کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

23 خرداد 1345

23 خرداد 1401 ساعت 14:54

اعلامیه مذاکرات شاه و تیتو صادر شد: سران ایران و یوگسلاوی از وضع ویتنام نگران‌اند!/ابراز نگرانی/مسئله ویتنام/دعوت به ایران/کمیته تدارک کنفرانس اسلامی/ملاقات سفیر ایران و نخست‌وزیر عراق/ناظر آلمان غربی در سازمان ملل با نخست‌وزیر ملاقات کرد/مراجعت دانشگاهیان از شوروی/دوره سنا چهار سال شد/با ارسال تخت طاووس به مونترال موافقت نشد/دومین جلسه محاکمه اعضای شبکه حزب توده/ساختمان سد ارس از شهریور آغاز می‌شود/


اعلامیه مذاکرات شاه و تیتو صادر شد: سران ایران و یوگسلاوی از وضع ویتنام نگران‌اند!

روزنامه‌های امروز کشور نوشتند: دیشب در تهران و بلگراد اعلامیه مشترکی به دنبال بازدید رسمی شاهنشاه آریامهر از جمهوری سوسیالیستی یوگسلاوی انتشار یافت و متن اعلامیه مشترک از این قرار است:
به دعوت حضرت یوسیپ بروز تیتو، رئیس‌جمهوری یوگسلاوی، اعلیحضرت همایون محمدرضا پهلوی آریامهر، شاهنشاه ایران، از تاریخ 13 تا 21 خردادماه از کشور جمهوری سوسیالیستی فدرال یوگسلاوی دیدار رسمی به عمل آوردند.
اعلیحضرت همایون محمدرضا پهلوی آریامهر شاهنشاه ایران علاوه بر بلگراد از جمهوری‌های سوسیالیستی بوسنی و هرزه‌گووین و کروواسی دیدن نمودند و در این نقاط از پاره‌ای از طرح‌‎های صنعتی و تعدادی مؤسسات فرهنگی و آثار تاریخی بازدید به عمل آوردند.
سران دو کشور ضمن مرور عمومی روابط اقتصادی متوجه شدند که هنوز از کلیه امکانات مساعد بهره‌برداری نشده است. با انعقاد قرارداد همکاری اقتصادی و فنی شرایط مساعد برای افزایش بیشتر مبادلات بازرگانی و همچنین توسعه همکاری اقتصادی و فنی به‌وجود آمده است.
از ناحیه مقامات یوگسلاوی اعلام آمادگی شد که سازمان‌های اقتصادی یوگسلاوی در ساختن و به کار انداختن طرح‌های سرمایه‌گذاری در ایران شرکت نمایند.
طرفین متذکر شدند که علاوه بر نتایجی که تاکنون به‌دست آمده است توسعه روابط فرهنگی و همکاری علمی و فنی که در آینده به آن توجه بیشتری مبذول خواهد گشت به سود هر دو طرف است.
 
ابراز نگرانی
سران دو کشور با ابراز نگرانی خود از وخامت اوضاع بین‌المللی، که در درجه اول معلول دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر و کوشش در تحمیل راه حل از طریق اعمال زور برای مسائل مورد منازعه می‌باشد، از کوشش‌های پاره‌ای کشورها برای حفظ صلح و ایجاد شرایط لازم برای توسعه آزادانه و رفاه استقبال می‌نمایند.
سران دو کشور اعتقاد راسخ دارند که تنها اجرای مرتب سیاست فعالانه همزیستی مسالمت‌آمیز بین کلیه کشورها و ملل بدون توجه به اختلافات شیوه‌های اجتماعی، می‌تواند به تخفیف تشنجات جهانی و توسعه همکاری بین‌المللی بر اساس تساوی و رشد مستقلانه کلیه کشورها و ملت‌ها منتهی گردد.
تجربیات حاصله در طی سالیان، حیاتی بودن سیاستی را که مبتنی بر این اصول باشد مورد تأیید قرار می‌دهد.
سران دو کشور با توجه به این نکته آمادگی خود را برای ادامه به کوشش‌های بیشتر به منظور حفظ صلح و توسعه همکاری منصفانه بین‌المللی اعلام داشتند.
 
مسئله ویتنام
سران دو کشور با احساس نگرانی مخصوص نسبت به وضع خطرناک آسیای جنوب شرقی خصوصا در ویتنام جلب توجه می‌کنند.
سران دو کشور بر این عقیده‌اند که مسئله ویتنام را می‌توان بر اساس قرارداد 1954 ژنو حل نمود. سران دو کشور، که از خطر موجود در جهان امروز ناشی از مسابقه تسلیحاتی و نیروی مخرب سلاح‌های اتمی آگاه‌اند، لازم تشخیص می‌دهند که به صورت امری فوری به کوشش‌های خود در جهت خلع سلاح ادامه دهند. خصوصا سران دو کشور بر لزوم فوری انعقاد قراردادهایی برای ممنوع ساختن کلیه آزمایشات اتمی و گسترش سلاح‌های اتمی تأکید می‌نمایند.
 
دعوت به ایران
اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریامهر از حضرت پرزیدنت یوسیپ بروز تیتو دعوت نمودند که رسما از ایران دیدن نمایند. این دعوت با مسرت خاطر پذیرفته شد و این دیدار در آینده در تاریخی که از مجاری دیپلماتیک ترتیب داده خواهد شد صورت خواهد پذیرفت.
 
کمیته تدارک کنفرانس اسلامی
«رویتر» از کراچی گزارش داد: احمد یوسف الله، وزیر خارجه سومالی که اینک در پاکستان به‌سر می‌برد، امروز گفت: ممکن است به‌زودی یک کمیته تدارک انتخاب شود تا پیشنهادهای مربوط به تشکیل کنفرانس سران اسلامی را مورد بررسی قرار دهد.
وی گفت: این اطلاعات را از منابع عربستان سعودی به‌دست آورده و اطلاع یافته است که کنفرانس برای بحث درباره پیشرفت اقتصادی و اجتماعی ملل اسلامی و «بر ضد پیمان‌های نظامی» است.
وی افشا نکرد که این کمیته تدارک در کجا تشکیل خواهد شد، اما احتمال می‌رود که کمیته در جده تشکیل گردد.
وزیر خارجه سومالی برای یک بازدید هشت‌روزه به پاکستان آمده است.
 
ملاقات سفیر ایران و نخست‌وزیر عراق
آقای دکتر سیدمهدی پیراسته، سفیر شاهنشاهی ایران در بغداد، با آقای دکتر عبدالرحمن البزاز، نخست‌وزیر عراق، ملاقات و گفت‌وگو نمود.
روزنامه «الراصد»، چاپ بیروت که این خبر را منتشر کرده می‌نویسد: آقای دکتر پیراسته در این ملاقات نتایج گفت‌وگوهای خود را با سفیر عراق در تهران جهت حل اختلافات دو کشور به‌ویژه مسئله اختلافات مرزی را به اطلاع نخست‌وزیر عراق رسانید. سفیر ایران قبلا نیز چنین گفت‌وگویی با ژنرال عبدالرحمن عارف، رئیس‌جمهور عراق، انجام داده بود.
 
ناظر آلمان غربی در سازمان ملل با نخست‌وزیر ملاقات کرد
آقای فن براون، ناظر آلمان غربی در سازمان ملل متحد که دیروز به تهران آمده، ساعت 10:30 صبح امروز دفتر مخصوص شاهنشاه را امضا کرد و در ساعت 11 در وزارت امور خارجه با آقای قریب ملاقات نمود.
فن براون ناهار را با نخست‌وزیر صرف کرد و پیرامون روابط دو کشور با ایشان مذاکراتی به عمل آورد.
 
مراجعت دانشگاهیان از شوروی
آقایان دکتر فرشاد، رئیس دانشکده علوم دانشگاه تهران، مهندس بازرگان، رئیس دانشکده فنی، دکتر کنی، معاون دانشگاه، دکتر نراقی، مدیر مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی، نیز که به شوروی رفته بودند به تهران بازگشتند.
 
دوره سنا چهار سال شد
روزنامه «اطلاعات» نوشت: در جلسه علنی امروز مجلس سنا، که از ساعت 10 بامداد تشکیل گردید، ابتدا وصول چند لایحه از مجلس شورای ملی اعلام گردید. بعد شور دوم لایحه تأسیس شرکت هواپیمایی ملی ایران و مقررات بهره‌برداری هوایی کشوری مطرح و تصویب و به مجلس شورای ملی ارسال گردید. در پایان جلسه لایحه اصلاح ماده 29 قانون انتخابات مجلس سنا، که به موجب آن دوره آن چهار سال می‌شود و انتخابات مجلسین یکجا انجام می‌گردد، به تصویب نهایی رسید و به دولت ابلاغ شد.
 
با ارسال تخت طاووس به مونترال موافقت نشد
روزنامه «اطلاعات» نوشت: غرفه ایران در نمایشگاه جهانی «مونترآل» که تحت عنوان روابط انسان و پیشرفت‌های تمدن بشری در اردیبهشت‌ماه آینده در کانادا گشایش خواهد یافت، با پنجاه تن کاشی (معرق) تزئین خواهد شد و معماری قبل از اسلام و روکاری پس از اسلام و تزئینات مدرن امروز در این غرفه نمایش داده خواهد شد.
برای نصب کاشی‌ها شش کاشی‌کار مجرب اصفهانی به «مونترال» اعزام خواهد شد.
مسئولان نمایشگاه از ایران درخواست کرده‌اند که «تخت طاووس» ایران در این نمایشگاه به معرض نمایش گذارده شود، ولی چون انجام این تقاضا از نظر اینکه تخت طاووس جزء پشتوانه اسکناس می‌باشد میسر نیست، طرح جالبی از تخت طاووس در نمایشگاه جهانی مونترال به معرض تماشا گذاشته می‌شود.
مسئولان نمایشگاه اجازه خواسته‌اند که غرقه ایران را برای همیشه در محل نگاه‌داری کنند.
 
دومین جلسه محاکمه اعضای شبکه حزب توده
ساعت 8 بامداد امروز دومین جلسه محاکمه هفت تن اعضای شبکه حزب منحله توده (ستوان دوم سابق هوایی) پرویز حکمت‌جو، علی خاوری، تقی معتمدیان، جعفر نجاریان، عبادالله محرم‌زاده، اصلان برهمن و سلیمان دانشیان اباذر به ریاست تیمسار سرلشکر موسی عالم مروستی در دادگاه شماره دو تجدید نظر اداره دادرسی نیروهای مسلح شاهنشاهی ادامه یافت.
پس از قرائت صورت‌جلسه، رئیس دادگاه خطاب به سرکار سرهنگ توانگریان، دادستان دادگاه، اظهار داشت: موارد اعتراض به رأی دادگاه عادی را اعلام دارید.
دادستان دادگاه گفت: رأی صادره از دادگاه عادی شماره یک اداره دادرسی نیروهای مسلح شاهنشاهی مبنی بر محکومیت هر یک از متهمین به نحوی که در رأی منعکس گردیده به جز متهمین ردیف‌های یک و دو (ستوان دوم هوایی سابق پرویز حکمت‌جو و على خاوری) درباره متهمین ردیف‌های سوم تا هشتم مورد اعتراض تیمسار دادستان واقع شده که اینجانب به نمایندگی از طرف ایشان موارد اعتراض را به عرض می‌رسانم.
دادستان دادگاه سپس به طور مشروح جریان اعمال یکایک متهمین را تشریح کرد و افزود: من نسبت به رأی صادره از دادگاه عادی از نظر قلت مجازات برای متهمین ردیف‌های سوم تا هشتم اعتراض دارم.
سپس سرهنگ دکتر بهره‌ور، وکیل مدافع متهمین ردیف‌های یکم و دوم، مدافعات خود را آغاز کرد. جلسه مقارن ساعت ۱۲ ختم شد.
 
ساختمان سد ارس از شهریور آغاز می‌شود
دیروز پنج کارشناس و کارمند عالی‌مقام دولت شوروی برای بررسی و عقد قرارداد مربوط به ساختمان سد ارس وارد تهران شدند. این هیئت فردا درباره تعیین جزئیات و روش‌های انجام کار ساختمان سد ارس با نمایندگان ایران مذاکره خواهد کرد. موارد مذاکره عبارت است از: سفارش ماشین‌آلات دائمی و موقتی، و نصب آنها، و کیفیت و تدارک نیروی کار ایرانی و شوروی در محل، و نحوه اجرایی کار در دوره ساختمان.
در حقیقت مذاکرات فوق برای تحقق انجام کارهای ساختمانی و آغاز مرحله سوم است. مرحله اول که شامل مطالعات طرح مقدماتی بود، به پایان رسید. مرحله دوم، که شامل نقشه‌های اجرایی و جزئیات و صورت ماشین‌آلات و مشخصات فنی و دقیق  کار ساختمانی و مکانیکی است، تا  شهریور آماده می‌شود.
مرحله سوم، ساختمان سد ارس است که از شهریورماه آغاز می‌شود.[1]
 
روزنامه اطلاعات، 23 خرداد 1345، صفحه 1
 
پی‌نوشت
------------------------------------------------------------------
[1]. اطلاعات، 23 خرداد 1345، صص 1، 6، 8، 13، 15 و 16.


کد مطلب: 23976

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/23976/23-خرداد-1345

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir