کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

8 تیر 1345

8 تير 1401 ساعت 5:57

شاه: سیاست خارجی آمریکا به ما نشان داد که باید به خودمان متکی باشیم!/سازمان‌های سیاسی/«احکام بازنشستگی مغایر قانون استخدام لغو می‌شود»/افتتاح خط هوایی تهران لندن/شب‌نشینی در باشگاه ارامنه با حضور فرح و اشرف!/رئیس مجلس سنا به ترکیه رفت/بازگشت وزیر خارجه از سفر تفریحی مادرید!/سفیر آرژانتین به کشور خود باز می‌گردد!/دیدار نخست‌وزیر با شاه!/اسناد قرارداد ذوب آهن مبادله شد/سفیر عراق: مذاکرات مهمی در بغداد صورت می‌گیرد


شاه: سیاست خارجی آمریکا به ما نشان داد که باید به خودمان متکی باشیم!
شاه طی مصاحبه‌ای با سردبیر روزنامه «واشنگتن‌پست» گفت: ایران در خلیج فارس باید آماده دفاع باشد.
روزنامه «اطلاعات» نوشت: شاهنشاه روز گذشته طی مصاحبه‌ای فرمودند که از توسعه و افزایش احزاب سیاسی، به شرط آنکه به منظور استفاده‌های شخصی تشکیل نشوند، استقبال می‌کنم.
در این مصاحبه شاهنشاه موضوعات مختلفی را مطرح ساختند و از جمله نسبت به سیاست خارجی آمریکا اظهار ناخشنودی کردند و توضیح دادند که این سیاست موجب شده پاکستان به طرف چین کمونیست متمایل گردد.
شاهنشاه اضافه فرمودند که سیاست خارجی آمریکا همچنین ما را متوجه ساخته است که ایران باید متکی به خودش باشد.
به نظر می‌رسد که شاهنشاه با این اشاره منظورشان عدم شرکت آمریکا و انگلستان (اعضای سنتو) در تصادمات هند و پاکستان است.
 
سازمان‌های سیاسی
در زمینه مسائل داخلی شاهنشاه اظهار داشتند: سازمان‌های سیاسی در حال حاضر در سطح دهات از طریق شوراهای دهات، شرکت‌های تعاونی روستایی و گروه‌های سیاسی مرتبا شکل می‌یابند.
شاهنشاه در این مصاحبه گرچه از فعالیت دو حزب بزرگ ایران، یعنی احزاب ایران نوین و مردم، اظهار رضایت کردند، ولی فرمودند از تشکیل احزاب دیگر سیاسی، به شرط آنکه این احزاب به منظور حفظ منافع خصوصی و جاه‌طلبی‌های شخصی تشکیل نشوند، پشتیبانی خواهند کرد.
شاهنشاه گفتند: احزاب جدید می‌بایستی خود را در خدمت منافع ملی بگذارند.[i]
 
«احکام بازنشستگی مغایر قانون استخدام لغو می‌شود»
روزنامه‌ها امروز به نقل از نخست‌وزیر نوشتند: تفسیر و تعبیر مواد قانون استخدام در تمام موارد باید به نفع کارمندان صورت گیرد. بدیهی است مواد قانون بسیار صریح و روشن است و غرض از تفسیر مربوط به مواردی است که احتیاج به تفسیر داشته باشد.
این مطالب را آقای هویدا، نخست‌وزیر در بازدید امروز خود از شورای عالی اداری خطاب به کارشناسان و تدوین‌کنندگان قانون بیان داشت.
آقای دکتر گودرزی، وزیر مشاور و دبیر کل شورای عالی اداری، نیز امروز اظهار داشت: کلیه احکام بازنشستگی که از تاریخ اول تیرماه صادر شده و مغایر قانون جدید استخدام باشد لغو می‌گردد.
 
افتتاح خط هوایی تهران لندن
فردا صبح آقای هویدا، نخست‌وزیر، خط هوایی تهران لندن را افتتاح می‌کند. به همین مناسبت ساعت 11 صبح فردا مراسمی در فرودگاه مهرآباد برگزار می‌گردد.
خط تهران ـ لندن با جت‌های جدید بوئینک هواپیمایی ملی دایر می‌شود.
 
شب‌نشینی در باشگاه ارامنه با حضور فرح و اشرف!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: دیشب در پیشگاه شهبانوی ایران شب‌نشینی باشکوهی به نفع جمعیت مبارزه با بی‌سوادی، در باشگاه ارامنه ترتیب یافته بود.
والاحضرت شاهدخت اشرف پهلوی، آقایان هویدا نخست‌وزیر، قدس نخعی وزیر دربار شاهنشاهی، دکتر اقبال رئیس هیئت‌مدیره و مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران و جمعی از وزرا و رجال و شخصیت‌های مملکتی و روزنامه‌نگاران در این جشن حضور داشتند.
علیاحضرت شهبانوی ایران و والاحضرت شاهدخت اشرف پهلوی ساعت نه و سه ربع شب، به باشگاه تشریف‌فرما شدند و از طرف اعضای هیئت‌مدیره باشگاه مورد استقبال قرار گرفتند.
آقای زاکاریان خوشامد گفت و هنگامی که شهبانو و والاحضرت به محوطه باشگاه قدم نهادند، میهمانان به پاخاستند و با کف زدن‌های ممتد، مقدم علیاحضرت شهبانو فرح و والاحضرت شاهدخت اشرف پهلوی را گرامی داشتند.
آن‌گاه برنامه جشن آغاز شد و هنرمندان و برنامه‌های زیبای رقص و آواز ایرانی و ارمنی اجرا کردند و یک خواننده ارمنی فرانسوی، که به تهران آمده است، با آوازهای جالب بر شکوه جشن افزود.
 
رئیس مجلس سنا به ترکیه رفت
آقای مهندسی جعفر شریف‌امامی، رئیس مجلس سنا، به دعوت رئیس سنای ترکیه، ساعت 7:30 بامداد امروز تهران را با هواپیما به قصد ترکیه ترک گفت.
در فرودگاه مهرآباد جمعی از آقایان سناتورها، رئیس مجلس سنا را بدرقه کردند.
 
بازگشت وزیر خارجه از سفر تفریحی مادرید!
ساعت 10 بعد از ظهر دیروز آقای آرام، وزیر خارجه، به تهران بازگشت و مورد استقبال معاونین و مدیران کل و رؤسای ادارات وزارت امور خارجه قرار گرفت.
آقای آرام ماه گذشته در التزام رکاب شاهنشاهی به کشورهای رومانی، یوگسلاوی ومراکش رفته بود و پس از پایان سفر شاهنشاه، برای استراحت چند روز در مادرید توقف داشت.
 
سفیر آرژانتین به کشور خود باز می‌گردد!
به قرار اطلاع آقای خوزه فریرا سو آخه، سفیر آرژانتین در دربار شاهنشاهی که در ضمن اداره امور سفارتخانه آن کشور را در کابل نیز عهده‌دار است، بامداد فردا به کابل می‌رود تا از کابل عازم «بوئنوس آیرس» گردد.
احتمالا سفیر آرژانتین به خاطر تغییر وضع اخیری [کودتا] که در کشور وی پیش آمده است تهران را ترک می‌گوید.
 
دیدار نخست‌وزیر با شاه!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: آقای هویدا، نخست‌وزیر، ساعت 12 دیروز در کاخ سعدآباد به حضور شاهنشاه بار یافت و گزارش کاملی از امور مملکتی به حضور شاهنشاه تقدیم کرد.
خبر دیگر اینکه ساعت 9:30 صبح امروز سفیر بلژیک در تهران، که دوره مأموریتش به پایان رسیده است، برای کسب اجازه مرخصی به حضور شاهنشاه بار یافت.
ساعت 10 صبح امروز نیز سفیر آمریکا به اتفاق ژنرال جابلونسکی، رئیس هیئت مستشاری نظامی آمریکا در تهران، در کاخ سعدآباد به حضور شاهنشاه آریامهر بار یافت.
 
اسناد قرارداد ذوب آهن مبادله شد
ساعت 10 صبح امروز طی مراسمی اسناد تصویب‌شده موافقت‌نامه بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت اتحاد جماهیر شوروی درباره همکاری به منظور ایجاد تأسیسات ذوب آهن و تأسیسات لوله‌کشی گاز در ایران و واگذاری اعتبار برای این مقاصد مبادله شد.
موافقت‌نامه بین دولت شاهنشاهی ایران و اتحاد جماهیر شوروی در دی‌ماه سال 1344 در مسکو به امضا رسیده بود و از امروز اسناد تصویب‌شده دارای اعتبار قطعی می‌باشد.
در مراسم مبادله اسناد که توسط آقای آرام، وزیر امور خارجه، و آقای اسکاچکف، رئیس کمیته دولتی شورای وزیران اتحاد جماهیر شوروی مربوط به روابط اقتصادی خارجی انجام پذیرفت، آقایان دکتر عالیخانی، وزیر اقتصاد، و زایتسف، سفیر شوروی، حضور داشتند.
 
سفیر عراق: مذاکرات مهمی در بغداد صورت می‌گیرد
قبل از ظهر امروز آقای حسن الدجیلی، سفیر عراق در دربار شاهنشاهی، تهران را ترک کرد.
در فرودگاه مهرآباد اعضای خانواده آقای حسن الدجیلی و چند تن از کارمندان سفارت عراق در تهران سفیر عراق را بدرقه کردند.
سفیر عراق در فرودگاه مهرآباد گفت: مسافرتم قریب یک هفته به طول می‌انجامد و در این یک هفته مذاکرات مهمی پیرامون روابط دو کشور و مسائل مورد علاقه ایران و عراق خواهم کرد.
سفیر عراق اضافه کرد: متأسفم که نتوانستم بعد از بازگشت آقای آرام، وزیر امور خارجه، ایشان را ببینم، ولی مسلما پس از بازگشت از عراق برای اعلام نتیجه مذاکراتم، ایشان را ملاقات خواهم کرد.[ii]

روزنامه اطلاعات، 8 تير 1345، صفحه 1

پی نوشت
------------------------------------------
[i]. اطلاعات، 8 تیر 1345، صص 1 و 15. سخنان محمدرضا پهلوی در گفت‌وگو با «واشنگتن‌پست» حاوی نکات مهم زیادی است که به‌اختصار به آنها اشاره می‌شود: نخست آنکه شاه اعتراف می‌کند به آمریکا وابسته بوده است، ولی در ادامه مدعی می‌شود سیاست خارجی ایالات متحده باعث شد به فکر اتکای ایران به خود باشد، ولی سیاست پهلوی به‌ویژه در دهه‌های 1340 و 1350 خلاف این را نشان می‌دهد. باید گفت ماهیت حکومت پهلوی و شکل‌گیری آن از همان ابتدا وابسته به غرب بود. محمدرضا پهلوی با حمایت کشورهای غربی همچون انگلیس روی کار آمد و در زمانی که خطر برکناری او برای همیشه وجود داشت، با کودتایی آمریکایی ـ انگلیسی دوباره به قدرت بازگشت؛ ازاین‌رو لزوم حفظ موقعیت سیاسی باعث شده بود او همیشه خود را وام‌دار و نیازمند کمک‌های غرب بداند. این حمایت‌ها باعث شده بود محمدرضا پهلوی با غفلت از مردم، فقط درصدد جلب رضایت و حمایت آمریکا برآید. «در 25 سالی که از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ تا انقلاب بهمن ۱۳۵۷ طول کشید سیاست خارجی و حتی داخلی ایران را این ترس و وحشت رهبری می‌کرد و همین امر باعث وابستگی شدید آن به ایالات متحد آمریکا گردیده بود. حتی تحول اوضاع داخلی و خارجی ایران بستگی به این داشت که حکومت جمهوری‌خواهان یا دموکرات‌ها در آمریکا بر سر کار باشند».
رک: عبدالرضا هوشنگ‌مهدوی، تاریخ روابط خارجی ایران، از پایان جنگ جهانی دوم تا سقوط رژیم پهلوی، تهران، مؤلف، 1368، صص 151- 152.
دموکرات‌ها که مبنای سیاست خارجی خود را حمایت از حقوق بشر قرار داده بودند، با هدف تأمین منافع خود، با ابزارهای حقوق بشری در امور داخلی کشورهای دیگر مداخله می‌کردند. بی‌شک این موضوع می‌توانست هراس کسانی چون محمدرضا پهلوی را باعث شود؛ زیرا او با نقض آشکار بسیاری از قوانین حقوق بشر، ممکن بود حمایت دموکرات‌ها و آمریکا را از دست دهد؛ درحالی‌که پیروزی جمهوری‌خواهان، تضمین حکومت دیکتاتوری او و سرازیر شدن انواع تسلیحات نظامی را به همراه داشت؛ ازاین‌رو توسعه نظامی، سیاسی و اقتصادی حکومت شاه کاملا به عملکرد و میزان همراهی کشورهای غربی بستگی داشت.
فرد هالیدی دراین‌باره در کتاب خود آورده است: «ایران کشوری است که توسعه اخیر آن تا حد قابل ملاحظه‌ای بر اثر پیوندهای بین‌المللی آن با اقتصادهای سرمایه‌داری پیشرفته‌تر شکل گرفته است؛ به لحاظ اقتصادی از طریق فروش نفت و سرمایه‌گذاری خارجی در ایران و به لحاظ سیاسی و نظامی ‌از طریق اتحادی که از جنگ دوم جهانی به این سو با ایالات متحده آمریکا به‌وجود آورده است».
رک: فرد ‌‌هالیدی، ایران، دیکتاتوری و توسعه، ترجمه محسن یلفانی و علی طلوع، تهران، انتشارات علم، 1358، ص 22.
این وابستگی باعث شده بود آمریکا با هم‌ردیف قرار دادن ایران و عربستان در رده متحدان استراتژیک خود در منطقه، بسیاری از منافع سیاسی و اقتصادی خود را تأمین کند؛ همچنین نیازهای نفتی دیگر متحدان استراتژیک آمریکا همچون اسرائیل نیز از قِبل این ارتباط تأمین می‌شد. بااین‌حال محمدرضا پهلوی با افتخار به اشتراک آرمان‌های خود با ملل غربی، تأمین امنیت کشور را در گرو پیوند با غرب تعریف می‌کرد.
در این زمینه برای مطالعه بیشتر رک: محمدرضا پهلوی غرب را چگونه می‌دید؟
نکته دوم این است که شاه تشکیل احزاب سیاسی، که به فکر منافع ملی باشند نه منافع خود، را بلامانع می‌شمارد؛ همو در دهه 1350 با تشکیل حزب واحد رستاخیز احزاب شه‌ساخته مردم، ملیون و حزب ایران نوین را ملغا و همه را در یک حزب ادغام کرد، ولی همان احزاب سابق نیز جز منافع خود به چیزی نمی‌اندیشیدند!
[ii]. اطلاعات، 8 تیر 1345، صص 1، 15 و 16.


کد مطلب: 23910

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/23910/8-تیر-1345

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir