کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

16 شهریور 1345

16 شهريور 1401 ساعت 17:56

شاه: عضو وفادار سازمان ملل هستیم!/ارزان می‌فروشیم و گران می‌خریم!/از همکاری با کشورهای سوسیالیستی اروپا بسیار خوش‌وقت هستیم!/به سرعت تصمیم گرفته نشود، وضع قابل انفجاری پیش می‌آید!/«نخست‌وزیر آپارتاید آفریقای جنوبی کشته شد»/ایران از اوتانت پشتیبانی کرد/بازگشت سفیر فرانسه/کارشناسان ایران برای کمک به مبارزه با وبا به عراق رفتند/عدم تعادل ارزی کشور ادامه دارد/اتحادیه بین‌المللی ایران‌شناسان تشکیل می‌شود/سوکارنو: سیا می‌خواهد مرا بکشد!/هویدا: اجرای برنامه سوم قبل از موعد پیش‌بینی‌شده پایان می‌یابد/معاون شهرداری به پراک می‌رود!/بازدید اقبال از مجارستان پایان یافت/بازگشت استاندار آذربایجان شرقی از سفر استعلاجی اروپا!


شاه: عضو وفادار سازمان ملل هستیم!

روزنامه «اطلاعات» نوشت: شاهنشاه در آخرین روز اقامت خود در بلغارستان، در یک مصاحبه مطبوعاتی در صوفیه اصول انقلابِ سفید ایران را تشریح کرد و اعلام داشت که کشور ما از یک سیاست مستقل ملی پیروی می‌کند و معتقد به بسط همکاری میان کشورهای دارای نظام سیاسی و اجتماعی متفاوت است. شاه گفت که ایران از همکاری کشورهای سوسیالیستی اروپا بسیار خو‌ش‌وقت است.
در مصاحبه مطبوعاتی و رادیو و تلویزیونی شاهنشاه که عصر دیروز در صوفیه برگزار شد، بیش از چهل نفر از روزنامه‌نگاران بلغاری و رادیو و خبرگزاری‌های خارجی شرکت داشتند.
شاه در این مصاحبه گفت: ما عضو وفادار سازمان ملل متحد هستیم. سیاست خارجی ما مبتنی بر حفظ و حمایت از صلح است. ما در ایران سیاسی را در پیش گرفته‌ایم که به آن سیاست مستقل ملی می‌گوییم. این سیاست مستقل ملی بر اساس پیروی از منشور سازمان ملل متحد استوار است و از اصول آن، عدم دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز و ایجاد تفاهم کامل بین‌المللی است. به این اصول باید اضافه کنم که به عقیده ما باید از این مرحله هم گام فراتر نهاد و دامنه همکاری و تفاهم را حتی با کشورهایی که دارای نظام‌های سیاسی و اجتماعی متفاوت هستند، بسط و توسعه داد؛ زیرا تمام مشکلاتی که جهان امروز با آن روبه‌روست، از قبیل بی‌سوادی، بیماری، گرسنگی و عدم تغذیه کافی، احتیاج به این همکاری و تفاهم دارد.
 
ارزان می‌فروشیم و گران می‌خریم!
مسئله‌ای که کشورهای در حال توسعه و تولیدکننده مواد اولیه با آن روبه‌رو هستند این است که باید محصولات خود را پیوسته به یک قیمت ثابت و گاهی کمتر از قیمت‌های اصلی به فروش برسانند و حال آنکه آنها مجبورترند کالاهای مورد نیاز خود را که ساخت دیگر کشورهاست به قیمت گران‌تر به‌دست آورند، و نتیجه این وضع فقیرتر شدن کشورهایی است که هم‌اکنون فقیر هستند. به همین جهت است که من از لزوم همکاری بین کشورهای در حال توسعه صحبت می‌کنم.
 
از همکاری با کشورهای سوسیالیستی اروپا بسیار خوش‌وقت هستیم!
در زمینه خلع سلاح کامل نیز چنین همکاری واجب است. ما از همکاری با کشورهای سوسیالیستی اروپا بسیار خوش‌وقت هستیم و از نتیجه مذاکراتی که با رهبران کشور شما انجام دادیم، راضی می‌باشیم. ما و شما تمایل مشترک به صلح داریم و به همان اصولی که ذکر شد، یعنی عدم دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز و همچنین متقابلا به تحکیم روابطمان در زمینه‌های اقتصادی و فنی نیازمندیم و به همین جهت از این بسط مناسبات به خاطر هر دو کشور بسیار خوشوقتیم.
 
به سرعت تصمیم گرفته نشود، وضع قابل انفجاری پیش می‌آید!
درباره کنفرانس آینده سازمان ملل برای بازرگانی بین‌المللی و حل مشکل روابط کشورهای در حال توسعه، باید بگویم که خوشبختانه یا بدبختانه من مبتکر این طرح نیستم. من فکر می‌کنم آنچه در ژنو انجام شده، کافی نبود و باید این کنفرانس‌ها را ادامه داد. به‌هرحال هر وقت فرصت دست دهد این موضوع را باید متذکر شد؛ زیرا اگر به‌سرعت تصمیم گرفته نشود، ممکن است وضع قابل انفجاری پیش آید و این وضع احتمالا در آینده نزدیک پیش خواهد آمد. نمایندگان کشور ما در کنفرانس آینده ژنو کوشش خواهند کرد نظر ما را منعکس کنند و من امیدوارم که نمایندگان سایر کشورها نیز سعی کنند نظریات مختلف را به هم نزدیک سازند.
 
«نخست‌وزیر آپارتاید آفریقای جنوبی کشته شد»
هندریک فرورد، نخست‌وزیر نژادپرست آفریقای جنوبی، امروز در نتیجه زخم‌هایی که با دشنه توسط یک مهاجم در عمارت پارلمان بر او وارد آمد درگذشت.
ضارب لباسِ امر بران پارلمان را پوشیده بود. رئیس مجلس نمایندگان اعلام کرد که وقتی فرورد را به بیمارستان «گروت شور» رساندند مرده بود.
ضارب حداقل سه ضربه با دشنه به پشت فرورد زد. او سه دشنه همراه خود داشت که یکی از آنها به قول یک شاهد عینی مانند خنجری بود.
در سال 1960 نیز یک نفر تیرانداز کوشید فرورد را به قتل برساند و دو گلوله هم به سر او زد، اما فرورد آن بار از سوء قصد جان به در برد. روز سه‌شنبه این هفته فرورد 65 ساله می‌‎شد. وی از سال 1958 نخست‌وزیر شد و بنیادگذار بسیاری از قوانین تبعیض نژادی و جدا کردن نژادی علیه سیاه‌پوستان افریقایی بود.
فرورد، که بلندقد و سفیدمو بود، واضع یک سیاست بی‌سابقه به نام آپارتاید در آفریقای جنوبی گردید که به موجب آن اقلیت سفیدپوست حاکمیت مطلق بر سرنوشت اکثریت سیاه‌پوست به‌دست آورده بود.
 
ایران از اوتانت پشتیبانی کرد
سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد در هفته گذشته قبل از اعلام تصمیم اوتانت، دبیرکل سازمان ملل متحد، مبنی بر اینکه حاضر نیست برای دوره جدید این سمت را بپذیرد از طرف وزارت خارجه به نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد دستور داده شده بود که کمال علاقه دولت شاهنشاهی را به ابقای ایشان در سمت دبیرکلی سازمان ملل متحد به اطلاع مشارالیه رسانیده و تأکید کنند که خدمات ارزنده ایشان در حل اختلافات جهانی و تحکیم صلح مورد تقدید دولت شاهنشاهی است.
 
بازگشت سفیر فرانسه
آقای رنه سیوان، سفیر فرانسه در تهران که یک ماه قبل به فرانسه رفته بود، دیشب به تهران بازگشت.
 
کارشناسان ایران برای کمک به مبارزه با وبا به عراق رفتند
امروز سه تن از کارشناسان ایرانی برای کمک به مقامات بهداشتی عراق، در امر مبارزه با وبا به آن کشور عزیمت کردند.
در فرودگاه معاون و مدیر کل مبارزه با بیماری‌های وزارت بهداری و چند تن از مقامات سفارت عراق، کارشناسان ایرانی را بدرقه کردند.
 
عدم تعادل ارزی کشور ادامه دارد
طبق خلاصه گزارش وضع اقتصادی ایران در سه ماهه اول سال 1345 که امروز از طرف بانک مرکزی انتشار یافته، تولیدات کشاورزی و صنعتی کشور در این مدت رشد کرده و تنزل قیمت‌ها تابع نوسانات فصلی کالاهایی ماننده میوه، تره‌بار و غیره بوده است.
در این مدت در سفارش کالا به خارج سرعت بیشتری حاصل شده و عدم تعادل ارزی کشور به علت بازپرداخت وام‌های کوتاه‌مدت خارجی، که مبلغ آن 36 میلیون دلار ذکر شده، کماکان ادامه یافته است.
 
اتحادیه بین‌المللی ایران‌شناسان تشکیل می‌شود
بعد از ظهر دیروز قطعنامه کنگره ایران‌شناسان مبنی بر تأسیس اتحادیه بین‌المللی ایران‌شناسان و یک کمیته مدیره دائمی مرکب از اعضای ایرانی و بین‌المللی به منظور تشکیل کنگره‌های آینده ایران‌شناسی که هر سه سال یک بار در کشورهای مختلف برگزار خواهد شد و همکاری مؤثر بین‌المللی بین سازمان‌ها و دانشمندان صلاحیت‌دار در امر تهیه اسناد و منابع لازم و کمک به تألیف تاریخ کامل ایران منتشر گردید.
 
سوکارنو: سیا می‌خواهد مرا بکشد!
«رویتر» 6 سپتامبر از جاکارتا گزارش داد: پریزیدنت سوکارنو، رئیس‌جمهوری اندونزی، سیا (سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا) را متهم کرد که قصد دارد او را نابود کند.
وی گفت: امپریالیسم بین‌المللی دست به هجوم زده و قصد دارد حکومت او را براندازد، حیثیتش را از بین ببرد و حتی او را بکشد. من دلایلی دارم که هم اکنون در بعضی نقاط تفنگچی‌ها آماده کشتن من هستند.
وی گفت: نامه‌ای از برتراند راسل، فیلسوف شهیر انگلیسی، دریافت کرده است که در آن گفته می‌شود: «سیا بودجه خود را پنج برابر کرده است» تا سفاکی‌های خود را توسعه دهد.
منابع مطلع می‌گویند: سازمان نیرومند دانشجویان اندونزی در اواخر این ماه دست به اقدامات شدیدی برای برکنار کردن سوکارنو خواهد زد.
سوکارنو امروز ضمن نطقی گفت: من مارکسیست هستم و هیچ کس نمی‌تواند مرا از مارکسیست بودن منع کند.
سوکارنو گفت: کمونیسم را فقط می‌توان با بهبود بخشیدن به وضع اقتصادی و اجتماعی مردم از بین برد.
 
هویدا: اجرای برنامه سوم قبل از موعد پیش‌بینی‌شده پایان می‌یابد
در مراسم افتتاح کوی نوبنیاد افسران ارشد ارتش، که بعدازظهر دیروز با حضور نخست‌وزیر در لویزان انجام گرفت، امیرعباس هویدا، نخست‌وزیر، ضمن بیانات افتتاحیه خود گفت: با آنکه بیش از یک سال و نیم به مدت برنامه سوم باقی نمانده مع‌هذا کلیه طرح‌های آبادانی و عمرانی مربوط به این برنامه زودتر از مدت تعیین‌شده پایان خواهد یافت و امید است در برنامه چهارم، که اعتبارات زیادتری در اختیار دارد پیشرفت‌های بیشتری در اجرای طرح‌های توسعه اقتصادی نصیب کشور شود.
 
معاون شهرداری به پراک می‌رود!
به دعوت شهردار پراک، پایتخت کشور چکسلواکی، آقایان پیروز معاون شهرداری، اسمعیلی مدیر کل پارک‌ها و ایلخانی مدیر کل آتش‌نشانی بامداد فردا به آن کشور عزیمت می‌کنند.
 
بازدید اقبال از مجارستان پایان یافت
آقای دکتر اقبال، رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، دیروز به بازدید خود از کشور مجارستان پایان داد و عازم زوریخ شد.
رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران طی اقامت هفت‌روزه خود در بوداپست با صدر شورای عالی جهموری مجارستان و سایر مقامات برجسته سیاسی و اقتصادی آن کشور ملاقات کرد و پیرامون توسعه مناسبات نفتی و اقتصادی در کشور مذاکراتی به عمل آمد.
 
بازگشت استاندار آذربایجان شرقی از سفر استعلاجی اروپا!
بعد از ظهر پریروز تیمسار صفاری، استاندار آذربایجان شرقی، در مسافرت دو روزه خود به اروپای غربی، که برای معالجه صورت گرفته بود، به تبریز بازگشت.
در فرودگاه تیمسار سرلشکر رئیسیان، فرمانده لشگر 2 پیاده تبریز، آقایان هداوند فرماندار تبریز و معاون استانداری، پیشدار شهردار، تیمسار رحمانی فرمانده ناحیه ژاندارمری، رؤسای ادارات دولتی، قضات و اصناف از وی استقبال کردند.[1]
 
روزنامه اطلاعات، 16 شهریور 1345، صفحه 1
 
پی‌نوشت
-----------------------------------------------------
[1] . اطلاعات، 16 شهریور 1345، صص 1، 3، 10، 13، 15 و 16.


کد مطلب: 24115

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/24115/16-شهریور-1345

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir