کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

26 تیر 1345

26 تير 1401 ساعت 15:56

فرح و رضا پهلوی پس از بازگشت از سفر تفریحی سوئیس برای استراحت به شمال می‌روند!/نخست‌وزیر به شمال می‌رود/وزیر اطلاعات به پاکستان رفت/شهردار تهران به مسکو دعوت شد/«کمیته مشترک ایران و رومانی برای توسعه روابط دو کشور تشکیل می‌شود»/مذاکرات معاون وزارت اقتصاد/قدردانی نخست‌وزیر از «خدمات دکتر عاملی و سرلشکر پاکروان»!/«اعتبار لوله سراسری گاز تأمین می‌شود»/سوریه تهدید کرد از اسرائیل انتقام می‌گیرد/


فرح و رضا پهلوی پس از بازگشت از سفر تفریحی سوئیس برای استراحت به شمال می‌روند!

روزنامه «اطلاعات» نوشت: اواخر هفته جاری شاهنشاه به اتفاق علیاحضرت شهبانو فرح، والاحضرت ولیعهد رضا پهلوی، والاحضرت فرحناز و والاحضرت شاهپور علیرضا پهلوی برای چند روز استراحت به نوشهر عزیمت می‌فرمایند.
علیاحضرت شهبانو فرح ساعت 9 بعد از ظهر امروز به اتفاق والاحضرت ولیعهد و والاحضرت فرحناز و سرکار علیه بانو فریده دیبا از سفر سوئیس  به تهران باز می‌گردند.
 
نخست‌وزیر به شمال می‌رود
جراید امروز کشور نوشتند: آقای نخست‌وزیر چند روز آخر هفته جاری و اوایل هفته آینده در شمال به‌سر خواهد برد.
قرار است آقای هویدا روز پنجشنبه در بابل، در مراسمی که سندیکای کامیون‌داران شمال بر پا می‌دارد، شرکت کند و روز یکشنبه از خانه دهقان در رشت و سپس از اردوی جوانان حزب ایران نوین بندر پهلوی و اردوی بهترین دانش‌آموزان در رامسر بازدید کند.
 
وزیر اطلاعات به پاکستان رفت
آقای هوشنگ انصاری، وزیر جدید اطلاعات و سفیر سابق ایران در پاکستان، برای انجام مراسم خداحافظی با رئیس‌جمهوری و مقامات پاکستانی به آن کشور عزیمت کرد.
سفر وزیر اطلاعات تا پایان هفته به طول می‌انجامد.
 
شهردار تهران به مسکو دعوت شد
شهرداری تهران امروز اعلام کرد به منظور برقراری تماس مستقیم میان پایتخت‌های کشورهای شاهنشاهی ایران و اتحاد جماهیر شوروی و همچنین توسعه روابط دوستی میان دو کشور و مبادله تجارب کار از طرف کمیته اجرایی شورای شهر مسکو، از آقای مهندس سرلک، شهردار تهران، دعوت شده است به اتفاق چهار نفر مأموران عالی‌رتبه شهرداری به مسکو عزیمت نماید.
این دعوت از طرف شهردار تهران با حسن قبول پذیرفته شده و این هیئت به‌زودی به مسکو عزیمت خواهد کرد.
 
«کمیته مشترک ایران و رومانی برای توسعه روابط دو کشور تشکیل می‌شود»
در پایان سفر نخست‌وزیر رومانی به تهران، دیروز طی یک اطلاعیه مطبوعاتی اعلام شد که به منظور توسعه روابط فرهنگی و اقتصادی ایران و رومانی کمیته مشترکی با شرکت دو تن از وزیران ایران و رومانی تشکیل خواهد گردید.
 
مذاکرات معاون وزارت اقتصاد
روزنامه «اطلاعات» در خبر دیگری نوشت: آقای دکتر تهرانی، معاون بازرگانی وزارت اقتصاد، برای انجام مذاکراتی پیرامون روابط بازرگانی و اقتصادی ایران و رومانی دیروز به آن کشور عزیمت کرد.
معاون وزارت اقتصاد در مدت توقف خود در رومانی، علاوه بر مذاکرات بازرگانی و اقتصادی و توسعه این روابط، پیرامون نحوه استفاده از یکصدمیلیون دلار اعتبار آن کشور، که جهت خرید نفت از ایران تخصیص یافته است، مذاکراتی انجام خواهد داد.
خبرنگار اقتصادی ما اضافه می‌کند که احتمالا معاون وزارت اقتصاد درباره اخذ اعتبارات جدیدی جهت خرید کارخانه‌های صنعتی با مقامات رومانی مذاکره می‌کند.
 
قدردانی نخست‌وزیر از «خدمات دکتر عاملی و سرلشکر پاکروان»!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: وزرای جدید کابینه عصر دیروز برای اولین‌بار در جلسه هیئت وزیران شرکت کردند.
در این جلسه که ساعت 5:30 بعدازظهر تشکیل شد، آقای نخست‌وزیر از حضور وزرای جدید در هیئت وزیران اظهار خرسندی کرد و از خدمات آقایان دکتر عاملی، وزیر پیشین دادگستری، و سرلشکر پاکروان، وزیر سابق اطلاعات، قدردانی نمود.
آقای نخست‌وزیر اظهار اطمینان کرد که وزرای سابق دادگستری و اطلاعات در مسئولیت‌های جدیدی که به‌زودی عهده‌دار خواهند شد، در اجرای منویات شاهنشاه آریامهر منشاء خدمات ارزنده‌ای باشند.
خبرنگار ما به دنبال سخنان نخست‌وزیر در هیئت دولت، امروز به طور خصوصی کسب اطلاع کرد که تیمسار سرلشکر پاکروان به سمت سفیر ایران در پاکستان منصوب خواهد گردید.
 
«اعتبار لوله سراسری گاز تأمین می‌شود»
روزنامه «اطلاعات» نوشت: خبرنگار ما امروز کسب اطلاع کرد که دولت ایران برای تأمین هزینه‌های ارزی جهت تهیه لوله سراسری گاز از جنوب به شمال کشور مذاکراتی با مقامات چند کشور خارجی انجام داده است.
این مذاکرات با کشورهای انگلیس، فرانسه، و ایتالیا به صورت موفقیت‌آمیزی صورت گرفته و مقامات این کشورها موافقت کلی خود را برای دادن کمک به ایران اعلام داشته‌اند.
احتمالا آقای دکتر عالیخانی، وزیر اقتصاد، پس از یک استراحت کوتاه در پاریس و معالجه کسالت خود، مذاکرات تهران را با مقامات فرانسه دنبال می‌کند.
پیش‌بینی می‌شود که آقای دکتر عالیخانی از فرانسه به انگلیس و ایتالیا رفته و با مقامات این کشور مذاکراتی انجام دهد.
خبرنگار ما اضافه می‌کند: در صورتی که این مذاکرات به نتیجه برسد، سه کشور فرانسه، ایتالیا و انگلیس مشترکا تا حدود دویست‌میلیون دلار اعتبار جهت خرید لوله گاز در اختیار ایران می‌گذارند.
 
سوریه تهدید کرد از اسرائیل انتقام می‌گیرد
یوسف زعین، نخست‌وزیر سوریه، طی اعلامیه‌ای که پس از یک جلسه فوق‌العاده دوساعته کابینه سوریه صادر کرد، تهدید نمود که «انتقام سختی» از اسرائیل به مناسبت حمله‌اش به سوریه خواهد گرفت و اسرائیل مکافات این حمله را به قیمت گرانی خواهد پرداخت.
از طرف دیگر سوریه در یادداشتی به سازمان ملل اعلام کرد حتی خود را برای اتخاذ اقدامات احتیاطی بر ضد اسرائیل، که محدود به خطوط آتش‌بس نخواهد بود، حفظ می‌کند.
این یادداشت توسط هیئت نمایندگی سوریه به رئیس شورای امنیت تسلیم و تقاضا شده است که به صورت بخشنامه میان همه اعضای شورا پخش گردد.
سخنگوی وزارت خارجه سوریه گفت: همه کشورهای عربی به سوریه قول داده‌اند که از سوریه حمایت کنند و تجاوز اسرائیل را تجاوزی علیه خود تلقی کرده‌اند.
روزنامه «الثوره» چاپ دمشق، که تحت کنترل دولت است، امروز ادعا کرد که آمریکا مسئول حملات هوایی روز چهارشنبه اسرائیل بر تأسیسات صنعتی سوریه است. این روزنامه اسرائیل را «آلت دست کاخ سفید» نامید و از قوای (مترقی و انقلابی) عرب خواست پشتیبان حقیقی تجاوز اسرائیل را که کاخ سفید واشنگتن باشد، رسوا سازند. این روزنامه می‌نویسد: آمریکا همان‌طور که ویتنام جنوبی را پایگاه تجاوز به ویتنام شمالی کرده، از اسرائیل به عنوان پایگاه حمله به سوریه استفاده می‌کند.[1]
 
 روزنامه اطلاعات، 26 تیر 1345، صفحه 1

پی‌نوشت
-----------------------------------------------------------------------------
[1]. اطلاعات، 26 تیر 1345، صص 4 و 16.


کد مطلب: 23967

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/23967/26-تیر-1345

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir