کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

10 مرداد 1345

10 مرداد 1401 ساعت 0:00

وقتی ساواک یک کتاب‌فروشی کوچک را تحمل نمی‌کند!/مستشاران نظامی شوروی به ویتنام رفتند/مستشار نظامی/سیاست شوروی درباره ویتنام خشن‌تر می‌شود/اعلامیه دربار درباره سفر شاه و فرح به بلغارستان /ولیان: «اصلاحات ارضی» بسیاری از مشکلات ما را حل می‌کند!/سفارت ایران در رومانی/برای انجام بررسی‌هایی در معادن مربوط به ذوب آهن، پنجاه مهندس شوروی  به ایران می‌آیند/اکثر بازرگانان فرش مخالف استاندارد هستند/ورود مهندسین مشاور


وقتی ساواک یک کتاب‌فروشی کوچک را تحمل نمی‌کند!
بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ 10 مرداد 1345 درباره فردی به نام کریم دیداری «نام‌برده بالا تا اوایل سال 1345 کتاب‌فروشى کوچکى در شهرستان بوشهر تأسیس نموده بود که در آن انواع کتب مذهبى و غیره را به فروش می‌رسانید و به علت مشغله تحصیلى درب مغازه خود را بسته به طور سیار مشغول به فروش کتاب گردید تا اینکه بین کتب او چند جلد کتاب مضره مشاهده شد».
این سند می‌افزاید: «چون اعمال و رفتارش مشکوک به نظر رسید تحت نظر قرار گرفت و موقعی که از وى مراقبت به عمل می‌آمد چنین معلوم شد که از طرفداران خمینى است و ضمن ملاقات با روحانیون افراطى و افراد وابسته به جبهه ملى با بعضى از محصلین حوزه علمیه قم دوست و مکاتبه دارد. علی‌هذا خواهشمند است دستور فرمایند از نتیجه مراقبت‌هاى معموله این ساواک را مطلع فرمایند».[1]
 
مستشاران نظامی شوروی به ویتنام رفتند
روزنامه «اطلاعات» نوشت: لحن بسیار بدبینانه اوتانت، دبیر کل سازمان ملل، هنگام بازگشت از مسکو به نیویورك ترس و نگرانی جدیدی به‌وجود آورده که ممکن است وی از مقام دبیر کلی سازمان ملل استعفا کند.
وی رسما اعلام کرده بود تا هنگامی در مقام خود خواهد ماند که وجود او در ایجاد صلح در ویتنام هنوز مثمر ثمری باشد، اما پس از سفر پنج‌روزه خود به مسکو گفت: سازمان ملل در حال حاضر هیچ کاری نمی‌تواند بکند و فعالیت‌های او جنبه شخصی دارد نه به عنوان دبیر کل سازمان ملل.
اظهارات اوتانت دراین‌باره که سفر وی به شوروی ربطی به موضوع تجدید انتخاب به دبیر کلی برای یک دوره دیگر نداشته نیز باعث حیرت ناظران سیاسی شده است؛ زیرا مسلم است که شوروی از نامزدی اوتانت برای یک دوره دیگر پشتیبانی کرده است و انتظار می‌رفت باعث تشویق او در باقی ماندن در مقام دبیر کلی سازمان شود.
اوتانت آشکار کرد که مذاکراتش با مقامات شوروی درباره مشکلات مالی سازمان ملل حاصلی نبخشیده و عملا پولی درنیاورده است؛ زیرا شوروي‌ها گفته‌اند روی گزارش کمیته چهارده‌نفری درباره مضیقه مالی سازمان ملل هنوز تصمیمی نگرفته‌اند.
اوتانت بارها گفته است که وضع سازمان ملل از لحاظ مالی باید خوب باشد تا فعالیت درستی بکند و اعلام کرده حاضر نیست دبیر کل سازمان ورشکسته‌ای باشد.
 
مستشار نظامی
شوروی برای اولین‌بار امروز رسما اعلام کرد که به ویتنام شمالي مستشاران نظامی فرستاده است.
روزنامه «کمونیست جوان» خبر داد که دو تن از افراد قدیمی گارد مرزی شوروی سرهنگ «نانوموف» و سرهنگ «راتزوپا» برای كمك به تعليم گارد مرزی ویتنام شمالی به هانوی فرستاده شده‌اند.
در غرب همیشه تصور می‌شد که لااقل تعدادی کارشناسان نظامی شوروی در ویتنام شمالی هستند و به‌خصوص برای تعلیم طرز کار موشک‌های زمین به هوا به افراد ویتنامی مشغول انجام وظیفه‌اند، اما شوروی همیشه درباره این موضوع سکوت کرده بود و امروز برای اولین‌بار در مورد اعزام مستشاران نظامی شوروی به ویتنام شمالی مطلبی در جراید شوروی درج شده است.
 
سیاست شوروی درباره ویتنام خشن‌تر می‌شود
مارشال مالینوفسکی، وزیر دفاع اتحاد شوروی، امروز گفت: دولت شوروی تصمیم گرفته است نیروهای مسلح خود را تقویت کند و بیش از پیش با کشورهای اردوگاه سوسیالیستی همکاری نماید.
مارشال مالینوفسکی، که به مناسبت روز نیروی دریایی اتحاد شوروی نطق می‌کرد، گفت: صلح جهان تهدید می‌شود و شوروی ناگزیر است با این تهدید مقابله کند.
مارشال مالینوفسکی گفت: امپریالیسم آمریکا با اقدامات تجاوزکارانه خود بحران جهانی را دامن می‌زند و صلح را به خطر می‌اندازد.
وی گفت: بمباران حومه هایفونك و هانوی توسط هواپیماهای آمریکایی بحران ويتنام را بیش از پیش وخیم ساخته است.
مارشال مالینوفسکی گفت که آمریکا تهدید علیه کوبا را از سر گرفته و میلیتاریست‌های آلمان غربی را پروبال می‌دهد. بدین سبب اتحاد شوروی ناگزیر است اقدامات لازم برای تقویت قوای مسلح خود و افزایش همکاری با همه کشورهای اردوگاه سوسیالیسم به عمل آورد.
دریادار گرشکف، فرمانده نیروی دریایی شوروی، امروز در مصاحبه‌ای با روزنامه «پراودا» ضمن ستایش از قدرت نیروی دریایی شوروی اظهار کرد که در صورت بروز جنگ اتمی، ناوهای هواپیمابر آمریکا هدف‌های ایدئالی خواهند بود.
دریاسالار بوزوف، یکی دیگر از افسران نیروی دریایی شوروی، در روزنامه «ترود» نوشته است: هواپیماهای نیروی دریایی شوروی می‌توانند چه در شب و چه در روز خود را به هدف‌هایی که هزاران کیلومتر از خاك شوروی فاصله دارند برسانند.
 
اعلامیه دربار درباره سفر شاه و فرح به بلغارستان  
اعلامیه زیر امروز از طرف دربار شاهنشاهی انتشار یافت:
نظر به عوالم دوستی و مودّت فيمابين کشور شاهنشاهی ایران و کشور جمهوری ملی بلغارستان از طرف حضرت گئورگی ترایکوف، صدر هیئت‌رئیسه شورای عالی جمهوری بلغارستان، و بانو ترایکوا از شاهنشاه آریامهر و علیاحضرت شهبانوی ایران برای انجام يك مسافرت رسمی به بلغارستان دعوت به عمل آمده است. این دعوت با خرسندی مورد قبول اعليحضرتین قرار گرفته و از تاریخ پنجشنبه ۱۰ تا چهارشنبه 16 شهریورماه 1345 برابر با 1 تا 7 سپتامبر 1966 به آن کشور تشریف‌فرما خواهند شد.
وزیر دربار شاهنشاهی ــ حسین قدس نخعی.[2]
 
ولیان: «اصلاحات ارضی» بسیاری از مشکلات ما را حل می‌کند!
برابر گزارش تلگرافی وابسته مطبوعاتی سفارت ایران در رم روزنامه معروف «ال تمپو»، که در شهر رم پایتخت ایتالیا منتشر می‌شود، طی مقاله مشروحی تحت عنوان «آینده ایران به اصلاحات ارضی بستگی دارد»، اظهار عقیده نموده است که ایران تنها کشور غیراروپایی است که توانست با يك تصمیم قاطع سنّت‌های کهنه زمین‌داران را در هم شکسته و آینده امیدبخشی را پایه‌گذاری کند.
روزنامه «تمپو» اضافه می‌کند: در کنفرانس جهانی اصلاحات ارضی منعقده در رم در میان گزارش‌های سایر کشورهای آسیا حتی هندوستان و آمریکای جنوبی گزارش درخشان ایران، که به وسیله دکتر ولیان، معاون وزارت کشاورزی، طرح شد تحسین و توجه عمومی را جلب کرد.
نویسنده مقاله پس از ذکر مطالبی درباره اهمیت اجرای برنامه‌های اصلاحات ارضی در ایران، رهبری شاهنشاه آریامهر را در تقسیم املاك سلطنتی میان کشاورزان مورد بحث قرار داده و آن را به عنوان نقاط حرکت در تاریخ جدید ایران ستایش نموده است.
روزنامه «تمپو» پس از تشریح مفصل تاریخچه تقسیم املاک پهلوی و تأسیس بنیاد پهلوی مصاحبه آقای دکتر ولیان، معاون وزارت کشاورزی، با خبرنگار روزنامه نام‌برده در رم را در همین مقاله نقل نموده و می‌نویسد: دکتر ولیان گفت که «مسئله اصلاحات ارضی در کشور ما يك مسئله حیاتی بود» و بالاخره پس از تشریح کامل اقدام بزرگ شاهنشاه آریامهر در ارشاد و رهبری برنامه و مراحل سه‌گانه اصلاحات ارضی می‌نویسد که «ولیان گفت ما در راه مطمئنی گام برمی‌داریم. اصلاحات ارضی بسیاری از مشکلات ما را حل می‌کند؛ همچنان که میلیون‌ها کشاورز دارای زندگی تازه‌ای می‌شوند، زندگی مرفهی که شاه برای ملتش می‌خواهد».[3]
 
سفارت ایران در رومانی
روزنامه «اطلاعات» نوشت: خبرنگار سیاسی ما امروز اطلاع یافت که در نظر است با تأسیس سفارت ایران در بخارست دولت ایران سفیر مستقلی به رومانی اعزام دارد.
در حال حاضر آقای احمد اقبال سمت سفارت ایران در یوگسلاوی و رومانی را عهده‌دار است. با تفكيك امور سفارت ایران در بخارست و بلگراد در وزارت امور خارجه گفته می‌شود که به‌زودی سفیر ایران در رومانی تعیین خواهد شد.
 
برای انجام بررسی‌هایی در معادن مربوط به ذوب آهن، پنجاه مهندس شوروی  به ایران می‌آیند
روزنامه «اطلاعات» نوشت: در حدود پنجاه تن از مهندسین معدن و کارشناسان شوروی ظرف یک ماه آینده وارد ایران خواهند شد.
این کارشناسان بلافاصله به معادن ذغال سنگ و آهن و سایر معادنی که سازمان ذوب آهن ضرورت بررسی‌های جدیدی را در آنها تشخیص بدهد عزیمت خواهند کرد.
هم‌اکنون عده‌ای از مهندسین و کارشناسان این معادن مشغول حفاری‌های جدید در معادن ذغال و آهن در نواحی کرمان و بافق می‌باشند.
 
ورود مهندسین مشاور
نمایندگان شرکت فرانسوی، «ایرسید» که در مورد مطالعات ذوب آهن مهندسین مشاور ایران بوده‌اند، وارد تهران شده و مذاکراتی را از نظر مسائل فيمابين ایران و کمپانی مزبور آغاز کرده‌اند.
بیشتر نقشه‌های مربوط به ذوب آهن تاکنون تهیه شده است.
 
اکثر بازرگانان فرش مخالف استاندارد هستند
تاریخ قطعی تشکیل سمینار فرش اول شهریورماه تعیین شد. سمینار فرش در شهر مشهد تشکیل می‌شود و مدت چهار روز به طول خواهد انجامید.
انتخاب شهر مشهد برای تشکیل این سمینار با نظر رئیس اتاق بازرگانی صورت گرفته است.
در این سمینار مقامات مؤسسه استاندارد، تولیدکنندگان فرش و صادرکنندگان شرکت خواهند کرد.
ضمنا از اتاق بازرگانی ایران و آلمان درخواست شده است تا نمایندگانی به این سمینار اعزام دارند.
در سمینار فرش مسئله استاندارد کردن فرش از نظر پشم، رنگ و گره مطرح خواهد شد و تصمیم نهایی سمینار مورد عمل وزارت اقتصاد و مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران قرار خواهد گرفت.
خبرنگار ما در گزارش خود اضافه می‌کند که ظاهرا آن دسته از بازرگانان فرش که مخالف استاندارد هستند و این امر را دخالت زیان‌بخشی از طرف دولت در تعيين خصوصيات يك محصول هنری، یعنی فرش، تلقی می‌کنند، دارای اکثریت هستند.
در محافل تجارتی اظهار عقیده می‌شود که تصمیم بازرگانان فرش به تشکیل سندیکا در واقع نشان‌دهنده جنب و جوش و صف‌آرایی تازه‌ای است که از طرف آنها در برابر اصل استاندارد کردن فرش آغاز شده است.
بسیاری از بازرگانان فرش عقیده دارند که هرگاه استاندارد کردن فرش عملی شود، 25 درصد درآمد صادراتی ایران، که از صدور فرش تشکیل می‌شود، در معرض تهدید قرار خواهد گرفت.[4]
  
روزنامه اطلاعات، 10 مرداد 1345، صفحه 1

پي‌نوشت‌ها
-----------------------------------------------------------------
[1]. انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان بوشهر، کتاب 1، ص 21. درحالى‌که صدها مرکز مشروب‌فروشى و فسق و فجور به صورت آزاد و بدون کنترل فعالیت مى‌کردند، رژیم حتى نمی‌توانست یک کتاب‌فروشى کوچک و سیار را در منطقه‌ای محروم تحمل کند.
[2]. اطلاعات، 10 مرداد 1345، صص 1، 3، 13 و 16.  
[3]. همان، ص 1. در ایران، لایحه اصلاحات ارضی در خرداد 1339 تصویب و یک سال بعد به هیئت دولت وقت ابلاغ شد. این طرح در سال 1341 با گنجاندن آن در اصل اول انقلاب سفید رسما به مرحله اجرا درآمد. طرح با سروصدای بسیار و با این ادعا که با عملیاتی شدن آن کشاورزی ایران وضعیت عادلانه‌ای خواهد یافت و کشاورزان ایرانی از وضعیت اقتصادی و معیشتی بهتری برخوردار خواهند شد در سه مرحله انجام شد، اما پیامدهای آن در عمل به اذعان بسیاری از جمله تحلیلگران خارجی متفاوت از آن چیزی بود که ادعا می‌شد و به تضعیف قدرت اقتصادی ایران و وابسته‌تر شدن اقتصاد آن انجامید.
اجرای برنامه‌های اصلاحات ارضی با بی‌برنامه‌گی‌ها و شتاب‌زدگی‌هایی همراه بود که به نظر می‌رسید در آن شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور هرگز مورد مطالعه و ارزیابی جدی قرار نگرفته بود. برنامه اصلاحات ارضی و توسعه کشور عجولانه به اجرا درآمد.
رک: مینو صمیمی، پشت پرده تخت طاووس، ترجمه حسین ابوترابیان، تهران، اطلاعات، 1370، صص 167-169.
و در شرایطی که مجلس تا زمان نامعینی تعطیل شده بود، لایحه فوق تنها با تصویب از سوی هیئت وزیران وارد فاز اجرا شد. خداداد فرمانفرمائیان در خاطرات خود به موضوع نحوه نگارش طرح و تعجیل در آن اشاره کرده و گفته است: روزی حسن ارسنجانی، وزیر کشاورزی، به سازمان برنامه آمد و گفت من یک روز به کمک شماها احتیاج دارم تا برای من طرحی تهیه کنید. ارسنجانی من و بقیه اعضا را به دانشکده کشاورزی برد تا در آنجا طرح را تهیه کنیم و گفت من درب اتاق را هم قفل می‌کنم تا شماها تا غروب به من یک برنامه بدهید.
رک: خداداد فرمانفرمائیان و دیگران، توسعه در ایران، تهران، گام نو، 1381، صص 239-240.
شتاب‌زدگی تنها به تصویب لایحه محدود نمی‌شد، بلکه در اجرای آن نیز آشفتگی‌های بسیاری وجود داشت. در برخی از نقاط ایران برنامه اصلاحات ارضی با وجود تمام کاستی‌ها بر روی کاغذ ماند تا جایی که یکی از مسئولان اجرای برنامه، که برای پیگیری روند پیشرفت کار مرحله اول اجرا به اداره اصلاحات ارضی مازندران رفته بود، در زمان مراجعه با برگزاری جشن خاتمه مرحله دوم اصلاحات ارضی مواجه می‌شود! حال این سؤال باقی است که چگونه هنوز مرحله اول اجرا نشده مرحله دوم به اتمام رسیده بود.
رک: مختار حدیدی و جلال فرهمند، یاداشت‌های یک روزنامه‌نگار (تحولات نیم‌قرن تاریخ معاصر ایران از نگاه ابوالحسن عمیدی نوری)، ج 4، تهران، موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، 1395، ص 84.
موارد این‌چینی نشان می‌دهد که اصولا اجرای برنامه در بسیاری از مناطق با اما و اگرهای فراوان روبه‌رو بود و ادعای سرعت در اجرای طرح تنها با هدف اقناع افکار عمومی و خشنودی شاه بیان می‌شد. سرهنگ ولیان، رئیس کل اصلاحات ارضی کشور، در نطق خود مدعی شده بود: «مرحله دوم اصلاحات ارضی در منطقه قزوین تنها ظرف 26 روز به اتمام رسیده است»!
رک: همان، ص 82.
 شاه نیز گفته بود: با اجرای مرحله سوم اصلاحات ارضی نه تنها دیگر مالک بزرگی در کشور باقی نماند، بلکه همه کشاورزان صاحب زمین شدند.
رک: محمدرضا پهلوی، پاسخ به تاریخ، ترجمه حسین ابوترابیان، تهران، چاپخانه رخ، 1371، صص 179-183.
این ادعاها محل تردید است؛ زیرا در مرحله اول اجرای اصلاحات (1341-1344) بین 25 تا 30 درصد کشاورزان صاحب زمین شدند و در مرحله دوم (1344-1346) نیز 10 درصد دیگر از خانوارهای روستایی صاحب تمامی یا بخشی از زمینی که کشت می‌کردند شدند و هیچ یک از خانوارهای کشاورز باقی‌مانده صاحب زمین نشدند.
رک: جولیان باری‌یر، اقتصاد ایران، تهران، موسسه حسابرسی سازمان صنایع ملی و سازمان برنامه، مرکز تحقیقات تخصصی حسابداری و حسابرسی، 1363، صص 199-200.
در واقع با شروع اصلاحات ارضی، برنامه کشاورزی ایران عملا تغییر مسیر داد و به جای هدف اصلی خود، یعنی ازدیاد تولید، که در برنامه سوم توسعه مورد تأکید قرار گرفته بود، اجرای برنامه اصلاحات ارضی در اولویت قرار گرفت و در اعتبارات عمرانی نیز تجدید نظر صورت گرفت و از بندهای بهبود تولید و عمران روستایی و ترویج به نفع اجرای اصلاحات کسر شد.
رک: مصطفی مهاجرانی، گزارش مقدماتی سنجش پیشرفت و عملکرد برنامه سوم کشاورزی و آبیاری (1346-1341)، تهران، سازمان برنامه، بی‌تا، ص 6.
شتاب در اجرای اصلاحات ارضی به تنشی جدی منجر شد و مشکلات فنی و سازمانی بسیاری را در این زمینه به بار آورد. کشوری با پیشینه شکست در سازمان‌دهی تعاونی‌های کشاورزی، ناگهان مجبور بود صدها تعاونی تشکیل دهد که همان کارکرد اربابان زمین‌دار را داشته باشد. سرمایه برای تأسیس صدها تعاونی جدید حدود دویست‌میلیون دلار از سوی ارسنجانی برآورد شده بود.
رک: جرج بی. بالدوین، برنامه‌ریزی و توسعه در ایران، ترجمه میکائیل عظیمی، تهران، علم، 1394، ص 159.
با توجه به این شتاب‌زدگی‌ها می‌توان بر تحلیل پروفسور دنمن مهر تأیید نهاد. دنمن، که سال‌ها اصلاحات ارضی ایران را از نزدیک بررسی کرده بود، می‌گوید: با توجه به سخنان شاه و مقامات مسئول می‌توان دریافت منظور از اصلاحات ارضی در ایران در وهله اول اهمیت سیاسی و اجتماعی آن بود و هدف اقتصادی ــ که به دنبال افزایش تولید کشاورزی باشد ــ هرگز مطرح نبوده؛ درنتیجه سنجش دستاوردهای اقتصادی اصلاحات ارضی امری بی‌مورد است.
رک: سند شماره 0-91-61-754 و، آرشیو پژوهشکده تاریخ معاصر، 23/7/1352 (گزارش دی. آر. دنمن استاد دپارتمان اقتصاد زمین دانشگاه کمبریج از اصلاحات ارضی در ایران)
 
تضعیف و وابستگی بخش کشاورزی
در بازه زمانی اجرای اصلاحات ارضی، اگرچه تولید محصولات کشاورزی به طور کلی با افزایش روبه‌رو بود، میزان این افزایش هرگز با رشد فزاینده جمعیت و افزایش تقاضا و حجم واردات در سال‌های بعد همخوانی نداشت. جدول واردات و صادرات کشاورزی و دامی نشان می‌دهد که چند سال پس از اجرای اصلاحات ارضی، صادرات محصولات نام‌برده با رشد روبه‌رو بوده و به بیش از بیست‌میلیارد ریال طی ده سال رسیده، اما در کنار آن، واردات نیز به بیش از چهل‌میلیارد ریال افزایش یافت و ایران در پایان اجرای طرح با کسری موازنه صادرات و واردات محصولات کشاورزی مواجه شد.
توجه به بخش کشاورزی ایران در واقع سیاستی برنامه‌ریزی‌شده بود که کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا و انگلستان دنبال می‌کردند و به دنبال تضعیف پایه‌های قدرت ایران از جمله در بخش کشاورزی و وابسته ساختن اقتصاد ایران به نفت بودند تا ایران به کشوری تک‌محصولی تبدیل شود. این دو کشور به‌ویژه آمریکا، داعیه رهبری اقتصادی جهان و کشورهایی با اقتصاد وابسته را نیز به عهده داشتند.
عمیدی نوری، از کارگزاران پهلوی دوم، در کتاب خاطرات خود با اشاره به ملاقاتش با آن لمبتون ــ یکی از مشاوران اصلی طرح اصلاحات ارضی ــ از او می‌پرسد که چرا کشاورزی ایران را به این وضعیت کشاندید تا مجبور شویم بیشتر محصولات را از خارج وارد کنیم! او در پاسخ می‌گوید: هدف ما این بود که از ثروت مالکین گرفته و به درآمد زارعین، که طبقه فقیر بودند، اضافه شود و تعادلی در ثروت به‌وجود آید؛ یعنی طبقه فقیر را غنی و طبقه غنی را محتاج کنیم. اکنون می‌بینیم که توانستیم طبقه غنی و مالک را محتاج کنیم، اما طبقه فقیر را که زارعین باشند، نتوانستیم غنی کنیم. او در حقیقت به عنوان عامل اینتلیجنت‌سرویس انگلستان در ایران از این سیاست انگلستان پرده برمی‌داشت که در ایران نباید هیچ وقت شکم کسی سیر باشد؛ زیرا در این صورت با سیاست استعمار اقتصادی مبارزه می‌کند.
رک: موسی فقیه حقانی، یاداشت‌های یک روزنامه‌نگار (تحولات نیم‌قرن تاریخ معاصر ایران از نگاه ابوالحسن عمیدی نوری)، ج 6، تهران، موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، 1397، ص 78.
ایران از نظر آمریکا نیز «کشور نفت» نام داشت و منبع واحد اقتصادی آن، یعنی ارز حاصل از فروش نفت، مورد توجه بود. سنا و وزارت خارجه آمریکا بر این باور بودند که منبع ارزی نفت برای جمعیت ایران زیاد است. با این استدلال ایران باید متکی به ارز یک منبع واحد اقتصادی باشد تا بتوان آن را اداره کرد. در مقایسه با ایران کشورهای همسایه، که به صادرات محصولات کشاورزی متکی بودند، نیاز به بازار فروش محصولات به‌ویژه تولیدات کشاورزی خود داشتند و چون محصولات فوق در ایران هم وجود داشت و مزاحم صادرات کشورهای دیگر بود، درنتیجه باید جلوی آن گرفته می‌شد. با اجرای مقررات اصلاحات ارضی، سطح زیر کشت گندم و جو پایین آمد و به این ترتیب نهضت کشاورزی به نهضت صنعتی تبدیل گردید تا کارخانه‌هایی از پول نفت به‌وجود آید و کشاورزان را به خود جذب کند.
رک: همان، ص 537.
در بخش کشاورزی نیز وابستگی کشور به واردات ماشین‌آلات کشاورزی از خارج باعث شد صدها نوع وسایل کشاورزی و ماشین‌آلات به دهات فروخته شود، اما بخش چشمیگری از آنها به دلیل نبودن وسایل یدکی روی دست کشاورزان ماند و گره‌ای جدی در پیشرفت کشاورزی ایجاد کرد. کارشکنی کشورهای سرمایه‌داری یکی از موانع اصلی در عقب نگه داشتن بخش کشاورزی بود؛ به‌طوری که کارخانه تراکتورسازی تبریز و ماشین‌سازی اراک، که می‌بایست با گذشت چندین سال به تولید برسد، به مونتاژ تراکتورهای انگلیس اختصاص داده شد که هدف آن به‌دست گرفتن بازار ایران بود و نه به مرور بی‌نیاز ساختن کشور از واردات ماشین‌آلات کشاورزی.
رک: سند شماره 178-2003-127 م، آرشیو پژوهشکده تاریخ معاصر.
با وابسته شدن اقتصاد ایران به نفت و تبدیل شدن کشور به واردکننده محصولات مختلف، از محصولات کشاورزی تا صنعتی، ایران به مرور ظرفیت اعمال قدرت در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی را از دست داد و در برابر تکانه‌های اقتصاد بین‌الملل، که ناشی از نوسانات قیمت نفت بود، به‌شدت آسیب‌پذیر شد.
 
زدودن فقر از کشاورزان یا افزودن بر آن؟
در شرایطی که عنوان شده بود برنامه به دنبال تقویت وضعیت معیشت کشاورزان و تقویت موقعیت اقتصادی آنهاست، در عمل به‌جز عده کمی از روستاییان که پس از اصلاحات ارضی به شرایط مالی نسبتا مطلوبی دست یافتند، اکثر آنها که قرار بود با اصلاحات ارضی قدرت خرید بالا و سطح زندگی بهتری پیدا کنند، در وضعیت نامناسب‌تری نسبت به قبل قرار گرفتند. این در حالی است که در لایحه قانونی اصلاحات ارضی آمده بود که بزرگ‌مالکان می‌توانند یک ده شش دانگ را برای خود حفظ کنند و مازاد اراضی بین کشاورزان تقسیم شود. هرچند معدود مشاورانی به این شیوه تقسیم اراضی، که به ضرر کشاورزان بود، اعتراض کردند و گفتند تا همه املاک تقسیم شود و این نوع تقسیم زمین حتما موجب خون‌ریزی خواهد شد، ارسنجانی در پاسخ گفته بود که نظر ما هم همین است تا خون‌ریزی شود.
رک: خداداد فرمانفرمائیان و دیگران، توسعه در ایران، تهران، گام نو، 1381، ص 241.
با تقسیم زمین‌های کشاورزی یکپارچه به واحدهای کوچک، همکاری روستاییان در زمینه تولید بر روی زمین‌های بزرگ، که در نظام تولید کشاورزی سابق وجود داشت، فرو ریخت و درنتیجه دهقانان مجبور شدند بر روی زمین‌های کوچک‌تری کار کنند که محصول آن حتی کفاف گذران زندگی روزمره را نیز نمی‌داد. در واقع پس از کارگرانی که بر روی زمین دیگران کار می‌کردند، گروه دومی که درنتیجه اصلاحات ارضی بیشترین خسارات را متحمل شدند دهقانانی بودند که جواز کار بر روی زمین خود را دریافت کرده، اما چون اغلب فاقد امکانات و تجهیزات کشاورزی حتی در ابتدایی‌ترین شکل آن بودند، توفیق چندانی در تولید و کسب درآمد به‌دست نیاوردند.
با فرض وجود امکانات و ابزارآلات کشاورزی، زمین دریافتی برخی از دهقانان برای انجام امور کشاورزی ناچیز بود و توجیه اقتصادی نداشت. یکی از اعضای شهرداری تهران، که بعد از اجرای اصلاحات ارضی به مشهد سفر کرده بود، از مشاهدات خود درباره وضعیت کشاورزان گفته بود: دلم به حال زارعین که به‌اصطلاح مالک زمین شده بودند می‌سوخت؛ زیرا قنات‌ها خوابیده بود و کسی نبود تا به آنها مساعده و بذر بدهد و خودشان هم در فلاکت زندگی می‌کردند. زارعی که از ابتدا فقیر بود هم روستا را ترک گفته به شهر رفته تا عملگی یا گدایی کند.
رک: موسی فقیه حقانی، یاداشت‌های یک روزنامه‌نگار (تحولات نیم‌قرن تاریخ معاصر ایران از نگاه ابوالحسن عمیدی نوری)، ج 6، تهران، موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، 1397، ص 85.
پس از اجرای اصلاحات ارضی، بسیاری از کارگران کشاورزی یا کشاورزان سابق که از شرایط اقتصادی به تنگنا آمده بودند، راهی شهرها شدند و به این ترتیب موجی از حاشیه‌نشینی نیز شکل گرفت.
[4]. اطلاعات، 10 مرداد 1345، صص 13 و 16.   


کد مطلب: 24015

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/24015/10-مرداد-1345

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir