کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

13 شهریور 1345

13 شهريور 1401 ساعت 15:30

شاه در دانشگاه صوفیه: دنیا وضع قابل انفجاری دارد!/دانشگاه در نظر من مکان مقدسی است که آینده در آن پی‌ریزی می‌شود!/کشورهای ثروتمند هر روز ثروتمندتر و فقرا هر روز فقیرتر می‌شوند!/عدالت قضایی تا وقتی که با عدالت اجتماعی تکمیل نشده باشد، کامل نیست!/وقتی قوانین با عدالت واقعی منافات داشته باشد تکلیف چیست؟!/در کشور من پیش از این عدالت قضایی وجود داشت، ولی عدالت اجتماعی آن طور که باید نبود!/وضع پکن مغشوش است!/دست‌فروشی در خیابان‌ها ممنوع می‌شود/هواپیماهای ایران از پاکستان به ایران فراخوانده می‌شوند!/سفر عبدالرضا پهلوی به تاشکند!/تسليم استوارنامه سفیر جدید ایران در کراچی/شش سرهنگ سرتیپ شدند/جلسه عمومی ایران‌شناسان امروز در دانشگاه تشکیل شد


شاه در دانشگاه صوفیه: دنیا وضع قابل انفجاری دارد!

روزنامه‌های امروز نوشتند: شاهنشاه در دانشگاه صوفیه نسبت به اوضاع جهان اعلام خطر کرده و گفت: با افزایش فاصله کشورهای غنی و فقیر، دنیا وضع قابل انفجاری دارد.
 
دانشگاه در نظر من مکان مقدسی است که آینده در آن پی‌ریزی می‌شود!
شاه در دانشگاه صوفیه، به‌ مناسبت دریافت دکترای افتخاری این دانشگاه طی سخنانی خطاب به «آقای رئیس دانشگاه، آقایان اعضای محترم شورای دانشگاه» اظهار داشت: برای من مایه کمال خوش‌وقتی است که امروز از دانشگاه بزرگ شما دکترای افتخاری حقوق دریافت می‌دارم. اطمینان می‌دهم که خاطره این افتخاری که به من داده ‌شده ‌است در آینده از بهترین خاطرات زندگانی من خواهد بود؛ زیرا یک دانشگاه در نظر من مکان مقدسی است که آینده جامعه بشریت در آن پی‌ریزی می‌شود.
 
کشورهای ثروتمند هر روز ثروتمندتر و فقرا هر روز فقیرتر می‌شوند!
من در گذشته بارها تذکرداده‌ام که به‌خاطر سعادت و امنیت جامعه بشری نمی‌توان قبول کرد که بر اثر استفاده از امکانات صنعتی امروز، کشورهای ثروتمند هر روز ثروتمندتر و کشورهای فقیر هر روز فقیرتر شوند؛ زیرا آنچه در این میان اهمیت واقعی دارد، مصالح آن عده معدودی که از این مواهب بهره‌مند می‌شوند نیست، بلکه مصالح اکثریت عظیم جامعه بشری است. تازه از این راه منافع آن اقلیت معدود نیز واقعا تأمین نمی‌شود؛ زیرا وجود وضع قابل انفجاری که این اختلاف به‌وجود می‌آورد، خطری است که هر لحظه ممکن است اساس و موجودیت این عدم توازن را بر هم زند.
 
عدالت قضایی تا وقتی که با عدالت اجتماعی تکمیل نشده باشد، کامل نیست!
در جامعه امروزی جهان، دیگر استقرار اصول و موازین حقوقی، هرچند که کاملا لازم است، ولی کافی نیست. ممکن است مطالعات حقوقی هر روز بیشتر جزئیات و ریزه‌کاری‌های قانونی را دربرگیرد و روشن کند. ممکن است حاصل این مطالعات حقوقی با بهترین و کامل‌ترین دستگاه‌های قضایی جهان به معرض تحقق درآیند. بااین‌همه این حاکمیت موازین حقوقی به تنهایی نمی‌تواند نه کلیه مشکلات موجود جامعه بشری را حل کند و نه خوشبختی و رفاه واقعی توده‌های عظیم انسانی را تأمین نماید. حتی نمی‌تواند عدالت را نیز به مفهوم واقعی و کامل آن در جهان برقرار سازد؛ زیرا عدالت قضایی تا وقتی که با عدالت اجتماعی تکمیل نشده باشد، کامل نیست.
 
وقتی قوانین با عدالت واقعی منافات داشته باشد تکلیف چیست؟!
مفهوم عدالت قضایی چیست؟ مفهوم آن این است که در اجرای قوانین موجود، کمال مراقبت و سختگیری و بی‌غرضی به‌عمل آید و این اصول با قاطعیت به مورد اجرا گذاشته شود. ولی اگر خود این اصول و قوانین، با عدالت واقعی منافات داشته باشند، تکلیف چیست؟ اگر فی‌المثل قانونی وضع شده ‌باشد که با عدالت واقعی تطبیق نداشته باشد، آیا می‌توان قبول کرد که اجرای کامل این قانون هرچند با اصول حقوقی مطابق باشد، به نفع افراد خواهد بود؟
حقیقت این است که عدالت قضایی می‌باید از هر جهت منطبق با عدالت اجتماعی باشد تا بتواند مفهوم واقعی عدالت را تحقق بخشد.
 
در کشور من پیش از این عدالت قضایی وجود داشت، ولی عدالت اجتماعی آن طور که باید نبود!
اگر من در اینجا، یعنی در این مرکز علم و دانش، که وظیفه اصلی آن درک حقیقت است، از این اصل مسلم با شما صحبت می‌کنم، برای اینکه خودم نماینده مملکتی هستم که تا همین اواخر با تمام آثار و نتایج شوم این وضع دست‌به‌گریبان بود. عدالت قضایی وجود داشت، ولی عدالت اجتماعی آن طور که باید حکم‌فرما نبود.[1]
 
وضع پکن مغشوش است!
خبرگزاری تاس امروز از پکن گزارش داد که وضع این شهر مغشوش و پرهرج‌ومرج است.
نگهبانان گارد سرخ برای حفظ نظم به خیابان‌ها آمده‌اند و فرماندهان قوای پلیس افراد گارد سرخ را از مصادره اموال، نگه داشتن اتومبیل‌ها، حمله به خانه‌های افراد حزبی، دولتی و ارتش (بدون اجازه مقامات مربوطه) ممنوع کرده‌اند.
با وجود این، افراد گارد سرخ عده‌ای را مجبور می‌کنند علائم «ملاک بد کار، سرمایه‌دار، جنایتکار» و غیره را روی گردن خود آویزان کنند و در خیابان‌ها راه بروند.
مطبوعات شهرستانی چین خبر می‌دهند که بین افراد گارد سرخ و مردم در شهرستان‌ها زد و خوردهای شدیدی رخ داده و عده‌ای در این جریان زخمی شده‌اند.
 
دست‌فروشی در خیابان‌ها ممنوع می‌شود
شهرداری تهران طرح تازه‌ای در مورد دست‌فروشی در پایتخت تهیه کرده که به موجب آن هر دست‌فروش و طواف باید ماهیانه چهارصد ریال بپردازد و از محل این وجوه چهار میدان بزرگ دست‌فروشی در نقاط مختلف تهران احداث می‌گردد.
این طرح به تصویب وزارت کشور، قائم‌مقامی انجمن شهر تهران نیز رسیده است.
بر اساس این طرح در چهار نقطه تهران، چهار بازار بزرگ احداث می‌گردد و دست‌فروشی در خیابان‌ها ممنوع می‌شود.
 
هواپیماهای ایران از پاکستان به ایران فراخوانده می‌شوند!
طبق گزارش آسوشیتدپرس از دهلی دیروز سواران سينك، وزیر امور خارجه هند، در پارلمان آن کشور اظهار داشت: ایران به هند اطمینان داده است مشغول اقداماتی است که هواپیماهای ساخت کانادا را که برای شست‌وشو و سرویس به پاکستان اعزام داشته به‌زودی به تهران فرا می‌خواند.
وی سپس اضافه کرد: نظر دولت ایران از اعزام این هواپیماها صرفا برای تعمیر آنها بوده و تاکنون تعدادی از آنها به ایران بازگشته است.
 
سفر عبدالرضا پهلوی به تاشکند!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: والاحضرت شاهپور عبدالرضا، که در تاریخ 20 مردادماه به دعوت دربار افغانستان به آن کشور مسافرت کرده بودند، امروز به دعوت دولت شوروی، کابل را به عزم تاشکند ترك گفتند.
در فرودگاه کابل والاحضرت احمدشاه، ولیعهد افغانستان، وزرای دربار و خارجه آن کشور و سفیر ایران در افغانستان والاحضرت را بدرقه نمودند.
والاحضرت شاهپور عبدالرضا در مدت سه هفته از جمهوری‌های قزاقستان و ازبکستان دیدن خواهند کرد.
 
تسليم استوارنامه سفیر جدید ایران در کراچی
از کراچی گزارش می‌رسد که قبل از ظهر دیروز تیمسار سرلشکر پاکروان، سفیر جدید ایران در پاکستان، استوارنامه خود را به ایوب‌خان، رئیس‌جمهوری پاکستان، تسلیم کرد.
 
شش سرهنگ سرتیپ شدند
روزنامه‌های امروز نوشتند: به فرمان شاهنشاه آریامهر بزرگ ارتشتاران، شش تن از سرهنگ‌های ژاندارمری کل کشور به این شرح به درجه سرتیپی مفتخر شدند:
سرهنگ عبدالله بیداربخت، سرهنگ مصطفی احسانی، سرهنگ محمود پایدار حسینی، سرهنگ جمشید جاویدپور، سرهنگ روح‌الله امینی و سرهنگ على‌اصغر پیروزیان.
 
جلسه عمومی ایران‌شناسان امروز در دانشگاه تشکیل شد
جلسه عمومی کنگره ایران‌شناسان بامداد امروز در تالار فردوسی دانشکده ادبیات تشکیل شد و تا یک ساعت بعدازظهر امروز ادامه یافت.
ریاست این جلسه را آقای استاد عبدالحی حبیبی از افغانستان به عهده داشت و به ترتیب آقایان دکتر محمد معین، پروفسور عبدالغنی میرزایف، دکتر سیدحسین نصر، محمد اسحق، دکتر عزت‌الله نگهبان، پیر حسام‌الدین راشدی، تاران و پروفسور چرولی صحبت کردند.[2]
 
روزنامه اطلاعات، 13 شهريور 1345، صفحه 1
 
پي‌نوشت‌ها
------------------------------------------------
[1]. اطلاعات، 13 شهریور 1345، صص 1 و 6. سخنان شاه هنگام دریافت دکترای افتخاری از دانشگاه صوفیه شگفت‌انگیز است؛ ازآن‌روی که یک مسئول تا چه اندازه می‌تواند واقعیت‌های کشور خود را منکر شود و آن را وارونه کند. او از احترام به ساحت دانشگاه سخن می‌گوید و اشاره‌ای نمی‌کند که بارها پس از کودتای 28 مرداد 1332 معترضان را در دانشگاه سرکوب کرده و تعدادی از آنان را به شهادت رسانده بود. او از توأم بودن عدالت قضایی با عدالت اجتماعی و ضرورت آن سخن می‌گوید و هرچند اذعان دارد که در ایران خبری از عدالت اجتماعی به آن صورت که باید باشد نبود، ولی مدعی می‌شود که با «انقلابِ سفید» عدالت قضایی و عدالت اجتماعی هم‌زمان و توأمان برقرار شده‌اند!
این سخنان نیازی به شرح و بسط و نقد ندارند که انقلابِ اسلامی مردم مسلمان ایران در سال 1357 پاسخی درخور به آن بود؛ چرا که اگر در ایران عدالت قضایی و اجتماعی هم‌زمان برقرار بود چه نیازی به اعتراضات گسترده مردمی بود؟! اعتراضاتی که بساط شاهنشاهی را در ایران برچید.
[2] . اطلاعات، 13 شهریور 1345، صص 1، 3، 7 و 16.


کد مطلب: 24109

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/24109/13-شهریور-1345

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir