کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

14 شهریور 1345

14 شهريور 1401 ساعت 14:39

رئیس‌جمهوری بلغارستان: در عکس‌هایی که به ما نشان دادید ایران در حال پیشرفت است!/سفیر شوروی به تهران بازگشت/پیراسته برای مرخصی به اروپا رفت!/اعلامیه آیت‌الله حکیم درباره اعدام سید قطب/میهمانان «کنگره ایران‌شناسان» به دیدار «شعبان جعفری» رفتند!/«هزینه سال آینده بیش از هزینه سال جاری است»/احکام تازه درباره رهبران اخوان‌المسلمین مصر/سفیر تازه عراق در مصر


رئیس‌جمهوری بلغارستان: در عکس‌هایی که به ما نشان دادید ایران در حال پیشرفت است!

روزنامه «اطلاعات» نوشت: لزوم توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ایران و بلغارستان و لزوم حفظ صلح جهانی، مهم‌ترین نکاتی بود که در بیانات شاهنشاه و حضرت رئیس‌جمهوری بلغارستان، در میهمانی شامی که از طرف شاهنشاه و علیاحضرت شهبانو، به افتخار پرزیدنت ترایکوف و بانو ترایکووا ترتیب یافته بود، عنوان شد.
شب یکشنبه ضیافتی از طرف شاهنشاه آریامهر و علیاحضرت شهبانو فرح به افتخار حضرت ترایکوف صدر هیئت‌رئیسه مجلس ملی جمهوری بلغارستان و بانو ترایکورا در کاخ کنگره داده شد و پس از شام، از طرف اعليحضرتین یك مجلس شب‌نشینی به افتخار حضرت رئیس‌جمهوری و بانو برپا گردید. در این مجلس نخست‌وزیر و وزیران کابینه و رجال بلغارستان و دیپلمات‌های خارجی مقیم صوفیه با بانوانشان شرکت داشتند.
شاه در پایان میهمانی شام طی بیانات کوتاهی اظهار داشت: سه روز است که ما در کشور زیبای بلغارستان هستیم. ما در اینجا با دوستی و احساسات گرمی پذیرایی شدیم. این احساسات نشان می‌دهد که شما نیز چون ما مایل هستید روابطمان توسعه یابد. ما باید سعی کنیم هر وسیله‌ای را که ممکن است بیابیم تا روابط سیاسی ـ اقتصادی و فرهنگی خود را توسعه دهیم. این چیزی است که نه تنها به نفع هر دو کشور خواهد بود، بلکه در عین حال به نفع صلح جهان نیز خواهد بود.
ترایکوف در پاسخ سخنان شاه گفت: می‌خواستم سپاس‌گزاری خود را از اینکه آن اعليحضرت دعوت ما را پذیرفتند و به بلغارستان آمدند ابراز کنم. بازدید شاهنشاه از کشور ما به نفع صلح است. من دیروز با لذت بسیار در نمایشگاه ایران تابلوهایی را تماشا کردم و همه آنهایی که به آن نمایشگاه می‌روند می‌فهمند که در ایران همه کار می‌کنند تا زندگی مردم بهتر شود. عکس‌هایی بود که نشان می‌داد دهقانان اسناد مالکیت می‌گیرند؛ عکس‌هایی که نشان می‌داد با بی‌سوادی مبارزه می‌شود؛ عکس‌هایی که از سدهای ایران دیدیم؛ سدهایی که از سدهای کشور ما بزرگ‌تر است.[1]
 
سفیر شوروی به تهران بازگشت
بعد از ظهر دیروز آقای زایتسف، سفیر شوروی در دربار شاهنشاهی، با هواپیمای «ايرفلوت» به تهران بازگشت.
سفير شوروی دو ماه قبل به منظور استراحت و استفاده از مرخصی به شوروی رفته بود.
 
پیراسته برای مرخصی به اروپا رفت!
ساعت 6:30 بامداد امروز آقای حسن الدجیلی، سفیر عراق در ایران، به بغداد عزیمت کرد.
آقای سفیر عراق در این سفر گزارشی از امور مربوط به مأموریت خود را تسلیم مقامات عراقی خواهد کرد.
آقای دکتر پیراسته، سفیر ایران در بغداد نیز که سه هفته قبل به تهران آمده بود، دیروز برای استفاده از مرخصی به اروپا عزیمت کرد.
 
اعلامیه آیت‌الله حکیم درباره اعدام سید قطب
روزنامه «اطلاعات» ‌نوشت: این اعلامیه از طرف حضرت آیت‌الله العظمی حکیم درباره اعدام سيد قطب صادر شده است:
صدور حکم اعدام سيد قطب و یاران او مورد تنفر عموم مسلمانان مخصوصا علما قرار گرفته است؛ زیرا علما حرمتی دارند که در هر شرایطی و در هر وضعی شده باید حفظ و مراعات شود.
خداوند تبارك و تعالی می‌فرماید: نیکی کنید؛ خدا نیکوکاران را دوست دارد.
محسن طباطبائی حکیم.
 
میهمانان «کنگره ایران‌شناسان» به دیدار «شعبان جعفری» رفتند!
دانشمندان شرکت‌کننده در کنگره ایران‌شناسان بعدازظهر دیروز پس از بازدید از موزه جواهرات سلطنتی از کتابخانه مجلس شورای ملی و باشگاه جعفری دیدن کردند.
دیشب از طرف آقای هوشنگ انصاری، وزیر اطلاعات، ضیافتی به شام به افتخار شرکت‌کنندگان در کنگره در هتل هیلتون ترتیب داده شده بود که در آن عده‌ای از شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی نیز با بانوان خود شرکت داشتند.
پذیرایی در محوطه باغ هتل انجام گرفت و پس از صرف شام چند تن از هنرمندان رادیو ایران برنامه‌های هنری جالب توجهی اجرا کردند که مورد توجه و تحسين مستشرقین قرار گرفت.
 
«هزینه سال آینده بیش از هزینه سال جاری است»
روزنامه «اطلاعات» نوشت: فردا به کلیه وزارتخانه‌ها دستورالعمل تهیه بودجه سال 1346 ابلاغ خواهد شد.
ضمنا برای کلیه وزارتخانه‌ها «سطح هزینه» تهیه شده که هر وزارتخانه باید در چهارچوب آن بودجه خود را تنظیم و به دفتر مرکزی بودجه ارسال دارند.
سطح هزينه کل بودجه سال 1346 که از طرف دفتر مرکزی بودجه تهیه گردیده تاکنون بیش از سطح هزینه بودجه سال جاری می‌باشد؛ به همین جهت از هم‌اکنون روشن است که بودجه سال 1346 چه از لحاظ هزینه و چه از لحاظ درآمد بیش از بودجه سال 1345 خواهد بود.
وزارتخانه‌ها و سازمان‌هایی که بودجه‌های آنها به تصویب مجلسين برسد، موظف‌اند که بودجه خود را تا نیمه دوم آبان به دفتر مرکزی بودجه ارسال دارند و از اوایل مهر به‌تدریج رسیدگی به این نوع بودجه‌ها آغاز می‌گردد.
يك مقام دفتر مرکزی بودجه در مورد هزینه‌های عمرانی و عادی که بیش از «سطح هزینه» تعیین شده باشد، توضیح داد که این نوع پیشنهادات خارج از بودجه عادی مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت و تکلیف آن را هیئت عالی برنامه، که ریاست آن با آقای نخست‌وزیر است، روشن خواهد ساخت.
در حال حاضر بودجه کل بر اساس «سطح هزینه» پیش‌بینی‌شده تهیه و تنظیم می‌گردد.
کوشش ما این است که امسال بودجه در موعد قانونی، یعنی در بهمن‌ماه، آماده تسليم به مجلس شورای ملی باشد.
 
احکام تازه درباره رهبران اخوان‌المسلمین مصر
خبرگزاری خاورمیانه گزارش داد که دادگاه عالی امنیت قاهره امروز حکم خود را درباره عده دیگری از رهبران جمعیت اخوان‌المسلمين اعلام کرد.
۹۹ نفر به اتهام شرکت در توطئه برای سرنگون ساختن رژیم جمال عبدالناصر در این دادگاه تحت محاکمه قرار گرفته‌اند.
هفته گذشته هفت نفر از رهبران جمعیت اخوان‌المسلمين محکوم به اعدام شدند و حکم دادگاه درباره سه نفر از آنها به مورد اجرا گذاشته شد.
 
سفیر تازه عراق در مصر
روزنامه «الهدف» می‌نویسد: دولت عراق، موافقت دولت مصر را با تعیین فواد الرکابی به سمت سفیر جمهوری عراق در قاهره دریافت کرد و تا چند روز دیگر فرمان جمهوری دائر به تعیین نام‌برده منتشر خواهد شد.
الرکابی روز 30 ژوئن گذشته به اتهام شرکت در توطئه نافرجام عارف عبدالرزاق بازداشت شد، ولی سه هفته قبل پس از سقوط دولت عبدالرحمن البزاز از زندان آزاد شد.
الرکابی در اولین کابینه عبدالكريم قاسم در سال 1958 به سمت وزیر عمران منصوب شد، ولی بعدا به اتهام همکاری با توطئه عبدالوهاب الشواف به قاهره فرار کرد. وی پس از کودتای عبدالسلام عارف به عراق بازگشت و به عضویت کابینه طاهر یحیی درآمد.
ضمنا دولت مصر، احمد لطفی سفیر خود در کویت را به سمت سفير مصر در بغداد منصوب نمود و تا چند روز دیگر وارد بغداد خواهد شد.[2]
 
روزنامه اطلاعات، 14 شهريور 1345، صفحه 1
 
پي‌نوشت‌ها
----------------------------------------------------
[1]. اطلاعات، 14 شهریور 1345، صص 1 و 13. رئیس‌جمهوری بلغارستان ناخواسته اذعان می‌کند که ایران در تصاویری که شاه و هیئت همراه او از ایران برای بلغارها آورده‌اند در حال پیشرفت است. پیشرفت در تصاویر به‌خوبی دیده می‌شود و قابل کتمان نیست، ولی آیا واقعیات کف خیابان همان بود که شاه در این عکس‌ها به رئیس‌جمهور بلغارستان نشان داده و در نمایشگاه‌هایی با هزینه مردم ایران به دیگر ملل نشان می‌داد؟! اگر این گونه بود چرا به ناگاه در سال‌های 1356 و 1357 خشم فروخفته ملت ایران فوران کرده و دودمان پهلوی را به باد داد؟!
[2]. اطلاعات، 14 شهریور 1345، صص 4 و 16. 


کد مطلب: 24110

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/24110/14-شهریور-1345

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir