کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

12 شهریور 1345

12 شهريور 1401 ساعت 14:34

بلغارستان از ایران نفت می‌خرد/پاسخ رئیس‌جمهوری ترکیه به پیام شاه/معاون جدید نخست‌وزیر/سفیر ایران در سوئد/سفیر ایران به کویت رفت/مدیر کل بازرسی دارایی دادیار دیوان عالی کشور شد/بررسی تاریخ ایران در پنج شعبه کنگره ایران‌شناسان آغاز شد/ملک حسین در غیاب پهلوی به ایران آمد!/ساختمان کارخانه ماشین‌سازی تبریز به علت نبودن اعتبار کافی به تعویق افتاد/صدور پارچه به آمریکا شروع شد/توضیح شورای عالی جمعیت‌های زنان ایران/کارشناس آمریکایی امور ترافیک: یک‌پنجم مردم تهران زیادی هستند!/تهران و یک شهر آمریکا/عدم توسعه ممکن نیست/بحران ویتنام سرانجام اوتانت را ناگزیر از کناره‌گیری کرد


بلغارستان از ایران نفت می‌خرد

روزنامه «اطلاعات» نوشت: امروز، سومین روز اقامت شاهنشاه آریامهر و علیاحضرت شهبانو فرح، که به دعوت رسمی حضرت رئیس‌جمهوری بلغارستان به این کشور سفر کرده‌اند، در صوفیه بود.
به دنبال ضیافت شام دیشب که از طرف حضرت تریکوف به افتخار شاهنشاه ترتیب یافته بود، تودور ژیکوف، نخست‌وزیر بلغارستان، به خبرنگاران گفت: بلغارستان موافقت کرده است که سالیانه چندین میلیون تن نفت از ایران خریداری کند. همین امروز در این مورد موافقت کلی حاصل شد.
بلغارستان متقابلا به ایران کارخانه ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی و فرآورده‌های شیمیایی خواهد داد.
 
پاسخ رئیس‌جمهوری ترکیه به پیام شاه
روزنامه «اطلاعات» نوشت: هنگامی که هواپیمای حامل شاهنشاه از آسمان ترکیه می‌گذشت شاهنشاه پیام مودّت‌آمیزی برای حضرت رئیس‌‎جمهوری ترکیه فرستادند.
حضرت جودت سونای، رئیس‌جمهوری ترکیه، نیز ضمن پاسخ به پیام شاهنشاه آریامهر، برای معظم له در این سفر آرزوی موفقیت کرده و توفیق و رفاه ملت ایران را تحت رهبری شاهنشاه خواستار شدند.
 
معاون جدید نخست‌وزیر
آقای دکتر عبدالمجید مجیدی، رئیس دفتر مرکزی بودجه کل کشور، از طرف آقای هویدا، نخست‌وزیر، به سمت معاونت نخست‌وزیر منصوب و روز پنجشنبه در فرودگاه مهرآباد به حضور شاه معرفی گردید.
آقای دکتر مجیدی در زمینه تهیه بودجه عادی در برابر نخست‌وزیر و در زمینه بودجه عمرانی و سازمان برنامه در برابر مدیرعامل سازمان برنامه مسئول است.
 
سفیر ایران در سوئد
جراید امروز کشور نوشتند: آقای اکبر دارایی، مدیر کل اداری وزارت امور خارجه، به سمت سفیر شاهنشاه آریامهر در دربار سوئد تعیین و پذیرش ایشان واصل شده است.
آقای مرتضی قدیمی به جای آقای دارایی به سمت مدیر کل اداری وزارت امور خارجه منصوب و مشغول به کار شد.
 
سفیر ایران به کویت رفت
آقای دکتر تاجبخش، سفیر ایران در کویت که برای شرکت در جلسات کنفرانس فلات قاره به تهران آمده بود، امروز تهران را به قصد کویت ترک کرد.
 
مدیر کل بازرسی دارایی دادیار دیوان عالی کشور شد
آقای خداوردیان، مدیر کل بازرسی وزارت دارایی که یکی از قضات وزارت دادگستری است، از طرف وزیر دادگستری به سمت دادیار دیوان عالی کشور منصوب گردید.
 
بررسی تاریخ ایران در پنج شعبه کنگره ایران‌شناسان آغاز شد
کنگره ایران‌شناسان، که روز سه‌شنبه به وسیله شاهنشاه آریامهر در تالار فردوسی دانشگاه تهران افتتاح شده بود، پس از جلسات عمومی در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه از دیروز کار خود را در پنج شعبه جداگانه ادامه داد.
هر یک از این شعبه‌ها به رسیدگی و مطالعه درباره یکی از جنبه‌های مختلف تاریخ ایران و منابع آن اختصاص دارد.
شعب پنج‌گانه کنگره تا دوشنبه هر روز تشکیل جلسه خواهد داد و در هر جلسه شش تا ده نفر از دانشمندان خارجی و ایرانی درباره مطالب مورد تخصص خود سخنرانی خواهند کرد.
 
ملک حسین در غیاب پهلوی به ایران آمد!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: سه ساعت بعد از ظهر روز پنجشنبه اعلیحضرت ملک حسین، پادشاه کشور اردن هاشمی، در راه بازگشت از سفر اروپا به اردن وارد تهران شدند و مدت کوتاهی در فرودگاه مهرآباد توقف کردند.
آقای هویدا، نخست‌وزیر، و چند تن از آقایان وزرا و عده‌ای از شخصیت‌های مملکتی از اعلیحضرت پادشاه اردن استقبال کردند و اعلیحضرت ملک حسین پس از نیم ساعت توقف در سالن سلطنتی، تهران را به قصد امان ترک گفت.
شاهنشاه آریامهر، که بامداد پنجشنبه تهران را به قصد بلغارستان ترک گفته بودند، پیش از ورود به صوفیه، طی تلگرامی از داخل هواپیما پیامی به اعلیحضرت ملک حسین فرستادند.
 
ساختمان کارخانه ماشین‌سازی تبریز به علت نبودن اعتبار کافی به تعویق افتاد
به علت عدم اعتبار کافی جهت خرید اراضی کارخانه ماشین‌سازی تبریز ساختمان کارخانه به تعویق افتاد.
این مطلب را یکی از مقامات اقتصادی آذربایجان شرقی گفت و اضافه کرد: قرار است تا دو ماه دیگر ماشین‌آلات مربوطه از چکسلواکی به ایران حمل شود و در صورتی که ساختمان‌های اولیه کارخانه تا آن تاریخ تکمیل نشود ورود ماشین‌آلات به سال آینده موکول خواهد شد و یا اینکه پس از حمل به ایران باید در انبارهای مخصوص نگهداری شود.
 
صدور پارچه به آمریکا شروع شد
امروز یک مقام مطلع اظهار داشت: پارتی اول پارچه صادراتی به آمریکا، که در حدود دویست‌هزار متر بود، به این کشور حمل گردیده و بقیه که چهارصدهزار متر می‌باشد، تا دو ماه دیگر صادر خواهد شد.
طبق قراردادی که بین شرکت سهامی کارخانجات ایران و یکی از مؤسسات تجاری آمریکایی منعقد شده طرف ایرانی قرارداد موظف است در مدت سه ماه ششصدهزار متر پارچه خام در کارخانه چیت‌سازی تهران تولید و به آمریکا صادر نماید.
این مقام اضافه نمود: با صدور دویست‌هزار متر چیت به آمریکا، اجرای قرارداد مذکور آغاز شده و در آینده نزدیک، صادرات پارچه به آمریکا افزایش خواهد یافت.
 
توضیح شورای عالی جمعیت‌های زنان ایران
شورای عالی جمعیت‌های زنان ایران طی اطلاعیه‌ای تصریح کرد: بدین وسیله مطالب مندرج در بعضی از مجلات و جراید را دایر بر انحلال شورای عالی تکذیب می‌نماید.
سازمان جدید زنان ایران تشکیلاتی برای تکمیل شورای عالی جمعیت‌های زنان ایران است و به دستور والاحضرت شاهدخت اشرف پهلوی، ریاست عالیه شورای عالی جمعیت‌های زنان ایران، در شرف تکوین و در راه تکامل همان تشکیلات و به منظور شرکت هرچه بیشتر زنان در این سازمان است.
 
کارشناس آمریکایی امور ترافیک: یک‌پنجم مردم تهران زیادی هستند!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: جلسات سمینار راهنمایی و رانندگی که به مدت شش روز در تالار شهربانی کل کشور ادامه داشت روز پنجشنبه پایان یافت.
نتایج سمینار بعدازظهر پنجشنبه مورد بررسی قرار گرفت و پس از بررسی این نتایج، طی قطعنامه‌ای دستورالعمل واحدی برای بهبود وضع ترافیک شهرهای ایران تعیین و در دسترس رؤسای راهنمایی و رانندگی شهرها، که در جلسات سمینار شرکت داشتند، گذاشته می‌شود.
در آخرین جلسه سمینار راهنمایی و رانندگی، آقای مهندس رابرت دیپلاک (آمریکایی)، متخصص امور شهرسازی، پیرامون برنامه‌ریزی و مدیریت جدید «ترافیک» صحبت و طی سخنانی گفت: مسئله عبور و مرور اولین مسئله در دنیای امروز است. ما در آمریکا سال‌ها وقت صرف کرده‌ایم و تا حدی در حل این مشکل موفق شده‌ایم، اما مشکل عبور و مرور در آمریکا نیز به طور کامل حل نشده است.
برای طرح‌ریزی نوین «ترافیک» در آمریکا دولت مخارج زیادی کرده است. فکر می‌کنم ما در مرحله‌ای باشیم که به حل مشکل نزدیک شده‌ایم.
 
تهران و یک شهر آمریکا
آقای مهندس رابرت دیپلاک ضمن تشریح مشکل ترافیک تهران و مقایسه آن با یک شهر آمریکا گفت: در تهران به‌خصوص مشاهده می‌شود که روزبه‌روز وضع مردم بهتر می‌شود و همین باعث می‌گردد که تعداد اتومبیل‌های شخصی افزایش یابد. در حال حاضر تهران به صورت یک شهر صنعتی پیش می‌رود. همین پیشرفت در افزایش ترافیک تأثیر فوق‌العاده دارد. آماری را مطالعه می‌کردم، دیدم در ایران سالی بیست‌هزار اتومبیل اضافه می‌شود و این افزایش بیشتر در تهران مشهود است. به این ترتیب تا دو سال آینده تهران دچار بحران زیادی اتومبیل خواهد شد.
 
عدم توسعه ممکن نیست
یکی از اعضای دولت می‌گفت: سعی داریم جلوی توسعه تهران را بگیریم. این فکر خوبی است، ولی عملی نیست. کاش می‌شد جلوی توسعه تهران را گرفت. البته اگر می‌توانستیم از ورود ساکنان شهرها به تهران جلوگیری کنیم، توسعه تهران را می‌شد محدود کرد، ولی چون این عملی نیست توسعه تهران نیز اجتناب‌ناپذیر است.
در یک بررسی تقریبی می‌توان گفت: در تهران هر بیست نفر یک اتومبیل دارند. فکر می‌کنم تا چند سال دیگر هر ده نفر تا پانزده نفر یک اتومبیل خواهند داشت. برای اینکه تعداد اتومبیل‌های تهران را ثابت کنیم، باید عده‌ای از تهران خارج شوند؛ یعنی مهاجرت کنند. شهر تهران برای یک ترافیک خوب، بیش از 340 هزار نفر نباید سکنه داشته باشد.
همان‌طور که گفتم، این کار عملی نیست که هیچ جلوی توسعه تهران را هم نمی‌شود گرفت و همان‌طور که دولت شوروی نتوانست جلوی توسعه مسکو را بگیرد، دولت انگلستان هم تصمیم گرفت از توسعه لندن و ساختن نواحی اطراف آن جلوگیری کند، ولی این تصمیم نیز عملی نشد و لندن روزبه‌روز در حال توسعه است.
 
بحران ویتنام سرانجام اوتانت را ناگزیر از کناره‌گیری کرد
«خبرگزاری فرانسه» اول سپتامبر از سازمان ملل گزارش داد: اوتانت، دبیر کل سازمان ملل متحد، در بیانیه مفصلی که روز پنجشنبه انتشار داد اعلام داشت که پس از پایان دوران کنونی خدمت خود در 3 نوامبر 1966 نمی‌خواهد برای دومین دوره به دبیرکلی سازمان ملل متحد انتخاب شود؛ به همین جهت به شورای امنیت سازمان ملل متحد آزادی کامل می‌دهد که جانشینی برای او تعیین و به مجمع عمومی توصیه کند.
اوتانت ایمان تغییرناپذیر خود را به سازمان ملل متحد و موفقیت نهایی آن، ابراز داشته و متعهد می‌شود در آینده از تلاش‌هایی که باید با وجود مشکلات موجود به عمل آید تا سازمان ملل متحد به صورت وسیله ضروری برای برقراری یک نظم جهانی مسالمت‌آمیز و عادلانه درآید پشتیبانی خواهد کرد، و در این راه از هیچ گونه فداکاری دریغ نخواهد نمود.
اوتانت در اعلامیه خود می‌گوید جنگ ویتنام با رنج و مصیبتی که برای ملت ویتنام به بار می‌آورد یک ناراحتی دائمی برای وجدان بشریت به‌شمار می‌رود. به نظر من فشار حوادث دنیا را به سوی یک افتراق و انقلاب بزرگ سوق می‌دهد، درحالی‌که کوششی که برای جلوگیری از این گرایش به عمل می‌آمد بسیار کند و بطئی است.
اوتانت در اعلامیه خود خاطرنشان ساخته است: به عقیده من، ما اکنون شاهد یک اشتباه شوم و حزن‌انگیز هستیم و آن توسل به زور و وسایل نظامی در جست‌وجوی واهی صلح است. من اطمینان دارم که استقرار صلح در جنوب شرقی آسیا جز از راه احترام به اصول قرارداد 1954 ژنو و در حقیقت به اصول منشور ملل متحد امکان‌پذیر نخواهد بود.
در سایر نقاط جهان نیز اوضاع به طور روزافزون رو به تیرگی می‌رود. با اینکه اکنون در اروپا علائم بهبود اوضاع به چشم می‌خورد، مع‌ذلک در بسیاری از مناطق جهان اوضاع رو به وخامت است.
دبیرکل سازمان ملل متحد در اعلامیه خود عدم عضویت چین کمونیست را در سازمان ملل متحد یکی از عوامل منفی اوضاع بین‌المللی به حساب آورده و می‌گوید: «من از اینکه سازمان ملل متحد هنوز کاملا به صورت یک سازمان جهانی درنیامده است احساس نارضایی و تأسف می‌کنم؛ زیرا این امر سبب شده است حل مسائلی که در برابر جهانیان قرار دارد مشکل‌تر شود و در این مورد می‌توان مسئله خلع سلاح را مثال زد.[1]
 
اطلاعات، 12 شهریور 1345، صص 1، 3، 4، 7 و 16.

پی‌نوشت
--------------------------------------------------------
[1] . اطلاعات، 12 شهریور 1345، صص 1، 3، 4، 7 و 16.


کد مطلب: 24104

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/24104/12-شهریور-1345

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir