کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

8 شهریور 1345

8 شهريور 1401 ساعت 15:23

وزیر خارجه: شاه ایران و ایوب‌خان مثل دو برادر هستند!/رضا فلاح به مقام سفیری رسید!/نفیسی، شهردار اسبق تهران آزاد شد/کنگره ایران‌شناسان فردا افتتاح می‌شود/سرپرستان کنگره/شعبات کنگره/ایران از آمریکا و شوروی اسلحه می‌خرد/شاه: غربی‌ها ما را از داشتن ارتش مجهز و لایق منصرف می‌کنند!/برای کمک به مبارزه با وبا، ایران به عراق کارشناس می‌فرستد/قرنطینه در نوار مرزی


وزیر خارجه: شاه ایران و ایوب‌خان مثل دو برادر هستند!

روزنامه «اطلاعات» نوشت: آقای آرام، وزیر امور خارجه که برای تسلیم پیام مخصوص شاهنشاه به حضرت فیلد مارشال ایوب‌خان، رئیس جمهوری پاکستان، به کراچی رفته بود، یک ساعت بعد از نیمه‌شب دیشب به تهران بازگشت.
رادیو کراچی به دنبال سفر وزیر امور خارجه ایران به پاکستان گزارش داد که آقای آرام پس از تسلیم پیام و مذاکره با حضرت رئیس‌جمهوری پاکستان گفت: شاهنشاه ایران و پرزیدنت ایوب‌خان مثل دو برادر هستند و اگر فرصتی پیش آید، شاهنشاه ایران برای دیدار حضرت پرزیدنت ایوب‌خان از آن استفاده خواهند کرد.
آقای وزیر امور خارجه گفت: پاکستان، ایران و ترکیه با همکاری نزدیک در سازمان همکاری عمران منطقه‌ای برای رفاه و آسایش ملت‌های خود کوشش می‌نمایند.
آقای وزیر امور خارجه از افشای پیام شاهنشاه ایران خودداری کرد.
رادیو لندن نیز در اخبار فارسی خود خبر مسافرت ناگهانی آقای آرام را به کراچی انتشار داد و افزود: یک سخنگوی سفارت ایران در کراچی این شایعات را که پیام شاهنشاه راجع به روابط پاکستان و مالزیا بود تأیید نکرد.
 
رضا فلاح به مقام سفیری رسید!
روزنامه‌های امروز کشور نوشتند: آقای دکتر رضا فلاح، عضو هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت ایران و کمیسر عالی ایران در نمایشگاه جهانی مونترال که اخیرا به فرمان شاهنشاه آریامهر به مقام سفیری مفتخر گردید، به منظور شرکت در مراسم پرده‌برداری از ماکت غرفه ایران در نمایشگاه مذکور صبح امروز به کانادا عزیمت کرد.
آقای دکتر فلاح سپس برای شرکت در جلسات هیئت اجرائیه نمایشگاه جهانی مونترال به اتفاق آقای مهندس دیباج، قائم‌مقام کمیسر عالی ایران به هلسینکی، مسکو و وین مسافرت خواهد کرد.[1]
 
نفیسی، شهردار اسبق تهران آزاد شد
یک ساعت و سی دقیقه بعد از ظهر امروز دستور آزادی آقای احمد نفیسی، شهردار اسبق تهران، از طرف دادگاه دیوان کیفر به بازداشتگاه کاخ دادگستری صادر شد و نام‌برده که از روز 17 آذر سال 1342 در بازداشت به سر می‌برد با سپردن 555میلیون ریال وثیقه ملکی از زندان آزاد گردید.[2]
 
کنگره ایران‌شناسان فردا افتتاح می‌شود
روزنامه «اطلاعات» نوشت: به فرمان شاهنشاه، امروز آقای سناتور سیدحسن تقی‌زاده به ریاست کنگره جهانی ایران‌شناسان و آقای شجاع‌الدین شفا به سمت دبیر کل کنگره تعیین شدند و فرامین ایشان ابلاغ گردید.
آقای شفا، دبیر کل کنگره، اعلام داشت که پس از گشایش رسمی کنگره توسط شاهنشاه آریامهر در بامداد فردا پیام‌های تبریکی که از مراکز مختلف جهان بدین مناسبت فرستاده شده است قرائت خواهد شد.
کنگره جلسات رسمی خود را آغاز خواهد کرد و این جلسات به مدت یک هفته ادامه خواهد یافت.
محل تشکیل جلسه افتتاحیه و کلیه جلسات کنگره در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران است و دانشگاه تهران که در این مورد کمال همکاری را با کتابخانه پهلوی مبذول داشته است، نخستین پیام را که در آغاز سایر پیام‌های واصله قرائت خواهد شد به کنگره خواهد فرستاد.
 
سرپرستان کنگره
 سرپرستی علمی کنگره جهانی ایران‌شناسان شورای فرهنگی سلطنتی ایران است که اسامی اعضای آن بدین قرار است: آقایان حسین قدس نخعی وزیر دربار شاهنشاهی، مهرداد پهلبد وزیر فرهنگ و هنر، دکتر هادی هدایتی وزیر آموزش و پرورش، ابراهیم پورداود، سناتور حسن تقی‌زاده، سناتور محمد حجازی، علی‌اصغر حکمت، سناتور دکتر رضازاده شفق، سناتور دکتر غلامعلی رعدی آذرخشی، بانو نیره سعیدی، دکتر علی‌اکبر سیاسی، دکتر سیدفخرالدین شادمان، سناتور دکتر عیسی صدیق، دکتر لطفعلی صورتگر، بدیع‌الزمان فروزانفر، سعید نفیسی.
 
شعبات کنگره
کنگره جهانی ایران‌شناسان دارای پنج شعبه باستان‌شناسی، زبان‌شناسی، علوم و فلسفه، ادبیات و هنر، تاریخ سیاسی و اجتماعی است که توسط پنج تن از دانشمندان ایرانی اداره می‌شود.
ریاست افتخاری هر یک از جلسات این شعب، با دانشمندان ایران‌شناس خارجی خواهد بود.
 
ایران از آمریکا و شوروی اسلحه می‌خرد
«خبرگزاری فرانسه» 30 اوت از لندن گزارش داد: روزنامه دیلی اکسپرس نوشته است که دولت کویت درصدد خرید هواپیماهای (لایتنیک) از کمپانی «بریتش ایر کرافت کور پوریشن» برآمده است. این معامله علاوه بر کمپانی مزبور مورد علاقه کمپانی رولزرویس، که راکتور هواپیما تولید می‌کند، قرار گرفته است.
بنا به گزارش این روزنامه ممکن است عراق و ایران نیز درصدد خرید هواپیماهای «لایتنیک» برآیند. دولت ایران اخیرا چندین ناوشکن و مقادیری موشک هدایت‌شونده به انگلیس سفارش داده است.
 
شاه: غربی‌ها ما را از داشتن ارتش مجهز و لایق منصرف می‌کنند!
رادیو لندن شب گذشته مصاحبه پیلر هالینک ور، خبرنگار روزنامه «منچستر گاردین» را با شاهنشاه آریامهر انتشار داد.
شاه در این مصاحبه اظهار داشته است: خرید اسلحه برای مقاصد دفاعی ایران اهمیت حیاتی دارد و ایران امیدوار است با آمریکا و شوروی قراردادهایی جهت خرید اسلحه بیشتر منعقد نماید.
شاه افزوده است: ایران برای دریافت این سلاح‌ها پول می‌پردازد و بنابراین هیچ گونه تعهد و قراری در میان نیست.
وی توضیح داد: در جنگ پاکستان و هند هنگامی که دادن اسلحه به پاکستان قطع گردید ایران به‌شدت نگران شد و در حال حاضر صد درصد نمی‌توان به «سنتو» اعتماد داشت؛ چه شاید به سبب عدم عضویت آمریکا این پیمان قدرت لازم را ندارد.
مسئله خروج انگلیس از عدن نیز یکی دیگر از موارد نگرانی شاه است.
وی عقیده دارد تا موقع خروج نیروی انگلیس از عدن نیروی دریایی ایران مجهز به ناوشکن‌های سریع و هورکرافت‌هایی می‌شود که می‌توانند توپ حمل کنند.
شاه تأکید کرد که انگلستان در خاورمیانه از ایران تقاضای پایگاه نکرده و فقط هواپیماهای آن کشور تحت شرایط اضطراری می‌توانند در خاک ایران فرود آیند.
به نظر شاه پس از خروج انگلیس از عدن ناصر متوجه خلیج فارس می‌شود و با تنفر از ناصر یاد کرده می‌گوید: وی برای آنکه مردم مصر را از بدبختی‌های خود منحرف کند دست به این مانورها می‌زند.
شاه عقیده دارد که کشورهای بزرگ غرب دائما می‌کوشند کشورهای کوچک را از تشکیل ارتش‌های لایق و مجهز منصرف سازند و همین امر موجب می‌شود این کشورها گرفتار همسایه‌های جاه‌طلب خود شوند.
 
برای کمک به مبارزه با وبا، ایران به عراق کارشناس می‌فرستد
وزارت بهداری امروز اعلام کرد که به منظور کمک به مقامات بهداشتی عراق سه کارشناس مبارزه با وبا به آن کشور اعزام می‌دارد.
واکسیناسیون همگانی استان‌های غربی رو به اتمام است و وزارت بهداری پس از اتمام تلقیح واکسن وبا در استان‌های غربی در نواحی دیگر کشور مایه‌کوبی را آغاز می‌نماید.
 
قرنطینه در نوار مرزی
به دنبال بازدید آقای دکتر طباطبائی، مدیر کل بهداری و بهداشت استان کردستان، از نوار مرزی مریوان و صدور دستورات لازم نسبت به اعزام اکیپ‌های بهداشتی جهت اجرای قرنطینه در نقاط مرزی باشه، بایوه، درود و شیخ عثمان هم‌اکنون در این نقاط مقررات قرنطینه به‌شدت اجرا می‌شود.
دیروز سه اکیپ دیگر به منظور پیشگیری وبا به منطقه مرزی مریوان و یک اکیپ به «بانه» اعزام شدند. از طرف وزارت بهداری وسایل و اعتبار کافی در اختیار بهداری استان قرار گرفته و از اول شهریورماه تاکنون هشت‌هزار نفر در نقاط مرزی علیه وبا مایه‌کوبی شده‌اند. هم‌اکنون کلیه افراد اداره مالاریا، سپاه بهداشت و اکیپ‌های بهداری در نقاط مرزی مستقر می‌باشند.[3]
 
روزنامه اطلاعات، 8 شهریور 1345، صفحه 1
 
 
پی‌نوشت‌ها
-----------------------------------------------------
[1] . اطلاعات، 8 شهریور 1345، ص 16.
[2] . همان‌جا. احمد نفیسی در سال 1299 در اصفهان به دنیا آمد. وی دوران تحصیلات دبیرستان خود را در همان‌جا گذراند و بعد از آن، برای ادامه تحصیل راهی تهران شد. در تهران و در حین تکمیل تحصیلات خود به فراگیری زبان‌های خارجی همت گماشت و به چند زبان خارجی مسلط شد. احمد نفیسی بعد از اتمام دوران دبیرستان، در رشته ادبیات مشغول به تحصیل شد. وی در گفت‌وگویی درباره تحصیلات خود گفته بود: «پس از گرفتن دیپلم به تشویق مرحوم سعید نفیسی ــ پسر عموی پدرم ــ به دانشکده ادبیات رفتم، ولی پس از دو سال رشته حقوق را ترجیح دادم و از دانشکده حقوق در رشته سیاسی لیسانس گرفتم. چند سال بعد به یک بورس دولتی دست یافتم، به آمریکا رفتم و در American University واشنگتن یک دوره حسابداری صنعتی و مدیریت را طی کردم و همه این کارها را موازی با شغل دولتی که در آغاز در اداره کل غله بود پرداختم».
رک: مرتضی رسولی، «سازمان برنامه، شهرداری تهران و عملکرد نخبگان دوران پهلوی دوم، گفت‌وگو با احمد نفیسی شهردار پیشین تهران»، تاریخ معاصر ایران، سال دوم، ش 8 (زمستان 1377)، ص 251.
 
نفیسی در دوران تحصیل خود در ایران به کار در سازمان‌ها و نهادهای مختلف نیز مشغول بود. از جمله این مشاغل می‌توان به فعالیت در اداره خواروبار در یکی از حساس‌ترین دوران تاریخی کشور، یعنی شهریور 1320، اشاره کرد که کشور با قحطی بی‌سابقه نان مواجه بود. بااین‌حال، نفیسی بعد از بازگشت به ایران در سازمان برنامه، وزارت اقتصاد، سازمان رفاه اجتماعی و... به کار و فعالیت پرداخت و سمت‌های زیادی را کسب کرد، اما در کنار این فعالیت‌ها، شاید بتوان گفت ورود او به شهرداری و در نهایت انتصابش به عنوان شهردار تهران، مهم‌ترین و جنجالی‌ترین بخش زندگی سیاسی و کاری نفیسی به‌شمار می‌آید.
 
انتصاب نفیسی به عنوان شهردار تهران
نفیسی در سال 1340 و در زمان نخست‌وزیری علی امینی به عنوان شهردار انتخاب شد؛ البته پیش از آن و در زمانی که اداره شهر تهران بر عهده محسن نصر بود، اداره امور شهر تهران را در دست داشت. در نهایت او در 5 خرداد 1340 به عنوان شهردار انتخاب شد و تا زمان دستگیری، یعنی 17 آذر 1342، در این سمت باقی بود.
رک: علی بهزادی، شبه خاطرات، ج ۳، تهران، زرین، ۱۳۷۷، ص ۶۶۲.
 
زمانی که نفیسی شهرداری را به دست گرفت، چند روزی بود که بسیاری از کارکنان و کارمندان این سازمان به اعتصاب دست زده بودند و مشکلاتی در آن وجود داشت. نفیسی با پیشنهادات و برنامه‌هایی توانست حقوق کارگران و کارمندان شهرداری را افزایش دهد و بر بخشی از نارضایتی‌ها غلبه کند.
 
وی در دوران مدیریت خود بر شهر تهران، به عنوان مسئول تشکیل کنگره زنان و مردان انتخاب شد. این کنگره، که هم‌زمان با اصلاح قانون انتخابات و اعطای حق رأی به زنان تشکیل شده بود، ظاهرا قرار بود در راستای نمایش انتخاباتی آزاد و دموکراتیک به اجرا درآید. «کنگره که ظاهرا محصول انقلاب سفید شاهانه و مجمعی از نمایندگان کارگران و کشاورزان و روشنفکران و زنان بود، کاندیداهای نمایندگی مجلس شورای ملی و سنا را تعیین نمود. ولی در واقع کنگره نمایشی برای تأیید و تصویب صورت کاندیداهانی بود که از طرف یک گروه پنج‌نفری مرکب از احمد نفیسی، حسنعلی منصور، عطاءالله خسروانی (وزیر کار)، حسن زاهدی رئیس بانک کشاورزی و نصرت‌الله معینیان (وزیر مشاور و سرپرست تبلیغات) تعیین شده بودند.»
رک: محمود طلوعی، رجال عصر پهلوی، ج 1، تهران، البرز، ۱۳۷۳، ص ۴۷۲.
 
نفیسی خود در پاسخ به سؤالی درباره علل ایجاد این کنگره‌ گفته بود: «ادعا شده بود که قصد داریم کارها را به مردم واگذار کنیم و آنان را در سرنوشت خودشان دخالت دهیم و به‌اصطلاح مردم را از قید و بندهای گذشته آزاد سازیم. این کلمه آزاد به دهان شاه مزه کرد. شاه هم عادت عجیبی داشت و وقتی لغتی را می‌آموخت سعی می‌کرد آن را به خود بچسباند و از آن در سخنرانی‌ها استفاده کند. همیشه می‌گفت می‌خواهیم کارگران را آزاد کنیم؛ جنگل‌ها را آزاد کنیم».
رک: مرتضی رسولی، همان، ص 301.
 
البته گفته می‌شود نفیسی در ابتدا تمایلی به اداره کنگره نداشت و به اصرار حسنعلی منصور، دبیر کلی کنگره را قبول کرد. گویا منصور از او خواسته بود با ریاست بر این کنگره، به او در کسب پست نخست‌وزیری کمک کند. بااین‌حال نفیسی این پیشنهاد را قبول کرد و «در همین کنگره بود که لیست کاندیداهای نمایندگی تهیه شد و اجرت شهردار در این اقدام این بود که زنش از یکی از شهرهای دورافتاده کشور کاندیدا و سپس به نمایندگی منصوب شود».
رک: سیدجلال‌الدین مدنی، تاریخ سیاسی معاصر ایران، ج 1، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چ هفدهم، 1391، ص 80.
 
همان‌طور که گفته شد، در همین انتخابات بود که همسر وی به عنوان یکی از اولین زنان توانست به مجلس راه یابد. بنا بود کنگره که با حضور چندین هزار نفر از سراسر کشور تشکیل شده بود، نامزدهای وکالت مجلس سنا و شورای ملی را تعیین کند، اما در نهایت افراد مورد نظر شاه و منصور به مجلس راه یافتند. به‌رغم این اقدامات، نفیسی طی یک سال فعالیت خود در شهرداری، نتوانست نظر مساعد شاه را جلب نماید و تا جایی پیش رفت که به تیرگی روابط شاه و نفیسی نیز منجر شد و در نهایت دستگیری نفیسی به جرم فساد مالی را در پی داشت. 
 
دستگیری نفیسی و اتهامات وارده
نفیسی در سال ۱۳۴۲ بازداشت شد و چندین ساعت تحت بازجویی قرار داشت. خبر دستگیری نفیسی بازتاب گسترده‌ای در کشور داشت؛ زیرا وی گذشته از شهردار بودن، ریاست کنگره آزاد زنان و مردان را برعهده داشت و در دوران مدیریت خود بر شهرداری پنج کلید طلایی شهر تهران را به پنج تن از پادشاهان و رؤسای جمهور کشورهای بزرگ تقدیم کرده بود که این موضوع نشان از قدرت و نفوذ او داشت. در زمان نفیسی «پادشاه دانمارک، رئیس‌جمهور آلمان غربی، دختر ملکه هلند، شهردار استانبول، ژنرال دوگل، رئیس‌جمهور هندوستان و برژنف کسانی بودند که از تهران دیدن کردند».
رک: مرتضی رسولی، همان، ص 319.
 
طی یکی از همین دیدارها بود که نظر مساعد ژنرال دوگل نسبت به اقدامات نفیسی جلب شد و او را مورد ستایش قرار داد.
 
بااین‌حال، نفیسی به‌رغم شهرت و نفوذی که داشت به اتهام اختلاس و فساد مالی در جریان خرید زمین در رباط کریم تحت بازجویی‌های شدید قرار گرفت و هفت ماه در زندان به سر برد. البته بسیاری معتقدند علت دستگیری وی ترس محمدرضا پهلوی از افزایش نفوذ او در بین مردم و رؤسای کشورهای خارجی بود؛ چنان‌که گفته می‌شود چاپ عکس نفیسی در کنار ژنرال دوگل در یکی از مجلات معتبر فرانسوی خشم و حسادت شاه را برانگیخته بود؛ ازاین‌رو به باور بسیاری، اتهام فساد مالی، کاملا غیرواقعی و دور از انتظار بود.
محمد درخشش، از سیاستمداران دوره پهلوی، دراین‌باره گفته بود: «براساس گزارش‌هایی که دریافت داشته‌ام، قابل قبول‌ترین توضیح برای دستگیری نفیسی این است که نفیسی در چند ماه گذشته در موقعیت‌های مختلف و در بین گروه‌های متفاوت مردم، گفته است که دوست نزدیک شاه می‌باشد و اینکه تشکیل مجلس بیست‌ویکم به طور موفقیت‌آمیز در اصل ناشی از کوشش‌های وی بوده است و شاه بدون کمک وی نمی‌توانست آن را پیش ببرد... اگر نفیسی به علت سوءاستفاده مالی دستگیر شده باشد، مضحک است».
رک: دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، اسناد لانه جاسوسی آمریکا، ج 8، تهران، مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، 1386، ص 476.
 
اینکه آیا واقعا نفیسی از جایگاه و سمت خود سوءاستفاده کرده است یا خیر را می‌توان از فضای سیاسی آن دوره تا حدودی دریافت. به نظر می‌رسد سخن شخصیت‌هایی چون درخشش با توجه به تجربه‌های متعدد دیگر نباید خالی از واقعیت باشد. بازداشت او به‌خوبی نشان‌دهنده ترس و تردید محمدرضا پهلوی نسبت به قدرت گرفتن نفیسی از لحاظ سیاسی است.
سخن گفتن درباره رجال عصر پهلوی کاری سهل و ممتنع است: از یک‌سو آنان به همکاری با حکومتی از اساس غیرمشروع تن داده و از سوی دیگر از سوی همان حکومت در مظان اتهام قرار گرفته‌اند؛ اتهاماتی که ممکن است سیاسی و بر اساس تسویه‌های شخصی یا جناحی باشد. احمد نفیسی را می‌توان به مثابه نخبه‌ای سیاسی دانست که به علت جاه‌طلبی سیاسی شاه و ترس او از خدشه‌دار شدن قدرت مرکزی، از دایره سیاسی قدرت کنار گذاشته شد؛ سیاستی که طی آن نخبگان سیاسی با کناره‌گیری اجباری از سیاست، جای خود را به شخصیت‌های نالایق می‌دهند و همین امر لایه‌های پنهان نارضایتی سیاسی را به‌وجود می‌آورد؛ موضوعی که در حکومت پهلوی نیز اتفاق افتاد و یکی از بسترهای مهم اعتراض‌های سیاسی در دهه‌های 1340 و 1350 را فراهم کرد.
[3] . اطلاعات، 8 شهریور 1345، صص 1، 13 و 16. 


کد مطلب: 24108

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/24108/8-شهریور-1345

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir