کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

20 شهریور 1345

20 شهريور 1401 ساعت 17:01

اعلام 17 شهریور به عنوان روز مبارزه جهانی با بی‌سوادی در آمریکا!/ایران برای صدور آلومینيوم بازار تهیه می‌کند/وزیر دارایی امشب به آمریکا می‌رود/هویدا: جنبه‌های خوب زندگی ما را دیده‌اید ولی مشکلات زیادی داریم!/در صورت موفقیت مذاکرات سیاسی، هیئت اقتصادی عراق به ایران می‌آید/چکسلواکی از ایران نفت خام می‌خرد/ساخت ژنراتور برق/گزارش یک خودکشی به وزارت امور خارجه!/ارتش سرخ به خاطر جنگ ویتنام تقویت می‌‎شود


اعلام 17 شهریور به عنوان روز مبارزه جهانی با بی‌سوادی در آمریکا!

روزنامه «اطلاعات» نوشت: به مناسبت اولین سالروز تشکیل کنگره جهانی مبارزه با بی‌سوادی در تهران رادیوها و مطبوعات کشورهای سراسر جهان پیرامون مبارزه جهانی با بی‌سوادی و ابتكار شاهنشاه ایران در تشکیل اولین کنگره جهانی برای آغاز این مبارزه بحث و اظهار نظر می‌کنند.
پرزیدنت جانسون، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، سالروز تشکیل کنگره جهانی مبارزه با بی‌سوادی را «روز مبارزه جهانی با بی‌سوادی در آمریکا» اعلام کرد.
پرزیدنت جانسون، رئیس‌جمهوری آمریکا، به دعوت کنگره جهانی مبارزه با بی‌سوادی، که سال گذشته به ابتکار شاهنشاه آریامهر در تهران منعقد گردید، روز 8 سپتامبر (۱۷ شهریور) را روز بین‌المللی مبارزه با بی‌سوادی در آمریکا اعلام نمود.
دبیر کل یونسکو در شورای اجرایی یونسکو، که هم‌اکنون جلسات آن در پاریس دایر است، اهمیت این اقدام رئیس‌جمهوری را خاطرنشان کرد و طی تلگرامی، از اینکه آمریکا به دعوت کنگره جهانی پاسخ مساعد داده است، تشکر نمود.
پرزیدنت جانسون طی نطقی دراین‌باره گفت: بی‌سوادی از بزرگ‌ترین موانع اقتصادی و اجتماعی تعداد زیادی از کشورهای جهان است و روز 8 سپتامبر، نخستین سالروز کنگره تهران، مبدأ تحول بزرگی در امر مبارزه با بی‌سوادی به‌شمار می‌رود.[1]
 
ایران برای صدور آلومینيوم بازار تهیه می‌کند
روزنامه «اطلاعات» نوشت: به دنبال مذاکرات شاهنشاه آریامهر با مقامات مجارستان در زمینه خرید آلومین از مجارستان و صادرات آلومینیوم به آن کشور، خبرنگار اقتصادی ما امروز کسب اطلاع کرد که «تأسیس کارخانه ذوب آلومینیوم ایران» به ظرفیت پنجاه‌هزار تن در سال، اجازه می‌دهد که ایران برای صادرات چهل‌هزار تن آلومینیوم اضافي خود دنبال بازار فروش بگردد.
باید توجه داشت که ده‌هزار تن از تولید کارخانه آلومینیوم را ایران و ده‌هزار تن را پاکستان خریداری و مصرف خواهند کرد و به این ترتیب بقیه محصول کارخانه باید صادر شود.
مجارستان از نظر سنگ «بوکسیت» که ماده اولیه کارخانه ذوب آلومینیوم است، غنی می‌باشد و مذاکرات شاهنشاه با مقامات عالی آن کشور این امید را ایجاد کرده است که ضمن تأمین مواد اولیه کارخانه (بوکیست تغلیظ‌شده) از مجارستان، ایران بازار فروش تازه‌ای نیز برای صدور محصول آلومینیوم خود در آن کشور پیدا کند.
 
وزیر دارایی امشب به آمریکا می‌رود
وزیر دارایی برای شرکت در مجمع عمومی بانک بین‌المللی توسعه و ترمیم و صندوق بین‌المللی پول امشب تهران را ترک خواهد کرد.
جمشید آموزگار ریاست این دوره از مجمع عمومی، بانک بین‌المللی را به عهده دارد.
در این مجمع بیش از صد کشور عضویت دارند که وزرای دارایی و یا رؤسای بانک مرکزی آنها در آن شرکت خواهند داشت.
مدت مسافرت وزیر دارایی در حدود سه هفته خواهد بود.
 
هویدا: جنبه‌های خوب زندگی ما را دیده‌اید ولی مشکلات زیادی داریم!
دیشب نمایندگان شورای اتحادیه بین‌المللی وکلای دادگستری در ضیافت وزیر دادگستری شرکت کردند.
این ضیافت در هتل ونك ترتیب داده شده بود. در این میهمانی علاوه بر نمایندگان شورای اتحادیه بین‌المللی وکلای دادگستری، عده‌ای از شخصیت‌های قضایی و معاونین دادگستری، عده‌ای از رؤسای شعب دیوان کشور، اعضای هیئت‌مدیره کانون وکلا و باشگاه وکلای دادگستری شرکت داشتند.
قبل از ظهر امروز، چهل تن از وکلای دادگستری کشورهای مختلف، که برای شرکت در شورای بین‌المللی وکلا به تهران آمده‌اند، با هویدا، نخست‌وزیر، ملاقات کردند.
در این ملاقات نخست‌وزیر ضمن ابراز خوشحالی از اینکه کانون وکلا تهران را برای اجلاسیه فعلی انتخاب کرده‌اند، اضافه نمود: تماس بین مردم کشورهای مختلف کمک بزرگی به هدف عالی حفظ صلح و برقراری عدالت در جهان می‌کند.
هویدا سپس اضافه کرد که شما در این مدت کوتاه اقامت خود، جنبه‌های خوب زندگی ما را دیدید، ولی ما مشکلات زیادی هم در پیش داریم.
 
در صورت موفقیت مذاکرات سیاسی، هیئت اقتصادی عراق به ایران می‌آید
در صورت موفقیت مذاکرات سیاسی ایران و عراق، یک هیئت اقتصادی از آن کشور به ایران خواهد آمد و پیرامون توسعه روابط اقتصادی و بازرگانی دو کشور مذاکراتی صورت می‌گیرد.
هیئت اقتصادی عراق از چند ماه قبل قرار بود به ایران بیاید، ولی به علت مشکلاتی که در روابط دو کشور وجود داشت موقتا این مسافرت به تأخیر افتاد.
يك مقام اقتصادی امروز اظهار داشت: مهم‌ترین موضوعی که در زمینه روابط اقتصادی دو کشور مورد علاقه عراق می‌باشد، استفاده از يك راه ترانزیت برای حمل‌ونقل کالاهای صادراتی و وارداتی آن کشور به کشورهای اروپای شرقی و بالعکس است.
 
چکسلواکی از ایران نفت خام می‌خرد
دولت چکسلواکی برای خرید نفت از ایران، مذاکراتی را آغاز کرده است که هم‌اکنون بین آقای دکتر اقبال، رئیس هیئت‌مدیره و مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، و مقامات چکسلواکی دنبال می‌شود.
آقای کوتوال، نماینده اداره بازرگانی خارجی چکسلواکی، دیروز در يك مصاحبه مطبوعاتی که به مناسبت  گشایش نمایشگاه جهانی «برنو» ترتیب یافته بود مطلب بالا را اعلام داشت.
آقای کوتوال توضیح داد: مصرف سالانه نفت در کشور ما در حدود هفت‌میلیون تن می‌باشد. ضمنا بسیاری از اماکن عمومی و خانه‌ها برای سوخت از زغال سنگ استفاده می‌کنند.
دولت چکسلواکی با توجه به اینکه سوخت زغال سنگ مقرون به صرفه نیست، در نظر دارد به‌تدریج مصرف نفت را جانشین زغال سنگ بنماید. به همین منظور ما احتياجات اضافی نفت خود را از سایر کشورها و از جمله ایران تأمین خواهیم کرد.
باید توجه داشت که قسمت اعظم نفت مصرفی چکسلواکی در حال حاضر به وسیله لوله‌های شوروی كه به آن کشور کشیده شده تأمین می‌شود.
آقای کوتوال در مورد اینکه چکسلواکی به طور دقیق چقدر نفت از ایران خریداری خواهد کرد پاسخ صریحی نداد.
 
ساخت ژنراتور برق
وابسته بازرگانی چکسلواکی در خصوص سفر دکتر یگانه، معاون وزارت اقتصاد، به چکسلواکی گفت: آقای دکتر یگانه در این سفر از نمایشگاه صنعتی «برنو» دیدن خواهد کرد و ضمنا مذاکراتی برای خرید کارخانه تولید «ژنراتور برق» انجام خواهد داد.
در صورتی که طرفین در این خصوص به توافق برسند، دولت چکسلواکی اعتبار لازم را در اختیار ایران خواهد گذاشت و احتمالا قسمت اعظم این اعتبار از محل صادرات نفت مستهلك خواهد شد.
 
گزارش یک خودکشی به وزارت امور خارجه!
از طرف سفارت ایران در رم خودکشی بازرگان ایرانی به وزارت امور خارجه گزارش داده شد.
سفارت ایران در ایتالیا طی تلگرامی که به وزارت امور خارجه مخابره کرده است، خودکشی روبن زرگریان آواکیان را گزارش داده است.
در این تلگرام یادآوری شده است که پس از تحقیقات پلیس رم، اطلاعات بیشتری در اختیار وزارت امور خارجه قرار خواهد گرفت.
 
ارتش سرخ به خاطر جنگ ویتنام تقویت می‌‎شود
مارشال مالینوفسکی، وزیر دفاع شوروی، شب گذشته اعلام کرد: ارتش سرخ به خاطر جنگ ویتنام تقویت می‌شود.
انتخابات ویتنام در میان حملات شدید چریک‌های ویت کنگ آغاز شد. تاکنون در جریان انتخابات ویتنام پانصد تن کشته شده‌اند.
راهبان بودایی به خیابان‌ها ریختند و فریاد زدند: «با انتخابات کائوکی همکاری نمی‌کنیم».[2]
 
روزنامه اطلاعات، 20 شهريور 1345، صفحه 1
 
پي‌نوشت‌ها
--------------------------------------------------
[1]. اطلاعات، 20 شهریور 1345، صص 1 و 15. شاه در یک حرکت تبلیغاتی در سال 1344 یک روز هزینه‌های نظامی کشور را به مبارزه با بی‌سوادی اختصاص داد و چندین برابر این اختصاص صرف هزینه‌های تبلیغاتی این حرکت شد!
از این نکته که بگذریم می‌بینیم که ابرقدرت‌های جهانی متحد شاه، به جای آنکه یک روز از هزینه‌های نظامی خود بکاهند و آن را به مبارزه با بی‌سوادی یا دیگر بلایای جهانی نمایند، هر روز این هزینه‌ها را در ویتنام و... افزوده و از سوی دیگر تنها برای مبارزه با بی‌سوادی به تبلیغاتی چون اختصاص یک روز در تقویم بسنده می‌کردند!
[2]. اطلاعات، 20 شهریور 1345، صص 1، 3، 15 و 16.


کد مطلب: 24121

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/24121/20-شهریور-1345

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir