کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

«نظری بر پژواک انقلاب اسلامی ایران در جهان امروز» در گفت‌وشنود با زنده‌یاد آیت‌الله محمدعلی تسخیری

استکبار جهانی به این نتیجه رسیده که انقلاب اسلامی شکست‌ناپذیر است

2 شهريور 1399 ساعت 19:34

در روزهایی که بر ما گذشت، عالم مجاهد و پرتکاپو، زنده‌یاد آیت‌الله محمدعلی تسخیری، روی از جهان برگرفت و رهسپار ابدیت گشت. هم از این روی و در تکریم تلاش‌های ارجمند آن بزرگ، گفت‎وشنودی منتشرنشده از آن مرحوم را به شما تقدیم می‌کنیم. روحشان شاد.


از نظر جنابعالی، انقلاب اسلامی در سطح کشورهای اسلامی و جهان، موجب چه تحولاتی شده است؟
بسم‌الله الرحمن الرحیم. پاسخ به این سؤال، تأمل و فرصت وسیعی را می‌طلبد و بنده سعی می‌کنم به طور مختصر، به مهم‌ترین تحولاتی که انقلاب اسلامی در سطح منطقه، کشورهای اسلامی و دنیا به‌وجود آورده است، اشاره کنم. از نظر من، انقلاب اسلامی ایران، مهم‌ترین حادثه قرن بیستم و یکی از مهم‌ترین حوادث تاریخ اسلام است که توانست در سطح دنیا، گرایش به معنویت را تقویت کند. در طول این چهار دهه، نمونه‌های زیادی از این پدیده‌ را در دنیا شاهد بوده‌ایم،‌ از جمله لرزیدن پایه‌های الحاد در بلوک شرق و گرایش مجدد مردم به دین در سطح جهان. گرایش دنیای مسیحیت به دین و گرایش مردم دنیا به معنویت، حقیقتا معلول پیروزی انقلاب اسلامی است. همچنین تخریب اسطوره‌های سیاسی موهومی چون: دوقطبی بودن دنیا و تقسیم آن به بلوک شرق و غرب و عدم امکان استقلال یک کشور، در پرتو انقلاب اسلامی ممکن شد.
در کشورهای اسلامی نیز، پیروزی انقلاب اسلامی، امید به برپایی حکومت‌های اسلامی و حاکمیت قرآن و اجرای احکام اسلامی را در دل مسلمین زنده کرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شاهد خودباوری مسلمین در سطح جهان بودیم و هستیم. اینکه مسلمین با امید و اشتیاق، به آینده‌ای می‌اندیشند که سنن اسلامی در سطح جامعه‌شان محقق شود و گسترش یابد، امر مهمی است. در سطح جهان اسلام و در نگاه کلان‌تر دنیای امروز، گرایش زنان مسلمان به رعایت حجاب، مبارزه با مفاسد اخلاقی، دعوت به ایجاد شوراهای اسلامی، سیر به سمت اجرای قوانین اسلامی، حرکت به سوی اخلاق اسلامی، بیداری اسلامی و بسیاری از ارمغان‌های ارزنده دیگر، حاصل انقلاب اسلامی است که سال به سال بر تأثیر آن افزوده شده و آزادی‌خواهان جهان را به گرایش به معنویت و اخلاق و دین تشویق کرده است.
 
آیت‌الله محمدعلی تسخیری
 
بیش از چهار دهه از انقلاب اسلامی می‌گذرد. آیا تغییری در نگرش جهان نسبت به انقلاب اسلامی مشاهده می‌کنید؟
مهم‌ترین دستاورد چهل سال مقاومت خستگی‌ناپذیر ملت ایران، این است که استکبار جهانی به این نتیجه رسیده که این انقلاب شکست‌ناپذیر است و لذا تلاش می‌کنند که به نوعی، با آن کنار بیایند و آن را وادار به سازش کنند! نکته مهم دیگر، آگاهی دنیای استکبار به قدرت لایزال اسلام، به عنوان مهم‌ترین عامل محرکه ملل مسلمان است. آنان به خوبی متوجه این نکته شده‌اند که اسلام، دین انزوا و دوری از سیاست و جامعه نیست، بلکه در تمام این سطوح، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و در واقع قادر است تمدن نوینی را در سطح جهان پایه‌ریزی و مطرح کند.
 
نقش جمهوری اسلامی در ایجاد تمدن نوین اسلامی چیست؟
جمهوری اسلامی به مسلمانان دنیا ثابت کرد که اسلام می‌تواند حکومت ایجاد کند؛ حکومتی که در خدمت اعتلای گرایش‌ها و علایق انسانی است. مسلمانان جهان متوجه شدند که تنها اسلام است که می‌تواند به تعالی آنها کمک کند و راه‌های دیگر، جز خسران و پشیمانی ثمری ندارند و امتحان خود را داده‌اند.
 
سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ــ که پیش از آن تحت مسئولیت شما بود ــ در زمینه معرفی انقلاب اسلامی، چه اقداماتی را صورت داد؟
سازمان در این زمینه، فعالیت‌های زیادی داشته است؛ از جمله اعزام مبلّغ به همایش‌ها و تشکل‌های دنیا، چاپ کتاب، برپایی سمینار و نمایشگاه و... الی آخر. البته باید به این نکته توجه دقیق کرد که تبلیغ در داخل و خارج کشور، با یکدیگر تفاوت دارد، ولی به هر حال، این سازمان هم در کنار سایر سازمان‌های فرهنگی جمهوری اسلامی، نهایت تلاش خود را کرده است. ارائه بیلان این فعالیت‌ها، مجالی وسیع‌تر می‌طلبد.
 
اشاره کردید که تبلیغ در داخل و خارج از ایران، متفاوت است. در این مورد توضیح بیشتری بفرمایید.
حرکت تبلیغی در داخل، در یک فضای اسلامی صورت می‌گیرد، در حالی که حرکت در خارج، با چالش‌های گوناگونی مواجه است. در قلمرو حکومت‌ها و دستگاه‌های تبلیغاتی استکبار، گرایشات الحادی و ضداسلامی، از جمله بهائی‌گری، وهابی‌گری، حرکت‌های قشری برخی از مسلمانان و...، جزء موانع گسترش اسلام ناب‌محمدی هستند که برخی از آنها، دقیقا با تحرکات خارجی دشمنان انقلاب اسلامی ارتباط دارند. البته اگر در داخل حرکت و تبلیغات صحیح و مؤثری داشته باشیم، بی‌تردید انعکاس و آثار آن را در خارج از کشور هم خواهیم دید. اگر ان‌شاءالله جامعه و نظام ما به مرحله‌ای برسد که بتواند یک الگوی اسلامی کارآمد را به جهان نشان دهد، بهترین تبلیغ برای ملت‌های دیگر خواهد بود. البته در این راه گام‌های بلندی برداشته شده‌اند، اما کافی نیستند.
در خارج از کشور، تبلیغات سنگینی علیه جمهوری اسلامی انجام می‌شود که البته از دشمن، غیر از این هم نمی‌توان انتظار داشت. عده‌ای از اینها دشمنان قسم‌خورده اسلام و انقلاب اسلامی هستند و عده دیگری، خودفروختگانی هستند که از امکانات مالی و سیاسی و تبلیغاتی‌ای که دشمن در اختیار آنان قرار می‌دهد، استفاده می‌کنند و در واقع آلت دست دشمنان هستند. روزی هم که تاریخ‌مصرفشان تمام ‌شود، آخر و عاقبت شومی پیدا می‌کنند! اما بحمدالله چون پیام انقلاب ما مبتنی بر حق است، با وجود فشارها و تحریم‌هایی که در تاریخ سابقه ندارد، ملت ایران توانسته است با قدرت تمام، روی پای خود بایستد و مقاومت کند و در زمینه‌های مختلف، به پیروزی‌های مهمی دست پیدا کند. به لطف الهی و برخلاف انتظار و تبلیغات دشمنان قسم‌خورده انقلاب اسلامی، از درون خود آن کشورها و به مدد توده‌های مخلصی که در جستجوی حقیقت هستند، مبلغان و متفکرانی تلاش می‌کنند ندای حق را به گوش ملت‌های خود و مردم حق‌طلب در سراسر دنیا برسانند.
 
آیت‌الله محمدعلی تسخیری
 
از منظر جنابعالی، برای آینده نظام اسلامی چه چشم‌اندازی متصور است؟
من بسیار به آینده خوش‌بین هستم. به رغم مشکلات فراوانی که استکبار جهانی بر سر راه نظام اسلامی ما ایجاد کرده و به رغم ضعف امکانات در برخی از زمینه‌ها، کشور ما همچنان به پیشرفت خود ادامه خواهد داد. در آینده، قطعا توده‌های مسلمان آگاه‌تر خواهند شد و متفکران مسلمان نیز، در راه ایجاد تحولات اساسی و بنیادین در جوامع خود، حرکت خواهند کرد. در آینده حتی کشورهای غیرمسلمان نیز به انقلاب اسلامی گرایش بیشتری پیدا خواهند کرد. ما نیز باید گفت‌وگوی بین ادیان را با برپایی همایش‌های مؤثر، گسترش زبان فارسی، انتشار کتب ارزشمند، گسترش آموزش دینی و حضور بیشتر متفکران انقلابی و ایرانی در محافل بین‌المللی تقویت کنیم.


کد مطلب: 14107

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/14107/استکبار-جهانی-این-نتیجه-رسیده-انقلاب-اسلامی-شکست-ناپذیر

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir