کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

3 خرداد 1345

3 خرداد 1401 ساعت 13:03

جت‌های عراق نواحی مرزی را بمباران کردند/ وزارت خارجه هنوز اعتراض نکرده است!/سوء قصد به مدیر یک مجله در لبنان؟!/ملکه انگلیس وضع فوق‌العاده اعلام کرد!/نشانی که ایوب‌خان به اشرف پهلوی داد!/دوره سنا به چهار سال کاهش می‌یابد؟!/ایران و مراکش قراردادهای همکاری امضا کردند/دعوت اشرف پهلوی به شوروی/سفیر جدید چکسلواکی در ایران/در استخراج نفت مغان، ترکیه و پاکستان از پذیره نفت معاف شدند


جت‌های عراق نواحی مرزی را بمباران کردند/ وزارت خارجه هنوز اعتراض نکرده است!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: به دنبال خبری که دیروز خبرنگار ما در «خانه» درباره بمباران دهکده مرزی «تمرچین» توسط هواپیماهای عراقی فرستاده و چاپ شده بود، امروز گزارش‌های تازه‌ای از تجاوز هواپیماهای عراقی رسیده است.
خبری که امروز از مرز خانه به دست ما رسیده حاکی است که دیروز یک فروند هواپیمای جت عراقی در منطقه خانه، مرز هوایی ایران را شکسته و به آسمان کشور ما تجاوز نموده است.
آتشبارهای ضد هوایی تیپ خانه با مشاهده این هواپیما و اطمینان از اینکه به مرز هوایی کشور تجاوز شده است به طرف هواپیمای متجاوز شلیک کردند و این هواپیما پس از شلیک آتشبارها مجبور به بازگشت شد.
خبر دیگری که به‌دست آمده حاکی است که مناطق «بالک» واقع در نواحی مرزی ایران و عراق طی دو شب گذشته مجددا مورد بمباران هواپیماهای عراقی قرار گرفته است.
در اثر این بمباران، چندین دهکده ویران شد و عده قابل ملاحظه‌ای از ساکنین دهات، که بلادفاع بودند، کشته شده و تعداد زیادی از احشام آنها تلف گردیدند.
هنگامی که هواپیماهای عراقی مناطق مذکور را بمباران کرده عازم مراجعت بودند، هدف گلوله‌های مسلسل ضد هوایی شورشیان قرار گرفته و یکی از هواپیماها مورد اصابت گلوله واقع شده‌اند.
تاکنون دراین‌باره گزارش رسمی به مقامات وزارت امور خارجه نرسیده است.
به محض وصول این گزارش‌ها، وزارت امور خارجه در این مورد از طریق سفیر عراق در دربار شاهنشاهی به دولت عراق اعتراض خواهد کرد.

سوء قصد به مدیر یک مجله در لبنان؟!
روزنامه «اطلاعات» در ادامه جنگ رسانه‌ای میان ایران و مصر نوشت: گزارش‌های رسیده از بیروت حاکی از آن است که شب گذشته جوانی می‌خواسته است رشدی معلوف، مدیر روزنامه «الصفا»، چاپ بیروت را که از مخالفان ناصر است، به قتل برساند.
پس از قتل کامل المروه، این دومین سوء قصد به مدیران مطبوعات مخالف ناصر در لبنان محسوب می‌گردد.
رشدی معلوف، که یک روز پیش از قتل کامل المروه، به ایران آمده بود، پس از یک توقف کوتاه به بیروت بازگشت. وی ضمن اقامت خود در تهران، از مؤسسه «اطلاعات» بازدید و با مدیران این روزنامه ملاقات کرد.

ملکه انگلیس وضع فوق‌العاده اعلام کرد!
روزنامه‌ها نوشتند: امروز ملکه الیزابت در سراسر انگلستان حالت فوق‌العاده اعلام کرد؛ زیرا اعتصاب ملوانان انگلیسی تمام بنادر این کشور را فلج کرده و زیانی بزرگ به اقتصاد انگلستان وارد ساخته است و اعلام حالت فوق‌العاده برای مبارزه با خطرات ناشی از اعتصاب ملوانان است.
از اعتصاب ملوانان انگلیسی، که برای اضافه دستمزد صورت گرفته، یک هفته می‌گذرد، اما هیچ گونه امید توافقی بین دولت و نمایندگان سندیکای ملوانان وجود ندارد.

نشانی که ایوب‌خان به اشرف پهلوی داد!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: دیشب طی مراسمی که در منزل آقای طیب حسین، سفیر پاکستان در دربار شاهنشاهی، با حضور عده‌ای از شخصیت‌های سیاسی و مملکتی ترتیب داده شده بود، آقای ذوالفقار علی بوتو، وزیر امور خارجه پاکستان، یک قطعه نشان امتیاز پاکستان از طرف حضرت فیلد مارشال محمد ایوب‌خان، رئیس‌جمهوری پاکستان، به والاحضرت شاهدخت اشرف پهلوی اهدا کرد.
در این مراسم یک قطعه نشان قائد اعظم نیز به آقای هویدا، نخست‌وزیر و یک قطعه نشان ستاره پاکستان به آقای دکتر خطیبی، نایب‌رئیس مجلس شورای ملی و مدیرعامل جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران، داده شد.

دوره سنا به چهار سال کاهش می‌یابد؟!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: خبرنگار پارلمانی گزارش می‌دهد که لایحه دولت مربوط به افزایش دوره قانون‌گذاری مجلس سنا به هشت سال، در کمیسیون کشور مجلس شورای ملی با تغییراتی به تصویب رسیده است.
عمده تغییر این لایحه مربوط است به مدت قانون‌گذاری سنا که به چهار سال تقلیل داده شده است.
اگر این لایحه با اصلاحی که در آن به عمل آمده تصویب شود، دوره بیست‌ویکم قانون‌گذاری مجلس شورای ملی و چهارمین دوره قانون‌گذاری مجلس سنا در ساعت 10 صبح روز 13 مهرماه 1346 پایان خواهد یافت.

ایران و مراکش قراردادهای همکاری امضا کردند
قبل از ظهر امروز چند قرارداد و موافقت‌نامه بین آرام، وزیر امور خارجه ایران، و الشرقاوى، وزیر امور خارجه مراکش، «پاراف» شد.
این موافقت‌‌نامه‌ها و قراردادها مربوط به عهدنامه مودّت، موافقت‌نامه لغو روادید، موافقت‌نامه فرهنگی و قرارداد همکاری فنی و اقتصادی بین ایران و مراکش است که پس از تصویب مراجع دولتی در سفر شاه به مراکش، بین وزیر امور خارجه ایران و مسئولان دولت مراکش امضا و مبادله خواهد گردید.
به موجب موافقت‌نامه لغو روادید بین ایران و مراکش، اتباع دو کشور می‌توانند مدت سه ماه در خاک یکدیگر اقامت نمایند.
هنوز تاریخ قطعی اجرای این موافقت‌نامه معلوم نیست، ولی احتمال می‌رود از اول ماه اوت مصادف با ۱۰ مردادماه به مرحله اجرا درآید.
به موجب قرارداد همکاری فنی و اقتصادی نیز کارشناسان اقتصادی بین دو کشور مبادله خواهد شد و پایه همکاری دو کشور از لحاظ اقتصادی و فنی گذارده می‌شود.

دعوت اشرف پهلوی به شوروی
روزنامه «اطلاعات» نوشت: والاحضرت شاهدخت اشرف پهلوی، ریاست عالیه شورای عالی جمعیت‌های زنان ایران، روز سه‌شنبه 17 خردادماه به دعوت دولت شوروی جهت شرکت در فستیوال «چایکوفسکی» به مسکو عزیمت می‌نمایند.
والاحضرت شاهدخت اشرف قریب هشت روز در شوروی اقامت می‌کنند و در این مدت از شهرهای مسکو و لنینگراد بازدید خواهند کرد.

سفیر جدید چکسلواکی در ایران
به قرار اطلاع وزارت امورخارجه با پذیرش آقای زدک هرادیک به سمت سفیر جدید چکسلواکی در دربار شاهنشاهی موافقت کرده است.

در استخراج نفت مغان، ترکیه و پاکستان از پذیره نفت معاف شدند
روزنامه «اطلاعات» نوشت: ترکیه و پاکستان از پرداخت پذیره نفت برای شرکت در عملیات اکتشافی نفت در ناحیه مغان معاف شده‌اند.
به موجب گزارشی که خبرنگار ما از منابع موثّق کسب کرده و سهام شرکت نفتی مشترک به میزان ۵۰ درصد برای ایران و ۲۵ درصد برای ترکیه و۲۵ درصد برای پاکستان تقسیم شده و ترکیه و پاکستان سهم خود را در مخارجی که تاکنون شرکت نفت بابت حفاری‌های خویش در این منطقه صرف کرده پرداخت خواهند کرد.
تمام طرح‌های مربوط به این فعالیت‌های مشترک توسط شرکت ملی نفت ایران تهیه شده و به‌زودی مورد مطالعه متخصصین سه کشور قرار خواهد گرفت.1
 
روزنامه اطلاعات، 3 خرداد 1345، صفحه 1


پی نوشت
---------------------------------------------------
1. اطلاعات، 3 خرداد 1345، صص 1، 3، 4، 13 و 16.


کد مطلب: 23961

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/23961/3-خرداد-1345

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir