کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

25 تیر 1345

25 تير 1401 ساعت 15:53

جت‌های اسرائیل سوریه را بمباران کردند/حسنین هیکل: مصر ارتباطی با کودتای عراق ندارد!/«ایران از شوروی موشک زمین به هوا می‌خرد»/برای عقد قراردادهای بازرگانی، هیئت نمایندگی عراق به تهران می‌آید/مذاکرات کپنهاک بدون اخذ نتیجه قطعی پایان یافت/نخست‌وزیر رومانی تهران را ترک گفت/پیام تبریک شاه به ژنرال عارف/کفیل وزارت خارجه عربستان سعودی به تهران می‌آید/فرماندار خمین/از رومانی تراکتور خریداری می‌شود


جت‌های اسرائیل سوریه را بمباران کردند

روزنامه «اطلاعات» در گزارشی نوشت: نیروی هوایی اسرائیل و سوریه دیروز بر فراز ناحیه شمال غربی دریاچه طبریه دست به یک نبرد شدیدی زدند.
سخنگوی رسمی ارتش سوریه اعلام کرد: در این جنگ هوایی دو هواپیمای اسرائیلی سرنگون گردیده است.
وی افزود: حمله را نیروی هوایی اسرائیل آغاز کرد و دو هواپیمای دشمن ابزارآلاتی را که برای اجرای طرح عربی بهره‌برداری از آب‌های اردن و شعب آن تهیه شده بود بمباران کردند.
به این ترتیب نیروی هوایی سوریه اجبارا دست به حمله متقابل زد و جنگی هوایی در گرفت که طی آن نیروی هوایی سوریه دو هواپیمای دشمن را از نوع «میراژ» در شمال غربی دریاچه طبریه سرنگون کردند.
سخنگوی ارتش سوریه افزود: یک هواپیمای سوری نیز آسیب دید، اما خلبان این هواپیما موفق شد به کمک چتر نجات زنده فرود آید.
روزنامه «اطلاعات» در ادامه گزارش خود، با حمایت از اسرائیل و تروریست خواندن مبارزین فلسطینی نوشته است: حمله نیروی هوایی اسرائیل علیه سوریه موجب تعجب ناظرین امور سیاسی نشد و از چند روز قبل انتظار می‌رفت که نیروی هوایی اسرائیل دست به یک حمله انتقامی علیه سوریه بزند. طی 24 ساعت اخیر «تروریست‌های عرب»، که از مرز سوریه عبور کرده بودند، به چند واحد گشتی اسرائیل حمله کرده و با قرار دادن مین و انفجار آن، موجب مرگ یک سرباز اسرائیلی شدند.
نیروهای سوریه ارتفاعات نواحی مرزی سوریه و اسرائیل را در دست دارند و به همین جهت ارتش اسرائیل اجبارا از نیروی هوایی خود برای بمباران مواضع سوریه استفاده می‌کند.

حسنین هیکل: مصر ارتباطی با کودتای عراق ندارد!
محمد حسنین هیکل، سردبیر روزنامه «الاهرام»، طی مقاله‌ای هر گونه ارتباط بین مصر و کودتاچیان ۳۰ ژوئن (عبدالرزاق و همکاران) را تکذیب کرد؛ مع‌هذا با رهبران کوتای نافرجام، که اکنون در زندان دولت عراق هستند، ابراز همدردی نمود.
الاهرام نوشت که عبدالرزاق و گروه همکاران او نیز مانند ژنرال عارف به «گروه نهضت انقلابی و ناسیونالیست عرب» تعلق دارند و به همین علت است که قاهره با این عناصر در تماس کامل بوده و باید باشد.
الاهرام ادامه می‌دهد: به این جهت کودتای عراق حادثه‌ای دردناک برای مصر بوده است؛ زیرا مسئله وحدت نهضت انقلابی عراق برای مصر مطرح است.
هیکل هرگونه ارتباطی بین مصر و کودتاچیان را تکذیب کرده و نوشته است: «پناهنده شدن عبدالرزاق پس از کودتای اولش به مصر نمی‌تواند دلیل ارتباط باشد؛ زیرا او مانند سایر عناصر انقلابی و ناسیونالیست عرب «میهمان دولت مصر بوده است».
 
«ایران از شوروی موشک زمین به هوا می‌خرد»
خبرگزاری رویتر از واشنگتن گزارش می‌دهد که وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا اعلام داشته است: ایران درباره خرید موشک‌های زمین به هوا از شوروی مشغول بررسی و مطالعه است.
رابرت مک گلاسگی، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا، در یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت: درباره این موضوع که آیا ایران عملا تصمیم به خرید این موشک‌ها گرفته یا خیر اطلاعی ندارد.
بنا به گزارش روزنامه «نیویورک تایمز» از تهران از این موشک‌ها به منظور دفاع از خلیج فارس استفاده خواهد شد.
طبق همین گزارش قرارداد مربوط به این خرید ممکن است طی دو هفته آینده منعقد شود و در آن صورت این اولین باری خواهد بود که ایران از شوروی اسلحه خریداری می‌کند.
«رادیو بغداد» گزارش داد: سخنگوی وزارت خارجه کشورهای متحد آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام داشت که آمریکا اطلاع دارد که دولت ایران اکنون سرگرم بررسی امکان خرید موشک‌های ضد هوایی از شوروی است، ولی هنوز برای ایالات متحده مسلم نشده است که دولت ایران تصمیم قطعی به خرید این موشک‌ها گرفته باشد.
وزارت امور خارجه آمریکا اعلام داشت که هیچ گونه دلیل رسمی در تأیید گزارش‌هایی که از تهران رسیده دائر بر اینکه ایران خود را برای خرید موشک‌های زمین به هوا از شوروی آماده می‌کند به‌دست نیامده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همین قدر گفت که از گزارش روزنامه‌ها درباره این مسئله اطلاع یافته است.
 
برای عقد قراردادهای بازرگانی، هیئت نمایندگی عراق به تهران می‌آید
روزنامه «اطلاعات» نوشت: آقای حسن الدجیلی، سفیر عراق در دربار شاهنشاهی، امروز طی مصاحبه‌ای با خبرنگار ما جزئیات مذاکرات ایران و عراق را شرح داد و اعلام کرد که به‌زودی هیئت‌هایی برای عقد چند قرارداد بازرگانی بین ایران و عراق وارد تهران می‌شوند.
سفیر عراق اضافه کرد: چندی قبل قرار بود هیئت‌هایی برای انجام مذاکرات بازرگانی وارد تهران شوند، ولی به علت بروز اختلاف مرزی این مذاکرات معوق ماند و با روابط دوستانه‌ای که طی چند هفته گذشته مجددا بین دو کشور برقرار شده است، دولت عراق به‌زودی هیئت‌های نمایندگی خود را برای عقد قرارداد بازرگانی و مذاکره به تهران می‌فرستد.
سفیر عراق ضمن اشاره به بهبود محسوس روابط دو کشور در ماه گذشته گفت: روابط ایران و عراق در دو سه ماه آینده بهتر می‌شود و من نسبت به روابط دو کشور بسیار خوش‌بین هستم و مذاکرات دوستانه بین دو کشور ادامه خواهد یافت.
 
مذاکرات کپنهاک بدون اخذ نتیجه قطعی پایان یافت
«خبرگزاری فرانسه» از کپنهاک گزارش داد: مذاکرات ایران و عربستان سعودی و کویت درباره تعیین حدود قلمرو سه کشور در فلات قاره خلیج فارس بدون نتیجه مثبت پایان یافت.
این مذاکرات از هفته گذشته در پایتخت دانمارک آغاز شده بود.
وزیران سه کشور پس از پنج روز مذاکره تصمیم گرفتند مذاکرات را متوقف ساخته و بار دیگر در ۲۷ اوت (5 شهریور) آینده در تهران با یکدیگر به گفت‌وگو بپردازند.
 
نخست‌وزیر رومانی تهران را ترک گفت
ساعت ۹:15 بامداد امروز آقای مورر، نخست‌وزیر رومانی، طی تشریفات رسمی تهران را ترک گفت و از طرف آقای هویدا، نخست‌وزیر، آقایان وزرا، سفیر و اعضای سفارت رومانی و جمعی از رجال و مقامات مملکتی بدرقه شد.
در فرودگاه مهرآباد، ابتدا سرود ملی دو کشور نواخته شد و احترامات نظامی به عمل آمد و سپس آقای نخست‌وزیر و سایر مشایعین از نخست‌وزیر رومانی خداحافظی کردند.
آقای مورر، که به دعوت دولت ایران، پنج روز در تهران اقامت داشت، هنگام عزیمت به کشور خود از آقای هویدا، نخست‌وزیر، به مناسبت پذیرایی گرمی که از وی به عمل آمده بود، تشکر کرد و با هواپیمای اختصاصی خود تهران را ترک گفت.
اعلامیه مشترک نخست‌وزیران ایران و رومانی ساعت ۹ صبح فردا انتشار خواهد یافت.
 
پیام تبریک شاه به ژنرال عارف
جراید امروز کشور نوشتند: رادیو بغداد در برنامه فارسی دیشب خود خبر داد که به مناسبت هشتمین سال انقلاب ژوئیه از طرف اعلیحضرت شاهنشاه ایران پیام تبریکی برای رئیس‌جمهوری عراق فرستاده شده است.
 
کفیل وزارت خارجه عربستان سعودی به تهران می‌آید
به دعوت دولت ایران، سید عمر سقاف، کفیل وزارت امور خارجه عربستان سعودی، اواخر هفته جاری وارد تهران می‌شود و چند روز میهمان دولت ایران خواهد بود.
ملک فیصل سمت وزارت امور خارجه عربستان سعودی را شخصا به عهده دارند و آقای سقاف با سمت کفالته انجام وظیفه می‌کند.
 
فرماندار خمین
آقای محمدرضا علوی، از فرمانداران لیسانسیه جدید، به سمت فرماندار خمین منصوب شده است.
در خبر انتصاب یازده فرماندار لیساسیه، اسم فرماندار جدید خمین اشتباها محمدرضا جعفری گزارش داده شده بود.
 
از رومانی تراکتور خریداری می‌شود
۱۸۰۰ دستگاه تراکتور از کشور رومانی خریداری می‌شود و وارد کشور خواهد شد.
در حال حاضر بین شرکت معاملات خارجی و مقامات سفارت رومانی در ایران مذاکراتی در این زمینه جریان دارد که قریبا به پایان خواهد رسید.
قیمت هر تراکتور از طرف دولت رومانی هر دستگاه 185 هزار ریال اعلام شد. ایران تقاضای تخفیف در نرخ کرده است. احتمال می‌رود تا بیست‌هزار ریال از قیمت پیشنهادی کاسته گردد.
تراکتور مورد سفارش 65 اسب قدرت دارد و قیمت آن در نوع خود ارزان‌ترین تراکتورهاست.[1]
 
روزنامه اطلاعات، 25 تیر 1345، صفحه 1
 
پی‌نوشت
------------------------------------------------------------------
[1]. اطلاعات، 25 تیر 1345، صص 1، 4، 13، 15 و 16. 


کد مطلب: 23964

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/23964/25-تیر-1345

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir