کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

11 مرداد 1345

11 مرداد 1401 ساعت 12:27

حساسیت ساواک به دیدار سه دانشجو با آیت‌الله میلانی!/اعلامیه دربار شاهنشاهی درباره سفر شاه و فرح به مجارستان/دیدار مدیر کمپانی آمریکایی با شاه/سفیر ایران فردا به جده می‌رود/شهردار تهران به مسکو رفت/قرارداد خرید پانزده‌هزار تراکتور از رومانی به امضا می‌رسد/وزیر خارجه لبنان تیره‌تر شدن روابط با ایران را تکذیب کرد!/کشتار دسته‌جمعی در آمریکا توسط یک دانشجو!/کنترل سلاح‌ها/به عقیده بعضی از بازرگانان ایرانی، دلالان آمریکایي مسئول وخامت وضع فرش ایران هستند/افتتاح خط تهران ـ پاریس شرکت هواپیمایی ملی/شهریه مدارس ملی درجه‌بندی می‌شود/تعصب، دنیا را تهدید می‌کند!


حساسیت ساواک به دیدار سه دانشجو با آیت‌الله میلانی!

بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ 11 مرداد 1345 «طبق اعلام ساواک خراسان در تاریخ 25 تیر سه نفر از محصلین تهران به اسامی مشروحه زیر:
1. حسین اطمینان تقوی محصل دبیرستان دارالفنون سال پنجم ادبی؛ 2. سیدقاضی طباطبائی و 3. محمد قاضی طباطبائی از دانش‌آموزان دبیرستان البرز به منزل آیت‌الله رفته و با وی ملاقات نموده‌اند».
این سند می‌افزاید: «خواهشمند است دستور فرمايید به طور غیر محسوس تحقیق نمایند که نام‌بردگان به چه منظو[ر] به مشهد عزیمت و با میلانی ملاقات کرده‌اند؛ ضمنا هرگونه سوابقی از آنان موجود است اعلام دارند».[1]
 
اعلامیه دربار شاهنشاهی درباره سفر شاه و فرح به مجارستان
جراید امروز کشور نوشتند: دربار شاهنشاهی امروز اعلام داشت که شاهنشاه آریامهر و شهبانو در شهریورماه آینده به دعوت حضرت اشتوان دوبی، صدر هیئت‌رئیسه شورای عالی جمهوری ملی مجارستان، و بانو دوبی رسما از آن کشور دیدن خواهند کرد.
متن اعلامیه دربار شاهنشاهی از این قرار است:
نظر به عوالم دوستی و مودّت فیمابین کشور شاهنشاهی ایران و کشور جمهوری ملی مجارستان از طرف حضرت اشتوان دوبی، صدر شورای عالی جمهوری ملی مجارستان، و بانو دوبی از شاهنشاه آریامهر و علیاحضرت شهبانوی ایران برای انجام يك مسافرت رسمی به مجارستان دعوت به عمل آمده است.
این دعوت با خرسندی مورد قبول اعليحضرتین قرار گرفته و از تاریخ چهارشنبه 16 تا سه‌شنبه 22 شهریورماه 1345 برابر 17 تا 13 سپتامبر 1966 به آن کشور تشریف‌فرما خواهند شد.
وزیر دربار شاهنشاهی.
 
دیدار مدیر کمپانی آمریکایی با شاه
جراید امروز کشور نوشتند: صبح امروز آقای رينولدز، مدیر کمپانی آمریکایی رینولدز، به شمال عزیمت کرد تا به حضور شاهنشاه شرفیاب شود.
آقای مسعود اختر، نماینده پاکستان، و جعفری، معاون وزارت صنایع پاکستان، نیز در مذاکرات سه‌جانبه ایران، رینولدز و پاکستان برای تأسیس کارخانه آلومینیوم در اندیمشك، شرکت دارند.
پیش‌بینی می‌شود قرارداد تأسیس این کارخانه ظرف هفته آينده به امضا برسد.
 
سفیر ایران فردا به جده می‌رود
فردا آقای دکتر مشایخ فریدنی، سفیر ایران در عربستان سعودی که چندی قبل برای مذاکره و دادن گزارش‌های مربوط به حوزه مأموریت خود به تهران آمده بود، عازم جده می‌شود.
دکتر مشایخ فریدنی در مدت اقامت در تهران در مذاکرات آقای سقاف، کفیل وزارت امور خارجه عربستان سعودی، با آقای آرام، وزیر امور خارجه، و مقامات سیاسی ایران شرکت داشت.
 
شهردار تهران به مسکو رفت
روزنامه «اطلاعات» نوشت: بامداد امروز آقای مهندس سرلك، شهردار تهران همراه معاون فنی و مدیر اداری و نماینده قائم‌مقام انجمن شهر تهران، برای يك بازدید ده‌روزه با هواپیما به مسکو عزیمت کرد.
در این سفر شهردار از «مترو» و «اگوی» شهر مسکو دیدن کرده و با کارشناسان امور شهری این شهر در مورد نحوه ساختمان مترو و اگو تبادل نظر خواهد کرد.
طبق دستور دولت و موافقت شهرداری، ساختمان مترو تهران در دست تهیه است و بازدید شهردار از متروی مسکو به اجرای طرح کمک خواهد کرد.
 
قرارداد خرید پانزده‌هزار تراکتور از رومانی به امضا می‌رسد  
وزیر بازرگانی خارجی رومانی، در آخرین اطلاعی که بعد از ظهر دیروز به وسیله تلکس به وزارت اقتصاد ارسال داشت، تاریخ ورود خود را به تهران روز جمعه اعلام کرد.
دیشب شش تن از مقامات اقتصادی و بانکی و کارشناسان رومانی به سرپرستی مدیر کل تجارت خارجی آن کشور وارد تهران شدند.
این هیئت آخرین مذاکرات را با مقامات وزارت اقتصاد در زمینه خرید پانزده‌هزار تراکتور، که در مدت ده سال تحویل می‌شود، ادامه خواهد داد.
هفته آینده قرارداد خرید تراکتورها به وسیله وزیر بازرگانی خارجی رومانی و نمایندگان ایران به امضا خواهد رسید.
مذاکرات دو کشور در مورد مسائل دیگر مربوط به خرید ماشین‌آلات و کارخانجات صنعتی از آن کشور ادامه خواهد یافت.
اعتبار کلیه خریدهای ایران، از محل صادرات صدمیلیون دلار نفت به رومانی تأمین می‌شود.
 
وزیر خارجه لبنان تیره‌تر شدن روابط با ایران را تکذیب کرد!
روزنامه «عکاظ» چاپ عربستان سعودی نوشت: فیلیپ تقلا، وزیر خارجه لبنان، طی بیانیه‌ای نوشته بعضی از مطبوعات را دائر به اینکه روابط ایران و لبنان تیره‌تر گردیده و برقراری روابط مجدد و مبادله سفرا میان دو کشور به تأخیر افتاده تکذیب نمود.
وزیر خارجه لبنان گفت: روابط دو کشور نیکو است و اخبار مزبور صحیح نمی‌باشد.
 
کشتار دسته‌جمعی در آمریکا توسط یک دانشجو!
«خبرگزاری فرانسه» 2 اوت از اوستین گزارش داد: شماره قربانیان فاجعه دانشگاه تگزاس به چهارده کشته (غیر از خود قاتل) و 34 زخمی رسیده است. به علاوه زن جوانی که در این حادثه تیر خورده، هشت‌ماهه حامله بوده و به این ترتیب يك نفر دیگر نیز بر تعداد کشته‌شدگان اضافه می‌شود.
جسد قاتل نیم ساعت بعد از برج دانشگاه پايین آورده شد و در این اثنا چون هویت وی شناخته شده بود، عده‌ای از افراد پلیس به آپارتمان مسکونی دانشجوی دیوانه رفتند و جسد مادر و همسرش را در آنجا پیدا کردند.
 
کنترل سلاح‌ها
حادثه تیراندازی دانشگاه اوستین موضوع کنترل سلاح‌هایی را که در دست مردم است بار دیگر به صورت مسئله روز درآورده است.
سناتور «دو» در این زمینه گفت: این حادثه نمونه‌ای است از آنچه مدت‌های مدید است در این کشور می‌گذرد.
تفنگ‌هایی که در دسترس مردم قرار دارد وسيله قتل و جرح هزاران نفر را فراهم می‌سازد. من امیدوارم که این حادثه سبب شود که به سلاح‌هایی که در دسترس مردم قرار دارند به سختی کنترل شوند.
 
به عقیده بعضی از بازرگانان ایرانی، دلالان آمریکایي مسئول وخامت وضع فرش ایران هستند
روزنامه «اطلاعات» نوشت: گزارشی که هفته گذشته از طرف دفتر نمایندگی اقتصادی ایران در واشنگتن راجع به وخامت بازار فرش ایران در آمریکا به ایران فرستاده شد کماکان یکی از داغ‌ترین موضوعات مورد بحث محافل اقتصادی و بازار است. امروز خبرنگار ما مجددا با برخی از بازرگانان صادرکننده فرش تماس گرفت و با نكات تازه‌ای از نظرات آنها روبه‌رو شد.
عده‌ای از بازرگانان که نقش فعالی در صدور فرش به بازارهای خارجی دارند، عقیده دارند که عاملین اصلی کسادی روز افزون بازار فرش ایران در آمریکا خود وارد کنندگان آمریکایی هستند.
طبق نظر این عده، دلالان و واردکنندگان آمریکایی فرش با محدود کردن فوق‌العاده طرح و رنگ فرش‌های مورد سفارش خود، در واقع اساس موفقیت فرش ایرانی را که عبارت از تنوع و نامحدود بودن طرح و رنگ‌ها می‌باشد مورد تهدید قرار دادند.
فرشبافان ایرانی صرفا طبق سفارش درخواست واردکنندگان آمریکایی مبادرت به تولید فرش‌هایي کردند که اکنون طرح و رنگ آنها مورد انتقاد قرار گرفته، اما هنگامی که موقع آن رسید تا این سفارشات انجام‌شده به بازار آمریکا فرستاده شود، دلالان و واردکنندگان آمریکایی متعذر به کسادی بازار فرش در آن کشور شدند، درحالی‌که امکان فروش و صدور این فرش‌ها به کشورهای اروپایی نیز به خودی خود از بین رفته بود.
بازرگانان فرش درباره نظر یا استاندارد کردن این کالا یادآوری کردند که اگر چنین تزی عملی شود، شهرت قدیمی و قابل توجه فرش ایرانی بر باد خواهد رفت؛ چون اگر هزار تخته فرش به آزمایشگاه استاندارد برده شود، سروکار مسئولین امر با هزار طرح و رنگ مختلف خواهد بود.
 
افتتاح خط تهران ـ پاریس شرکت هواپیمایی ملی
نیم ساعت بعد از ظهر امروز با پرواز هواپیمای جت بوئینگ ۷۲۷ شرکت هواپیمایی ملی ایران به پاریس خط جدید هواپیمایی تهران ـ پاریس این شرکت گشایش یافت.
هواپیمای مذکور در ساعت 7:45 بعد از ظهر امروز به وقت تهران در فرودگاه اورلی پاریس بر زمین خواهد نشست.
به مناسبت گشایش خط هوایی تهران ـ پاریس، عصر امروز مراسمی در فرودگاه ارلی برپا خواهد بود که در آن مقامات سفارت کبری شاهنشاهی ایران در پاریس و قریب شصت تن از شخصیت‌های برجسته فرانسوی و نمایندگان شرکت‌های هواپیمایی مقیم پاریس و جمعی از ایرانیان مقیم این کشور شرکت دارند.  
این اولین‌ بار است که يك هواپیمای ایرانی در فرودگاه اورلی پاریس به زمین می‌نشیند.
 
شهریه مدارس ملی درجه‌بندی می‌شود
روزنامه «اطلاعات» نوشت: طبق گزارش خبرنگار فرهنگی ما در کنگره رؤسای نواحی ده‌گانه تهران و شهر ری و شمیران، که در رامسر تشکیل گردید، تصمیمات مهمی درباره شهریه مدارس ملی و همچنین مسائل آموزشی و اداری اتخاذ گردیده است.
به موجب تصمیمات کنگره مزبور که باید به تصویب وزیر آموزش و پرورش برسد، شهریه مدارس ملی درجه‌بندی شده و از این پس مدارس ملی با در نظر گرفتن میزان سرمایه‌گذاری و لوازم و کرایه محل و وسايل آزمایشگاهی و کادر آموزشی به سه درجه تقسیم می‌شوند.
به موجب این طرح شهریه مدارس درجه اول ملی 450 تومان، شهریه مدارس درجه دوم ۳۵۰ تومان پیشنهاد شده و شهریه مدارس درجه سوم با نظر رئیس اداره آموزش و پرورش ناحیه مربوطه و چند تن از مطلعين تعیین می‌گردد.
در حال حاضر شهریه بعضی از مدارس ملی بیش از هزار تومان است. درجه‌بندی دوره آموزش و پرورش ناحیه با شرکت نماینده اداره آموزش و پرورش استان تهران، يك بازرس تعلیماتی رئیس دوره آموزش و پرورش ناحیه مربوطه و حضور یک نفر از مدیران مدارس ملى و يك تن از مدیران مدارس دولتی انجام می‌شود.
 
تعصب، دنیا را تهدید می‌کند!
روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله شماره امروز خود نوشت: این یکی دو هفته بیشتر از هر زمان در محافل مختلف نسبت به سرنوشت صلح ابراز نومیدی می‌شود و سببش گزارشاتی است که بعد از مسافرت خانم گاندی و آقای ویلسون و بالاخره اوتانت، دبیر کل سازمان ملل متحد، به مسکو انتشار یافته است.
می‌دانید خانم گاندی به نام نماینده ممالك بی‌طرف یا به‌اصطلاح «غيرمتعهد» با پیشنهاداتی برای اعلام آتش‌بس در ویتنام، رهسپار مسکو شد و در آنجا جواب رد شنید. بعد، ویلسون، نخست‌وزیر انگلستان، به شوروی سفر کرد و مذاکرات او نیز با شکست روبه‌رو گشت و بالاخره اوتانت در مسکو سران شوروی را ملاقات کرد و در مراجعت از آنجا تصریحا گفت: جنگ ویتنام به مرحله خطرناکی رسیده است.
گزارشاتی که خصوصا بعد از سفر اخیر اوتانت انتشار یافته و از احتمال تغییراتی در کادر هیئت‌رئیسه حکومت شوروی حکایت دارد دنیا را مأیوس‌تر ساخته است؛ زیرا اگر تحولی در سازمان حاکمه شوروی به‌وجود آید، مسلما تحت تأثیر افکار افراطی و به نفع افراط‌طلبان است و چنانچه در شوروی یک حکومت افراطی روی کار بیاید، آن وقت این مختصر امیدی هم که نسبت به حل مسالمت‌آمیز قضیه ویتنام وجود دارد از بین خواهد رفت؛ زیرا اولیای دولت شوروی اگرچه طرف متحد کمونیست خود، هوشی مین را در قضایای مربوط به ویتنام گرفته و از وی حمایت می‌کنند، مع‌هذا نرمش و بردباری و تعقل آنها تأثیر غیر قابل انکاری در جلو گرفتن از يك فاجعه بزرگ‌تر داشته است.
به‌هرحال، دنیا این روزها، يك دوره بحرانی و بلكه يك بحران سخت را می‌گذراند که طبعا ملت ایران نیز مثل سایر اهل دنیا نمی‌تواند از آن فارغ باشد و این است که شما در هر محفلی می‌بینید طبقات مختلف مردم راجع به تحولات سیاسی دنیا بحث می‌کنند و اینکه آخرش جنگ ويتنام به کجا می‌انجامد. آیا به مسالمت پایان می‌یابد و یا اینکه دنیا را به آتش خود خواهد سوزانید؟
در زمان ما، بزرگ‌ترین خطری که متوجه صلح و امنیت دنیاست خطر تعصب است، چه تعصب چپ و چه تعصب راست. اگر تا امروز راه حلی برای خاتمه دادن به جنگ در ویتنام پیدا نشده گناهش نه به گردن روس است، نه به گردن آمریکا، نه به گردن دیگری و منحصرا گناه به گردن متعصبینی است که هم در آمریکا وجود دارند، هم در شوروی، هم در ویتنام شمالی هم در ويتنام جنوبی و بدبختانه اقدامات و تظاهرات آنها تاکنون مجال اینکه یک زمینه مساعد برای حل منطقی مشکل ویتنام پیدا شود باقی نگذاشته است و اکنون نیز مخاطرات تازه‌ای برای جهان به‌وجود آورده است.
شما نمی‌دانید مقاومت در مقابل عکس‌العمل‌ها و تمنيات عناصر قشری و متعصب چقدر مشکل است و چه اولیای دولت شوروی، چه اولیای دولت آمریکا پوست کلفتی دارند که تاکنون در مقابل ایده‌های تعصب‌آمیز مقاومت کرده و وضع جنگ را در ویتنام به يك حالت کجدار و مریز نگه داشته‌اند.
اما هرچه زمان بگذرد، متأسفانه تعصبات فرصت بیشتری برای خودنمایی پیدا می‌کنند و قدرت تعصب‌جویان اضافه می‌شود؛ چنان‌که هم‌اکنون در شوروی آثار پیروزی افکار افراطی آشکار شده است و هر آینه تعادل موجود از یک طرف به جانب افراط بچربد، طرف دیگر نیز بالاجبار متمایل به خشونت خواهد شد و آن وقت به معنای کلمه دنیا در آستانه فاجعه قرار خواهد گرفت.[2]
 
 
پي‌نوشت‌ها
 -----------------------------------------------------------------
[1] . آیت‌الله العظمی سیدمحمدهادی میلانی به روایت اسناد ساواک، ج 2، ص 481.
[2] . اطلاعات، 11 مرداد 1345، صص 1، 2، 13 و 16.


کد مطلب: 24023

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/24023/11-مرداد-1345

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir