کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

25 خرداد 1345

25 خرداد 1401 ساعت 14:56

مطبوعات مراکش: همکاری‌های ایران و مراکش با سفر شاه به این کشور روز به روز گسترش می‌یابد/گزارش‌های جراید/اشرف پهلوی: لقب «پل پیروزی» برای ایران در جنگ جهانی دوم مایه افتخار هست!/گشایش تأسیسات جدید آموزشگاه خلبانی هواپیمای بی‌موتور/کنفرانس جهانی اصلاحات ارضی با شرکت ایران در رم تشکیل می‌شود


مطبوعات مراکش: همکاری‌های ایران و مراکش با سفر شاه به این کشور روز به روز گسترش می‌یابد

روزنامه «اطلاعات» نوشت: امروز پنجمین روز بازدید رسمی شاهنشاه از کشور مراکش آغاز شد و شاهنشاه دیروز همراه اعلیحضرت سلطان حسن دوم، پادشاه مراکش، با قطار سلطنتی عازم شهر «مراکش» شدند.
شاهنشاه دو روز در شهر مراکش به‌سر خواهند برد و سپس عازم بندر «صفی»، که از بنادر معروف مراکش است، می‌شوند.
«یونایتد پرس» گزارش داده است که امروز و فردا برای شاهنشاه هیچ گونه برنامه رسمی پیش‌بینی نشده است، ولی شاهنشاه ضمن بازدید از صفی، از تأسیسات پتروشیمی این بندر، که مدت یک سال است ایجاد شده، بازدید می‌نمایند و به علاوه از یک کارخانه ناوچه‌سازی بازدید خواهند کرد.
شاهنشاه روز جمعه از مراکش به رباط باز می‌گردند و سپس به شهر «بنی ملال» خواهند رفت.
روز یکشنبه شاهنشاه به «افرانه» می‌روند و در این شهر به اتفاق اعلیحضرت پادشاه مراکش تا پایان سفر خود در کاخ سلطنتی تابستانی به‌سر خواهند برد.
 
گزارش‌های جراید
«خبرگزاری فرانسه» گزارش داد که کلیه روزنامه‌های رباط گزارش‌ها و اخبار مربوط به اقامت شاهنشاه ایران را در مراکش در صفحات اول خود چاپ می‌کنند.
روزنامه‌های مراکش ضمن انتشار گزارش‌های مربوط به مراسمی که به مناسبت تشریف‌فرمایی شاهنشاه به آن کشور برپا می‌شود، دورنماهای همکاری بین دو کشور را تأیید می‌کنند.
روزنامه نیمه‌رسمی «الأبناء» دراین‌باره می‌نویسد: به‌زودی قراردادهایی در چهارچوب اصولی اقتصادی میان ایران و مراکش امضا خواهد شد.
شب سه‌شنبه سلطان حسن دوم برادرش پرنس مولای عبدالله، اعضای کابینه مراکش و همچنین نمایندگان سیاسی خارجی مقیم مراکش میهمان شاهنشاه ایران بودند و بامداد دیروز شاهنشاه مدتی با شخصیت‌های مختلف مراکشی در اقامتگاه مخصوص ملاقات و گفت‌وگو کردند.
 
اشرف پهلوی: لقب «پل پیروزی» برای ایران در جنگ جهانی دوم مایه افتخار هست!
روزنامه‌های امروز کشور نوشتند: والاحضرت شاهدخت اشرف پهلوی و آقای دکتر مهدی بوشهری، که به دعوت دولت اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی به آن کشور مسافرت کرده بودند، دیشب به تهران بازگشتند.
در این سفر آقای دکتر فریدون هویدا، معاون وزارت امور خارجه، و گروهی دیگر در معیّت والاحضرت بودند.
والاحضرت شاهدخت اشرف پهلوی در مسافرت هفت‌روزه خود از فعالیت‌های شورای عالی زنان اتحاد جماهیر شوروی و تأسیسات مبارزه با بی‌سوادی و همچنین از مسجد مسلمانان «لنینگراد» دیدن کردند.
والاحضرت شاهدخت اشرف پهلوی دیروز به دعوت پاد گرنی، صدر هیئت‌رئیسه اتحاد جماهیر شوروی، در ضیافت ناهاری که در کاخ کرملین به افتخار ایشان ترتیب داده شده بود، شرکت نمودند.
پس از خاتمه سخنان پاد گرنی، والاحضرت شاهدخت اشرف پهلوی بیاناتی به شرح زیر ایراد کردند:
از مسافرت اخیر من به اتحاد شوروی دو سال بیش نمی‌گذرد مع‌ذلک این بار نیز شاهد پیشرفت‌های مهمی در تمام شئون میهن شما بودم. این کیفیت برای من که بیست سال قبل برای بار اول به اتحاد شوروی آمدم، بسیار جالب و قابل توجه است؛ زیرا در آن سفر شاهد آثار شوم و خانمان‌سوز مهیب‌ترین جنگ‌ها در تاریخ بودم. ملت شوروی، که با دلاوری و دادن قربانی‌های بی‌شمار از آب و خاک خود دفاع کرد، بعد از جنگ با ازخودگذشتگی و پشتکار و شور بی‌نظیر به نوسازی میهن خود پرداخت.
این پیشرفت‌ها که در سفر اخیر خود شاهد آن بودم، نشانه قدمی است که ملتی مصمم می‌تواند در راه پیشرفت بردارد.
در کشور ایران هم که در زمان جنگ لقب پرافتخار پل طلایی پیروزی را یافت، تحت رهبری خردمندانه شاهنشاه آریامهر با انقلاب 6 بهمن 1341، که نقطه انحراف در سیر تحولات ایران به‌شمار می‌رود، نظم فئودالی چون بنایی پوسیده فرو ریخت و شالوده جامعه نوین و مترقی ریخته شد. ما امروز بعد از اصلاحات ارضی، شرکت کارگران در سود مؤسسات صنعتی، مساوات زنان و مردان و ایجاد سپاه‌های دانش و توسعه و بهداشت، نخستین میوه‌های انقلاب شاه و ملت را که ایران را به سوى ترقی به سرعت سوق می‌دهد، می‌چشیم.
 
گشایش تأسیسات جدید آموزشگاه خلبانی هواپیمای بی‌موتور
ساعت 6 بعدازظهر دیروز مراسم گشایش تأسیسات جدید آموزشگاه خلبانی هواپیمای بی‌موتور در حضور غلامرضا پهلوی در آموزشگاه هواپیمای بی‌موتور، واقع در دوشان تپه برگزار شد.
در این مراسم گواهی‌نامه‌های فارغ‌التحصیلان خلبانی هواپیمای بی‌موتور به وسیله والاحضرت شاهپور غلامرضا پهلوی توزیع گردید و در پایان سفیر آلمان غربی در ایران یک دستگاه بی‌سیم به آموزشگاه مزبور اهدا نمود.
 
کنفرانس جهانی اصلاحات ارضی با شرکت ایران در رم تشکیل می‌شود
کنفرانس جهانی اصلاحات ارضی، روز دوشنبه 30 خردادماه در رم تشکیل خواهد شد.
در این کنفرانس که از طرف سازمان ملل متحد و زیر نظر سازمان خواربار کشاورزی جهانی و با همکاری سازمان بین‌المللی کار به مدت سیزده روز تشکیل می‌گردد، 250 نفر از نمایندگان 71 کشور عضو سازمان ملل متحد شرکت خواهند داشت.
آقای دکتر ولیان، معاون وزارت کشاورزی و سرپرست سازمان اصلاحات ارضی کل کشور، به اتفاق آقای دکتر گودرزی، مدیر کل وزارت کشاورزی، در این کنفرانس جهانی شرکت خواهند داشت.
در جلسات کنفرانس مسائل مربوط به سیستم‌های مختلف زمین‌داری، اصلاحات ارضی در زمینه‌های گوناگون اجتماعی و اقتصادی مورد بحث و مذاکره قرار خواهد گرفت.[1]
 
 روزنامه اطلاعات، 25 خرداد 1345، صفحه 1

پی‌نوشت
----------------------------------------------------------------
[1]. اطلاعات، 25 خرداد 1345، صص 1، 13، 15 و 16.


کد مطلب: 23977

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/23977/25-خرداد-1345

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir