کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

8 خرداد 1345

8 خرداد 1401 ساعت 12:36

هشدار رئیس‌جمهور رومانی درباره وضع ویتنام به شاه ایران!/رئیس خبرگزاری فرانسه در تهران/اعطای جوایز نویسندگان بهترین کتاب‌ها برای جوانان/زمین‌های داودیه به کارمندان شهرداری تهران واگذار می‌شود!/قانون متمم بودجه در جلسه امروز مجلس به تصویب رسید


هشدار رئیس‌جمهور رومانی درباره وضع ویتنام به شاه ایران!
روزنامه‌های امروز کشور نوشتند: در مراسم دریافت «دکترای افتخاری» از دانشگاه بخارست، شاه نسبت به وضع جهان اظهار نگرانی کرد.
در ضیافت شام کاخ ریاست‌جمهوری رومانی، نخست‌وزیر و اعضای کابینه رومانی، همراهان شاهنشاه و رؤسای هیئت‌های نمایندگی سیاسی کشورهای خارجی مقیم بخارست و جمعی از شخصیت‌های برجسته این کشور حضور داشتند. در سر میز شام، رئیس‌جمهوری رومانی اظهار داشتند: دولت جمهوری سوسیالیستی رومانی معتقد است برای برقراری یک محیط امن و آرام و برای همکاری میان همه کشورهای بزرگ و کوچک، صرف نظر از رژیم‌های اجتماعی یا سیاسی آنها، باید همه این کشورها به نوبه خود دِین خود را در حفظ و نگهداری این آرامش و محیط همکاری ادا نمایند.
با اعتقاد به این عقیده بزرگ، دولت رومانی از وضع نامطلوبی که در ویتنام به‌وجود آمده است به عنوان یک زنگ خطر برای صلح جهانی، نگرانی خود را ابراز می‌دارد؛ به‌طوری که اطلاع دارند، جمهوری سوسیالیستی رومانی با تمام قوا، از حقوق غیر قابل انکار ملت ویتنام مبنی بر حاکمیت بر سرنوشت خود حمایت می‌کند و با احترام به تصمیمات ژنو خواستار آن است که هرچه زودتر بمباران در ویتنام متوقف شود و دولت مستقل و آزادی به‌وجود آید.
دولت رومانی عمیقا معتقد است که روابط بین‌المللی و اصول استقلال ملل و برابری حقوق آنها و استفاده از مزایای متقابله و عدم مداخله در امور داخلی کشورها شرط اساسی هر نوع همکاری بین دول و امنیت بین‌المللی است.

رئیس خبرگزاری فرانسه در تهران
ژان مارن، رئیس خبرگزاری فرانسه، که برای شرکت در کنفرانس سردبیران و روزنامه‌نگاران آسیایی به بانکوک رفته بود، دیشب در سر راه خود وارد تهران شد.
ژان مارن هنگام ورود به تهران اظهار داشت که در فرصت مناسب به طور خصوصی به ایران سفر می‌کند.

اعطای جوایز نویسندگان بهترین کتاب‌ها برای جوانان
روزنامه «اطلاعات» نوشت: ظهر امروز برندگان مسابقه بهترین کتاب سرگذشت برای نوجوانان و جوانان در کاخ اختصاصی به حضور علیاحضرت شهبانو فرح شرفیاب شدند و جوایز خود را دریافت داشتند.
ابتدا خانم لیلی جهان‌آرا، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، گزارشی از نحوه انجام مسابقه به عرض رساند و علیاحضرت شهبانو دستوراتی درباره تهیه کتب بیشتر برای کودکان و نوجوانان صادر فرمودند و سپس جوایز آقایان منوچهر گودرزی، برنده اول، نورالله لارودی، برنده دوم، و خانم فروغ ارباب، برنده سوم، را توزیع کردند و به خانم لیلى ایمن نیز، که از طرف شورای کتاب کودک حضورداشت، معادل هزار تومان کتاب دادند.
در این مراسم آقای قدس نخعی، وزیر دربار شاهنشاهی و رئیس هیئت‌مدیره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آقای نبیل رئیس دفتر علیاحضرت شهبانو فرح، خانم هما اتحادیه و آقای دکتر احسان یارشاطر اعضای هیئت مدیره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و هیئت داوران مسابقه حضور داشتند.
(برای اطلاع بیشتر درباره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، رک: «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» چرا تأسیس شد؟)

زمین‌های داودیه به کارمندان شهرداری تهران واگذار می‌شود!
یک‌میلیون متر اراضی داودیه میان کارمندان شهرداری تهران تقسیم و در آنجا کوی نمونه تهران ساخته می‌شود. این اراضی توسط جمعی غصب شده بود و شهرداری ضمن تسلیم دادخواست کلیه این اراضی را به مالکیت خود برگرداند.

قانون متمم بودجه در جلسه امروز مجلس به تصویب رسید
روزنامه «اطلاعات» نوشت: ساعت 9 صبح جلسه علنی مجلس شورای ملی به ریاست آقای مهندس عبدالله ریاضی تشکیل گردید.
در این موقع مجلس وارد دستور شد و لوایح زیر مورد رسیدگی و تصویب قرار گرفت:
گزارش مربوط به ترمیم فوق‌العاده ثابت ارزی مأمورین خارج از کشور وزارت امور خارجه، لایحه متهم بودجه سال 1344 کل کشور و لایحه خرید و فروش و اشیای تزئینی مورد نیاز نماینده‌های سیاسی شاهنشاهی خارج از کشور.
هنگام طرح لایحه ترمیم فوق‌العاده ثابت ارزی مأمورین خارج از کشور وزارت خارجه، آقای دکتر رهنوردی از وضع بعضی از نمایندگان سیاسی ایران در خارج انتقاد کرد و یادآور شد که بارها اتفاق افتاده که بیماران بدحال به کشورهای خارج مسافرت نموده و مأمورین سفارتخانه‌ها حتی از دادن نشانی یک پزشک نیز خودداری نموده‌اند.
سپس سؤال مربوط به مالیات کارخانجات آبجوسازی مطرح شد.
آقای دکتر آموزگار، وزیر دارایی، در جواب سؤال آقای نیری، نماینده مجلس، که اظهار داشته بود: در قرارداد منعقده بین وزارت دارایی و کارخانجات آبجوسازی در سال 1343 منافع دولت تأمین نگردید، مشروحا پاسخ داد و گفت: در قراردادی که در سال 1343 برای وصول عوارض دولتی بین وزارت دارایی و کارخانجات آبجوسازی منعقد گردیده، منافع دولت از هر لحاظ تأمین شده و طبق قرارداد مزبور مبلغ ۹۳۰ میلیون ریال، یعنی سه برابر آنچه طبق قرارداد سال ۱۳۳۹ مقرر بوده، وصول شده است. از طرفی مالیات مستقیم کارخانجات مزبور نیز در سال 1343 بیش از دو برابر سال قبل وصول گردیده است؛ همچنین برای تأمین کامل حقوق دولت در قرارداد سال 1343 قید شده که وزارت دارایی همیشه می‌تواند به طور یک‌طرفه قرارداد را لغو نماید؛ علاوه بر این، با آنکه طبق قرارداد ۱۳۳۹ مقرر بود که کارخانجات مزبور در سال 1343، هفتادمیلیون ریال عوارض بپردازند، وزارت دارایی به جای این مبلغ صدمیلیون ریال وصول کرده است و نتیجتا کلیه جهاتی را که مبین مساعی وزارت دارایی در وصول عوارض بود بیان داشته است.
باید توجه داشت قرارداد پیشین، که در آن حق دولت یک‌سوم حقوق قرارداد اخیر تعیین شده، در زمان تصدی آقای نیری تنظیم گردیده و ایشان دستور اجرای قرارداد را صادر کرده بودند.
مجلس پس از شنیدن بیانات آقای نیری و توضیحات آقای وزیر دارایی، جواب دولت را کافی و قانع‌کننده تشخیص داد.1
 
روزنامه اطلاعات، 8 خرداد 1345، صفحه 1

پی نوشت
----------------------------------------------
1. اطلاعات، 8 خرداد 1345، صص 1، 13 و 16.


کد مطلب: 23958

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/23958/8-خرداد-1345

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir