کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

12 تیر 1345

12 تير 1401 ساعت 15:55

درخواست ساواک برای طرد مفتح!/رشیدیان: ما از هویدا حمایت می‌کنیم چون منافع مادی ما تأمین است!/«عراق می‌خواهد با ایران و ترکیه دوست باشد»!/آتش‌نشانی اعلام خطر کرد!/تره‌بار گران شد!/برای بازنشستگی آيین‌نامه جدیدی تهیه می‌شود/فرانسه بمب اتمی منفجر کرد!/رهبران شوروی به رومانی رفتند!


درخواست ساواک برای طرد مفتح!
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 12 تیر 1345 «خواهشمند است دستور فرمايید نتیجه اقدامات معموله در مورد طرد نام‌برده [: آيت‌الله مفتح] بالا از محل که قرار بود پس از مراجعت رئیس فرهنگ شهرستان قم عملی گردد سریعا اعلام نمایند».[1]
 
رشیدیان: ما از هویدا حمایت می‌کنیم چون منافع مادی ما تأمین است!
بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ 12 تیر 1345 «اسدالله رشیدیان روز پنجشنبه گذشته ضمن صحبت خصوصی از شخص هویدا، نخست‌وزیر، کاملا تجلیل می‌کرد و می‌گفت: با اینکه هویدا عضو کابینه منصور بود که آمریکایی‌ها او را به ایران تحمیل کرده بودند، ولی خود هویدا علاقه‌ای به تبعیت از سیاست یک‌جانبه آمریکایی‌ها را ندارد و می‌توان او را در ردیف دولت‌هایی نظیر ساعد[2] دانست که تعصب خاصی نسبت به سیاست خاصی ندارد و همین امر موجب شده که دُول بزرگ خارجی نسبت به شخص او بی‌تفاوت هستند و مخالفتی با او نمی‌کنند و در سیاست داخلی هم توانسته است نظر همه دستجات را به خود جلب کند».
این گزارش می‌افزاید: «رشیدیان می‌گفت دوستان سیاسی ما از هویدا پشتیبانی می‌کنند برای اینکه منافع مادی ما در دولت هویدا بیش از هر دولت دیگری تأمین شده و از نظر سیاسی هم دوستان ما در مصونیت بیشتری فعلا قرار دارند (مقصود رشیدیان از دوستان ما طرفداران سیاست انگلستان می‌باشد)».[3]
 
«عراق می‌خواهد با ایران و ترکیه دوست باشد»!
عبدالرحمان البزاز، نخست‌‎وزیر عراق، دیشب اعلام کرد: عراق می‌خواهد با ایران و ترکیه دوست باشد.
مذاکرات دوستانه ما با ایران و ترکیه دلیل آن نیست که می‌خواهیم با این کشورها داخل پیمان شویم.
 
آتش‌نشانی اعلام خطر کرد!
آتش‌نشانی در مورد وجود انبارها، چوب‌بری‌ها و مراکز تولید گاز در داخل تهران اعلام خطر کرد.
پروانه کسب بعد از این با نظر اداره آتش‌نشانی صادر می‌شو. کانون‌های خطر آتش‌سوزی باید به خارج تهران انتقال یابد.
سیم‌کشی برق بازار تهران فرسوده است و باید تعویض گردد. به خانه‌های خراب‌شده در حریق اخیر خسارت پرداخت می‌شود.
 
تره‌بار گران شد!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: قیمت بعضی اقلام تره‌بار و میوه‌جات را هم بارفروشان و هم دکان‌داران و متصدیان بازارهای روز گران کرده‌اند و چون نرخی نیز از طرف شهرداری داده نمی‌شود، عده معدودی بارفروش و دکان‌دار و طواف به مردم اجحاف می‌کنند.
 
برای بازنشستگی آيین‌نامه جدیدی تهیه می‌شود
روزنامه «اطلاعات» نوشت: مسئله بازنشستگی کارمندان دولت به موجب قانون جدید استخدام همچنان مورد بحث کارمندان است و امروز بحث تازه‌ای در این زمینه مطرح گردید و گفته شد بازنشستگی کارمندان دولت به موجب قانون جدید طبق آيین‌نامه‌ای که باید به وسیله شورای عالی اداری کشور تهیه و تصویب شود، انجام می‌شود و تا زمانی که آيین‌نامه جدید تهیه نشده مقررات فعلی لازم‌الاجرا خواهد بود.
در این مورد متخصصین امور استخدامی و قانون جدید استخدام امروز توضیح دادند در صورتی که قانون جدید استخدام از اول تیرماه قابل اجرا باشد، باز فصل بازنشستگی بنا به مفاد ماده 102 قابل اجرا نیست.
بنابراین اجرای فصل بازنشستگی طبق مفاد ماده 102 در گرو آيین‌‎نامه‌ای است که هنوز تصویب نشده و وقتی هم که آيین‌‎نامه تصویب نشده باشد باید بر اساس تبصره ماده 148 مقررات فعلی اجرا گردد.
دسته‌ای معتقدند که باید اصول بازنشستگی را مسکوت گذارد؛ این امر هم منطقی به نظر نمی‌رسد؛ به همین جهت در قانون برای آنکه چیزی مسکوت نماند قید شده که مقررات قبلی باید اجرا گردد.
 
فرانسه بمب اتمی منفجر کرد!
«یونایتد پرس» 2 ژوئیه از تاهیتی گزارش داد: فرانسه امروز با منفجر کردن یک بمب در جزیره‌ای واقع در اقیانوس آرام سری جدید آزمایش‌های اتمی خود را از سر گرفت.
محل انفجار «مورورا آتول» در 1300 کیلومتری جنوب تاهیتی بود. این محل در دو سال گذشته با زحمت زیاد توسط افراد «لژیون خارجی» ساخته شده بود. ناوگانی از کشتی‌های جنگی فرانسه که رزمناو «دوگراس» در رأس آنها قرار دارد، در نزدیکی آن بود و فرمان انفجار توسط دریاسالار استورلی، فرمانده این ناو، داده شد.
فرانسه قبلا به کشتی‌ها و هواپیماهای همه کشورها اطلاع داده بود. بمب اتمی فرانسه، که مورد آزمایش قرار گرفت، در حدود 100 کیلو تن قدرت انفجار دارد و با هواپیماهای مافوق صوت «میراژ» فرو افکنده شد.
وزارت خارجه آمریکا رسما تأسف خود را از آزمایش اتمی فرانسه در اقیانوس آرام ابراز داشت و خواستار شد که همه دول به قرارداد منع آزمایش سلاح اتمی بپیوندند. در لندن سخنگوی وزارت خارجه انگلیس تأسف دولت متبوع خود را از آزمایش بمب اتمی فرانسه ابراز نمود.
 
رهبران شوروی به رومانی رفتند!
«یونایتد پرس» 2 ژوئیه از مسکو گزارش داد: برژنف، دبیر کل حزب کمونیست شوروی، امروز برای شرکت در کنفرانس سران پیمان ورشو وارد بخارست شد.
کاسیگین، نخست‌وزیر، و گرومیکو، وزیر خارجه، و مالینوفسکی، وزیر دفاع شوروی، نیز همراه برژنف بودند.
انتظار می‌رود در این کنفرانس رومانی نظر خود را دایر بر لزوم استقلال بیشتر ابراز دارد و چائوشسکو، دبیر کل حزب کمونیست رومانی، نطقی در این مورد ایراد کند.
شوروی قبلا پیشنهاد کرده بود که عملیات نظامی در داخل پیمان ورشو متمرکز شود، اما چائوشسکو با این نظر و به طور کلی خود پیمان نظامی مخالفت کرد و خواستار بیرون رفتن سپاهیان شوروی از اروپای شرقی شده بود.[4]
 
روزنامه اطلاعات، 12 تیر 1345، صفحه 1

پي‌نوشت
--------------------------------------
[1]. شهید آیت‌الله دکتر محمد مفتح به روایت اسناد ساواک، ص 67.
[2]. محمد ساعد مراغه‌ای فرزند احمد در سال 1260ش در دهات اطراف مراغه به دنیا آمد. او تحصیلات مقدماتی و عالی خود را در مدارس و دانشگاه‌های تفلیس و لنینگراد و سوئیس به پایان رسانید و فارغ‌التحصیل در رشته‌های حقوق و علوم سیاسی بود. ساعد در 21 سالگی با سمت منشی‌گری از کنسولگری ایران در بادکوبه به خدمت در وزارت امور خارجه وارد و در مشاغلی چون ویس کنسولی و کنسولی دولت ایران در شهرهای تفلیس و بادکوبه، فرمانداری رضائیه، کاردار وزیرمختاری ایران در آنکارا، مسکو و رم و سفیرکبیر ایران در شوروی مشغول شد.
محمد ساعد مراغه‌ای پس از شهریور 1320 در کابینه اول سهیلی وزیر امورخارجه و در سال 1323 نخست‌وزیر و سپس در سال 1324 برای مدتی در حدود یک سال از کار کناره‌گیری کرد و در دوره پانزدهم، نماینده مجلس شورای ملی از ارومیه شد.
وی در سال 1327 مجددا نخست‌وزیر و بعد از آن به مقام سناتوری و سفیر ایران در واتیکان منصوب شد. ساعد در زمان نخست‌وزیری در سال 1323 با ماجرای آمدن کافتارادزه به تهران و تقاضای نفت و تحریکات شدید حزب توده مواجه شد و پس از رد تقاضای روس‌ها و جلب موافقت و تأیید مجلس شورای ملی با این امر، از کار کناره گرفت.
همچنین در زمان نخست‌وزیری وی در سال 1327 بحران 15 بهمن و حادثه سوءقصد به جان شاه رخ داد و در پی آن، با اهتمام وی و دکتر اقبال (وزیر کشور) حزب توده منحل شد. مجلس مؤسسان نیز در دوره نخست‌وزیری او تشکیل شد. ساعد معروف به طرفداری از سیاست کشورهای غربی بود.
ساعد فردی لجوج و یک‌دنده و از لحاظ سیاسی محافظه‌کار بود. او به زبان‌های فرانسه، روسی، آلمانی، ترکی و اسپانیولی آشنایی داشت.
وی در سال 1913 با خانمی از اهالی لیتوانی ازدواج کرد که حاصل آن دو دختر بود.
در پرونده ساعد مراغه‌ای در ساواک، از او به عنوان یکی از بنیان‌گذاران فراماسونری در ایران و بزرگ استاد پیشین لژ بزرگ ایران نام برده‌اند. وی در سال 1352 درگذشت.
رک: اسناد ساواک، پرونده‌های انفرادی
[3]. رشیدیان‌ها به روایت اسناد ساواک، ج 3، ص 325.
[4] . اطلاعات، 12 تیر 1345، صص 1، 3، 4، 13 و 15.  
 


کد مطلب: 23913

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/23913/12-تیر-1345

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir