کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

21 شهریور 1345

21 شهريور 1401 ساعت 14:23

مجارستان برای خرید محصولات ساخت خود، به ایران اعتبار می‌دهد!/گداها و ولگردهای تهران تبعید می‌شوند!/انتصابات مهم در وزارت اقتصاد/سفیر ژاپن در جلفا!/خط مشی شرکت‌های دولتی نفت عضو اوپک در کنفرانس کاراکاس مورد بحث قرار می‌گیرد/جاده جنوب برای حمل توربین دویست‌تنی برق تهران به پایتخت قرق می‌شود/نخست‌وزیر، تصفیه‌خانه آب همدان را افتتاح کرد/ایجاد کاخ سلطنتی در رأس نیازمندی‌های «مردمِ همدان»!


مجارستان برای خرید محصولات ساخت خود، به ایران اعتبار می‌دهد!

روزنامه «اطلاعات» نوشت: ظرف چند روز آینده قرارداد جدیدی به وسیله آقای آرام، وزیر خارجه، در بوداپست امضا خواهد شد که به موجب آن دولت مجارستان شش‌میلیون دلار اعتبار جدید در اختیار ایران قرار خواهد داد.
همان منابع اظهار داشته‌اند که ایران از این اعتبار برای خرید کامیون، درزین برای راه آهن، و وسایل برقی از قبیل ترانسفورماتور از مجارستان استفاده خواهد کرد.
بنا بر گزارش‌هایی که از بوداپست رسیده دولت مجارستان کماکان آماده خرید نفت از شرکت ملی نفت ایران است و این کار پس از احداث خط لوله جدیدی که برای حمل نفت در ساحل دریای آدریاتیک در دست ساختمان می‌باشد عملی خواهد گردید. دولت مجارستان نیز در اوایل سال جاری نیز ده‌میلیون دلار اعتبار به ایران پرداخت کرده بود.
 
گداها و ولگردهای تهران تبعید می‌شوند!
به دستور دولت ولگردان و گداهای حرفه‌ای تهران را در هر کجا هستند می‌گیرند و به بدرآباد لرستان می‌فرستند. ولگردان و گداها نمی‌توانند از این محل خارج شوند و باید کار کنند و بر اساس کار و تحصیل درآمد، زندگی نمایند.
به استدعای سازمان اردوهای کار و به فرمان شاه محل پادگان «بدرآباد» لرستان تخلیه و جهت اجرای همین منظور به سازمان اردوهای کار واگذار گردید و از طرف سازمان مزبور مرکز بزرگی برای نگاه‌داری ولگردان و گداهای حرفه‌ای در بدرآباد آماده می‌شود.
مقامات اردوهای کار امروز اعلام داشتند که هر کس در تهران ولگردی و گدایی کند دستگیر خواهد شد.
 
انتصابات مهم در وزارت اقتصاد
این انتصابات امروز در وزارت اقتصاد صورت گرفت: آقای حمید وارسته، مدیر کل وزارت اقتصاد و مسئول شهرستان‌ها به سمت عضویت هیئت‌مدیره شرکت سهامی معاملات خارجی، آقای محمد اطمینان با حفظ مقام مدیر کلی به سمت سرپرست سازمان نمایشگاه‌ها، آقای منوچهر اتحاد بابلی معاون اداره بازاریابی به سمت رئیس اداره کل بازرگانی خارجی، آقای ناصر روشن‌ضمیر، مشاور بازرگانی با حفظ سمت به عضویت دادگاه بدوی اداری، آقای دکتر محمود حجت، مشاور مرکز بررسی‌ها با حفظ سمت به عضویت دادگاه بدوی اداری.
 
سفیر ژاپن در جلفا!
صبح دیروز سفیر ژاپن در ایران به اتفاق آقای برومند، فرماندار مرند، وارد جلفا شد و به همراهی آقایان سرهنگ افشار، رئیس مرزبانی، آراسته، کفیل بخشداری جلفا، و جمعی از رؤسای سازمان‌های اداری از نوار مرزی دیدن کرد.
سفیر ژاپن ظهر دیروز با اتومبیل رهسپار تبریز گردید.
 
خط مشی شرکت‌های دولتی نفت عضو اوپک در کنفرانس کاراکاس مورد بحث قرار می‌گیرد
در کنفرانسی که قرار است روزهای ۱۲ و 13 اکتبر در کاراکاس از طرف اوپک تشکیل شود آقای دکتر رضا فلاح به نمایندگی شرکت ملی نفت شرکت خواهد کرد.
تشکیل این کنفرانس به منظور تبادل اطلاعات در زمینه ایجاد و توسعه فعالیت شرکت‌های دولتی نفت در کشورهای عضو اوپک می‌باشد.
ایران اولین کشور عضو اوپک است که دارای شرکت ملی (دولتی) نفت است و به دنبال ایران کشورهای عراق و کویت و عربستان نیز شرکت دولتی نفت تشکیل داده‌اند.
اندونزی نیز یکی از کشورهایی است که خیال دارد به‌زودی شرکت نفت دولتی تأسیس کند.
در کنفرانس مزبور اطلاعات لازم چه از لحاظ تأسیس و چه از لحاظ سازمان و خط مشی شرکت‌های دولتی نفت بین کشورهای عضو اوپک مبادله خواهد شد، ولی در مورد قیمت نفت و سیاست نفتی هیچ گونه مذاکره‌‎ای به عمل نخواهد آمد.
 
جاده جنوب برای حمل توربین دویست‌تنی برق تهران به پایتخت قرق می‌شود
روزنامه «اطلاعات» نوشت: بزرگ‌ترین توربین برق حرارتی ایران با یک کشتی آمریکایی به سواحل ایران نزدیک می‌شود. تا چند روز دیگر این کشتی در اسکله بندر شاهپور پهلو می‌گیرد.
مطلب قابل توجه این است که این توربین دویست تن وزن دارد و با یک تریلر بزرگ به طول پنجاه متر، که مخصوص این کار ساخته شده، از بندر شاهپور تا تهران حمل می‌شود. برای آنکه این تریلر بتواند با دویست تُن محموله در طول راه، بندر شاهپور تا تهران حرکت کند، سراسر راه در مدت حرکت تریلر قرق خواهد شد؛ زیرا محموله تریلر با خود آن وقتی در راه حرکت کند ۵۰ متر طول و تمام عرض راه اشغال خواهد شد و برای کامیون‌ها و وسایط نقلیه دیگر جایی برای حرکت باز نمی‌ماند.
 
نخست‌وزیر، تصفیه‌خانه آب همدان را افتتاح کرد
بامداد امروز نخست‌وزیر به اتفاق بیش از سی نفر از مقامات دولتی و نمایندگان مجلس و نمایندگان مطبوعات و خبرگزاری‌های خارجی برای بازدید از همدان، نهاوند، ملایر و تویسرکان با هواپیما به همدان عزیمت کرد.
نخست‌وزیر ضمن بیاناتی اظهار داشت: بسیار خوشحالم که از تصفیه‌خانه آبِ «سد شهناز پهلوی» بازدید می‌کنم. میل داشتم چند روزی در شهر زیبای همدان بمانم، ولی چون وقت تنگ است و باید از شهرهای تابعه نیز دیدن کنم، ان‌شاء‌الله بعدا در فرصت مناسب، دوباره به این شهر خواهم آمد.
نخست‌وزیر سپس با قطع نوار سه‌رنگ تصفیه‌خانه را به نام شاه افتتاح کرد.
 
ایجاد کاخ سلطنتی در رأس نیازمندی‌های «مردمِ همدان»!
در این مراسم، سرهنگ درخشان، رئیس هیئت مشورتی روزنامه «اطلاعات» در همدان، نیازمندی‌های اهالی را تشریح کرد و تقاضا نمود برای رفع این نیازمندی‌ها مخصوصا ایجاد کاخ سلطنتی، تأسیس دانشگاه، تبدیل فرمانداری کل همدان به استان، اگوسازی و ایجاد خانه‌های سازمانی، فعالیت‌های اکتشافی برای کشف آثار باستانی در قلعه هگمتانه، ایجاد یک کارخانه صنعتی در همدان و غیرها اقدام فوری صورت گیرد.
سپس آقای بالاخانلو، نماینده همدان در مجلس شورای ملی، مطالبی پیرامون احتیاجات مردم، که مهم‌ترین آن ایجاد دانشگاه در همدان است، بیان نمود.
نخست‌وزیر اظهار داشت: تقاضاهایی که در اینجا مطرح شد قول می‌دهم در برنامه چهارم با همکاری شما انجام پذیرد.
در مورد ایجاد دانشگاه که اشاره شد دستور می‌دهم معاون جدید وزارت آموزش و پرورش در اولین سفر خود به همدان بیاید و فعلا برای ایجاد مدرسه حرفه‌ای در این شهر اقدام کند و البته راجع به تأسیس دانشگاه هم بررسی لازم در هیئت دولت می‌شود.[1]
 
روزنامه اطلاعات، 21 شهریور 1345، صفحه 1
 
پی‌نوشت‌
--------------------------------------------------
[1] . اطلاعات، 21 شهریور 1345، صص 1، 13، 15 و 16.


کد مطلب: 24129

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/24129/21-شهریور-1345

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir