کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

16 خرداد 1345

16 خرداد 1401 ساعت 12:13

اعلامیه‌هایی که توسط ساواک جمع‌آوری شد!/ستایش کمونیست‌ها از شاهِ روشن‌بین!/یک‌دهم کارکنان کارخانه ماشین‌سازی خانم‌ها خواهند بود!/اوپک به کمپانی‌های نفتی اخطار کرد/سهمیه افزایش تولید/رئیس‌جمهور ترکیه به ایران می‌آید/ملاقات سفیر ایران با عارف/وزیر بازرگانی سیلان به تهران آمد/کانال هفت تلویزیون برای پخش امواج تلویزیون دولتی تعیین شد


اعلامیه‌هایی که توسط ساواک جمع‌آوری شد!
بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ 16 خرداد 1345 «تعدادی اعلامیه پلی‌کپی‌شده به نام "چرا نهضت ملی در ایران به‌وجود آمده است؟" در یکی از کوچه‌های فرعی شهر توسط یکی از منابع مشاهده لذا بلافاصله جهت جمع‌آوری آن اقدام و فقط 27 برگ از کوچه مذکور به‌دست آمد و تاکنون در سایر قسمت‌های شهر پخش نگردیده. مراتب مشروحا طی فرم گزارش خبری به استحضار خواهد رسید».1

ستایش کمونیست‌ها از شاهِ روشن‌بین!
روزنامه «اطلاعات» طی گزارشی با اشاره به سفر شاه به یوگسلاوی نوشت: کلید طلای بلگراد به شاهنشاه تقدیم شد.
شورای شهر بلگراد در جلسه تاریخی خود، شخصیت شاهنشاه را به عنوان رهبر روشن‌بین کشور دوست یوگسلاوی ستایش کرد.
مذاکرات شاه و تیتو روز چهارشنبه در جزیره «بریونی» دنبال می‌شود.

یک‌دهم کارکنان کارخانه ماشین‌سازی خانم‌ها خواهند بود!
مهندس اقدمی، کارشناس ماشین‌سازی وزارت اقتصاد، که به اتفاق کارشناسان شوروی برای انتخاب محل نصب کارخانه ماشین‌سازی به اراک رفته بود، صبح امروز طی مصاحبه‌ای اعلام داشت: طبق برنامه‌ای که تنظیم شده یک‌دهم از کارکنان کارخانه ماشین‌سازی اراک باید بانوان و دوشیزگان باشند. این افراد به کارهای متناسب و دقیق و ظریف گمارده می‌شوند.
مهندس اقدمی در مورد محل نصب کارخانه گفت: کارخانه در چهار کیلومتری شهر اراک نصب می‌شود و وسعت آن هشتاد هکتار است که قابل توسعه نیز می‌باشد. این اراضی جزء زمین‌هایی است که سازمان اصلاحات ارضی آن را ضبط کرده است. کارخانه ماشین‌سازی اراک در سال 1969 (سه سال دیگر) شروع به کار می‌کند و تا دو سال بعد ظرفیت آن به حداکثر خواهد رسید.

اوپک به کمپانی‌های نفتی اخطار کرد
امروز قطعنامه‌های اوپک درباره دستور آغاز مذاکرات بین دولت‌های عضو اوپک و شرکت‌های نفتی در پایتخت‌های هشت کشور عضو منتشر شد.
این مذاکرات برای وصول بقیه بهره مالکانه، سهم هر یک از کشورهای عضو در تولید اضافی نفت در سال 1966، احتساب مالیات بر اساس قیمت‌های اعلان‌شده می‌باشد.
قطعنامه در 8 اردیبهشت در آخرین جلسه یازدهمین کنفرانس صادر شد، اما طبق رویه اوپک امروز پس از تصویب دول عضو اوپک منتشر گردید.
ریاست هیئت نمایندگی ایران در آن دوره با آقای دکتر جمشید آموزگار، وزیر دارایی، بود.
قطعنامه ۷۳ اوپک در حقیقت اخطار شدید به شرکت‌های نفتی می‌باشد؛ زیرا وضع «افزایش تولید» در بعضی از کشورهای عضو اوپک رضایت‌بخش نیست و اوپک آن را برخلاف منافع ملی آن کشورها اعلام نمود و به همین جهت اخطار کرد:
«با توجه به اینکه میزان نامطلوب افزایش تولید این کشورها را نمی‌توان ناشی از عدم بازار فروش نفت خام آنها در بازارهای بین‌المللی دانست و نیز با در نظر گرفتن اینکه کم و زیاد کردن میزان تولید نفت خام به طور تعمدی از طرف شرکت‌های نفتی برخلاف منافع ملی کشورهای مزبور می‌باشد، مقرر می‌دارد که کشورهای عضو سازمان نمی‌توانند نسبت به این موضوع بی‌علاقه بمانند و در صورتی که میزان تولید این کشورها در سال 1966 به طور رضایت‌بخشی بهبود نیابد، کلیه کشورهای عضو در حفظ منافع قانونی و ملی دول ذینفع از هر جهت جانب‌داری خواهند کرد».

سهمیه افزایش تولید
به ضمیمه قطعنامه‌های فوق سهمیه هر یک از کشورهای عضو اوپک از افزایش تولید منتشر شد.
طبق این لیست ایران مقام اول را دارد. سهم کشورهای عضو به شرح زیر است:
ایران 304 هزار بشکه، عربستان سعودی 290 هزار بشکه، لیبی 210 هزار بشکه، کویت 147 هزار بشکه، عراق 125 هزار بشکه، ونزوئلا 115 هزار بشکه، قطر 50 هزار بشکه، اندونزی 48 هزار بشکه.
ارقام فوق مربوط به اضافه تولید یک روز در کشورهای مزبور برای سال 1966 می‌باشد.
در قطعنامه آخری تصمیم گرفته شد کنفرانس دوازدهم اوپک در کویت تشکیل گردد.

رئیس‌جمهور ترکیه به ایران می‌آید
روزنامه «اطلاعات» نوشت: به قرار اطلاع، به دعوت شاهنشاه آریامهر حضرت ژنرال جودت سونای، رئیس‌جمهور ترکیه، در مهرماه آینده از ایران دیدن می‌نمایند.

ملاقات سفیر ایران با عارف
صبح دیروز آقای دکتر مهدی پیراسته، سفیرکبیر شاهنشاهی ایران در بغداد، با ژنرال عبدالرحمن محمد عارف، رئیس‌جمهور عراق، ملاقات و  گفت‌وگو کرد.

وزیر بازرگانی سیلان به تهران آمد
آقای دکتر پی ریس، وزیر بازرگانی سیلان، دیروز وارد تهران شد و مورد استقبال آقای دکتر عالیخانی، وزیر اقتصاد، قرار گرفت.
وزیر بازرگانی سیلان سه روز در تهران اقامت خواهد داشت و در این مدت با وزیر و معاون بازرگانی وزارت اقتصاد و رئیس اتاق بازرگانی تهران پیرامون مسائل اقتصادی مورد علاقه دو کشور مذاکره خواهد کرد.

کانال هفت تلویزیون برای پخش امواج تلویزیون دولتی تعیین شد
تلویزیون دولتی روی کانال شماره هفت کار می‌کند و امروز وزیر اطلاعات کلنگ ساختمان آن را به زمین زد.
ساختمان فرستنده موقت تا چهار ماه دیگر پایان می‌یابد و فرستنده مذکور نیز با قدرت دو کیلو وات تا مهرماه امسال در همان جا نصب خواهد شد و آغاز به کار خواهد کرد.
قدرت فرستنده تلویزیون ایران بیست کیلو وات است و فرستنده‌های شهرستان‌ها بین ده الى دو کیلو وات قدرت خواهد داشت.
در نظر است تلویزیون دولتی ایران بین تهران و شهرستان‌ها در بدو امر و سپس بین تهران و شهرهای اروپا «رله» شود.
وزارت پست و تلگراف اقدامات لازم را برای تبدیل کانال گیرنده تلویزیون‌های آمریکایی موجود در تهران، که باید به سیستم تلویزیون اروپایی تبدیل گردد، معمول داشته است و در نظر است با جمعی کارشناس فنی که با قیمت معین و با احاطه به کار بتوانند این کار را انجام دهند، قراردادی منعقد گردد.2
 
روزنامه اطلاعات، 16 خرداد 1345، صفحه 1

پی نوشت
-------------------------------------------
1. انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان کرمان، کتاب 1، ص 113.
2. اطلاعات، 16 خرداد 1345، صص 1، 13 و 16.
 


کد مطلب: 23955

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/23955/16-خرداد-1345

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir