کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

6 شهریور 1345

6 شهريور 1401 ساعت 17:08

«چین در آستانه شورش»/اتهام یک دکتر ایرانی در سانفرانسیسکو!/کارخانه لوله‌سازی از آمریکا خریداری شد!/ایران به عراق و سوریه واکسن وبا فروخت/مراسم جشن فارغ‌التحصیلی افسران دوره عالی رسته دانشگاه نظامی/آرام به کراچی رفت/سفیر جدید بلژیک در تهران/در قرارداد نفتی منعقدشده بین ایران و فرانسه، کمپانی «واسطه» نقشی ندارد!/برنامه وزارت اطلاعات برای مسافرت شاه و فرح به کشورهای بلغارستان، مجارستان و لهستان!


«چین در آستانه شورش»

روزنامه «اطلاعات» تیتر یک شماره امروز خود را به شورش در چین اختصاص داد و نوشت: چین در آستانه شورش قرار گرفت، مردم با افراد گارد سرخ درگیر شده و به آنان حمله کرده و عده‌ای را کشتند.
گارد سرخ که از اعضای سازمان جوانان حزب کمونیست تشکیل شده دست به خشن‌ترین اقدامات برای تصفیه اجتماع چین زده است.
شوروی به مناسبت حمله مردم به سفارت این کشور در پکن سخت اعتراض کرده است. افراد گارد سرخ به منازل، مغازه‌ها، اجتماعات و رهگذران حمله می‌کنند و می‌خواهند تمام آثار سرمایه‌داری را از چین محو کنند.
گارد سرخی‌ها دیروز دستور دادند مساجد چین بسته شود.
 
اتهام یک دکتر ایرانی در سانفرانسیسکو!
«آسوشیتدپرس» 27 اوت از سانفرانسیسکو گزارش داد: دکتر روشن کیهان، داروساز چهل‌ساله ایرانی، امروز از طرف دادگاه سانفرانسیسکو به بچه‌دزدی متهم شد.
او متهم است که پسر سه‌ساله خود «کلود» را که طبق حکم دادگاه عالی سانفرانسیسکو در حضانت مادر مطلقه‌اش «دانیل» بود بدون اجازه او و به طور غیر قانونی از آمریکا خارج کرده است. دانیل تبعه فرانسه است و مدتی در سانفرانسیسکو با دکتر روشن کیهان زندگی می‌کرد.
آقای حسین اشراقی، کنسول ایران در سانفرانسیسکو، قول داد که برای بازگردانیدن «کلود» به مادرش اقدامات لازم را به عمل آورد.
 
کارخانه لوله‌سازی از آمریکا خریداری شد!
روز شنبه 5 شهریورماه قرارداد خرید کارخانه لوله گاز در واشنگتن به امضا رسید.
این قرارداد را آقای مهندس اصفیا، مدیر عامل سازمان برنامه به نمایندگی از جانب شرکت ملی نفت ایران با پیمانکار امضا کرد. شاه لوله گاز سراسری کشور از همین کارخانه تأمین می‌شود.
بر اساس این گزارش باید توجه داشت که دولت شوروی به علت اجرای طرح لوله‌کشی گاز در نقاط مختلف کشور خود، قدرت تأمین لوله مورد نیاز لوله‌کشی گاز ایران را نداشت.
 
ایران به عراق و سوریه واکسن وبا فروخت
روزنامه «اطلاعات» نوشت: به دنبال اهدای یک‌میلیون دز واکسن وبا به دولت عراق وزارت بهداری امروز اعلام کرد: دولت عراق تقاضای خرید دومیلیون دز واکسن وبا از دولت ایران نموده است.
مقداری از این واکسن‌ها بلافاصله پس از وصول تقاضای دولت عراق تحویل هواپیمای مخصوصی که برای حمل واکسن‌ها به ایران آمده بود داده شد.
وزیر بهداری همچنین اعلام کرد: دولت ایران یک‌میلیون دز واکسن وبا را که مورد نیاز دولت سوریه است در اختیار آن دولت خواهد گذاشت.
وزارت بهداری همچنین امروز اعلام کرد واکسیناسیون علیه وبا در مناطق استان‌های غربی کشور آغاز گردید. در مایه‌کوبی همگانی افراد سپاهیان بهداشت و مأمورین مبارزه با مالاریا نیز شرکت دارند.
 
مراسم جشن فارغ‌التحصیلی افسران دوره عالی رسته دانشگاه نظامی
جراید امروز کشور نوشتند: بعدازظهر دیروز در حضور والاحضرت شاهپور غلامرضا پهلوی، مراسم جشن فارغ‌التحصیلی افسران دوره عالی رسته دانشگاه نظامی در پادگان نظامی سلطنت‌آباد برگزار شد و گواهینامه افسران فارغ‌التحصیل دوره پانزدهم به وسیله والاحضرت اهدا گردید.
در این مراسم، تیمسار ارتشبد دکتر بهرام آریانا، رئیس ستاد بزرگ ارتشتاران، و جمعی از امرا و افسران ارشد ارتش شاهنشاهی حضور داشتند.
پس از ادای احترامات نظامی، سرلشکر تأییدی، فرمانده دانشگاه نظامی، گزارش تحصیلی را به استحضار رسانیده؛ سپس والاحضرت شاهپور غلامرضا پهلوی گواهینامه‌های افسران فارغ‌التحصیل دوره پانزدهم عالی رسته‌های دانشگاه نظامی را به فرماندهان دانشگاه‌ها اعطا نمودند و در پایان مراسم ادای احترام به عمل آمد و افسران برای سلامتی شاهنشاه آریامهر هورا کشیدند.
 
آرام به کراچی رفت
ساعت 9 بعد از ظهر دیروز آقای عباس آرام، وزیر امور خارجه، با هواپیما به کراچی عزیمت کرد.
آقای وزیر امور خارجه حامل پیام مخصوصی از جانب شاه برای ایوب‌خان، رئیس‌جمهوری پاکستان، است.
آقای آرام پس از تسلیم پیام شاه به حضور رئیس‌جمهوری پاکستان فردا به تهران باز می‌گردد.
 
سفیر جدید بلژیک در تهران
امروز اطلاع حاصل شد که وزارت امور خارجه با انتصاب آقای شارل لوتس به سمت سفیرکبیر بلژیک در تهران موافقت کرده است.
شارل لوتس از سال 1963 به ترتیپ در دمشق، امان، خرطوم و آتن و هامبورگ خدمت می‌کرد.
 
در قرارداد نفتی منعقدشده بین ایران و فرانسه، کمپانی «واسطه» نقشی ندارد!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: ایران در قرارداد نفتی دیروز موفق شد برای اولین‌بار در جهان، نفت خود را بدون دخالت واسطه‌های نفتی به بازار مصرف برساند و در حقیقت یک معامله و فروش دست اول انجام دهد.
شرکت ملی نفت ایران و گروه نفتی «اراپ» که در این قرارداد طرفین معامله هستند هر دو جنبه دولتی دارند و سهام آنها به ترتیب متعلق به دولت‌های ایران و فرانسه می‌باشد.
شرایط این قرارداد طوری است که نفت استخراجی از ایران در سر چاه به دولت فرانسه فروخته می‌شود تا در فرانسه به مصرف برسد.
این امر موجب شده که منافع کلان و سرسام‌آور کمپانی‌های واسطه به نفع دو دولت ایران و فرانسه از بین برده شود. منافع و امتیازات حاصله از حذف واسطه‌ها شرایطی فراهم آورده تا 5/ 91 درصد درآمد به دولت ایران و 5/ 8 درصد آن به گروه «داراپ» برسد.
5/ 8 درصد مزبور از نظر میزان پول غنی‌تر از 5/ 8 درصد منافعی است که معمولا در قراردادهای نوع عاملیت و یا مشارکت نصیب یک طرف می‌شود.
 
برنامه وزارت اطلاعات برای مسافرت شاه و فرح به کشورهای بلغارستان، مجارستان و لهستان!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: با نزدیک شدن تاریخ مسافرت شاهنشاه آریامهر و شهبانو به کشورهای بلغارستان، مجارستان و لهستان و با در نظر گرفتن اهمیت جهانی این سفر و توجه روزافزونی که در محافل بین‌المللی به این گونه بازدیدهای شاهنشاه مبذول می گردد وزارت اطلاعات دست به اقدامات وسیعی جهت معرفی ایران در این سه کشور از یک طرف و منعکس ساختن جریان سفر اعلیحضرتین در رادیو و تلویزیون و جراید ایران از طرف دیگر به عمل آورده است.
زیر نظر مستقیم وزیر اطلاعات، کمیته‌هایی مرکب از مشاوران، مفسران سیاسی، خبرنگاران، عکاسان و فیلم‌برداران تشکیل شده که مدتی است فعالیت خود را در زمینه تهیه نشریات مخصوص این کشورها و برپا ساختن نمایشگاه عکس، نمایش فیلم و اقدامات دیگری که معرف تحولات اجتماعی و اقتصادی و صنعتی و هنری ایران است آغاز نموده است.
برای گزارش اخبار رسمی و تهیه گزارش‌هایی در حاشیه سفر شاهنشاه و شهبانو چند نفر از زبده‌ترین مأمورین وزارت اطلاعات صبح فردا رهسپار بلغارستان می‌شوند. این گروه قبلا در جلسات متعدد تعلیمات لازم را در زمینه وظایفی که به عهده دارند دیده‌اند.
هفته گذشته نیز یکی از مشاورین وزارت اطلاعات از سه کشور میزبان شاهنشاه دیدن نمود و مقدمات تهیه اخبار و گزارش‌ها و همچنین تشکیل نمایشگاه‌های عکس را در آن کشورها فراهم ساخت. نماینده مزبور ترتیباتی داده است تا گزارش‌ها و عکس‌های مربوط به تشریف‌فرمایی شاهنشاه توسط دستگاه‌های فرستنده خبرگزاری‌های مختلف (تلکس) و ارتباط تلفنی و تلگرافی در اسرع وقت به تهران مخابره شود.
همچنین در هر کشور برنامه خاصی برای فرستادن نوارهای رادیویی و مقالات به وسیله هواپیما با استفاده از خطوط هوایی مختلف تنظیم نموده است. [1]
 
روزنامه اطلاعات، 6 شهریور 1345، صفحه 1
 
پی‌نوشت
-----------------------------------------
[1] . اطلاعات، 6 شهریور 1345، صص 1، 3، 13، 15 و 16.


کد مطلب: 24092

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/24092/6-شهریور-1345

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir