کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

8 مرداد 1345

8 مرداد 1401 ساعت 15:23

هویدا: بیش از تصور مورد تأیید شاه هستم و انتخابات آتی را برگزار می‌کنم!/کودتای نظامی در نیجریه/اسرائیل تا سال آینده بمب اتمی می‌سازد!/تلاش مدارس برای افزایش شهریه‌ها!/معاون شهرداری: با آغاز کشتارگاه ماشینی گوشت تهران بسته‌بندی می‌شود/عضو فراری حزب توده دستگیر شد/آرام به دیدار شاه رفت!/سفیر جدید چکسلواکی/مدیر کل روابط عمومی وزارت اصلاحات ارضی عراق در خراسان/سقاف تهران را ترک کرد/درباره خلیج [فارس]/خط لوله گاز ایران به شوروی کنترل می‌شود


هویدا: بیش از تصور مورد تأیید شاه هستم و انتخابات آتی را برگزار می‌کنم!

بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ 8 مرداد 1345 «عباس شاهنده،[1] مدیر روزنامه "فرمان" که اخیرا به شمال رفته و با آقای نخست‌وزیر ملاقات‌هایی انجام داده، اظهار می‌داشت که آقای نخست‌وزیر به او گفته خوشبختانه و بیش از آنچه تصور می‌کرده مورد تأیید شاهنشاه قرار گرفته و امیدوار است انتخابات آینده را نیز انجام دهد».
این سند می‌افزاید: «شاهنده می‌گفت که آقای هویدا بیش از هر زمان دیگر به موقعیت خود اطمینان حاصل کرده و اظهار داشته امیدوار است پس از مراجعت به تهران بتواند در اجرای نیات شاهنشاه خدمات برجسته‌ای انجام دهد. شاهنده اظهار می‌داشت که باز هم تغییراتی در کار دولت صورت خواهد گرفت و دکتر گودرزی، وزیر مشاور و دبیرکل شورای عالی اداری، به خارج می‌رود و به جای و او دکتر نیک‌پی[2] منصوب خواهد شد».
در ادامه این گزارش می‌خوانیم: «ضمنا شاهنده [که] به اتفاق دکتر بهزادی،[3] مدیر مجله "سپید و سیاه" به بانک تعاونی توزیع آمده بود، در جلسه‌ای با حضور سیف‌الله رشیدیان شرکت کرد و در این جلسه که یک ساعت طول کشید، موفق گردید که کدورت بین رشیدیان و دکتر بهزادی را تبدیل به دوستی نماید و شاهنده از دکتر بهزادی می‌خواست که از دولت هویدا کمتر انتقاد بکند و قرار گذاشت که پس از بازگشت نخست‌وزیر، وسیله ملاقات این دو را نیز فراهم نماید».[4]
 
کودتای نظامی در نیجریه
روزنامه‌های امروز نوشتند: ارتش در نیجریه علیه رئیس این کشور قیام کرد و یک گزارش حاکی است که وی را دستگیر نمود.
گزارش‌های رسیده به لندن حاکی از آن است که به دنبال قیام مسلحانه واحدهای ارتش نیجریه، ژنرال ایرونسی، رئیس دولت نیجریه، بازداشت شده است.
ژنرال ایگی ای ایرونسی پس از یک زد و خورد کوتاه مسلحانه در شهر «ایبادان» توسط واحدهای شورشی توقیف شد.
منابع موثق هنوز رسما خبر بازداشت ژنرال ایرونسی را تأیید نکرده‌اند، ولی یک سخنگوی کمیسر عالی نیجریه در لندن اعلام کرد دولت نظامی کاملا بر اوضاع مسلط است.
 
اسرائیل تا سال آینده بمب اتمی می‌سازد!
روزنامه «الحیات» چاپ بیروت نوشت که رابرت اینهایمر، فیزیکدان شهیر آمریکایی، در گزارشی به کمیسیون انرژی اتمی آمریکا اعلام کرده است که اسرائیل در عرض یک سال دیگر تهیه وسایل ساختمان بمب اتمی خود را کامل خواهد کرد.
وی پس از بازدیدی که از لابراتوآرهای اتمی اسرائیل به عمل آورده این گزارش را داده است.
الحیات از قول چند دانشمند دیگر آمریکایی که از رآکتور اتمی در اسرائیل بازدید کرده‌اند نوشته است: اسرائیل به قدر کافی «پلوتونیوم 239» برای ساختن چند بمب اتمی از انواع بمب‌های هیروشیما تهیه کرده است.
 
تلاش مدارس برای افزایش شهریه‌ها!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: به دستور وزیر آموزش و پرورش، شهریه مدارس ملی نباید افزایش یابد و کمیسیونی مأمور تنظیم آیین‌نامه شهریه مدارس ملی شده است.
امروز آقای دکتر هدایتی، وزیر آموزش و پرورش، به ادارات آموزشی استان تهران و شهرستان‌ها طی بخشنامه‌ای دستور داد که مدارس ملی نباید به هیچ عنوان شهریه خود را نسبت به سال قبل افزایش دهند و چنانچه این قبیل مدارس شهریه بیشتری نسبت به سال قبل مطالبه نمایند، وزارت آموزش و پرورش ناگزیر به اجرای مقررات قانونی در مورد آنها خواهد شد.
به قرار اطلاع از طرف وزیر آموزش و پرورش کمیسیونی مأمور تنظیم آیین‌نامه شهریه مدارس ملی گردیده و در نظر است با استفاده از اختیارات قانونی با نهایت قاطعیت از مدارس ملی، که مورد اعتراض طبقات مختلف مردم و اولیای اطفال قرار گرفته، جلوگیری به عمل آید.
 
معاون شهرداری: با آغاز کشتارگاه ماشینی گوشت تهران بسته‌بندی می‌شود
آقای پیروز، معاون کل شهرداری، امروز اعلام کرد که امسال کشتارگاه ماشینی به کار می‌افتد و گوشت گاو و گوسفند را به صورت بسته‌بندی‌شده و به تاریخ و نرخ روز به مردم تهران عرضه می‌کند.
در این کشتارگاه، روزانه هشت‌هزار گوسفند و 1200 گاو طبق اصول شرع و بهداشت کامل و با مدرن‌ترین وسایل کشتار خواهد شد.
کشتارگاه ماشینی در زمینی به مساحت 36 هکتار با 36 میلیون تومان خرج احداث شده است و کارشناسان شهرداری، که با طرز کار کشتارگاه ماشینی آشنا شده‌اند، امور آنجا را اداره خواهند کرد. در کنار کشتارگاه تهران، یک سردخانه بسیار بزرگ و تأسیسات تبدیل احشا و خون به پودر و استاندارد کردن پوست و روده احداث می‌گردد.
معاون شهرداری گفت: بزرگ‌ترین مرکز درمانی احشام در کشتارگاه ساخته می‌شود و احشام در این مرکز قرنطینه خواهند شد.
شهرداری به کشتارکنندگان تهران و شرکت گوشت اطلاع داد که وضع خود را با مقررات تازه‌ای که در کشتارگاه برقرار خواهد شد تطبیق دهند.
 
عضو فراری حزب توده دستگیر شد
روزنامه «اطلاعات» نوشت: امروز کسب اطلاع شد که یکی از متهمین پرونده شبکه حزب توده توسط مأمورین دستگیر شده است.
وی، که عزیز اولنج نام دارد، هنگام کشف شبکه ستوان حکمت‌جو و علی خاوری دستگیر شد و در دادگاه بدوی اداره دادرسی نیروهای مسلح شاهنشاهی محاکمه گردید، ولی پس از خاتمه محاکمه به علت سپری شدن محکومیت از زندان آزاد گردید.
عزیز اولنج هنگامی که دادگاه تجدید نظر محاکمه اعضای شبکه را شروع کرد، در دادگاه حضور نیافت و از همان موقع مأمورین درصدد دستگیری وی بودند تا اینکه چند روز پیش مأمورین او را در جاده شهر ری دیده و دستگیر کردند.
عزیز اولنج در بازجویی مقدماتی اظهار داشته که به علت مسافرت از شروع محاکمه در دادگاه تجدید نظر خبر نیافته است.
 
آرام به دیدار شاه رفت!
جراید امروز نوشتند: آقای آرام، وزیر امور خارجه، دیروز برای عرض گزارش‌های مربوط به سیاست خارجی در نوشهر به حضور شاهنشاه آریامهر بار یافت.
وزیر امورخارجه امروز به تهران باز می‌گردد.
 
سفیر جدید چکسلواکی
امشب آقای دنیک هرادسچ، سفیر جدید چکسلواکی در دربار شاهنشاهی، با هواپیما وارد تهران می‌شود.
 
مدیر کل روابط عمومی وزارت اصلاحات ارضی عراق در خراسان
بر اساس گزارش جراید، صبح روز پنجشنبه گذشته آقای محمد سعید الجشعمی، مدیر کل روابط عمومی وزارت اصلاحات ارضی عراق، که به دعوت سازمان اصلاحات ارضی کل کشور به تهران آمده است، با هواپیما  رهسپار مشهد شد.
مدیر کل روابط عمومی وزارت اصلاحات ارضی عراق طی پنج روز اقامت خود در استان خراسان از نحوه اجرای قوانین اصلاحات ارضی و نتایج حاصله از آن در این استان دیدن خواهد کرد.
 
سقاف تهران را ترک کرد
روزنامه «اطلاعات» نوشت: بامداد دیروز آقای سید عمر سقاف، کفیل وزارت امور خارجه عربستان سعودی که به دعوت آقای آرام، وزیر امور خارجه، به تهران آمده بود، پس از هشت روز اقامت و مذاکره پیرامون مسائل سیاسی، اقتصادی و بازرگانی ایران و عربستان سعودی به ریاض عزیمت کرد.
در فرودگاه مهرآباد، آقایان آرام، وزیر امور خارجه، دکتر مشایخ فریدنی، سفیر ایران در جده، صدری رئیس تشریفات وزارت امور خارجه و آقای کاردار سفارت عربستان سعودی، آقای کفیل وزارت امور خارجه عربستان سعودی را بدرقه کردند.
 
درباره خلیج [فارس]
خبرگزاری رویتر پیرامون مسافرت آقای سقاف به ایران طی گزارشی از قول یک مقام مطلع وزارت امور خارجه گزارش‌های خبرگزاری‌های خارجی را مبنی بر اینکه ایران و عربستان سعودی طی مذاکرات اخیر خود در مورد دفاع خلیج فارس به توافق رسیده‌اند تکذیب کرد.
رویتر پس از اشاره به این موضوع که این مطلب از خبرگزاری رویتر مخابره نشده است، از قول همین مقام اضافه کرده است: مسئله دفاع خلیج فارس در مذاکرات با آقای سید عمر سقاف، کفیل وزارت امور خارجه عربستان سعودی، مطرح نشده، بلکه مسئله اصلی که در مذاکرات تهران مطرح شده موضوع علامت‌گذاری فلات قاره در خلیج فارس بوده است.
 
خط لوله گاز ایران به شوروی کنترل می‌شود
به منظور مراقبت از خط لوله سرتاسری انتقال گاز، که قرار است گاز طبیعی را به شوروی منتقل کند، دولت در نظر دارد یک شبکه بزرگ مخابرات «میکروویو» در امتداد لوله مذکور احداث نماید.
طبق اظهار مقامات دولتی تاکنون برای احداث شبکه مخابراتی مورد بحث چندین کمپانی بزرگ خارجی پیشنهادهایی داده‌اند که در دست مطالعه و بررسی می‌باشد.
همان مقامات اضافه کرده‌اند که در حال حاضر یک طرح بزرگ مخابراتی «میکروویو» بین اصفهان و شیراز نیز به وسیله یکی از کمپانی‌های آمریکایی به منظور بهبود تسهیلات مخابراتی بین دو شهر مذکور در دست اجرا می‌باشد.[5]
 

پی‌نوشت‌ها
---------------------------------------------------
[1]. عباس شاهنده در سال 1292ش در تهران به دنیا آمد. پدرش ظاهرا از هواداران مشروطیت بود و صفاءالسلطان نام داشت.
شاهنده تحصیلات ابتدایی را در دبستان خاقانی و متوسطه را در دبیرستان شرف تهران گذراند و پس از آن به دانشسرا رفت و بعد از اتمام دوره مربوطه و گرفتن دیپلم به عنوان آموزگار در خدمت وزارت معارف قرار گرفت و به تدریس در دبیرستان‌های تهران مشغول شد.
شاهنده از نخستین روزی که به استخدام دولت درآمد در اندیشه نزدیکی به محافل قدرت و دستیابی به شغل و منصب مهم دولتی بود؛ ازاین‌رو زمانی که وزارت معارف رضاخان به اشاره و تقلید از انگلستان تشکیلات پیشاهنگی را سازمان داد، شاهنده به تکاپو برخاست و با سازمان‌دهی اولین جوخه‌ها و گروه‌های پیشاهنگی شروع به خودنمایی کرد.
خدمات او در این عرصه آن‌قدر مورد توجه قرار گرفت که وزیر معارف وقت نام‌برده را به عنوان اولین رئیس پیشاهنگی تهران منصوب کرد.
شاهنده در سال‌های اولیه پس از شهریور 1320 ظاهرا جانب مردم را گرفت و خود را طرفدار آزادی و حقوق انسانی جا زد و برای بهره‌برداری از این وضعیت جدید به فعالیت مطبوعاتی رو کرد و روزنامه «فرمان» را با حمایت سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس انتشار داد. اولین شماره فرمان در روز 15 خرداد 1322 روانه پیشخوان روزنامه‌فروشی‌ها شد.
با تشکیل حزب توده و نفوذ روزافزون این حزب و گسترش آن در شهرها و مناطق کارگری، عباس شاهنده که سودای نزدیکی به مرکز قدرت را در سر داشت و روسیه را حاکم درجه یک سیاست ایران می‌دانست، جانب حزب توده را گرفت و روزنامه فرمان را کاملا در اختیار جریان کمونیستی ایران گذاشت. البته حمایت از حزب توده مدت زیادی طول نکشید و درست زمانی که قوام‌السلطنه بر مسند وزارت تکیه زد، دست از پشتیبانی حزب توده برداشت و این تغییر خط مشی را در 24 دی‌ماه 1324 علنی کرد و به صف حامیان قوام و محمدرضا پهلوی پیوست.
زمانی که حزب دموکرات تشکیل شد، عباس شاهنده سردستگی اراذل و اوباش هوادار قوام را برعهده داشت و گروهی را به نام گارد احترام و تشریفات حزب دموکرات به‌وجود آورد.
به‌هرحال پس از جدایی شاهنده از حزب توده، قوام‌السلطنه او را مورد عنایت و توجه قرار داد و در اسفند 1324 طی فرمانی ویژه وی را از وزارت فرهنگ به نخست‌وزیری منتقل و مأمور سازمان‌دهی اتحادیه سندیکاهای کارگری ایران کرد و او با بهره‌گیری از این مقام در آذرماه 1325 نام روزنامه فرمان را به «فرمان کارگران» تغییر داد.
پس از ختم غائله آذربایجان و کردستان، شاهنده از نخست‌وزیری به تشکیلات شهرداری تهران انتقال یافت و در سال 1326 به سمت مدیر کل خواربار شهر تهران منصوب شد.
شاهنده پس از برکناری از مقام مدیریت خواربار شهر تهران به مقام مدیریت کل بازرسی شهرداری رسید و در زمان نخست‌وزیری رزم‌آرا با حفظ سمت به مقام معاونت شهرداری تهران نیز دست یافت.
وی مدعی بود که در جریان کودتای 28 مرداد 1332 جزء اولین کسانی بوده است که به همراه سرهنگ پهلوان، مهدی میراشرافی و احمد فرامرزی و گروهی از اراذل و اوباش نظیر شعبان جعفری و هفت کچلان به فرستنده رادیو تهران حمله کرده و پس از تصرف آن، سقوط حکومت دکتر مصدق را اعلام داشته است.
او در اکثر سفرهای خارجی محمدرضا پهلوی و همسرش ثریا و مسافرت های حسین علاء و منوچهر اقبال به عنوان عضو ثابت و اکثرا به عنوان رئیس هیئت مطبوعاتی به همراه آنان بود.
یکی از مهم‌ترین سفرهای شاهنده سفر به کشور عراق در آبان 1334 به منظور شرکت در کنفرانس بغداد بود. این کنفرانس منتج به امضای پیمان بغداد میان کشورهای ایران و عراق و ترکیه و پاکستان و انگلستان گردید.
سمت شاهنده در این کنفرانس ریاست هیئت مطبوعاتی همراه حسین علاء، نخست‌وزیر وقت، بود. او پیمان بغداد را متمم کودتای 28 مرداد 1332 معرفی کرد.
وی همچنین در شهریور 1335 سفری به اسرائیل داشت و در سفرنامه خود اهمیت اسرائیل برای توازن روابط سیاسی ایران و اعراب را بر شمرده است.
شاهنده، که همیشه سودای نمایندگی در سر داشت، پس از برکناری اقبال و روی کار آمدن شریف‌امامی سعی کرد خود را کاندیدای بیجار کند، ولی موفق نشد.
در سال 1342 وقتی محمدرضا پهلوی در جریان مراسم سلام نوروزی از طولانی بودن صف روزنامه‌نگاران گله کرد، جهانگیر تفضلی، مدیر روزنامه «ایران ما» و وزیر مشاور و سرپرست انتشارات دولت، تصمیم گرفت از تعداد روزنامه‌ها و مطبوعات بکاهد و ازهمین‌رو امتیاز 71 نشریه و روزنامه را که روزنامه فرمان نیز یکی از آنان بود، لغو کرد.
اما شاهنده در شمار روزنامه‌نگاران معمولی نبود که به‌آسانی تسلیم شود و تلاش برای راه‌اندازی مجدد روزنامه فرمان را رها نکرد تا اینکه سرانجام موفق شد دوباره امتیاز لغوشده‌اش را پس بگیرد و در تاریخ 29 تیر 1344 مجددا روزنامه فرمان را انتشار داد و ازآنجاکه روزنامه او تنها روزنامه‌ای بود که پس از لغو دوباره امتیاز گرفت می‌توان به نفوذ شاهنده در هرم حاکمیت پهلوی پی برد.
در طول مدتی که روزنامه فرمان تعطیل بود، عباس شاهنده بی‌کار ننشست و موافقت مقامات مسئول را برای نامزدی در انتخابات دوره بیست‌ویکم مجلس شورای ملی کسب کرد. در این انتخابات که در تاریخ 26 شهریور 1342 برگزار شد شاهنده با تعداد 8707 رأی به عنوان نماینده شهرستان بیجار انتخاب شد، امّا به دلایلی نامشخص اعتبارنامه او در صحن عمومی مجلس تصویب نشد و او این بار هم نتوانست بر کرسی نمایندگی مجلس تکیه زند.
شاهنده در مراسم تاج‌گذاری و نیز در جشن‌های 2500ساله تمام توان و قدرت خود را در خدمت دربار گذاشت و به همین سبب در اسفندماه 1350 به خاطر خدماتش در جریان برگزاری این جشن‌ها نشان «جشن شاهنشاهی» را دریافت کرد.
همچنین او عضویت شاخه مطبوعاتی حزب ایران نوین را نیز دارا بود و در آذرماه سال 1351 به عنوان نایب رئیس انجمن‌های شهر استان مرکزی برگزیده شد.
بالاخره زمانی که امیرعباس هویدا برای زمینه‌سازی حزب رستاخیز 64 نشریه را تعطیل کرد، روزنامه فرمان هم جزء آنها بود. این روزنامه از 1 شهریور 1353 تعطیل شد و این بار شاهنده هیچ تلاشی برای راه اندازی مجدد این نشریه نکرد.
عباس شاهنده هنگام اوج‌گیری انقلاب اسلامی فعال شد و کوشید با فریبکاری یکبار دیگر خود را در عرصه مطبوعات ایران جای دهد و در آخر 1357 مجددا فرمان را منتشر کرد و با فریب انتقادات خود را متوجه هویدا نمود تا بلکه بتواند شاه را از زیر ضربات رها کند، ولی هوشیاری امام(ره) و مردم تمامی این ترفندها را نقش بر آب کرد.
با پیروزی انقلاب اسلامی، شاهنده کوشید از عملکرد ضد کمونیستی خود سود جوید و به این طریق خود را به حاکمیت و رهبران جمهوری اسلامی نزدیک کند؛ ازاین‌رو به چاپ خاطرات خود و شرح چگونگی نفوذ در دستگاه پیشه‌وری و نقش خود در غائله آذربایجان و کردستان پرداخت و پس از آن به مسئله ملی شدن نفت اشاره کرد و دورویی در پیش گرفت و از فدائیان اسلام این گونه یاد کرد: «فدائیان اسلام با ترور هژیر و رزم‌آرا کمر دو ابرقدرت جهان را شکستند» و این در حالی است که او در زمان نخست‌وزیری رزم‌آرا معاون شهرداری و از نزدیک‌ترین افراد و یاران او بود.
ساواک در سند بیوگرافی وی آورده است: مشارالیه فردی زیرک، موقع‌شناس، پشتکاردار، فعال و پول‌پرست، رشوه‌گیر، کلاش، بند و بست‌چی می‌باشد و نفوذ وی در اشخاص خوب است. وی استعداد زیادی در متشکل کردن دسته‌های کارگری و تشکیلات حزبی دارد. شاهنده فردی ابن‌الوقت و تابع منافع شخصی خود بود و در همین راستا در تشکل های مختلفی عضویت داشت. وی عضو «جمعیت یاران» دکتر منوچهر اقبال، عضو پروژه مشترک «بدامن» که گروهی از نویسندگان و روزنامه‌نگاران و روشنفکران و ده‌ها نشست و روزنامه را در خدمت منافع انگلیسی در ایران تعقیب می‌کرد، بود.
منبع: اسناد ساواک ـ پرونده انفرادی
[2]. غلامرضا نیک‌پی فرزند اعزازالملک [عزیزاله] به سال 1308ش در اصفهان به دنیا آمد. او در رشته حقوق در دانشگاه تهران تحصیل کرد و از دانشگاه لندن در رشته اقتصاد دکتری گرفت.
وی در مشاغل زیر فعالیت کرد: رئیس اداره کل امور اقتصادی و آمار شرکت ملی نفت ایران از 1337ش، عضو هیئت عامله مؤسسه اقتصادی آسیا «اکافه»، وکیل دادگستری، نماینده ایران در کنگره اول و چهارم نفت عرب، کنفرانس کار و سازمان کشورهای صادرکننده نفت و ششمین کنگره جهانی نفت، معاون نخست‌وزیر در کابینه منصور، وزیر مشاور و معاون اجرایی هویدا، وزیر آبادانی و مسکن کابینه یادشده، شهردار تهران در سال‌های 1348 تا 1356، سناتور انتصابی اصفهان در مجلس سنا، عضو هیئت امنای دانشگاه اصفهان، عضو کانون بین‌المللی حقوقدانان، عضو انجمن نفت ایران، عضو هیئت امنای دانشکده توسعه اقتصادی آسیا وابسته به سازمان ملل، عضو شورای سازمان ایران نوین، قائم‌مقام غلامرضا پهلوی در امور اسب‌دوانی خرگوش دره (طبق اظهارات خودش)، عضو کانون وکلا، دارای نشان‌های درجه 1 همایون، درجه 3 تاج، درجه 1 سپاس، درجه 1 ورزش، درجه 1 لیاقت، دیپلماتیک کره جنوبی، درجه 1 اصلاحات ارضی، مدال یادبود بیست‌وپنجمین سال سلطنت شاه و مدال تاج‌گذاری.
در گزارشی در سال 1348 آمده است که نیک‌پی به مدیریت کاخ جوانان دستور می‌دهد که ضمن تماس با نماینده دولت اسرائیل چند بورس یک‌ماهه برای مسئولان کاخ یادشده اخذ کند تا آنها بتوانند برای بررسی وضع جوانان اسرائیل به آن کشور بروند.
برابر گزارش‌های موجود وی در زمان تصدی شهرداری تهران در خریدهای خارجی به عنوان حق دلالی سوء‌استفاده می‌کرد. ساواک وی را طرفدار سیاست انگلستان معرفی کرده است.
منبع: اسناد ساواک ـ پرونده انفرادی
نیک‌پی پس از پیروزی انقلاب اسلامی از سوی دادگاه انقلاب در فروردین 1358 به اعدام محکوم و تیرباران شد.
[3]. علی بهزادی متولد 1304 و در رشته حقوق سیاسی از دانشگاه پاریس دکتری گرفته است. او خدمت مطبوعاتی را از سال 1332 آغاز کرد و در تمام این مدت صاحب‌امتیاز و مدیر مجله «سپید و سیاه» بود.
[4]. امیرعباس هویدا به روایت اسناد ساواک، ج 1، ص 277؛ غلام‌رضا نیک‌پی به روایت اسناد ساواک، ص 30.
[5]. اطلاعات، 8 مرداد 1345، صص 1، 3، 4، 13، 15 و 16. 


کد مطلب: 24013

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/24013/8-مرداد-1345

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir