کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

24 آبان 1344

25 آبان 1400 ساعت 0:58

خنده هویدا به مشکلات مردم در کردستان/ وزیر آب و برق: مردم کردستان آب ندارند، قدر آب تهران را بدانیم!/گلایه شدید هویدا از اعضای «حزب ایران نوین» در کردستان؛ به جای بیان مشکلات بگویید برای حل آن چه کرده‌اید؟!/«مقررات مالی و بانکی استان‌ها دگرگون می‌شود»!/دادگاه تجدید نظر متهمان حادثه 21 فروردین از شنبه شروع می‌شود!/یوگسلاوی از ایران نفت می‌خرد/نمایندگان مجلس آمریکا به تهران می‌آیند/حقوق کارمندان وزارت آبادانی و مسکن با چک پرداخت می‌شود/ایران پانزده‌میلیون دلار اعتبار از چکسلواکی می‌گیرد!/«ادعای قتل سربازِ قاتل مورد بررسی قرار گرفته است»!


خنده هویدا به مشکلات مردم در کردستان/ وزیر آب و برق: مردم کردستان آب ندارند، قدر آب تهران را بدانیم!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: امروز آقای نخست‌وزیر و همراهان دومین روز مسافرت خود را در کردستان آغاز کردند.
آقای نخست‌وزیر و همراهان امروز از بخش دیواندره، سقز، بوکان و بیجار دیدن خواهند کرد. در برنامه مسافرت امروز آقای نخست‌وزیر و همراهان بازدید از شهرستان بیجار اضافه شد و این امر بنا به تقاضای مردم آن شهرستان توسط آقای شاهنده صورت گرفته است.
ساعت 6 صبح امروز آقای نخست‌وزیر و آقایان وزیران و همراهان برای اولین‌بار درد بی‌آبی در سنندج را احساس کردند. هنگامی که آقای نخست‌وزیر و همراهان از خواب بیدار شدند تا برای ساعت ۷ صبح خود را آماده حرکت به سوی دیواندره و سقز نمایند، متوجه گردیدند که جریان آب در لوله‌کشی شهر سنندج قطع شده است.
لازم به یادآوری است که در سنندج شبانه‌روزی پنج ساعت آب در لوله‌ها جریان دارد.
در این موقع آقای نخست‌وزیر و همراهان که مشغول اصلاح صورت بودند بعضی با صورت‌های صابونی و چند نفر هم با ریش نیم‌تراشیده به طرف پمپ‌های آب آشامیدنی که در کاخ استانداری است، رفتند تا سر و صورت را صفا دهند، ولی در آنجا هم جریان آب قطع شده بود.
آقای نخست‌وزیر با خنده گفت: بالاخره ما هم می‌بایستی سهمی از ناراحتی‌های مردم را ببینیم و بچشیم!
آقای مهندس روحانی، وزیر آب و برق، با استفاده از موقعیت اظهار داشت: باید قدر آب گران‌بهاتر از الماس تهران را دانست.
 
گلایه شدید هویدا از اعضای «حزب ایران نوین» در کردستان؛ به جای بیان مشکلات بگویید برای حل آن چه کرده‌اید؟!
پس از آن آقای نخست‌وزیر و همراهان از استانداری کردستان رهسپار محل حزب ایران نوین سنندج شدند و در جلسه کمیته استان حزب شرکت کردند. پس از خوشامدگویی رئیس کمیته استان حزب و نماینده جمعیت‌های زنان کردستان، آقای نخست‌وزیر ضمن سخنانی اظهار داشت: پاسداری از انقلاب شاه و مردم تنها بیان مشکلات نیست، بلکه باید راه حل این مشکلات را نیز ارائه داد تا فورا مورد اقدام قرار گیرد.
من از لحاظ حزبی مأموریت ندارم از شما سؤال کنم که در مقام پاسداری از انقلاب شاه و مردم چه وظیفه‌ای انجام داده‌اید، اما به عنوان نخست‌وزیر از شما می‌خواهم به من بگویید که برای حل مشکلات کردستان و شهر سنندج چه فکری کرده‌اید؟
البته من انتظار داشتم که اعضای حزب ایران نوین کردستان در اینجا گزارش فعالیت‌های خود را بیان دارند، ولی نه آن چنان که فقط به تشریح مشکلات بپردازند بدون آنکه راه حلی ارائه دهند.
مردمی که عضو حزب نیستند و وظیفه سنگین ارشاد دیگران را برعهده ندارند می‌توانند بیایند و هر چه که می‌خواهند درباره وجود مشکلات فراوان با نخست‌وزیر خودشان در میان بگذارند؛ چنان‌که در اینجا و در همه جا آزادانه می‌آیند و هر چه می‌خواهند می‌گویند، ولی اعضای حزبی که مفتخر به پاسداری انقلاب شاه و مردم هستند باید بر خلاف آنان که فقط مشکلات را می‌گویند راه حل مشکلات را نیز هنگام بیان این مشکلات در میان گذارند.
 
«مقررات مالی و بانکی استان‌ها دگرگون می‌شود»!
کنفرانس استانداران، که از یک هفته پیش در وزارت کشور تشکیل شده بود، پایان یافت و متن قطعنامه امروز به وسیله آقای مهندس تبریزی، منشی کنفرانس، آماده می‌شود و فردا صبح پس از توزیع در میان آقایان استانداران مورد بررسی نهایی و اخذ رأی قرار می‌گیرد.
قطعنامه کنفرانس استانداران در سه اصل و تعدادی ضمائم تنظیم شده است. اصل اول مربوط است به بودجه منطقه‌ای و تقسیم درآمدهای کشور در میان استان‌ها. اصل دوم مربوط به مسائل اقتصادی است که شامل امور مالی، بانکی، گمرکی و پولی می‌شود و به موجب آن قوانین و مقررات اقتصادی و بانکی در سراسر مملکت با در نظر گرفتن خصوصیات منطقه‌ای و روحیات مردم محلی تنظیم و اجرا خواهد شد و اصل سوم، مربوط است به عدم تمرکز کارها.
تعداد ضمائم بسیار است و هر یک از آقایان وزیران و مسئولان نظراتی که در کنفرانس داده‌اند به صورت ضمائم قطعنامه منظور شده است.
چکیده مواد قطعنامه این است که آقایان استانداران در استان‌ها اختیارات وسیع مالی و اداری می‌یابند و خرج بودجه با نظر آنها و فعالیت و کار بهره‌برداری از وسایل دولتی زیر نظر مستقیم آنها قرار خواهد گرفت.
این قطعنامه فردا به تصویب نهایی خواهد رسید.
 
دادگاه تجدید نظر متهمان حادثه 21 فروردین از شنبه شروع می‌شود!
روزنامه‌ها امروز نوشتند: دادگاه تجدید نظر مأمور رسیدگی به پرونده محکومیت نُه نفر متهمین حادثه ۲۱ فروردین و داشتن مرام اشتراکی از روز شنبه به ریاست تیمسار سرتیپ صلاحی عرب کار خود را آغاز می‌کند.
از وکلای مدافع محکومین تیمسار سرتیپ ملکزاد، وکیل مدافع احمد کامرانی، از سمت خود به واسطه اشتغالات خارج استعفا کرده و سرکار سرهنگ دکتر بهره‌ور از طرف کامرانی به عنوان وکیل مدافع انتخاب شده است.
دادگاه تجدید نظر دادرسی ارتش نیز مانند دادگاه بدوی علنی است. از رأی دادگاه بدوی مهندس نیکخواه، مهندس منصوری، کامرانی، پور کاشانی، شیروانلو، حسن شریف، محسن رسولی، منوچهر مقدم سلیمی، بهمن فره‌وشی و دادستان دادگاه، تیمسار سرتیپ فرسیو، تقاضای تجدید نظر کرده بودند.
اعضای دادگاه تجدید نظر نظامی قرائت پرونده متهمین حادثه ۲۱ فروردین را تا روز شنبه آینده به پایان می‌رسانند و انتظار می‌رود که در دادگاه تجدید نظر مسائل جدیدی از طرف وکلای مدافع متهمین عنوان شود که در رأی دادگاه مؤثر باشد.
 
یوگسلاوی از ایران نفت می‌خرد
یک هیئت نفتی از کشور یوگسلاوی در نیمه اول آذرماه وارد تهران می‌شود تا مذاکراتی را برای خرید نفت از ایران با مقامات شرکت ملی نفت ایران آغاز نماید.
مقامات اقتصادی آن دولت، از چندی قبل آمادگی خود را برای خرید نفت ضمن مذاکره با مقامات وزارت اقتصاد اعلام داشته‌اند.
 
نمایندگان مجلس آمریکا به تهران می‌آیند
پس‌فردا آقای مارتین، نماینده آلاباما در مجلس نمایندگان آمریکا، با هواپیما از آمریکا وارد تهران می‌شود.
قرار است تا قبل از آغاز سال مسیحی عده‌ای از نمایندگان مجلس آمریکا جهت بازدید از ایران وارد تهران شوند.
 
حقوق کارمندان وزارت آبادانی و مسکن با چک پرداخت می‌شود
حقوق کارکنان وزارت آبادانی و مسکن از این پس به وسیله چک پرداخت می‌شود و وزارتخانه مزبور برای هر یک از کارکنان خود یک حساب جاری در بانک رهنی افتتاح می‌کند.
کارکنان وزارت آبادانی و مسکن می‌توانند تمام و یا به هر میزان از حقوق خود را که مورد نیازشان می‌باشد چک کشیده و استفاده کنند.
پرداخت حقوق به وسیله بانک اخیرا از وزارت دارایی آغاز شده است و سایر وزارتخانه‌ها نیز قرار است به‌تدریج از این سیستم استفاده نمایند.
 
ایران پانزده‌میلیون دلار اعتبار از چکسلواکی می‌گیرد!
طبق موافقت‌نامه‌ای که صبح امروز بین آقای مهندس اصفیا، مدیرعامل سازمان برنامه و رئیس هیئت نمایندگی چکسلواکی، در محل سازمان برنامه پاراف شد دولت چکسلواکی پانزده‌میلیون دلار اعتبار و وام در اختیار ایران قرار داد.
بهره این اعتبار 5/ 2 درصد می‌باشد و قرارداد آن در اواسط دی‌ماه به وسیله وزیر بازرگانی خارجی چکسلواکی و مقامات ایرانی به امضا خواهد رسید.
هر قسمت از این اعتبار که از طرف ایران مورد استفاده قرار گیرد، بازپرداخت آن ده‌ساله خواهد بود.
ایران می‌تواند از محل این اعتبار کارخانه‌های ماشین‌سازی و دستگاه‌های مولد برق از چکسلواکی خریداری نماید.
 
«ادعای قتل سربازِ قاتل مورد بررسی قرار گرفته است»!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: بازپرس مأمور رسیدگی به اتهام سرباز وظیفه محمد بارانی، متهم به قتل سه سرهنگ شهید ارتش، امروز اعلام کرد که بارانی می‌خواهد خود را قهرمان جلوه دهد و شاید به همین علت موضوع یک قتل دیگر را پیش از اینکه به خدمت سربازی درآید عنوان کرده است.
سرکار سرهنگ بخشعلیان، بازپرس شعبه ۹ اداره دادرسی ارتش، مأمور بازپرسی از سرباز وظیفه محمد بارانی، اظهار داشت: در مراحل بازپرسی سرباز مذکور اعترافی به قتل دیگر نکرده است، اما شاید مسئله جدیدی را برای معروفیت خود عنوان کرده است.
وی در مراحل بازپرسی گفته است: قبل از ورود به خدمت با عده‌ای جیب‌بر همکاری می‌کرده؛ البته خود او رأسا مبادرت به جیب‌بری نمی‌کرده، بلکه از جیب‌برها سهمی دریافت می‌داشته است.
سرکار سرهنگ بخشعلیان افزود: علت ناراحتی وی در سربازخانه این بوده که هنگام نگهبانی در سر پست خود خوابیده، بعد با اینکه باید قانونا تحویل دادگاه شود، مع‌الوصف به وی ارفاق شده و فقط چند روز زندانی انضباطی گردیده و به دنبال این جریان مرتکب قتل فجیع افسران شهید شد.
رئیس شعبه ۹ بازپرسی افزود: مراحل بازپرسی از سرباز مزبور خاتمه یافته و پرونده او به دادگاه احاله شده است و محاکمه وی به‌زودی آغاز خواهد شد.
محمد بارانی، سرباز وظیفه‌ای که سه تن از افسران ارشد ارتش را به قتل رسانده دیروز ضمن تماس خبرنگار ما با وی، مدعی شد که انگیزه کشتار دسته‌جمعی افسران شهید، به علت قتلى بوده که قبل از ورود به خدمت سربازی مرتکب شده است.1
 


کد مطلب: 21401

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/21401/24-آبان-1344

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir