کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

24 مرداد 1345

24 مرداد 1401 ساعت 14:22

مردم از اجرای طرح اتوبوس سخت ناراحت هستند!/تعداد قصابی‌ها و نانوایی‌ها کم می‌شود/نخست‌وزیر در میهمانی انجمن‌های اعصاب و روان/بازگشت وزیر اقتصاد از سفر تفریحی یک‌ماهه به فرانسه!/ورود مسئول تهیه طرح ذوب آهن از شوروی/هیئت پارلمانی ایران از موزه آرمیتاژ دیدن کرد/شهردار از مسکو بازگشت/رئیس اتاق بازرگانی: ایران امسال هزار میلیون دلار واردات خواهد داشت/ساختمان تلویزیون دولتی تا آخر تابستان ساخته و تحویل می‌شود/کودتا در یمن/دو جنایت وحشتناک دیگر در آمریکا


مردم از اجرای طرح اتوبوس سخت ناراحت هستند!

امروز اطلاع حاصل شد که طرح اتوبوس‌رانی با نظر مردم تغییر می‌کند و شرکت واحد و پلیس تهران با نمایندگان مردم در این مورد تبادل نظر خواهند کرد. این خبر را امروز معتمدان محلات، که مأمور بررسی شکایات مردم شده‌اند، در اختیار خبرنگاران قرار دادند.
معتمدان محلات اعلام داشتند مردم از اجرای طرح اتوبوس سخت ناراحت هستند و اتوبوسی که مقصد آن باید میدان سپه باشد مردم را در بهارستان پیاده می‌کند و در گرمای تابستان و سرمای زمستان مردم این راه طولانی را نمی‌توانند پیاده طی کنند.
 
تعداد قصابی‌ها و نانوایی‌ها کم می‌شود
روزنامه «اطلاعات» نوشت: برای تقلیل بیشتر نرخ گوشت و نان، تعداد قصابی‌ها و نانوایی‌ها کم می‌شود. بعضی از صاحبان دکان‌های متعدد قصابی، روزانه ده‌هزار تومان درآمد دارند.
دکان‌های قصابی و تعدادی از نانوایی‌های تهران پروانه ندارند. بسیاری از اشخاص بیش از ده دکان دایر کرده‌اند و جمع درآمد این دکان‌ها برای دایرکنندگان گاهی از روزی ده‌هزار تومان نیز بیشتر است. روی همین اصل کمیسیون نخست‌وزیری ناظر به امر گوشت و نان تصمیم به تعطیلی تعدادی از این دکان‌ها گرفته است.
 
نخست‌وزیر در میهمانی انجمن‌های اعصاب و روان
جراید امروز کشور نوشتند: دیشب به مناسبت سالروز تشکیل انجمن‌های اعصاب و روان ایران، ضیافتی به شام از طرف آقای دکتر چهرازی و بانو در منزل ایشان ترتیب یافته بود.
آقای هویدا، نخست‌وزیر، و بانو، جمعی از آقایان وزرا و شخصیت‌های مملکتی و پزشکان در این میهمانی شرکت داشتند.
 
بازگشت وزیر اقتصاد از سفر تفریحی یک‌ماهه به فرانسه!
آقای دکتر عالیخانی، وزیر اقتصاد، دیشب به تهران بازگشت.
وزیر اقتصاد در حدود یک ماه در فرانسه اقامت داشت و به معالجه و استراحت پرداخت. در این سفر نمایندگان چند کمپانی بزرگ که برای سرمایه‌گذاری در ایران اظهار علاقه می‌کردند با آقای دکتر عالیخانی تماس گرفتند.
 
وزیر صنایع ساختمانی رومانی به ایران می‌آید
آقای دکتر نهاوندی، وزیر آبادانی و مسکن، اعلام کرد که وزیر صنایع ساختمان رومانی اوایل پاییز آینده به تهران خواهد آمد و در زمینه طرح‌های ایجاد مسکن در ایران مذاکراتی بین مقامات دو کشور صورت خواهد گرفت.
 
ورود مسئول تهیه طرح ذوب آهن از شوروی
آقای فیلادف، مهندس کل مسئول تهیه طرح ذوب آهن از طرف شوروی در ایران، بنا به دعوت مدیرعامل سازمان ذوب آهن وارد تهران شد.
وی به‌زودی از محل کارخانه و کارهای انجام‌شده در محل کارخانه و معادن مواد اولیه بازدید به عمل خواهد آورد.
 
هیئت پارلمانی ایران از موزه آرمیتاژ دیدن کرد
رادیو مسکو خبر داد: اعضای هیئت پارلمانی ایران که در اتحاد شوروی به‌سر می‌برند، دیروز به پای بنای یادبود قربانیان لنینگراد تاج گلی نثار نمودند.
بازدید از موزه آرمیتاژ و آشنایی با آثار هنری ایران در این موزه نیز از برنامه‌های دیروز هیئت پارلمانی ایران بود.
آقای مهندس شریف‌امامی، رئیس هیئتف در دفتر موزه آرمیتاژ نوشت: بازدید این موزه که یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های جهان است و دیدار کلکسیونی که از آثار هنری دوره ساسانیان جمع‌آوری گردیده موجب نهایت خرسندی هیئت را فراهم آورده است.
 
شهردار از مسکو بازگشت
هیئت اعزامی شهرداری تهران به کشور شوروی که به دعوت شورای عالی شهر مسکو به ریاست آقای مهندس سرلک، شهردار تهران، به این کشور رفته بود، پس از ده روز اقامت و بازدید از نقاط مختلف شوروی عصر دیروز به تهران بازگشت.
شهردار تهران امروز درباره سفر خود گفت: سفر ما یک مسافرت دوستانه بود و به منظور کسب تجربه و آشنایی با کارهای شهرداری‌های کشور شوروی که بر اساس آبادی شهرها و رفاه مردم صورت گرفته انجام شد.
شهرهای آنها بسیار تمیز است، تأسیسات شهری کافی و کاملی دارند و هر کس وظیفه خود را به درستی انجام می‌دهد. در مسکو و لنینگراد با نحوه عمل شهرداری این دو شهر آشنا شدیم، تاسیسات آتش نشانی، رفت و روب، وظایف رفتگران و مردم را برای ما تشریح کردند.
شهردار گفت: هیئت ایرانی از مترو مسکو و شهر های مختلف شوروی نیز دیدن کرد، مترو مسکو مدرن و عظیم است. ما مشکلات کار خودمان را با مسئولان شهری آن جا در میان نهادیم و در باره بسیاری از مسائل با آن ها تبادل نظر کردیم.
 
رئیس اتاق بازرگانی: ایران امسال هزار میلیون دلار واردات خواهد داشت
آقای محمد خسروشاهی، رئیس اتاق بازرگانی تهران، دیشب ضمن یک مصاحبه مطبوعاتی اظهار نظر کرد که دولت باید برای افزایش درآمد ارزی کشور دست به اقدامات جدی بزند.
رئیس اتاق بازرگانی تهران ضمن یادآوری لزوم تنظیم و اجرای یک برنامه مؤثر برای جلب سیاحان و اعمال نظارت دقیق‌تر بر سرمایه‌گذاری‌های دو بخش دولتی و خصوصی تأکید کرد که ایجاد هماهنگی بین واردات و برنامه‌های سرمایه‌گذاری برای کشور اهمیت حیاتی دارد.
آقای خسروشاهی ضمن یادآوری سفر اخیر هیئت اعزامی اتاق بازرگانی به کشورهای اروپای غربی اظهار داشت که این هیئت در جریان سفر خود موفق شد معاملات متعددی انجام دهد که ارزش آنها بر روی هم رفته بیش از یک‌میلیون لیره است و حال آنکه هیئت بازرگانی انگلستان، که سال گذشته به ایران آمد، حداکثر موفق به عقد قراردادهای فروش بیش از پانصدهزار لیره کالا به ایران نگردید.
آقای خسرو شاهی تأکید کرد که چون هنوز ایران 40 درصد از نیازمندی‌های وارداتی خود را از اروپای غربی تأمین می‌کند، بنابراین نمی‌تواند از بذل نهایت توجه و دقت نسبت به امر واردات به طور کلی و واردات از اروپای غربی به طور اخص غافل باشد و به طور کلی اهمیت واردات در هیچ مرحله‌ای نباید دست کم گرفته شود.
آقای خسروشاهی اظهار نظر کرد که به‌هرحال دولت مؤثرترین و صالح‌ترین دستگاهی است که می‌تواند به توسعه صادرات کمک کند؛ به عنوان مثال صدور قماش نخی از ایران به کشورهای خارجی تنها در صورتی موفقیت‌آمیز خواهد بود که وزارت اقتصاد برنامه اعطای جوایز صادراتی را در این مورد به دقت اجرا و رعایت کند تا کالای مورد بحث از لحاظ قیمت قابل رقابت باشد.
رئیس اتاق بازرگانی در پایان اظهار نظر کرد که به احتمال زیاد در سال جاری نیز واردات کشور علی‌رغم اقدامات محدودکننده‌ای که اخیرا از طرف بانک مرکزی صورت گرفته مانند سال قبل حداقل 25 درصد افزایش خواهد یافت و ارزش واردات در سال جاری احتمالا به حدود هزار میلیون دلار ــ دویست‌میلیون دلار بیش از هشتصدمیلیون دلار درآمد ارزی ایران از محل فروش نفت ــ بالغ خواهد گردید.
 
ساختمان تلویزیون دولتی تا آخر تابستان ساخته و تحویل می‌شود
امروز یک مقام مطلع در وزارت آبادانی و مسکن اظهار داشت که تاکنون بیش از ۸۰ درصد از کارهای ساختمانی تلویزیون دولتی ایران انجام شده و بقیه به طور یقین تا اواخر شهریورماه پایان خواهد یافت.
چنانچه این پیش‌بینی تحقق پیدا کند، وزارت آبادانی و مسکن یک ماه زودتر از مهلتی که خواسته بود، ساختمان تلویزیون دولتی ایران را به وزارت اطلاعات تحویل خواهد داد.
ضمنا تا اواخر شهریور دستگاه‌های فنی تلویزیون از کشور فرانسه وارد خواهد شد و بلافاصله توسط کارشناسان آن کشور نصب خواهد گردید.
وزیر آبادانی و مسکن دو ماه پیش هنگام نصب اولین سنگ بنای تلویزیون دولتی ایران گفته بود: چنانچه تا چهار ماه دیگر بنای این ساختمان پایان نیابد استعفا خواهم کرد.
 
کودتا در یمن
روزنامه «اطلاعات» در گزارش تیتر یک شماره امروز خود از «توطئه کودتا در یمن» خبر داد و نوشت: نخست‌وزیر یمن علیه رئیس‌جمهوری قیام کرد.
نیروهای نخست‌وزیر خواستند فرودگاه را اشغال کنند و سلال را دستگیر نمایند، اما سربازان مصری به دستور سفیر این کشور جلوی آنها را گرفتند.
شیوخ یمن و افسران این کشور به ناصر، رئیس‌جمهوری مصر، و سلال، رئیس‌جمهور یمن، اولتیماتوم دادند.
 
دو جنایت وحشتناک دیگر در آمریکا
روزنامه‌ها امروز نیز در ادامه گزارشات مرتبط با اوضاع وحشتناک در آمریکا و رواج قتل و جنایت در این کشور نوشتند: یک پوکرباز حرفه‌ای اعضای خانواده و رفیقه‌اش را قتل عام کرد.
بر اساس گزارش جراید در یک جنایت دیگر یک مدیر مؤسسه معاملات ملکی زن و دو فرزندش را کشت و به وسیله گلوله پلیس از پای درآمد.[1]
 
روزنامه اطلاعات، 24 مرداد 1345، صفحه 1
 
 
پی‌نوشت
------------------------------------------------------
[1]. اطلاعات، 24 مرداد 1345، صص 1، 4، 15 و 16.


کد مطلب: 24042

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/24042/24-مرداد-1345

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir