کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

5 مرداد 1345

5 مرداد 1401 ساعت 11:39

ده‌هزار میهمان مشروطیت امسال با هفت تن میوه و شیرینی و بستنی پذیرایی می‌شوند!/با ورود نمایندگان پاکستان و کارخانه رینولدز، مذاکرات نهایی تأسیس کارخانه آلومینیوم آغاز می‌شود/رئیس کانون بازنشستگان کشوری انتخاب شد/وزیر آب و برق: برق تهران تا یک سال خاموشی خواهد داشت/دریافت نشان/مدیر عامل سازمان حفظ و صیانت آثار ملی/دادستان با بازداشت مسئول انبار آتش‌بازی موافقت کرد/با الحاق ایران به سیستم تلویزیونی «تله استار»،‌ ایران از برنامه‌های تلویزیونی جهان استفاده می‌کند/«مزایای تمام کارمندان از محل پاداش قطع شد»


ده‌هزار میهمان مشروطیت امسال با هفت تن میوه و شیرینی و بستنی پذیرایی می‌شوند!

روزنامه «اطلاعات» نوشت: شصت‌ویکمین سالگرد مشروطیت ایران در پایان هفته آینده از طرف دو مجلس سنا و شورای ملی جشن گرفته می‌شود. مجلس سنا عصر پنجشنبه 13 مرداد در حدود دوهزار نفر و مجلس شورای ملی عصر روز جمعه 14 مرداد، ده‌هزار نفر از طبقات مختلف را پذیرایی خواهند کرد.
به همین مناسبت شاهنشاه آریامهر پیامی ایراد می‌فرمایند که از رادیو و تلویزیون پخش می‌گردد.
همچنین رؤسای دو مجلس سنا و شورای ملی پیام‌هایی خواهند فرستاد.
سال‌های قبل که جشن مشروطیت فقط در مجلس شورای ملی برگزار می‌شد، دو شب متوالی جشن می‌گرفتند. شب اول مخصوص رجال، نمایندگان سیاسی و کارمندان دولت و شب دوم برای اصناف و طبقات مختلف مردم و انجمن‌های محلی بود و تعداد مدعوین دو شب هم از سه، چهارهزار نفر تجاوز نمی‌کرد و مراسم جشن و پذیرایی نیز در باغ شمالی مجلس، که سابقا وسیع‌تر از حالا که ساختمان‌های جدید در آن بنا شده، بود برگزار می‌شد.
 
با ورود نمایندگان پاکستان و کارخانه رینولدز، مذاکرات نهایی تأسیس کارخانه آلومینیوم آغاز می‌شود
تأسیس کارخانه آلومینیوم در اهواز وارد مراحل قطعی می‌شود.
هفته آینده با شرکت نمایندگان دولت پاکستان و کمپانی آمریکایی «رینولدز» مذاکرات نهایی در وزارت اقتصاد آغاز خواهد شد.
برای این منظور نمایندگان و کارشناسان پاکستان و «رینولدز» اول هفته آینده وارد تهران خواهند شد.
براساس مذاکرات قبلی، ظرفیت کارخانه آلومینیوم بیست‌هزار تن پیش‌بینی شده است و در صورت لزوم این مقدار قابل افزایش خواهد بود.
ده‌هزار تُن از تولید کارخانه آلومینیوم در ایران به مصرف خواهد رسید.
درحال‌حاضر مصرف انواع فرآورده‌های آلومینیوم که از ممالک دیگر وارد می‌شود، بالغ بر هشت‌هزار تُن در سال است. به این ترتیب با شروع بهره‌برداری از کارخانه آلومینیوم اهواز می‌توان انتظار داشت که ایران به کلی از وارد کردن آلومینیوم خارجی بی‌نیاز گردد.
 
رئیس کانون بازنشستگان کشوری انتخاب شد
مجمع عمومی برای انتخاب هیئت‌مدیره کانون باز نشستگان کشوری روز چهارشنبه ۲۹ تیرماه در محل کانون منعقد گردید. ۲۲ نفر اعضای هیئت‌مدیره کانون بنا به رأی اعضای کانون انتخاب گردیدند؛ سپس اعضای هیئت‌مدیره آقای سیدحسین دها را به ریاست کانون به اتفاق آرا انتخاب نمودند.[1]
 
وزیر آب و برق: برق تهران تا یک سال خاموشی خواهد داشت
وزیر آب و برق دیشب در اجتماع روزنامه‌نگاران اعلام کرد که در تهران تا سال آینده باز هم خاموشی‌های برق ادامه خواهد داشت و این امر تا تکمیل شبکه ۲ اجتناب‌ناپذیر است.
وی گفت: مصرف برق تهران در خردادماه سال پیش 25 میلیون کیلووات بود، ولی در خرداد امسال مردم 45 میلیون کیلووات برق مصرف کرده‌اند و افزایش سریع مصرف شرکت برق منطقه‌ای را در بن‌بست گذاشته است.
به درخواست حاضران، آقای مهندس روحانی، وزیر آب و برق، نیز به پشت تریبون رفت و چنین گفت: طرحی که برای تأمین برق تهران اجرا می‌شود بزرگ‌ترین پروژه در خاورمیانه است. ما به‌زودی دارای ۱۵۰ کیلومتر خط فشار قوی سفیدرود به تهران خواهیم شد. کار نصب شبکه و انتقال نیروی سد به‌زودی پایان می‌یابد و پنجاه‌هزار کیلو وات به تولید برق تهران اضافه می‌شود.
ما در آینده از لحاظ تولید و توزیع نیرو در زحمت خواهیم بود و حتی اگر امسال باران‌های تندی نمی‌بارید و سد کرج کمک نمی‌کرد، ما ناچار بودیم برنامه خاموشی اجرا کنیم.
واحد برقی که در فرح‌آباد نصب می‌شود، بزرگ‌ترین واحد تولید نیرو است. ما تا به حال واحدی بزرگ‌تر از دوازده‌هزار کیلووات نداشتیم و حالا واحد 82هزار کیلوواتی در فرح‌آباد نصب می‌کنیم و ان‌شاءالله واحدهای 150هزار کیلوواتی نیز در آینده نصب خواهیم کرد.
شبکه‌های برق ما در تهران محدود است و با استفاده از آنها نمی‌شود به مردم برق مطمئن رسانید. طرح ما، برای توسعه شبکه در دست اجراست و برای اجرای طرح احتیاج به پول و سرمایه داریم.[2]
 
دریافت نشان
روزنامه «اطلاعات» نوشت: سر کار ناخدا یکم عبدالله ثقفی، ریاست آجودانی کل نیروی دریایی شاهنشاهی ایران، به پاس خدماتی که نسبت به دستگاه ورزشی کشور انجام داده بود به فرمان شاهنشاه آریامهر مفتخر به دریافت یک قطعه نشان سپاس ورزشی گردید.
 
مدیر عامل سازمان حفظ و صیانت آثار ملی
جراید نوشتند: آقای دکتر محمود مهران به فرمان شاهنشاه آریامهر به سمت مدیرعامل سازمان حفظ و صیانت آثار ملی منصوب شد.
 
دادستان با بازداشت مسئول انبار آتش‌بازی موافقت کرد
داستان تهران امروز با قرار بازداشتی که از طرف بازپرس شعبه دوم دادسرای تهران درباره سرهنگ بازنشسته، هاشم هنرور، مسئول سازمان آتش‌بازی، صادر شده موافقت کرد.
پرونده حادثه انفجار انبار آتش‌بازی برای رسیدگی به اعتراض سوهنگ هنرور به قرار بازداشت خود به دادگاه جنحه فرستاده شده است.
در حادثه انفجار انبار سازمان آتش‌بازی واقع در خیابان باب همایون، که پنج روز قبل روی داد، سه نفر کشته شدند و سی نفر مجروح گردیدند و زیان‌های فراوانی به چند مغازه، خانه و یک مسافرخانه وارد آمد.
ضمن تحقیقات بازپرس معلوم شد محل انبار مواد منفجره آتش‌بازی قرار بود از مدت‌ها قبل تخلیه شود و زمین آن برای ساختمان جدیدی در اختیار اداره پزشکی قانونی قرار گیرد، ولی تخلیه این محل مدت‌ها معوق مانده است.
دادستان تهران نیز قبلا به شهرداری تهران در مورد تغییر محل این انبار اعلام خطر کرده بود، ولی مسئول این انبار از تخلیه آن خودداری کرده بود.
آقای صالحی، بازپرس شعبه دوم دادسرای تهران که به این پرونده رسیدگی می‌کند، ضمن معاینه محل و انجام تحقیقات مفصل، سرهنگ بازنشسته هنرور را مسئول این حادثه تشخیص داد و پس از انجام تحقیقات مفصل و با توجه به سوابق موجود در دادسرا و پزشکی قانونی که تعلل وی را در مورد تخلیه محل انبار ثابت می‌کرد، وی را به اتهام قتل و جرح غیر عمد ناشی از بی‌احتیاطی بازداشت کرد.
 
با الحاق ایران به سیستم تلویزیونی «تله استار»،‌ ایران از برنامه‌های تلویزیونی جهان استفاده می‌کند
روزنامه «اطلاعات» نوشت: کشورهای ایران و پاکستان و ترکیه در نظر دارند مشترکا با پرداخت مبلغی بالغ بر 22 میلیون و 500 هزار ریال به سیستم ارتباطات جهانی تله استار ملحق شوند و با این ترتیب از تسهیلات و امکاناتی که از لحاظ تقویت ارتباطات تلفنی، تلگرافی، تلویزیون و تله تایپ و غیره با الحاق به سیستم فوق فراهم می‌شود استفاده نمایند.
تله استار نخستین قمر مصنوعی مخصوص تقویت ارتباطات دور از راه فضاست که چند سال پیش به وسیله یک مؤسسه خصوصی آمریکایی به فضا پرتاب شد و تاکنون که 52 کشور جهان هر کدام با پرداخت حق اشتراکی بالغ بر صدهزار دلار امتیاز استفاده از تسهیلات ارتباطی آن را تحصیل کرده‌اند.
ایران و پاکستان و ترکیه در نظر دارند از طریق سازمان همکاری‌های عمران منطقه‌ای برای الحاق به سیستم ارتباطات تله استار ملحق گردند. با عملی شدن این کار، مؤسسه آمریکایی کنترل‌کننده تله استار، که نام تجارتی آن کنسرسیوم تله استار می‌باشد، کانال‌های مخصوص به کشورهای ایران و پاکستان و ترکیه تخصیص خواهد داد و به این ترتیب علاوه بر ارتباطات تلفنی و تلگرافی تله تایپ، این امکان برای مردم  کشور ما و ممالک ترکیه و پاکستان فراهم خواهد آمد که از برنامه‌های تلویزیونی ممالک دیگر استفاده کنند.
«مزایای تمام کارمندان از محل پاداش قطع شد»
روزنامه «اطلاعات» نوشت: خبرنگار ما امروز گزارش داد کلیه مزایایی که تاکنون از محل پاداش به کارمندان داده می‌شد در تمام وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی که مشمول قانون جدید استخدام می‌شوند، قطع گردیده است.
همان‌طور که اطلاع دارید از اول مرداد کارمندان دولت متوجه شدند که پاداش آنها پرداخت نشده است. علت عدم پرداخت منع صریح ماده 41 قانون استخدام است که پرداخت مستمر پاداش را به کارمندان ممنوع ساخته است.
به طوری که در گزارش خبرنگار ما گفته شده، این امر برای وزارتخانه‌ها و کارمندان مشکلات فراوانی به‌وجود آورده؛ چون تاکنون بسیاری از مزایا از محل پاداش پرداخت می‌شد. پاداش در بودجه هر دستگاه و وزارتخانه ماده مخصوصی دارد که فقط به نام پاداش قابل پرداخت است.
قطع این مزایا موجب کاهش حقوق بعضی از کارمندان شده است.[3]
 
روزنامه اطلاعات، 5 مرداد 1345، صفحه 1
 
پی‌نوشت‌ها
-----------------------------------------------------------------------------
[1]. اطلاعات، 5 مرداد 1345، صص 15 و 16.
[2]. همان‌جا. به‌رغم وعده‌های منصور روحانی، وزیر وقت آب و برق، که مشکلات به‌زودی حل خواهد شد، اسدالله علم در خاطراتش درباره وضعیت امکانات بهداشتی و رفاهی در ایران سال‌های پایانی حکومت پهلوی گزارش‌های تکان‌دهنده‌ای داده است.
او، در مقام وزیر دربار، درباره وضعیت ارائه خدمات پایه‌ای به مردم در سال 1356 ــ که شاه مدعی بود کشور را در آستانه نیل به تمدن بزرگ قرار داده ــ نوشته است: «جمعه 27/ 3/ 56: آیت‌الله [احمد] خوانساری تلفن کرد که در قم برق نیست و مردم بی‌آب مانده‌اند. تلفنی (به شاه) عرض کردم. فرمودند: فوری به دولت بگو... ولی این حرف‌ها نیست. کار از پایه خراب است. اکنون باز در تهران بی‌برقی است، من‌جمله منزل خودم هر شب برق قطع می‌شود و ناچار یک موتور برق کوچک خریده‌ام که این دو سه روزه به کار بیفتد... کار به حدی مسخره شده که از تصور خارج است... می‌ترسم یک دفعه امور از داخله بگسلد، ولی امیدوارم چنین چیزی پیش نیاید». رک: خاطرات اسدالله علم، ج 6، ص 497.
البته در فرازی دیگر در سال 1355 علم خود به این واقعیت اذعان دارد که با قطعی ممتد برق در کشور عملا راه‌اندازی صنعت زیان‌ده خواهد بود: «یکشنبه 26/ 10/ 55 ــ ... نبودن برق و ساعات ممتد خاموشی در پایتخت و ولایات، خوابیدن و ضرر هنگفت صنایع به علت نبودن برق، خرابی تلفن، نبودن ...». رک: همان، ص 391.
در نیمه اول همین سال 1355 نیز علم بحث در مرز تمدن بزرگ بودن را به سخره می‌گیرد و می‌گوید: «در مرز تمدن بزرگ، پایتخت کشور ما هنوز خاموشی برق داشته و هیچ سرویس صحیحی، نه آب، نه برق، حتی در پایتخت نتوانیم به مردم بدهیم، واقعا ننگ است، واقعا ننگ است... هر الاغی را شاهنشاه به نخست‌وزیری برگزیند، همین قدر که قدری حمیّت و حقیقت داشته باشد، کافی است که وضع را نجات بدهد. جهان‌وطن که نمی‌تواند وطن آباد کند». رک: همان، ص 182.
«پنجشنبه 29/ 1/ 53 ... ظهر برای نیم‌ساعتی جلسه هیئت امنای خانه‌های فرهنگ روستایی را داشتیم و جای بسی تأسف من شد که وقتی جویا شدم در دهات چقدر برق و آب آشامیدنی داریم، معلوم شد 1 درصد دهات ایران آب آشامیدنی تمیز دارند... ولی 4 درصد دهات ایران برق دارند. خیلی عجیب است و جای تأسف». رک: همان، ج 4، ص 66.
[3]. اطلاعات، 5 مرداد 1345، صص 1، 13، 14 و 15. 


کد مطلب: 24018

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/24018/5-مرداد-1345

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir