کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

1 تیر 1345

1 تير 1401 ساعت 15:41

شاه: از ابتدای عضویت در سازمان ملل به نفع اعراب کار کرده‌ایم، ولی رفتار آنها دوستانه نبوده است!/امضای قرارداد/جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان لیسانسیه وظیفه دانشگاه نظامی/وزیر اطلاعات به فرانسه رفت/سفیر ایران در اتریش سکته مغزی کرد!/واکسیناسیون وبا دنبال می‌شود/«وضع استخدامی سیصدهزار کارمند دولت تغییر کرد»/در دادگاه تجدید نظر نظامی: حکم اعدام رهبران شبکه حزب توده تأیید شد!/جنگل سرلک در آتش/آیت‌الله محمد خرم‌آبادی درگذشت


شاه: از ابتدای عضویت در سازمان ملل به نفع اعراب کار کرده‌ایم، ولی رفتار آنها دوستانه نبوده است!
«یونایتدپرس» 21 ژوئن از افرانه گزارش داد: شاهنشاه ایران در مصاحبه مطبوعاتی خود اظهار داشتند: از روزی که کشور من به سازمان ملل متحد پیوسته است همواره در این سازمان جهانی به نفع ملل عربی رأی داده است. من مایل بودم که می‌توانستم بگویم اعراب نیز چنین روشی نسبت به ایران داشته‌اند، اما متأسفانه واقعیت این طور نیست.
شاهنشاه در این کنفرانس مطبوعاتی به ادعاهای واهی محافل معینی نسبت به تمامیت ارضی ایران حمله کردند و اضافه نمودند که ایران همواره آماده است که به برادران مسلمان خود کمک کند.
شاهنشاه ضمن اشاره به مسئله کنفرانس سران اسلامی گفتند: این کنفرانس الزاما نباید در سطح رؤسای کشورها تشکیل شود، بلکه علمای مذهبی و کارشناسان مختلف کشورهای اسلامی نیز می‌توانند این کنفرانس را تشکیل دهند.
 
امضای قرارداد
«خبرگزاری فرانسه» نیز گزارش داد: پریشب یک پیمان دوستی و چهار قرارداد دیگر بین وزیران خارجه ایران و مراکش در کاخ ایفران به امضا رسید. این قراردادها چند هفته قبل در تهران از طرف وزیران خارجه دو کشور «پاراف» شده بود.
در مراسمی که به مناسبت امضای این قراردادها برپا شد آقایان الشرقاوی و آرام، وزیران خارجه مراکش و ایران، ضمن نطق‌های کوتاهی همکاری‌های دو کشور را تأیید کردند.
وزیر خارجه مراکش ضمن نطق خود گفت: دستی که اینک از آسیا به سوی آفریقا و از آفریقا به سوی آسیا دراز شده مؤید آن است که ما می‌توانیم حسن نیّت خود را برای خدمت به صلح جهانی به‌کار بریم.
امروز اقامت رسمی شاهنشاه در مراکش به پایان رسید و معظم له برای سه روز استراحت رهسپار زوریخ شدند.
 
جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان لیسانسیه وظیفه دانشگاه نظامی
جراید امروز کشور نوشتند: ساعت 8 بامداد امروز مراسم جشن فارغ‌التحصیلی دوره چهل‌وهفتم دانشجویان لیسانسیه وظیفه دانشگاه نظامی در حضور تیمسار سپهبد شفقت، معاونت فرماندهی نیروی زمینی شاهنشاهی، با حضور عده‌ای از افسران دانشگاه نظامی در پادگان شرقی سلطنت‌آباد برگزار گردید.
هنگام ورود معاون نیروی زمینی، مراسم احترامات نظامی به عمل آمد و فرمانده دانشگاه نظامی گزارش نظامی معروض داشت. آن‌گاه تیمسار معاونت نیروی زمینی شاهنشاهی جوایز رتبه‌های یکم دانشجویان لیسانسیه وظیفه را اعطا نمود. در این هنگام به فرمان پیش‌ فنگ موزیک سلام شاهنشاهی را نواخت و به سلامتی اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریامهر بزرگ، ارتشتاران کلیه واحدهای مقیم در پادگان هورا کشیدند.
 
وزیر اطلاعات به فرانسه رفت
بامداد دیروز تیمسار سرلشکر پاکروان، وزیر اطلاعات، به دعوت دولت فرانسه به آن کشور عزیمت کرد. در فرودگاه مهرآباد، عده‌ای از شخصیت‌های مملکتی و مقام‌های مسئول وزارت اطلاعات، وزیر اطلاعات را بدرقه کردند.
تیمسار پاکروان قریب یک ماه در اروپا اقامت خواهد کرد و سپس  به تهران مراجعت می‌نماید.
 
سفیر ایران در اتریش سکته مغزی کرد!
 به قرار اطلاع آقای اتابکی، سفیر ایران در اتریش، بر اثر سکته مغزی در وین بستری شده است.
 
واکسیناسیون وبا دنبال می‌شود
روزنامه «اطلاعات» نوشت: بر اثر شیوع بیماری وبا در بعضی از کشورهای آسیایی، وزارت بهداری امروز اعلام کرد که واکسیناسیون عمومی همچنان با شدت ادامه می‌یابد تا سطح مصونیت عمومی بالا برود و از سرایت بیماری به کشور جلوگیری گردد.
وزارت بهداری اعلام کرد: در جلسه شورای عالی مبارزه با وبا، که در نخست‌وزیری تشکیل گردید، گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی دایر به شیوع بیماری وبا در پاره‌ای از کشورهای آسیایی و تلفات ناشی از آن مطرح گردید؛ لذا شورا با توجه به موقعیت ایران از نظر کثرت عبور و مرور بین‌المللی و همچنین با در نظر گرفتن ارزش واکسن وبای التور، که تا 75 درصد ایمنی‌‎بخش تشخیص داده شده است و برابر توصیه‌های کنفرانس‌های منعقده در آنکارا و اسکندریه دایر به لزوم واکسیناسیون همگانی به منظور تأمین سلامت مردم و جلوگیری از سرایت بیماری به کشور، تصمیم گرفت که «واکسیناسیون» همگانی وبای التور با شدت هر چه تمام‌تر به وسیله کلیه سازمان‌ها اعم از دولتی و خصوصی دنبال شود. در اجرای منظور فوق علاوه بر مراکز واکسیناسیون، که قبلا از طرف وزارت بهداری اعلام گردید و مؤسسات و سازمان‌ها و درمانگاه‌های خصوصی واجد صلاحیت تحت شرایطی که وزارت بهداری تعیین می‌نماید با دریافت واکسن به طور رایگان از وزارت بهداری مراجعه‌کنندگان را تلقیح و کارت واکسیناسیون صادر می‌نمایند.
 
«وضع استخدامی سیصدهزار کارمند دولت تغییر کرد»
جراید امروز کشور نوشتند: مقررات استخدام کشوری، پس از ربع قرن که در محافل اداری و اجتماعی ایران مورد بحث بود و پس از ده سال که در قوه مقننه مورد بررسی قرار گرفته بود، سرانجام عصر دیروز در کمیسیون مشترک استخدام مجلسین به تصویب رسید تا به صورت یک قانون آزمایشی به مرحله اجرا درآید و به این ترتیب با ابلاغ قانون جدید به دولت، وضع بیش از سیصدهزار نفر کارمند دولت در مسائل مربوط به امور استخدام تغییر کرد.
قانون جدید استخدام کشوری یازده فصل و 160 ماده دارد که ناظر بر وضع کارمندان دولت از بدو استخدام تا هنگام بازنشستگی و درگذشت است.
امروز آقای امیرعباس هویدا، نخست‌وزیر، درباره قانون جدید استخدام گفت: قانونی که به تصویب رسیده است در کمیسیونی تحت بررسی بود که اعضای آن از رجال مجرب کشور هستند و سال‌ها در امور استخدامی و وضع کارمندان تجربه و تبحر داشته‌اند. با اجرای این قانون می‌توان به وضع استخدامی مملکت سروسامانی داد.
نخست‌وزیر افزود: این قانون به محض ابلاغ به دولت به مرحله اجرا گذاشته می‌شود، منتها مطابق ضوابط قانون، اول بایستی تشکیلات و سازمان وزارتخانه‌ها آماده و تصویب شود و براساس آن پست‌های سازمانی معین شود. برای سازمان‌بندی وزارتخانه‌ها نُه ماه مهلت پیش‌بینی شده است.
سایر مواد قانون به محض ابلاغ آن به دولت قابل اجراست.
 
در دادگاه تجدید نظر نظامی: حکم اعدام رهبران شبکه حزب توده تأیید شد!
25 دقیقه بعدازظهر امروز، دادگاه شماره ۲ تجدید نظر دادرسی نیروهای مسلح شاهنشاهی پس از 4 ساعت و 25 دقیقه شور، رأی خود را درباره متهمین شبکه حزب منحله توده به این شرح صادر کرد:
ستوان دوم سابق هوایی پرویز حکمت‌جو به اعدام، علی خاوری به اعدام، تفی معتمدیان به هفت سال، جعفر نجاریون به هیجده ماه، عبادالله محرم‌زاده سه سال، اصلان برهمن سه سال، سلیمان دانشیان اباذر هفت سال.
بلافاصله پس از قرائت رأی ستوان سابق، پرویز حکمت‌جو و علی خاوری، که محکوم به اعدام شده‌اند، تقاضای فرجام کردند.
 
جنگل سرلک در آتش
سه شبانه‌روز است جنگل وسیع «سرلک» واقع در نزدیکی زیدون بهمئی می‌سوزد و آتش تا نزدیکی منطقه سرحانی از توابع جانکی پیشروی کرده است.
دامنه حریق به حدی وسیع است که علاوه بر قسمت پهناوری از جنگل، چند خانه و تعدادی خرمن نیز سوخته و آتش فعلا تا منطقه «سرحانی»، که فاصله‌اش تا «سرلک» 30 کیلومتر می‌باشد، توسعه یافته است.
از سه روز پیش تاکنون، تلاش مأمورین و اهالی محل برای اطفای حریق به جایی نرسیده و فعالیت برای خاموش کردن آتش ادامه دارد.
 
آیت‌الله محمد خرم‌آبادی درگذشت
روزنامه «اطلاعات» نوشت: آیت‌الله آقای حاج آقا محمد خرم‌آبادی، که از علمای برجسته و طراز اول و معمر و مورد توجه اهالی بروجرد و لرستان بودند، روز ۲۷ صفر در ۹۹ سالگی در بروجرد دعوت حق را لبیک گفتند.
جنازه فقید سعید در میان اندوه فراوان اهالی بروجرد و با شرکت عموم طبقات تشییع و حمل به قم شد و با حضور حضرت آیت‌الله العظمی آقای گلپایگانی مدظله و جمع کثیری از روحانیون و اهالی قم و تهران تشییع و در آرامگاه خانوادگی مدفون شدند.1
 
روزنامه اطلاعات، 1 تیر 1345، صفحه 1

--------------------
منبع: 
1. اطلاعات، 1 تیر 1345، صص 1، 13، 15 و 16.


کد مطلب: 23892

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/23892/1-تیر-1345

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir