کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

7 تیر 1345

7 تير 1401 ساعت 8:14

احزاب شه‌ساخته و کارمندانی که به صف شده بودند؛ شاه پس از سفر یک‌ماهه به خارج مورد استقبال قرار گرفت!/در مسیر ملوکانه/استقبال فرهنگیان/حزب مردم/اشرف پهلوی به آلمان می‌رود!/برای ۲۱ شهر بزرگ موتور برق خریداری شد/یک فیلم ایرانی در فستیوال برلن مورد استقبال قرار گرفت/رئیس‌جمهوری عراق: ایران و عراق می‌توانند بهترین روابط را داشته باشند/سؤال از دولت درباره شرکت تعاونی پست و تلگراف/الموتی: در سفر شاه به خارج گفته شد: شاه ابتدا املاک خود را تقسیم کرد بعد به دیگران رسید!


احزاب شه‌ساخته و کارمندانی که به صف شده بودند؛ شاه پس از سفر یک‌ماهه به خارج مورد استقبال قرار گرفت!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: تهران، عصر دیروز طی تظاهراتی صمیمانه و باشکوه، از شاهنشاه آریامهر استقبال کرد و ده ها هزار نفر از افراد طبقات مختلف مردم: بانوان، فرهنگیان، کارمندان و کارگران و اصناف و نمایندگان محلات و مجامع، مقدم شاهنشاه را که یک ماه از وطن دور بودند، گرامی داشتند.
شاهنشاه روز 6 خردادماه، تهران را به قصد بازدید رسمی از رومانی، یوگسلاوی و مراکش ترک فرموده بودند و دیروز عصر، پس از یک ماه به تهران مراجعت نمودند.
هواپیمای جت هواپیمایی ملی ایران، در ساعت 6 بعد از ظهر، در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست و چند لحظه بعد شاهنشاه قدم به خاک میهن گذاشتند.
علیاحضرت شهبانو فرح و اعضای خاندان جلیل سلطنت برای استقبال از شاهنشاه آریامهر، در فرودگاه حضور داشتند و نیز آقایان هویدا نخست‌وزیر، مهندس شریف‌امامی رئیس مجلس سنا، مهندس ریاضی رئیس مجلس شورای ملی، اعضای دولت، دکتر اقبال رئیس هیئت‌مدیره و مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، تیمسار ارتشبد آریانا رئیس ستاد بزرگ ارتشتاران، استاندار و شهردار تهران و نمایندگان سیاسی خارجی مقیم تهران از مقدم شاهنشاه استقبال کردند.
 
در مسیر ملوکانه
پس از اینکه شاهنشاه از هواپیما پیاده شدند، مراسم احترامات نظامی انجام شد، 21 تیر توپ به افتخار ورود معظم له شلیک گردید و پس از پایان این مراسم شاهنشاه و علیاحضرت شهبانو، با اتومبیل رهسپار کاخ سعدآباد شدند. اتومبیل حامل شاهنشاه و شهبانوی ایران، به وسیله موتورسیکلت سواران گارد شاهنشاهی و پلیس اسکورت می‌شد.
در مسیر اتومبیل اعلیحضرتین در خیابان آیزنهاور، اعضای حزب ایران نوین که مشعل‌های فروزانی در دست داشتند مقدم شاهنشاه را گرامی داشتند و همچنین در دو طرف خیابان آیزنهاور ده‌ها هزار نفر از مردم پایتخت اجتماع کرده بودند و با فریادهای شادی به شاهنشاه خیر مقدم می‌گفتند.
کارگران و اصناف، پیشه‌وران و کشاورزان وابسته به حزب ایران نوین نیز که در دو طرف خیابان آیزنهاور گرد آمده بودند، احساسات گرم و صمیمانه‌ای ابراز می‌کردند و با نثار گل مقدم اعلیحضرتین را گرامی می‌داشتند. در خیابان آیزنهاور به دستور شاهنشاه از سرعت اتومبیل سلطنتی کاسته شد و شاهنشاه با تکان دادن دست و تبسم به احساسات گرم و پرشوری که از طرف مردم تهران ابراز می‌شد پاسخ دادند.
هنگامی که اتومبیل سلطنتی وارد میدان 24 اسفند شد، از طرف اعضای شورای عالی جمعیت‌های زنان و زنان کارگر، از شاهنشاه و شهبانو فرح استقبال گرم و صمیمانه‌ای به عمل آمد.
 
استقبال فرهنگیان
معلمان و فرهنگیان تهران عالی‌ترین احساسات خود را هنگام تشریف‌فرمایی شاهنشاه آریامهر در مسیر همایونی ابراز نمودند. با وجود تعطیلی مدارس از ساعت 5 بعدازظهر دیروز چندین هزار تن از آموزگاران، دبیران و کارکنان وزارت آموزش و پرورش و استان مرکز و بخش‌های ده‌گانه تهران، شمیران، شهر ری، کرج، ورامین، دانشسرای عالی و هنرسرای عالی نارمک و پلی‌تکنیک با صدها سبد گل از میدان 24 اسفند تا چهارراه پهلوی در ضلع جنوبی خیابان شاهرضا مستقر شده بودند و به طرز بی‌سابقه‌ای از شاهنشاه آریامهر استقبال نمودند و سبدهای بزرگ گل را نثار مقدم رهبر ایران نمودند.
 
حزب مردم
از چهارراه پهلوی تا چهارراه تخت جمشید اعضای حزب مردم از جمله اعضای شورای عالی، اعضای کمیته مرکزی و اعضای هیئت بازرسی نمایندگان فراکسیون پارلمانی و بانوان عضو حزب مردم، جوانان و کارگران و کشاورزان وابسته به حزب مردم در دو طرف خیابان مستقر شده بودند و صمیمانه‌ترین احساسات را ابراز می‌داشتند.[i]
 
اشرف پهلوی به آلمان می‌رود!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: روز یکشنبه آینده والاحضرت شاهدخت اشرف پهلوی، ریاست عالیه شورای عالی جمعیت‌های زنان ایران، به دعوت دولت آلمان به آن کشور عزیمت می‌نمایند.
والاحضرت شاهدخت اشرف پهلوی مدت ده روز در آلمان اقامت خواهند داشت.
 
برای ۲۱ شهر بزرگ موتور برق خریداری شد
۲۱ موتور برق با ظرفیت ۶۰ هزار کیلوات به بهای 95 میلیون ریال برای ۲۱ شهر بزرگ شمال و جنوب از طرف وزارت آب و برق از انگلستان خریداری شده است.
هشت دستگاه 3 هزار کیلوواتی برای برق منطقه‌ای مازندران و کاشان خریداری شده، سیزده دستگاه دیگر که ۲ هزار کیلوواتی می‌باشد برای بندر عباس، کرمان، همدان، اراک و کرمانشاه تخصیص داده شده است.
قرارداد سیزده دستگاه جدید امروز در وزارت آب و برق به امضا رسید. مبلغ ارزی خریدهای فوق از محل وام دولت انگلستان تأمین خواهد شد.
 
یک فیلم ایرانی در فستیوال برلن مورد استقبال قرار گرفت
«خبرگزاری فرانسه» 27 ژوئن از برلن گزارش داد: یک فیلم کوتاه ایرانی به نام «ولی افتاد مشکل‌ها» در فستیوال سینمایی برلن مورد توجه و استقبال فراوانی قرار گرفت.
کارگردان این فیلم هژیر داریوش است.
منتقدین فستیوال جهانی سینمایی برلن، استیل بسیار مدرن هژیر داریوش را در تهیه این فیلم ستودند.
در این فیلم تحولی که به علت پیشرفت‌های صنعتی در طرز تفکر و اندیشه نسبت به عشق و ازدواج یک دختر جوان ایرانی پدیدار گشته نشان داده شده است.
 
رئیس‌جمهوری عراق: ایران و عراق می‌توانند بهترین روابط را داشته باشند
رادیو بغداد گزارش داد: عارف، رئیس‌جمهوری عراق، امروز طی مصاحبه‌ای با یک روزنامه‌نویس سوئیسی گفت: مسلمانان سراسر جهان با رشته‌های برادری به یکدیگر پیوند دارند و دیگر احتیاجی به امضای یک قرارداد برای وحدت مسلمانان نیست.
عارف در مورد روابط عراق و ایران گفت: اما عراق می‌تواند بهترین تفاهم را با ایران و ترکیه و پاکستان، که برادران مذهبی ما هستند، داشته باشد و این دیگر به امضای قرارداد نیازمند نیست.
عارف در مصاحبه خود به طور کلی از تفاهم بیشتر مسلمانان حمایت کرد.
 
سؤال از دولت درباره شرکت تعاونی پست و تلگراف
سؤال زیر در جلسه امروز مجلس شورای ملی تقدیم شد:
خواهشمند است مقرر فرمایید جناب آقای وزیر پست و تلگراف و تلفن در مجلس شورای ملى حضور یافته و به سؤال زیر پاسخ دهند:
1. تاکنون وزارت پست و تلگراف و تلفن از بابت وجوه دو ریالى‌های قبوض مکالمات تلفنى در سراسر کشور چه مبلغى دریافت کرده و وجوه دریافتى به چه مصارفى رسیده و به چه کسانى پرداخت شده است؟ (درصورت ریز ارائه شود)
2. با آنکه به موجب مدارک موجود وزارت پست و تلگراف و تلفن در گردش کار تعاونى پ.ت.ت نظارت عالیه داشته وسایل مختلف از قبیل، آب، برق، سوخت وسایله حمل و نقل و کارمندان را مجانى در اختیار آن شرکت می‌گذاشته است به چه دلیل به فاصله یک سال عملیات شرکت متوقف شده و طبق گزارش کارشناسان رسمی ‌دادگسترى میلیون‌ها تومان سرمایه صاحبان سهام و طلب بازرگان و مؤسسات دولتى و بانک‌ها از بین رفته است؟ برای وصول و ایصال طلب کارمندان و مؤسسات مذکور چه اقدامی ‌شده؟ و مسئولان حیف و میل‌ها چه کسانى بوده‌اند و نتیجه گزارش کارشناسان دادگسترى در دادسرای تهران به کجا منتهى شده است؟
با تقدیم احترام ــ حسین معتمدى 7/ 4/ 1345[ii]
 
الموتی: در سفر شاه به خارج گفته شد: شاه ابتدا املاک خود را تقسیم کرد بعد به دیگران رسید!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: آقای دکتر الموتی، که در التزام رکاب شاهنشاه، به کشورهای رومانی یوگسلاوی و مراکش سفر کرده بود، در جلسه 5 تیر مجلس شورای ملی شرح این مسافرت‌ها و نتایج درخشان آنها را به اطلاع نمایندگان رسانید و اظهار داشت: اینها می‌گفتند ما می‌بینیم شاهنشاه ایران جزء آن رؤساى ممالکى است که اولین بار املاک سلطنتى خود را تقسیم کرد؛ اول از خودش شروع کرد و بعد از ملت ایران و سایر طبقات که دارای املاکى بوده‌اند خواسته است که املاک خودشان را تقسیم بکنند. این اقدامات در دنیا بسیار گرامی‌ و باارزش هستند.[iii]
 
روزنامه اطلاعات، 7 تیر 1345، صفحه 1

-----------------------------------------
پی نوشت:
 
[i]. اطلاعات، 7 تیر 1345، صص 1 و 15. بخش‌های متعددی از گزارش جراید این روز به‌ویژه روزنامه «اطلاعات» استقبال از شاه را پوشش داده‌اند تا مشخص شود که احزاب شه‌ساخته‌ای چون «ایران نوین» و «مردم» میان‌دار این معرکه بودند و کارمندان ادارات و فرهنگیانی را که با صدها مشکل دست و پنجه نرم می‌کردند برای تملق‌گویی شاه و استقبال از او به صف کرده بودند!
[ii]. اطلاعات، 7 تیر 1345، صص 13 و 16.
[iii]. همان، ص 6؛ مشروح مذاکرات مجلس شورای ملی، 5 تیر 1345. الموتی به این سؤال پاسخ نمی‌دهد که محمدرضا پهلوی این املاک را از کجا به‌دست آورده بود؟ جز اینکه رضاشاه در دوره سلطنت خود، هزاران هکتار از زمین‌های مردم را غصب کرده و پهلوی دوم بخشی از این زمین‌ها را برای عوام‌فریبی، پیش از اصلاحات ارضی به مردم برگردانده بود؟!


کد مطلب: 23907

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/23907/7-تیر-1345

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir