‌ها، تشنجات و درگیریهای خیابانی مواجه بود. وقوع کودتای 28 مرداد، به عمر حکومت ملی مصدق پایان داد و سوای زیان مالی و اقتصادی، خسران دموکراسی و لطمه‌ای که در نتیجه کودتا به فرایند جامعه مدنی ایران وارد آمد، برای 25 سال استبداد و خفقان را بر فضای کشور مستولی نمود.
 
از جمله وقایع مهم این دوره عبارتند از: قطع روابط سیاسی ایران و انگلیس، بروز اختلاف بین دکتر مصدق و آیت‌الله کاشانی و بعضی از اعضای با نفوذ جبهه ملی در مورد لایحه تمدید اختیارات مصدق، لغو تصمیم مسافرت شاه به خارج و قتل سرتیپ افشارطوس.
 
کرمیت روزولت مسئول اجرای طرح کودتا و سرنگونی دولت دکتر مصدق شد. به دنبال تأیید رفراندوم انحلال مجلس هفدهم که مصدق آن را به رأی مردم گذارده بود، سرهنگ نصیری که از جانب نخست‌وزیر منصوب شاه ــ زاهدی ــ جهت ابلاغ حکم عزل مصدق رفته بود با افراد و تجهیزاتشان توقیف شد و شاه از ترس با ثریا عازم بغداد شد که موج تظاهرات و شادی مردم را در روزهای 26 و 27 مرداد در پی داشت، اما در روز 28 مرداد ورق برگشت و خانه رهبر ملی تخریب و غارت و خود وی محاکمه و به سه سال حبس محکوم شد و تا پایان عمر در قریه احمدآباد در تبعید بود و همانجا درگذشت.
 


کد مطلب: 3343

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/gallery/3343/2/کودتای-28-مرداد-1332

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir