کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

22 تیر 1345

22 تير 1401 ساعت 15:13

مسیر اتوبوس در تهران و حومه تغییر کرد!/پایان سفر تفریحی یک‌ماهه خاندان سلطنت به سوئیس!/مذاکرات نخست‌وزیران ایران و رومانی آغاز شد/گزارش شرکت‌های عامل نفت درباره تولید نفت ایران/اشرف پهلوی: کمک شوروی برای توسعه اقتصادی ایران قابل ستایش است!/دیدار سفیر عراق با شاه/وزیر اطلاعات به پاکستان می‌رود/نمایندگان مجلس و افسران عالی‌رتبه آلمان به ایران می‌آیند/ارتقاء به درجه سپهبدی/مذاکرات ایران و اردن پیرامون مسائل مربوط به بازرگانی دو کشور


مسیر اتوبوس در تهران و حومه تغییر کرد!

امروز متن طرح جدید اتوبوس‌رانی تهران و حومه انتشار یافت. به موجب طرح جدید که پس از اطلاع مردم و دریافت نظرات اصلاحی آنان بلافاصله به مرحله اجرا گذارده می‌شود، خطوط اتوبوس‌رانی تهران از 105 خط به 108 خط افزایش یافته و مسیر 52 خط اتوبوسرانی فعلی به کلی دگرگون شده است.
 
پایان سفر تفریحی یک‌ماهه خاندان سلطنت به سوئیس!
روزنامه‌ها امروز نوشتند: بعد از ظهر دیروز علیاحضرت شهبانو فرح برای دیدار والاحضرت ولایتعهد رهسپار کشور سوئیس شدند.
هواپیمای حامل علیاحضرت فرح پهلوی شهبانوی ایران در ساعت 2 بعد از ظهر به وقت محلی وارد فرودگاه استانبول شد و استاندار، شهردار، رئیس تشریفات و سایر مقامات دولتی ترکیه با بانوانشان از شهبانو فرح استقبال کردند.
آقای کفایی، سفیرکبیر شاهنشاهی و بانو، تیمسار سپهبد میرجهانگیر و آقای دکتر خلعتبری، دبیر کل سازمان پیمان مرکزی و بانو، وابسته نظامی و افسران ارتش شاهنشاهی و گروهی از ایرانیان مقیم استانبول در فرودگاه حضور داشتند.
گزارش یونایتدپرس در ژنو حاکی است که هواپیمای حامل علیاحضرت شهبانو فرح ساعت 16:40 بعد از ظهر به وقت محلی وارد فرودگاه ژنو شد.
در فرودگاه والاحضرت شاهدخت شهناز پهلوی، والاحضرت شاهدخت فاطمه پهلوی، سفیر شاهنشاهی در ژنو، رئیس تشریفات وزارت امور خارجه سوئیس و عده‌ای از مقامات مملکتی سوئیس از علیاحضرت استقبال کردند.
شهبانو بلافاصله از فرودگاه ژنو به وسیله یک هواپیمای سوئیسی عازم «گشتاد»، منطقه کوهستانی واقع در سلسله جبال آلپ شدند تا به والاحضرت رضا پهلوی، ولیعهد ایران، و والاحضرت فرحناز پهلوی، که از روز جمعه 20 خردادماه در سوئیس به‌سر می‌برند، ملحق شوند.
قرار است علیاحضرت شهبانو فرح روز یکشنبه آینده به اتفاق والاحضرت ولیعهد و والاحضرت شاهدخت فرحناز پهلوی و سرکار علیه خانم فریده دیبا به تهران بازگردند.
 
مذاکرات نخست‌وزیران ایران و رومانی آغاز شد
بعد از ظهر دیروز آقای ایوان گئورکی مورر، نخست‌وزیر رومانی، به دعوت دولت ایران وارد تهران شد. در فرودگاه مهرآباد، آقای نخست‌وزیر، هیئت دولت، سفرای کشورهای اروپای شرقی، رئیس و معاونین دانشگاه تهران و عده‌ای از شخصیت‌های مملکتی از نخست‌وزیر رومانی استقبال کردند.
صبح امروز آقای مورر تاج گلی نثار مقبره رضاشاه کرد و سپس با آقایان هویدا، نخست‌وزیر، و آرام، وزیر امور خارجه، ملاقات کرد و مذاکراتی پیرامون روابط دو کشور به عمل آورد.
نخست‌وزیر رومانی امروز ظهر ناهار را در حضور شاه صرف کرد.
 
گزارش شرکت‌های عامل نفت درباره تولید نفت ایران
روزنامه «اطلاعات» نوشت: طبق گزارش شرکت‌های عامل نفت، تولید نفت در ماه ژوئن (10 خرداد تا 10 تیر) به دو میلیون و 43 هزار بشکه در روز رسیده است. این رقم با وجودی که رکورد جدیدی است و تاکنون بی‌سابقه بوده است مع‌هذا قریب 150 هزار بشکه کمتر از میزان درخواستی ایران بر اساس سهمیه اوپک می‌باشد.
 
اشرف پهلوی: کمک شوروی برای توسعه اقتصادی ایران قابل ستایش است!
جراید امروز کشور نوشتند: والاحضرت شاهدخت اشرف پهلوی دیروز مساعی شوروی را برای کمک به توسعه اقتصادی ایران مورد ستایش قرار داد.
والاحضرت، که به دعوت دولت آلمان سرگرم انجام یک بازدید رسمی از آن کشور هستند، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفتند که ایران سعی دارد با تمام کشورهای همسایه خود روابط حسنه داشته باشد و در این راه نیز موفق شده است.
خبرگزاری رویتر از بن گزارش داد که در این مصاحبه، والاحضرت اظهار داشتند: ما روابط سیاسی، فرهنگی، اقتصادی بسیار خوبی با شوروی داریم.
شوروی موافقت کرده است که در ایران کارخانه ذوب آهن تأسیس کند و در برابر ما به آنها گاز طبیعی ایران را که تاکنون به هدر می‌رفته و مورد استفاده نبوده است، خواهیم داد. علاوه بر این، روس‌ها یک سد نیز در ایران می‌سازند.
از والاحضرت درباره روابط ایران و کشورهای اسلامی و همچنین درباره تمایلات سیاسی ایشان سؤال شد. وی گفت: بیشتر اوقات من صرف مسائل اجتماعی می‌شود و به زحمت فرصت برای رسیدن به مسائل سیاسی دارم.
وی، که به زبان فرانسه صحبت می‌کرد، افزود: با وجود این می‌دانم که مایل هستیم با تمام همسایگان خصوصا کشورهای عربی روابط خوبی داشته باشیم.
 
دیدار سفیر عراق با شاه
روزنامه «اطلاعات» نوشت: بعد از ظهر امروز آقای حسن الدجیلی، سفیر عراق در دربار شاهنشاهی، در کاخ سعدآباد به حضور شاهنشاه آریامهر بار یافت.
سفیر عراق در شرفیابی امروز، پیام مخصوص ژنرال عارف را به حضور شاهنشاه تقدیم کرد.
 
وزیر اطلاعات به پاکستان می‌رود
جراید امروز کشور نوشتند: به قرار اطلاع، آقای هوشنگ انصاری، وزیر اطلاعات، به‌زودی به پاکستان می‌رود تا مطابق عرف دیپلماسی، مراسم پایان سفارت خود را در کراچی انجام دهد.
وزیر جدید اطلاعات، که پیش از انتخاب به وزارت سفیر ایران در پاکستان بود، در این سفر با پرزیدنت ایوب‌خان ملاقات و از ایشان تودیع خواهد کرد.
 
نمایندگان مجلس و افسران عالی‌رتبه آلمان به ایران می‌آیند
بعد از ظهر امروز هیئتی مرکب از نمایندگان مجلس آلمان فدرال و چند تن از افسران عالی‌رتبه کمیته دفاعی مجلس آلمان وارد تهران می‌شود.
در فرودگاه مهرآباد، آقای دکتر کاظمی سناتور و دکتر نامدار، معاون تشریفات وزارت امور خارجه، و سفیر آلمان در دربار شاهنشاهی و عده‌ای از شخصیت‌های سیاسی از این هیئت استقبال خواهند کرد.
اعضای این هیئت، که سه روز در ایران اقامت خواهند داشت، با نمایندگان مجلس سنا و شورای ملی ایران مذاکراه خواهند کرد.
 
ارتقاء به درجه سپهبدی
روزنامه‌ها نوشتند: به فرمان شاهنشاه آریامهر، تیمسار سرلشکر محمدعلی خادمی از تاریخ 14 تیرماه 1345 به درجه سپهبدی مفتخر گردید.
تیمسار سپهید محمدعلی خادمی عضو هیئت‌مدیره و مدیرعامل هواپیمایی ملی ایران می‌باشد.
 
مذاکرات ایران و اردن پیرامون مسائل مربوط به بازرگانی دو کشور
«رویتر» از امان گزارش داد: آقای اکرم زعیتر، وزیر امور خارجه اردن، و آقای جواد وکیلی، سفیر ایران در اردن، مسائل بازرگانی دو کشور را مورد مذاکره قرار دادند.
منابع مطلع می‌گویند: آقای زعیتر به سفیر ایران گفته است که دولت اردن مایل است محدودیت‌هایی که ایران برای ورود بعضی از انواع میوه این کشور به ایران به‌وجود آورده لغو شود.
وی همچنین اظهار علاقه کرده است که روابط بازرگانی بین دو کشور توسعه یابد و با توجه به قرارداد اقتصادی بین دو کشور توازنی در معاملات طرفین برقرار گردد.
آمار مربوط به سال 1964 نشان می‌دهد که دولت اردن در این سال ۱۰۱ هزار دینار اردنی از ایران واردات داشته درحالی‌که صادرات آن به کشور ایران معادل ۲۳۰۰ دینار اردنی بوده است.[1]
  
روزنامه اطلاعات، 22 تیر 1345، صفحه 1

پی‌نوشت
---------------------------------------------------------------
[1]. اطلاعات، 22 تیر 1345، صص 1، 13، 15 و 16.


کد مطلب: 23980

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/23980/22-تیر-1345

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir