کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

13 تیر 1345

13 تير 1401 ساعت 15:10

رهبران فراری کودتای عراق دستگیر شدند/عارف در نبود البزاز وظایف نخست‌وزیری را عهده‌دار شد!/ملک فیصل: رفتار مقامات نیویورک خنده‌آور بود/پاسخ شاه به تلگرام دبیر کل حزب ملّیون/شمس پهلوی برای استراحت به اتریش رفت!/میهمانی به افتخار سفیر چکسلواکی/همکاری عراق با ایران برای خاموش کردن آتش‌سوزی دو نفتکش در آبادان/دریافت نشان/تقاضای ارسال پرونده قتل منصور به دادگستری/رئیس سابق اداره بودجه وزارت جنگ درگذشت!


رهبران فراری کودتای عراق دستگیر شدند

روزنامه «اطلاعات» در شماره امروز خود نوشت: در بغداد رسما اعلام شد هشت نفر از 25 نفری که پس از شکست کودتای عبدالرزاق متواری شده بودند دستگیر شده‌اند.
عبدالکریم فرهان، وزیر سابق فرهنگ، نیز خود را به مقامات مربوطه معرفی کرده و زندانی شده است.
احمد ابابوبی، وزیر سابق شهرداری‌ها، و عدنان الراوی، یکی از نویسندگان عراقی، در جنوب عراق دستگیر شده‌اند.
پنج نفر دیگر از این عده افسر ارتش هستند.
 
عارف در نبود البزاز وظایف نخست‌وزیری را عهده‌دار شد!
طبق یک فرمان ریاست‌جمهوری که منتشر شده، ژنرال عبدالرحمن عارف، رئیس‌جمهور عراق، در مدت مسافرت عبدالرحمن البزاز، نخست‌وزیر، به ترکیه وظایف نخست‌وزیری را عهده‌دار گشت.
اولین جلسه معمولی کابینه عراق به ریاست عارف ظهر دیروز (یکشنبه) به مدت یک ساعت و نیم تشکیل یافت.
در این جلسه آخرین تحولات کشور مورد بررسی قرار گرفت.
 
ملک فیصل: رفتار مقامات نیویورک خنده‌آور بود
روزنامه «اطلاعات» نوشت: در بازگشت ملک فیصل، پادشاه عربستان سعودی، از سفر آمریکا به جده استقبال بی‌سابقه‌ای از او به عمل آمد.
مردم عربستان سعودی در جاده‌های اطراف فرودگاه اجتماع کرده و طاق نصرت‌هایی برای ملک فیصل برپا داشته بودند. در میان استقبال‌کنندگان در سالن فرودگاه عده زیادی از زنان و مردان و کودکان آمریکایی به چشم می‌خوردند.
ملک فیصل ضمن نطق خود در فرودگاه جده رفتار مقامات شهر نیویورک را نسبت به خود مورد استهزا قرار داد.
رادیو مکه از قول ملک فیصل گفت: ملک فیصل به طور غیر مستقیم اشاره کرد که اقدام لیندسی، شهردار، و راکفلر، فرماندار نیویورک، تحت فشار محافل یهودی بوده است، اما این اقدامات اصلا اثری در نتیجه بازدید او نداشته، بلکه ماجرای خنده‌آوری بوده که در همه کس، حتی «کارکنان مطبوعات و تلویزیون آمریکا» احساس نفرت به‌وجود آورده است.
ملک فیصل گفت: در سفر خود صمیمیت آمریکا را به داشتن روابط دوستی با عربستان سعودی احساس کرده و از مهمان‌نوازی عالی آنها راضی می‌باشد.
 
پاسخ شاه به تلگرام دبیر کل حزب ملّیون
تلگرام زیر در پاسخ عرض تبریک دبیرکل حزب ملّیون، از طرف شاه مخابره شده است:  
جناب دکتر احمد امامی دبیر کل حزب ملّیون!
تلگرام مبنی بر اظهار خیر مقدم شما، به مناسبت بازگشت ما از مسافرت اروپای شرقی و مراکش موجب خشنودی خاطر گردیده، توجهات و عواطف خاصه ما را به کلیه افراد وابسته به حزب ملیون ابلاغ نمایید.
2 تیرماه 1345- شاه
 
شمس پهلوی برای استراحت به اتریش رفت!
جراید امروز کشور نوشتند: بعد از ظهر دیروز والاحضرت شاهدخت شمس پهلوی، ریاست عالیه جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران، به منظور استراحت به اتریش عزیمت کردند.
در این مسافرت آقای پهلبد، وزیر فرهنگ و هنر، و والاحضرت شهرزاد، دختر والاحضرت شاهدخت شمس پهلوی، همراه ایشان هستند.
 
میهمانی به افتخار سفیر چکسلواکی
جراید امروز کشور نوشتند: ظهر امروز از طرف آقای آرام، وزیر امور خارجه، ضیافتی به ناهار به مناسبت پایان دوره مأموریت آقای دنک کارملیتا، سفیر چکسلواکی در دربار شاهنشاهی، ترتیب داده شده بود که عده‌ای از سفرای مقیم تهران و شخصیت‌های سیاسی در این ضیافت شرکت داشتند.
آقای کارملیتا بامداد فردا در کاخ سعدآباد به حضور شاهنشاه شرفیاب می‌شود و روز پنجشنبه تهران را به قصد چکسلواکی ترک می‌گوید.
 
همکاری عراق با ایران برای خاموش کردن آتش‌سوزی دو نفتکش در آبادان
«رادیو بغداد» گزارش داد: سازمان بنادر عراق بامداد پریروز (شنبه) در خاموش کردن آتش دو فروند نفتکش که در اسکله آبادان دچار حریق شده بودند همکاری نمودند.
طبق گزارش خبرنگار خبرگزاری عراق از بصره، دکتر محمد الکاتب، رئیس سازمان بنادر عراق، اظهار داشت: بامداد روز شنبه گزارش رسید که دو نفتکش خارجی، که یکی پرتقالی و دیگری متعلق به لیبریا بود، در اسکله آبادان دچار حرق گردید و شدت حریق به حدی بود که برای سایر کشتی‌ها خطر داشت و زبانه‌های آتش تا مرز عراق کشیده می‌شد.
به همین جهت به استناد موافقت‌نامه‌های همکاری که میان عراق و ایران منعقد است سه فروند ناوچه عراقی و همچنین مأمورین آتش‌نشانی بصره برای کمک به خاموش کردن آتش به طرف آبادان رهسپار شدند و پس از هشت ساعت تلاش، آتش به کلی خاموش گردید.
دکتر محمد الکاتب افزود: علاوه بر موافقت‌نامه‌هایی که میان دو کشور منعقد است، روابط برادری و حسن همجواری میان ایران و عراق، ما را ملزم به چنین همکاری می‌نمود.
 
دریافت نشان
آقای علی‌اکبر میر گلو، رئیس اداره حسابداری و ذی‌حساب کل سازمان تربیت بدنی، بنا به تصویب شاه، روز پنجشنبه 9 تیرماه 1345 از دست غلامرضا پهلوی به دریافت نشان نائل شد.
 
تقاضای ارسال پرونده قتل منصور به دادگستری
امروز شعبه ۳۲ جنحه برای رسیدگی به اتهام پنج نفر از کسانی که ضمن رسیدگی به پرونده قتل حسنعلی منصور تحت تعقیب قرار گرفته بودند تعیین وقت کرده بود.
دادگاه برای رسیدگی به پرونده این پنج نفر ضمن مکاتبه از دادرسی ارتش تقاضا کرده بود که سوابق پرونده قتل منصور را به دادگستری بفرستند.
امروز پس از سپری شدن وقت معین جلسه دادگاه به علت نرسیدن پرونده مذکور به دادگستری و عدم حضور یکی از وکلای مدافع متهمین تحدید وقت کرد.
 
رئیس سابق اداره بودجه وزارت جنگ درگذشت!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: امروز با کمال تأثر اطلاع یافتیم که تیمسار سرتیپ على نوکیانی در سن 57 سالگی دار فانی را به درود گفته است.
فقید سعید فرزند مرحوم منشی‌الملک بود و در سال 1314 پس  از طی دانشکده افسری، به درجه ستوان دومی نایل گردید و چون حائز رتبه اول شده بود، به اخذ یک قبضه اسلحه کمری از دست رضاشاه نایل آمد.
نام‌برده سپس دوره تحصیلات عالیه را در رشته مالی و اقتصادی طی نمود و به ترتیب در دوایر مربوطه سررشته‌داری و دارایی ارتش طی درجات نمود و آخرین سمت آن مرحوم ریاست اداره بودجه وزارت جنگ بود. [1]
 
 روزنامه اطلاعات، 13 تیر 1345، صفحه 1

پی‌نوشت
---------------------------------------------------------------
[1]. اطلاعات، 13 تیر 1345، صص 1، 4، 13 و 16.


کد مطلب: 23979

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/23979/13-تیر-1345

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir