کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

26 مرداد 1345

26 مرداد 1401 ساعت 16:01

گزارش ساواک درباره بازگشت «سیداحمد خمینی» از نجف به ایران!/هویدا: مزدوران و اجنبی‌پرستان اذهان جوانان ما را مشوب می‌کنند!/مجازات اعدام!/پانزدهمین ازدواج سلطنتی!/یک جت جنگی عراق به اسرائیل پناهنده شد!/باز هم درباره عنوان «والاگهر»!


گزارش ساواک درباره بازگشت «سیداحمد خمینی» از نجف به ایران!
بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ 26 مرداد 1345 درباره «احمد مصطفوی خمینی» «نام‌برده بالا در هفته گذشته از عراق به قم مراجعت و پس از ورود به قم جهت ملاقات شهاب‌الدین اشراقی به همدان رفته ضمن اینکه آن ساواک گزارشی در این مورد نداده استنباط می‌شود که مشارالیه جهت انجام مأموریت‌هایی به ایران آمده از جمله نامه‌ای که فتوکپی آن ضمیمه می‌باشد جهت شیخ نصرالله خلخالی به عراق ارسال داشته و ضمن آن مسائلی را مطرح کرده که حائز اهمیت بوده و خاطرنشان کرده است که شهاب‌الدین اشراقی مبلغ چهل‌هزار تومان برای حوزه علمیه قم فرستاده تا شهریه طلاب قم پرداخت گردد؛ همچنین مطالبی در مورد اسلامی، نماینده فعلی خمینی در قم، و همچنین وضع موجود حوزه علمیه قم مطرح نموده است».
این سند می‌افزاید: «علیهذا خواهشمند است دستور فرمایید اعمال و رفتار مشارالیه را دقیقا تحت کنترل قرار داده و هدف از آمدن وی به ایران روشن گردد. ضمنا تحقیق و اعلام نمایند وجوه مربوطه از چه طریقی و به چه نحو جمع‌آوری گردیده و توسط شهاب‌الدین اشراقی به حوزه علمیه قم حواله شده است».[1]
در یک سند دیگر به همین تاریخ به امضای مقدم مدیر کل اداره سوم آمده است: «خواهشمند است دستور فرمایید ضمن کنترل اعمال و رفتار مشارالیه تحقیق و اعلام نمایند نام‌برده بالا قصد اقامت دائم در همدان را دارد یا خیر؟ ضمنا اطلاع واصله حاکی است که شهاب‌‎الدین اشراقی بعضا وجوهی جهت حوزه علمیه قم حواله می‌نمایند تحقیق نمایند که این وجوه به چه نحو جمع‌آوری و از چه طریقی حواله می‌گردد».[2]
 
هویدا: مزدوران و اجنبی‌پرستان اذهان جوانان ما را مشوب می‌کنند!
صبح امروز آقای نخست‌وزیر از کلاس‌های تقویتی که سازمان جوانان حزب ایران نوین برای دانش‌آموزان عضو سازمان تشکیل داده بازدید کرد.
در این بازدید آقایان خسروانی، وزیر کار و امور اجتماعی و دبیر کل حزب ایران نوین، و دکتر هدایتی، وزیر آموزش و پرورش، و دکتر شاهقلی، وزیر بهداری، حضور داشتند.
نخست‌وزیر گفت: به شما جوانان این مملکت توصیه می‌کنم که به سخنان غرض‌آلود کسانی که سعی می‌کنند روح بدبینی را در این مملکت رواج دهند گوش ندهید؛ خودتان چشمتان را باز کنید و ببینید کشورتان با چه سرعتی به طرف پیشرفت و ترقی در حرکت است صداهایی که سعی می‌کنند ایجاد یأس و بدبینی نمایند صداهای بیگانه است؛ صداهای مزدوران شناخته‌شده و اجنبی‌پرستان است.
صدای کسانی است که از بیگانگان الهام گرفته‌اند. در این مملکت آزادی بیان و قلم به همه افراد داده شده است ولی هرگز آزادی خیانت به کسی داده نخواهد شد و ما هرگز از انتقاد هراسی نداریم و به گفته کسانی که غرض‌آلود دهان باز می‌کنند یا مغرضانه قلم بر روی کاغذ می‌آورند، اهمیت نمی‌دهیم.
قضاوت همیشه با مردم است و این ملت ایران است که صحیح قضاوت می‌کند، شاه ایران با ترسیم سیاست مستقل ملی و انقلاب عظیم شاه و مردم برای همیشه راه را برای ملت ایران روشن ساخته است. شما جوانان در این تحول بزرگ نقش بزرگی به عهده دارید و جای ما را باید بگیرید و از هم‌اکنون باید متوجه اهمیت وظایفی که بر عهده دارید باشید.
 
مجازات اعدام!
دادستان تهران امروز برای علی صادقی از دادگاه جنایی درخواست مجازات اعدام کرد.
علی متهم است که احمد گسنگی، یکی از مخالفان خود، را به بهانه گردش به بیابان نارمک برده و کشته است.
 
پانزدهمین ازدواج سلطنتی!
جراید امروز کشور نوشتند: ازدواج والاگهر شهرام پهلوی‌نیا و دوشیزه نیلوفر افشار در پیشگاه شاهنشاه و علیاحضرت شهبانو فرح، طی «مراسم جالب و ساده‌ای» در دفتر مخصوص خاندان سلطنت به ثبت رسید.
بر اساس گزارش روزنامه‌ها «شاهنشاه یک قطعه زمین و چکی برای بنای ساختمان آن به والاگهر شهرام و همسرشان مرحمت فرمودند».
 
یک جت جنگی عراق به اسرائیل پناهنده شد!
امروز رسما اعلام شد که یک خلبان عراقی با هواپیمای میگ 21 خود به اسرائیل گریخته است. وقتی این هواپیما به مرز اردن و اسرائیل رسید هواپیماهای میراژ اسرائیلی جلوی آن نمایان شدند، اما خلبان عراقی با علامت خبر داد که می‌خواهد به زمین بنشیند.
ساعت 8 صبح امروز هواپیمای عراقی مزبور در یک فرودگاه نظامی اسرائیلی به زمین نشست و خلبان، که سروان نیروی هوایی عراق است، تحت بازجویی است.
اولین پناهندگی یک خلبان عرب به اسرائیل در تاریخ ژانویه 1964 بود که سروان محمود حلمی، خلبان مصری یک هواپیمای مشقی یاک (ساخت چکسلواکی) را در یک فرودگاه اسرائیلی به زمین نشاند.
رادیو بغداد از قول یک سخنگوی نیروی هوایی عراق گفت که یک هواپیمای میگ-21 ضمن پرواز آزمایشی مفقود شده است.
این هواپیما در ارتفاع زیاد در منطقه غربی عراق پرواز می‌کرده که گم شد و تا غروب هواپیماهای عراقی در جست‌وجوی آن بودند.
به قرار اطلاع خلبان هواپیما سی‌ساله و مسیحی است، ولی اسم او فاش نشده است. وی اظهار داشته که طی ده سال خدمت در نیروی هوایی عراق همواره مورد تبعیض قرار می‌گرفته است.
 
باز هم درباره عنوان «والاگهر»!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: در تعقیب خبری که درباره عنوان والاگهر در چند شماره پیش چاپ شده بود لازم است توضیح داده شود که این عنوان مخصوص فرزندان والاحضرت شاهدخت‌ها می‌باشد و فرزندان والاحضرت شاهپورها از عنوان والاحضرت استفاده خواهند کرد.[3]
 
روزنامه اطلاعات، 26 مرداد 1345، صفحه 1
 
پی‌نوشت‌ها
--------------------------------------------
[1]. حجت‌الاسلام حاج سیداحمد خمینی به روایت اسناد ساواک، ص 23؛ آیت‌الله شیخ شهاب‌الدین اشراقی به روایت اسناد ساواک، ص 148
[2]. حجت‌الاسلام حاج سیداحمد خمینی به روایت اسناد ساواک، ص 24؛ آیت‌الله شیخ شهاب‌الدین اشراقی به روایت اسناد ساواک، ص 149.
[3] . اطلاعات، 26 مرداد 1345، صص 1، 4، 14 و 15.


کد مطلب: 24054

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/24054/26-مرداد-1345

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir