کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

9 مرداد 1345

9 مرداد 1401 ساعت 15:32

گزارش ساواک از ناراحتی آیت‌الله خمینی از مؤسساتی که به نام دین شروع به‌کار کرده‌اند!/کاسیگین استعفا می‌کند؟!/خبر آبزرور/نخست‌وزیر عراق از شوروی کمک نظامی خواست/تغییرات مهم در وزارت امور خارجه پس از دیدار وزیر با شاه!/تغییرات پست‌های سیاسی/سفیر ایران در پاکستان/شریف‌امامی به مسکو می‌رود!/سفیر جدید چکسلواکی به تهران آمد/محاکمه متهم فراری حزب توده/تبلیغات مخالف بر ضد فرش صادراتی ایران/قرارداد احداث سد ارس بین ایران و شوروی امضا شد!


گزارش ساواک از ناراحتی آیت‌الله خمینی از مؤسساتی که به نام دین شروع به‌کار کرده‌اند!

بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ 9 مرداد 1345 «حاج آقا مصطفی خمینی، پسر آقای خمینی، طی نامه‌ای به آقای مستجابی،[1] سردفتر 168 اصفهان، یادآور شده که خاطر آقای خمینی از اینکه شنیده‌اند عده‌ای از روحانیون اصفهان وابسته به دستگاه‌های دولتی در اصفهان به نام دین مؤسسه‌ای باز کرده و از حقوق امام زمان جهت این کار استفاده می‌نمایند ناراحت شده. مصطفی خمینی از نام‌برده خواسته است که تحقیق کند این موضوع حقیقت دارد یا خیر؟»
در «نظریه رهبر عملیات» این سند آمده است: موضوع ناراحتی آقای خمینی از مؤسسه احمدیه در نامه‌هایی که برای خادمی[2] فرستاده نیز عنوان شده است، ولی از این خبر که آقای مصطفی خمینی برای مستجابی نامه فرستاده باشد سوابقی در دست نیست.
در «نظریه رئیس ساواک» ادعا شده است: با اقداماتی که به طور غیرمحسوس و مداوم در این ساواک انجام یافته [امام] خمینی به نماینده خود آقای خادمی و بعضی از طرفدارانش مظنون شده و اعتقاد آنان نیز از [امام] خمینی بسیار کم شده است.[3]
 
کاسیگین استعفا می‌کند؟!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: در 24 ساعت گذشته دو خبر، که از دو نقطه جهان، پاریس و لندن منتشر شد، جهان را بار دیگر تکان داد. اوتانت، دبیر کل سازمان ملل، پس از یک سلسله مذاکرات یأس‌آمیز از مسکو وارد پاریس شد و گفت که جهان در آستانه خطر قرار گرفته است.
و ظهر امروز از لندن خبری انتشار یافت حاکی از آنکه الکسی کاسیگین، نخست‌وزیر میانه‌روی شوروی، تحت فشار طرفداران اتخاذ یک سیاست خارجی خشن تصمیم به استعفا گرفته است.
استعفای کاسیگین اگر عملی شود، خطری جدی و قطعی برای صلح جهان خواهد بود، کاسیگین نماینده آن دسته از رهبران شوروی است که علیرغم فشارهای پکن به همزیستی مسالمت‌آمیز با غرب اعتقاد دارند و در گذشته کوشیده‌اند مانع از آن شوند که حوادثی نظیر ماجرای موشکی کوبا و جنگ ویتنام به برخورد دو بلوک شرق و غرب منجر شود.
در مقابل این گروه، در کرملین و در میان رهبران درجه دوم حزب و دولت شوروی کسانی بوده‌اند که جا در جای پای پکن، دوستی و نزدیکی با آمریکا را تخطئه می‌کنند و همواره مترصد بوده‌اند که با استفاده از امکانات داخلی و خارجی، رهبران میانه‌رو را کنار بگذارند.
 
خبر آبزرور
«خبرگزاری فرانسه» 31 ژوئیه از لندن گزارش داد: خبرنگار روزنامه «ابزرور» از قول منابع مطلع مسکو امروز گزارش داد که کاسیگین، نخست‌وزیر شوروی، در آینده نزدیکی از مقام خود کناره‌گیری خواهد کرد.
«ابزرور» نوشته است: کاسیگین بر اثر ضعف مزاج و خستگی در مقابل حامیان و طرفداران اتخاذ یک سیاست خارجی خشن از کار کنار می‌رود. روزنامه نوشته است که ممکن است تا پس‌فردا تصمیم مربوط به کناره‌گیری کاسیگین اعلام شود.
قرار است شورای عالی اتحاد شوروی پس فردا در مسکو تشکیل جلسه دهد و ظاهرا در همین جلسه استعفای کاسیکین اعلام می شود.
خبر استعفای کاسیگین توسط ادوارد کرانکشا کارشناس مسائل شوروی و از قول یک «مقام بسیار موثق» مخابره شده و روزنامه مهم «ابزرور» آن را در صفحه اول خود منتشر ساخته است.
وی نوشته است که کمیته مرکزی حزب کمونیست شوروی یک جلسه سری تشکیل داده و به این موضوع رسیدگی کرده است. کرانکشا نوشته است گمان می‌رود در پایان جلسات کمیته مرکزی و شورای عالی شوروی تغییرات مهمی در دولت شوروی حاصل شود.
 
نخست‌وزیر عراق از شوروی کمک نظامی خواست
رادیو بغداد اعلام کرد: الکسی کاسیگین، نخست‌وزیر شوروی، دعوت دکتر عبدالرحمن البزاز، نخست‌وزیر عراق، را جهت بازدید از عراق پذیرفته است. هنوز تاریخ دقیق سفر نخست‌وزیر شوروی به عراق تعیین نشده است.  
روزنامه‌های امروز بغداد اعلام کردند: دکتر عبدالرحمن البزاز طی مذاکراتی که با رهبران شوروی به عمل آورد از آنها کمک نظامی خواسته است.
نخست‌وزیر عراق ضمنا تجدید نظر در قرارداد اقتصادی و فرهنگی بین شوروی و عراق را پذیرفته است.
روزنامه‌های بغداد تأیید کردند دولت شوروی ضمنا آمادگی خود را جهت بررسی طرح‌های ایجاد دو سد در عراق یکی بر دجله و دیگری روی فرات اعلام کرده است.
 
تغییرات مهم در وزارت امور خارجه پس از دیدار وزیر با شاه!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: آقای آرام، وزیر امور خارجه، که بامداد روز جمعه به نوشهر عزیمت کرده بود، بعد از ظهر دیروز به تهران بازگشت.
آقای آرام در کاخ نوشهر به حضور شاهنشاه بار یافت و گزارشی از امور جاری وزارت خارجه و مسائل سیاست خارجی تقدیم داشت.
 
تغییرات پست‌های سیاسی
امروز پس از بازگشت آقای آرام، اعضای عالی‌رتبه وزارت امور خارجه در انتظار انتصابات جدید بودند؛ زیرا از چندی قبل درباره تغییر چند معاون و مدیر کل در وزارت امور خارجه شایعاتی وجود داشت.
امروز گفته شد که در شرفیابی آقای آرام سفرای جدید ایران در بعضی کشورها تعیین شده‌اند.  
با وجود آنکه هنوز تغییر بعضی از معاونین و مدیران کل وزارت امور خارجه از طرف وزارت امور خارجه تأیید نشده، ولی چنین به نظر می‌رسد که برای پست سفارت ایران در کشورهای ترکیه، کانادا، دانمارک و سوئد چند تن از کارمندان عالی‌رتبه وزارت امور خارجه در نظر گرفته شده‌اند.
 
سفیر ایران در پاکستان
از طرف وزارت امور خارجه برای تیمسار سر لشکر پاکروان از دولت پاکستان پذیرش خواسته شده است.
تیمسار پاکروان طى یک ماه آینده از تهران به کراچی عزیمت می‌نماید.
خبر دیگر اینکه دوره خدمت آقای طیب حسین، سفیر پاکستان در تهران، نیز به‌زودی پایان می‌یابد و قرار است ژنرال موسی، سفیر جدید پاکستان، در آبان‌ماه وارد تهران شود.
 
شریف‌امامی به مسکو می‌رود!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: یک هیئت پارلمانی مرکب از چهار سناتور و هشت نماینده مجلس شورای ملی روز 18 مرداد به مسکو می‌رود.
ریاست این هیئت با آقای مهندس شریف‌امامی، رئیس مجلس سنا، و آقایان سناتور نوری اسفندیاری، سناتور جهانبانی و خانم سناتور دکتر مصاحب از مجلس سنا و آقایان صادق احمدی، سیدعلی صائب، دکتر رمضانی، دکتر اعتمادی، مهندس برومند، زهتاب فرد، موسوی ماکوئی و امامعلی حبیبی از مجلس شورای ملی عضویت این هیئت را خواهند داشت.
 
سفیر جدید چکسلواکی به تهران آمد
دیشب آقای دنیک هرادسچ، سفیر جدید چکسلواکی در دربار شاهنشاهی، وارد تهران شد.
در فرودگاه مهرآباد آقای دکتر صدری، رئیس تشریفات وزارت امور خارجه، و عده‌ای از کارمندان سفارت چکسلواکی از آقای هرادسچ استقبال کردند.
 
محاکمه متهم فراری حزب توده
روزنامه «اطلاعات» نوشت: امروز کسب اطلاع شد که از طرف دادگاه شماره ۲ تجدید نظر اداره دادرسی نیروهای مسلح شاهنشاهی، برای عزیز اولنج، یکی از اعضای شبکه حزب منحله توده، وکیل تسخیری تعیین شده است.
عزیز اولنج، که همراه ستوان سابق پرویز حکمت‌جو و علی خاوری در دادگاه بدوی محکوم شده بود، به علت گذراندن مدت محکومیت از زندان آزاد شد و دیگر در دادگاه تجدید نظر حاضر نشد.
چون متهم فراری تشخیص داده شد محاکمه بقیه اعضای شبکه انجام گرفت و پرونده درباره عزیز اولنج مفتوح باقی ماند.
مأمورین هفته گذشته عزیز اولنج را در جاده قدیم شهر ری دیده او را دستگیر کردند و برای محاکمه تحویل زندان دادند.
یک مقام مطلع اداره دادرسی نیروهای مسلح شاهنشاهی اظهار داشت: چون متهم به احضاریه و مکاتبات دادگاه ترتیب اثر نداده و بر اثر متواری شدن او تشکیل جلسه دادگاه مدتی به تعویق افتاده است، ممکن است میزان کیفر او مختصری تشدید یابد.
 
تبلیغات مخالف بر ضد فرش صادراتی ایران  
روزنامه «اطلاعات» نوشت: گزارشی که چند روز پیش به وسیله دفتر نمایندگی اقتصادی ایران در واشنگتن درباره وضع نامطلوب بازار فرش ایران در آمریکا به ایران فرستاده شد بیش از پیش توجه عده زیادتری از بازرگانان فرش، مقامات دولتی را جلب کرده است.
طبق خبری که خبرنگار ما به‌دست آورده اتاق بازرگانی تهران تصمیم گرفته است در جلسه آینده خود گزارش مورد بحث را به طور جدی مورد بررسی قرار دهد.
عده‌ای از بازرگانان تهران که خبرنگار اقتصادی ما با آنها تماس گرفته، اظهار عقیده کرده‌اند که کسادی روزافزون بازار فرش صادراتی ایران در اروپا و آمریکا از طرفی نتیجه تعلل آشکاری است که در انجام تبلیغ خوب و کافی برای این کالای مهم صادراتی در اروپا و آمریکا صورت می‌گیرد و از طرف دیگر تبلیغات مخالفی که برخی کشورهای خارجی بر ضد فرش ایران به عمل می‌آورند در خراب شدن بازار فرش صادراتی ما فوق‌العاده مؤثر است.
به نظر این بازرگانان بعضی کشورها مانند هندوستان مخصوصا در چند سال اخیر دست به تبلیغات بسیار دامنه‌داری برای رقابت با فرش ایران و توسعه صدور فرش‌های خود به بازارهای اروپا و آمریکا زده‌اند و از طرف دیگر کشورهایی مانند بلغارستان با استفاده از طرح‌های اصیل فرش ایرانی در بازارهای صادراتی ایران در کشورهای خارجی به‌سرعت نفوذ می‌کنند.
 
قرارداد احداث سد ارس بین ایران و شوروی امضا شد!
امروز قرارداد کارهای مشترک ایران و شوروی مربوط به کارهای مقدماتی و تهیه و نصب ماشین‌آلات ساختمانی سد ارس بین وزارت آب و برق و آقای کارالیف، رئیس هیئت نمایندگی شوروی و معاون مؤسسه تکنو پروم اکسپورت، به امضا رسید.
مبلغ این قرارداد 865 میلیون دلار معادل 6/ 10 میلیون ریال و مدت انجام آن بیست ماه از این تاریخ می‌باشد.
به موجب این قرارداد قسمتی از راه آهن ایروان باکو، که در اثر احداث دریاچه غرق می‌شود، منحرف خواهد شد و در حدود ۲۰ کیلومتر راه‌های دستیابی کارگاه سد به جاده‌های اصلی اطراف ایران و شوروی و همچنین تهیه و نصب ماشین‌آلات تدارک شن و ماسه و تهیه و نصب تأسیسات نقاله و کلیه ماشین‌آلات ساختمانی و حمل و نقل و تهیه و نصب تأسیسات آب و بخار و هوای فشرده دوره ساختمان و تهیه و نصب تأسیسات برق و روشنایی و مخابرات و ساختمان یک پل فلزی ارتباط دو طرف رودخانه به طول 240 متر و انبار و تعمیرگاه و مراکز سوخت ایجاد خواهد گردید.
هزینه‌های ارزی این قرارداد از محل اعتبار وام ۳۵ میلیون روبل شوروی و مبالغ ریالی آن از محل اعتبارات برنامه عمرانی سوم کشور تأمین می‌شود.[4]
 
روزنامه اطلاعات، 9 مرداد 1345، صفحه 1

پی‌نوشت‌ها
--------------------------------------------------------------
[1]. حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی مستجابی از دوستان شهید مصطفی خمینی و از حامیان نهضت امام خمینی(ره) در شهر اصفهان.
[2]. آیت‌الله سیدحسین خادمی اصفهانی فرزند ابوجعفر در سال 1319ق (جمعه 3 شعبان 1319ق) در شهر اصفهان دیده به جهان گشود. پس از تحصیلات ابتدایی، به تحصیل علوم دینی پرداخت. ادبیات عرب را نزد مرحوم حاج شیخ علی یزدی فراگرفت و سطوح را نزد مرحوم میرزا احمد اصفهانی آموخت. آن‌گاه برای فراگیری بیشتر در حوزه درس شخصیت بزرگ علمی وقت مرحوم حاج سیدعلی و حاج سیدمحمد نجف‌آبادی حاضر شد. رسایل و مکاسب و کفایه را نزد آنان فرا گرفت و سپس در درس خارج مرحوم حاج میرزا محمدصادق اصفهانی شرکت کرد.
وی در سال 1342ق به نجف اشرف مشرف گردید و از حوزه‌های درس آیات نائینی، عراقی و اصفهانی بهره جست و علم کلام و فن مناظره با اصحاب مذاهب را از آیت‌اللّه بلاغی آموخت.
وی همچنین رجال و درایه را نزد مرحوم سیدابوتراب خوانساری تحصیل کرد و سرانجام برای انجام وظایف دینی به زادگاه خود بازگشت.
آیت‌الله سیدحسین خادمی متجاوز از پنجاه سال در حوزه علمیه اصفهان در مدرسه صدر به تدریس و تألیف و سایر وظایف علمی قیام نمود.
سرانجام بامداد روز دوشنبه 20 اسفند سال 1363ش برابر 18 جمادی‌الثانی 1405 دیده از جهان بربست و اصفهان و حومه آن به حالت تعطیل درآمد. آیت‌اللّه خادمی پس از تشییع، در کنار مرقد مطهر حضرت رضا(ع) به خاک سپرده شد.
[3]. آیت‌الله حاج سیدمصطفی خمینی به روایت اسناد ساواک، ص 200. ذوق‌زدگی رئیس ساواک اصفهان درباره موفقیت طرح‌های توطئه‌گرانه برای ایجاد بدبینی و سوءظن بین حضرت امام خمینی(ره) و نماینده ایشان در اصفهان حاکی از ناآگاهی او از دیانت و وارستگی عالمان دینی و به‌ویژه حضرت امام(س) از هواهای نفسانی است؛ ضمن اینکه این قبیل گزارش‌ها از شائبه خوش‌خدمتی گزارش‌دهنده و امید پاداش از سوی مقامات بالاتر ساواک نمی‌تواند به دور باشد.
در متن سند یادشده که آیت‌الله مصطفی خمینی درباره کم و کیف موضوع، از جانب حضرت امام(ره) «تقاضای تحقیق» کرده است و مطلبی دال بر آنچه عجولانه در نظریه ذیل سند آمده، در گزارش وجود ندارد.
[4]. اطلاعات، 9 مرداد 1345، صص 1، 13 و 16. 


کد مطلب: 24014

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/24014/9-مرداد-1345

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir