کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

18مرداد 1345

18 مرداد 1401 ساعت 13:59

تمرکز ساواک بر ارتباطات آیت‌الله میلانی و هیئت‌های مؤتلفه!/عزیمت دکتر عبده به هند/ضیافت در سفارت رومانی/ظرف چهار سال آینده، ایران ۳۹۰ میلیون تومان کالا به رومانی می‌فروشد/به دنبال امضای موافقت‌نامه خرید تراکتور از رومانی، قیمت تراکتور اعلام شد/وزیر دفاع آمریکا: روابط کشورهای آسیا با چین باید توسعه یابد/برای تأمین قسمتی از سرمایه مورد احتیاج کارخانه آلومینیوم اندیمشک، از بانک‌های خارجی وام گرفته می‌شود/تغییر سه مدیر کل در وزارت آموزش و پرورش/روزنامه المنار: دولت جدید عراق انقلابی است!/ملک فیصل خواستار مذاکره با سران اعراب شد/مبادله زندانیان سوریه و اسرائیل


تمرکز ساواک بر ارتباطات آیت‌الله میلانی و هیئت‌های مؤتلفه!

بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ 18 مرداد 1345 «تاکنون اطلاعیه و یا دلایلی دال بر همکاری آیت‌الله میلانی با هیئت مؤتلفه اسلامی به‌دست نیامده است.[1] مراقبت لازم معمول چنانچه نتیجه‌ای به‌دست آمد به عرض خواهد رسید».[2]
 
عزیمت دکتر عبده به هند
دکتر جلال عبده، سفیر ایران در هند که مدتی پیش به ایران آمده بود، امشب تهران را به سوی محل مأموریت خود ترک می‌گوید.
عبده در تهران پیرامون مسائل مربوط به حوزه مأموریت خود مذاکراتی انجام و با شاه نیز دیداری داشت.
 
ضیافت در سفارت رومانی
دیشب در محل سفارت رومانی از طرف آقای گئورگه چو آرا، وزیر بازرگانی خارجی رومانی، ضیافتی برپا گردید.
در این ضیافت چند تن از وزرا، رئیس هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت و عده‌ای از معاونان وزارتخانه‌ها و روزنامه‌نگاران شرکت داشتند. وزیر بازرگانی خارجی رومانی پیش از ظهر امروز به شیراز رفت. وی بعد از ظهر امروز به تهران باز خواهد گشت و صبح فردا رهسپار رومانی خواهد شد.
 
ظرف چهار سال آینده، ایران ۳۹۰ میلیون تومان کالا به رومانی می‌فروشد
ایران ششصدمیلیون ریال قماش نخی و ششصدمیلیون ریال پنبه و 2700 میلیون ریال نفت ظرف چهار سال آینده به رومانی صادر خواهد کرد و صادرات این اقلام براساس موافقت‌نامه‌ای است که دیروز بین آقای دکتر تهرانی، معاون وزارت اقتصاد، و معاون وزارت بازرگانی خارجی رومانی در کاخ سازمان برنامه به امضا رسید.
به موجب این موافقت‌نامه، طرفین موافقت کرده‌اند که در مدت چهار سال آینده جمعا ۵۲ میلیون دلار کالا مبادله نمایند. در سال اول دولت ایران معادل دوازده‌میلیون دلار کالا از رومانی خریداری خواهد کرد و در مقابل آن سه‌میلیون دلار کالا به آن کشور صادر خواهد نمود.
نُه‌میلیون دلار مابه‌التفاوت به صورت یک اعتبار دائمی با بهره 5/ 2 درصد در اختیار دولت ایران قرار خواهد گرفت. کالاهای خریداری ایران از رومانی بیش از سی قلم می‌باشد که مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از: آهن‌آلات، ماشین‌آلات کشاورزی، روغن آفتاب‌گردان خام، سود کوستیک، بی‌کربنات دو سود، دوچرخه و مواد اولیه پلاستیک‌سازی.
کلیه این اقلام، کالاهایی هستند که در حال حاضر از خارج وارد کشور می‌شوند.
باید توجه داشت که صادرات نفت ایران که بر اساس این موافقت‌نامه صورت می‌گیرد، غیر از صدمیلیون دلار نفتی است که طبق قرارداد دو کشور، ظرف ده سال به رومانی صادر خواهد شد.
 
به دنبال امضای موافقت‌نامه خرید تراکتور از رومانی، قیمت تراکتور اعلام شد
آقای مهندس امیر پرویز، مدیرعامل بنگاه توسعه ماشین‌آلات کشاورزی، در مورد برنامه فروش تراکتورهای خریداری از رومانی اظهار داشت: برای تهیه یک طرح صحیح و همه‌جانبه مطالعاتی از صبح امروز در آن مؤسسه شروع شده است.
بنگاه توسعه ماشین‌آلات کشاورزی در این خصوص از نظرات و دستورات وزارت کشاورزی استفاده خواهد کرد و به طور کلی نظر این است که در کار فروش تراکتور از بازرگانان باسابقه نیز استفاده شود. به‌هرحال آنچه مسلم است بنگاه توسعه ماشین‌آلات کشاورزی فقط با بازرگانانی همکاری خواهد کرد که با صداقت و امانت و دلسوزی بخواهند کار کنند.
آقای مهندس امیر پرویز همچنین افزود: تراکتورهای خریداری از رومانی با قیمت واحدی در سراسر ایران عرضه خواهد شد و قیمت‌ها متناسب با قدرت و نوع هر تراکتور از 160 هزار ریال تا ۲۱۰ هزار ریال خواهد بود.
«بنگاه» در فروش تراکتورها هیچ گونه استفاده‌ای نمی‌برد و فقط سرویس و هزینه‌های خدمت بر قیمت‌ها اضافه خواهد شد.
مدیرعامل بنگاه در مقابل این سؤال که آیا «بنگاه» نیز رأسا اقدام به فروش تراکتور به کشاورزان خواهد کرد گفت: بنگاه در این خصوص نیز اقدام می‌کند و فروش به کشاورزان را مورد توجه قرار می‌دهد. یکی از هدف‌های مهم وزارت کشاورزی و بنگاه شرکت‌های تعاونی روستایی می‎باشند. برای تجهیز شرکت‌ها به تراکتور و وسایل دیگر کشاورزی اقدامات وسیعی صورت می‌گیرد.
 
وزیر دفاع آمریکا: روابط کشورهای آسیا با چین باید توسعه یابد
«خبرگزاری فرانسه» 8 اوت از توکیو گزارش داد: رابرت مک نامارا، وزیر دفاع آمریکا، طى یک مصاحبه اختصاصی با مجله ماهیانه  «شو کورون» چاپ توکیو اعلام کرد: سه الی پنج سال دیگر چین کمونیست می‌تواند به کمک موشک‌های بالستیک با برد متوسط همسایگان خود را مورد تهدید قرار دهد.
وی افزود: تقریبا تا ده سال دیگر چین قادر خواهد بود به کمک موشک‌های قاره‌پیما قلب آمریکا را هدف قرار دهد.
وزیر دفاع آمریکا گفت: برای مثال کافی است گفته شود اینک آمریکا در اروپای غربی بیش از پنج‌هزار موشک با دماغه اتمی دارد و نیروهای استراتژیکی آمریکا بیش از 1400 موشک بالستیک و ششصد بمب‌افکن سنگین با بمب اتمی در اختیار دارد.
این قدرت به مراتب بیش از قدرتی است که چین طی ده‌ها سال به‌دست خواهد آورد.
رابرت مک نامارا سپس اضافه کرد: آمریکا امیدوار است که چین در سیاست خود نرمش اتخاذ کند. دولت آمریکا ضمن آنکه منافع چین را در آسیا قبول دارد با تسلط‌طلبی این کشور مخالفت می‌کند.
وزیر دفاع آمریکا به روزنامه‌نگار ژاپنی گفت: آمریکا مایل است کشورهای آزاد آسیا مناسبات اقتصادی و فرهنگی خود را با چین گسترش دهند.
 
برای تأمین قسمتی از سرمایه مورد احتیاج کارخانه آلومینیوم اندیمشک، از بانک‌های خارجی وام گرفته می‌شود
مقامات وزارت اقتصاد امروز اطلاع دادند که در ایران ممکن است برای اجرای طرح ایجاد کارخانه آلومینیوم اندیمشک مقداری وام از بانک صادرات و واردات آمریکا دریافت کند.
آقای دکتر محمد یگانه، معاون وزارت اقتصاد، در این زمینه به خبرنگاران اظهار داشت: البته این احتمال نیز همیشه وجود دارد که دولت ایران برای دریافت وام مورد احتیاج جهت ایجاد کارخانه آلومینیوم به سراغ منابع دیگر نیز برود.
بنا به اظهار منابع مطلع دولت ایران احتمالا سعی خواهد کرد نظر آلمان غربی را برای خرید آلومینیوم محصول کارخانه اندیمشک جلب نماید. آلمان هزار تن آلومینیوم و فرآورده‌های مربوطه به آن را از کشورهای خارجی خریداری می‌کند.
 
تغییر سه مدیر کل در وزارت آموزش و پرورش
امروز سه نفر از مدیران کل وزارت آموزش و پرورش تغییر سمت یافتند. این سه نفر عبارت‌اند از: آقای دکتر منتظری، مدیر کل آموزش و پرورش استان مرکز، آقای شاملو مدیر کل طرح‌های فرهنگی و آقای مهندس صیادی، رئیس کل ساختمان وزارت آموزش و پرورش.
 
روزنامه المنار: دولت جدید عراق انقلابی است!
روزنامه «المنار» چاپ بغداد در مقاله خود نوشته است: دولتی که ژنرال ناجی طالب تشکیل داده یک دولت انقلابی است.
این دولت همه نیروهای ملی را جمع کرده و صمیمانه با کلیه دولت‌های انقلابی کشورهای دیگر عربی همکاری خواهد کرد.
«المنار» تأکید می‌کند که نهضت ناسیونالیستی عرب، که از ناسیونالیست‌ها و سوسیالیست‌ها تشکیل شده، خواهد توانست در برابر هر گونه اوضاع و احوال مقابله کند. این وظیفه ناسیونالیست‌های عرب است که با کلیه دسته‌های ناسیونالیستی عراق برای برقراری اتحاد ملی کمک کنند و به این ترتیب موجبات پیشرفت انقلاب را فراهم سازند.
 
ملک فیصل خواستار مذاکره با سران اعراب شد
ملک فیصل، پادشاه عربستان سعودی، امروز از کلیه رهبران عربی خواست که با یکدیگر ملاقات کنند و درباره اختلافات خود مذاکره نمایند.
رادیو مکه ضمن نقل نطق ملک فیصل گفت که عربستان سعودی این اختلافات را نه عاقلانه می‌داند و نه در آن هدفی می‌بیند.
وجود این اختلافات به نفع اعراب نیست بلکه فقط به سود دشمن، یعنی اسرائیل و امپریالیسم، خواه شرقی و خواه غربی است.
 
مبادله زندانیان سوریه و اسرائیل
وزارت خارجه اسرائیل اعلام داشت که سوریه شش تن اسرائیلی را که در زندان‌های سوریه بودند آزاد کرده و اسرائیل نیز متقابلا شش نفر سوری را تحویل مقامات آن کشور داد.[3]
 
روزنامه اطلاعات، 18 مرداد 1345، صفحه 1
 
پی‌نوشت‌ها
-------------------------------------------------
[1]. در سال‌های 1340 تا این مقطع، ساواک احتمال می‌داد که آیت‌الله میلانی عضو جبهه ملی بوده باشد که مدرکی دال بر عضویت رسمی و رابطه تشکیلاتی ایشان با جبهه ملی در دست نیست و صرفا جبهه ملی همانند سایر گروه‌های مبارز مذهبی و ملی سعی می‌کرد از نفوذ آیت‌الله میلانی استفاده کند.
از این مقطع، یعنی سال 1345، ساواک احتمال می‌داد که آیت‌الله میلانی وابسته به هیئت‌های مؤتلفه اسلامی باشد که این موضوع نیز ساواک را بر آن داشت تا با اعمال مراقبت‌های اطلاعاتی بتواند سرنخی را به‌دست آورد.
[2] . آیت‌الله العظمی سیدمحمدهادی میلانی به روایت اسناد ساواک، ج 2، ص 486.
[3] . اطلاعات، 18 مرداد 1345، صص 4، 13، 15 و 16.


کد مطلب: 24038

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/24038/18مرداد-1345

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir