کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

23 مرداد 1345

23 مرداد 1401 ساعت 14:16

استخدام جدید ممنوع شد/وزیر خارجه تونس امشب به تهران می‌آید/هیئت پارلمانی و شهردار تهران در شوروی/مرکز اتمی ایران در شهریور افتتاح می‌شود/در انتظار نتیجه رسیدگی/طبق اظهار مقامات رسمی؛ ادعای ژاپن در مورد گرانی نفت ایران بی‌اساس است/طفره ژاپنی‌ها/قیمت نفت ایران/يك دهم/رئیس مجلس: من اگر قدرت داشتم دبیرستان‌ها را تعطیل می‌کردم/ در «انقلاب سفید» خون از دماغ کسی نیامد!/اگر من قدرت داشتم/تقاضای ارجاع شغل


استخدام جدید ممنوع شد

طبق دستورالعمل سازمان امور اداری، قبل از تصویب این سازمان استخدام جدید ممنوع شد.
انتقال و مأموریت از مؤسساتی که مشمول قانون استخدام نیستند به سازمان‌های مشمول این قانون ممنوع گردید.
استخدام جدید فقط هنگامی بلامانع است که علاوه بر تأمین اعتبار، پست سازمانی خالی وجود داشته باشد و مقررات قانون جدید استخدام نیز مراعات گردد.
 
وزیر خارجه تونس امشب به تهران می‌آید
روزنامه‌های امروز کشور نوشتند: ساعت 8:30 بعدازظهر امروز آقای حبیب بورقيبه، وزیر امور خارجه تونس و فرزند پرزیدنت بورقيبه، رئیس‌جمهوری این کشور، به دعوت والاحضرت شاهدخت اشرف پهلوی وارد تهران می‌شود و از طرف آقای آرام، وزیر امور خارجه، مورد استقبال قرار می‌گیرد.
آقای بورقيبه در جشن عروسی والاگهر شهرام پهلوي‌نيا، که شب جمعه 28 مردادماه در کاخ علیاحضرت ملکه پهلوی برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد و به قراری که رادیوهای خارجی گزارش می‌دهند، حامل پیامی از جانب ریاست‌جمهوری تونس برای شاهنشاه آریامهر است.
 
هیئت پارلمانی و شهردار تهران در شوروی
راديو مسکو خبر داد: هیئت پارلمانی ایران که مشغول بازدید از اتحاد جماهیر شوروی است، روز گذشته پس از بازدید از شهر «ولگاگراد» وارد لنینگراد شد.
در فرودگاه لنینگراد از میهمانان ایرانی استقبال شد. هیئت پارلمانی ایران از نقاط دیدنی شهر لنینگراد دیدن خواهد کرد.
 
مرکز اتمی ایران در شهریور افتتاح می‌شود
آقای ديل لوسی، کارشناش ساختمان مرکزی اتمی، دیشب وارد تهران شد.
آقای لوسی، که از طرف سازمان انرژی اتمی جهانی به ایران اعزام شده است، با کمیسیون ملی انرژی اتمی ایران همکاری خواهد کرد و كمك‌های لازم را برای تکمیل ساختمان مرکز اتمی ایران به عمل خواهد آورد.
مرکز اتمی ایران قرار است در شهریورماه آینده آماده بهره‌برداری شود.
از این مرکز در راه پیشرفت علوم و بررسی و مطالعات مختلف علمی و فنی استفاده خواهد شد.
قدرت راکتور اتمی ایران پنج مگاوات خواهد بود.
تاکنون گروهی از مقامات و کارشناسان ایرانی برای مطالعه و کار در مراکز اتمی کشورهای بزرگ جهان به این کشورها اعزام شده‌اند و تا آغاز کار مرکز اتمی ایران، به كشور باز خواهند گشت.
 
در انتظار نتیجه رسیدگی
درباره ترخیص اتومبیل‌های رامبلر از گمرك سخنگوی وزارت اقتصاد اظهار داشت: به دنبال گزارش‌هایی که در این مورد به وزارت اقتصاد رسیده بود موضوع چندی قبل در هیئت دولت مطرح و تصمیم گرفته شد مراتب به مراجع قضایی احاله گردد و اکنون پرونده امر مورد رسیدگی مقامات قضایی می‌باشد.
بدیهی است پس از پایان رسیدگی نتیجه از طرف مقامات مربوط اعلام خواهد شد.
 
طبق اظهار مقامات رسمی؛ ادعای ژاپن در مورد گرانی نفت ایران بی‌اساس است
امروز مقامات رسمی ادعای تازه ژاپنی‌ها را مبنی بر اینکه قیمت نفت صادراتی مورد عرضه مستقیم از طرف شرکت ملی نفت ایران از قیمت‌های بین‌المللی گران‌تر است، مورد تکذیب قرار دادند.
شب گذشته خبرگزاری «کیودو»، که منعکس‌کننده نظر محافل رسمی ژاپن می‌باشد، ضمن گزارشی از قول مقامات آن کشور ادعا کرده بود که چون شرکت ملی نفت ایران محصولات نفتی را در سطحی گران‌تر از قیمت‌های بین‌المللی عرضه می‌کند، ژاپن حاضر نیست به طور مستقيم از شرکت نام‌برده نفت خریداری کند.
خبرگزاری «کیودو» در همان گزارش ادعا کرده است که ژاپن در سال گذشته 7/ 24 میلیون دلار کالا از ایران خریداری کرده است و در این رقم، ژاپن ارزش نفتی را که توسط کنسرسیوم فروخته شده نیز به حساب واردات خود از ایران گذاشته است، درحالی‌که مقامات رسمی ایران تاکنون بارها به ژاپنی‌ها یادآوری کرده‌اند که نفتی که به وسیله کنسرسیوم فروخته می‌شود به هیچ عنوان، نفت صادراتی ایران نیست.
 
طفره ژاپنی‌ها
روزنامه «اطلاعات» در این زمینه نوشت: متأسفانه رابطه بازرگانی ایران و ژاپن سال‌هاست که مورد انتقاد و گله شدید مقامات دولتی و محافل بازرگانی ایران است. این محافل عقیده دارند که ژاپنی‌ها از انجام تعهدات بازرگانی خود در مقابل ایران طفره می‌روند. 7/ 24 میلیون دلار، رقم درست و صحیحی درباره صادرات ایران به ژاپن نیست؛ زیرا این رقم شامل فروش کالای ایران به ژاپن به اضافه فروش نفت  کنسرسیوم به ژاپن می‌باشد.
 
قیمت نفت ایران
بهائی که برای نفت ایران پیشنهاد شد از بهای بین‌المللی مناسب‌تر بود و اصولا معامله و ترتیب پرداخت طوری بود که بها را به صورت مساعدتر و مناسب‌تر از قیمت‌های بین‌المللی درمی‌آورد، اما ژاپن مایل است قیمت نفت ایران هم یا به قیمت‌های اضطراری و استثنايی بعضی از شرکت‌های کوچک باشد و طبعا این نوع معامله مورد تمایل ایران نخواهد بود.
 
يك دهم
خبرنگار ما در توضیحات خود اضافه می‌کند: رقم صادرات ایران به ژاپن یک‌دهم رقم واردات کالا از ژاپن است و به همین جهت در بخش خصوصی و بخش دولتی هیچ گونه رغبتی برای توسعه مناسبات بازرگانی با ژاپن دیده نمی‌شود.[1]
 
رئیس مجلس: من اگر قدرت داشتم دبیرستان‌ها را تعطیل می‌کردم/ در «انقلاب سفید» خون از دماغ کسی نیامد!
آقایان مهندس ریاضی، رئیس مجلس شورای ملی، و دکتر خطیبی، مدیرعامل جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران، و همراهان با سفر به همدان و ملایر بیمارستان امدادی ملایر را افتتاح کردند.
در بیمارستان امدادی آقایان مهندس ریاضی، رئیس مجلس شورای ملی، دکتر خطیبی، مدیر عامل جمعیت شیر و خورشید سرخ و نمایندگان همدان، بهار و نهاوند در مجلس شورای ملی، که با هواپیمای شیر و خورشید سرخ وارد همدان شده بودند، پس از يك توقف کوتاه عازم ملایر گردیدند و مورد استقبال قرار گرفتند.
پس از سخنان آقای دکتر خطیبی، آقای مهندس ریاضی رشته سخن را به‌دست گرفت و اظهار داشت: سال گذشته هنگامی که همراه آقای صفی‌پور (نماینده نهاوند در مجلس شورای ملی) عازم نهاوند بودم اشتیاق داشتم شهر شما را ببینم، ولی وقت نبود و خوشبختانه امسال موفق شدم که ضمن بازدید از این شهرستان، یکی از مؤسسات پرثمر شیر و خورشید را افتتاح نمایم.
همان‌طور که می‌دانید، انقلاب شاهنشاه ما یکی از درخشان‌ترین انقلابات ملی در جهان می‌باشد و چون در جریان آن حتي يك قطره خون از بینی کسی نریخت، به همین دلیل به انقلاب سفید  مشهور شد. حالا نوبت ما است که همگی دست به کار شویم و چرخ‌های پیشرفت مملکت را سریع‌تر بگردانیم.
 
اگر من قدرت داشتم
آقای مهندس ریاضی افزود: اگر من در این مملکت  قدرت داشتم، تمام دبیرستان‌های کشور را می‌بستم و به جای آن هنرستان‌های حرفه‌ای و صنعتی می‌ساختم. می‌دانید چرا؟ برای اینکه هر سال چند هزار نفر از دبیرستان فارغ‌التحصیل می‌شوند و به محض گرفتن دیپلم می‌خواهند وارد اداره‌ای شوند و پشت میز بنشینند و چون ادارات ما گنجایش همه آنان را ندارد، عده‌ای بیکار می‌شوند و احيانا سربار جامعه و چه فایده دارد که ما مرتبا دیپلم بیرون بدهیم؟ مملکت ما کشاورز تحصیل‌کرده و آماده و کارگر فنی می‌خواهد؛ زیرا در حال حاضر «حد وسط» یعنی بین کارگر ساده و مهندس چیزی کم داریم باید سعی کنیم که «آدم » بسازیم. کشاورزی که با اصول مکانیزه آشنا شود مسلما محصولش بهتر و بیشتر خواهد بود.
 
تقاضای ارجاع شغل
رئیس مجلس شورای ملی افزود: من به هر شهری که رفته‌ام صدها تقاضا دریافت داشتم که بیشتر آن، خواست ارجاع شغل بوده است. ما باید خودمان را با هدف‌های انقلاب شاه و مردم همگام سازیم و سریع‌تر جلو برویم.[2]
 
روزنامه اطلاعات، ‌23 مرداد 1345، صفحه 1
 
پي‌نوشت‌ها
---------------------------------------------------------
[1]. اطلاعات، ‌23 مرداد 1345، صص 1، 15 و 16. 
[2]. همان، ص 10. به‌رغم اظهارات عبدالله ریاضی، رئیس وقت مجلس شورای ملی، که در انقلابِ به‌اصطلاح سفید خون از بینی کسی نریخت، در جریان تحولات و رخدادهای پاییز 1341 تا تابستان 1342 صدها نفر به شهادت رسیدند، زخمی شدند یا به زندان افتادند و تحت شکنجه قرار گرفتند.
در مهر ۱۳۴۱، لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی در هیئت دولت علم تصویب شد. لایحه یادشده سروصدای بسیار به پا کرد؛ چون در اصل تعرضی آشکار به قانون اساسی مشروطیت بود. محمدرضا پهلوی و اسدالله علم، از یک‌سو مخالفت گسترده گروه‌های مختلف خصوصا روحانیان را با این لایحه مشاهده می‌کردند و از سوی دیگر، تحت فشار آمریکایی‌ها مجبور بودند اصلاحات مورد نظر آنها را اجرا کنند؛ بنابراین درصدد برآمدند تا با به رفراندوم گذاشتن اصلاحات راه هرگونه مخالفت را مسدود کنند و همچنین با تصویب اصلاحات از طرف مردم به آن ماهیت و رنگ ملی ـ قانونی بدهند.
به‌رغم همه مخالفت‌ها علیه رفراندوم، محمدرضا پهلوی و اسدالله علم مصمم به اجرای آن بودند و سرانجام رفراندوم در جوی متشنج در 6 بهمن ۱۳۴۱ برگزار و تصویب شد. علم اعلام کرد: «سیاست داخلی ما اجرای سریع و دقیق لوایح پیشنهادی اعلیحضرت همایونی شاهنشاهی که به تصویب ملت رسیده است...».
رک: اطلاعات، ش ۱۱۰۲۸، 1 اسفند ۱۳۴۱.
این لوایح همان برنامه اصلاحات ارضی و مسائل دیگری بود که به پیشنهاد محمدرضا پهلوی به آن اضافه شده بود و به انقلاب سفید یا انقلاب شاه و ملت موسوم شد.
بعد از تصویب لوایح انقلاب سفید، اسدالله علم به مخالفان این قانون اخطار داد: «در سال‌های اخیر تعدادی زیادی در هیئت حاکمه مانع ترقی مملکت بودند، ولی شاهنشاه از سال‌ها پیش افکار مترقیانه‌ای برای پیشرفت مملکت داشتند. مجلس یا هر طبقه‌ای که با این افکار هماهنگ نشود، محکوم است. انقلاب سفید به رهبری شاهنشاه انجام شده و آن را به ما تحمیل نکردند».
رک: محمدعلی سفری، قلم و سیاست، ج ۲، تهران، نشر نامک، ۱۳۷۱، ص ۴۷۶.
 
اما این پایان کار نبود. گرفتاری اسدالله علم در بهار ۱۳۴۲ با تظاهرات بازاریان و روحانیان از سر گرفته شد. در آخر، علم راه چاره را دستگیری رهبر اصلی روحانیان (یعنی امام خمینی) دانست. دستگیری ایشان به قیام ۱۵ خرداد 13۴۲ منجر شد. علم در آن روز از هیچ خشونتی فروگذاری نکرد.
وی در گفت‌وگویی با محمدرضا پهلوی یادآور شده بود که در تظاهرات باید بزنیم و در برابر پرسش شاه که چگونه باید زد پاسخ داده بود: یعنی با گلوله بزنیم. اگر موفق شدیم که چه بهتر وگرنه مرا مسئول معرفی کنید.
رک: اسدالله علم، یادداشت‌های اسدالله علم، به کوشش علی‌نقی عالیخانی، ج ۱، تهران، نشر کتاب‌سرا، ۱۳۷۱، صص 47-48.


کد مطلب: 24041

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/24041/23-مرداد-1345

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir