کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

22 شهریور 1345

22 شهريور 1401 ساعت 14:23

شاه سیاست ایران در ویتنام را تشریح کرد!/مسئله ویتنام/ایران و غرب/وزیر آب و برق: در انتخابات آینده حزب ایران نوین برنده است!/در حزب ایران نوین/انتخابات آینده/مراجعت فریده دیبا از سفر خارج!/رئیس دانشکده پزشکی تهران/ایران، هشت‌میلیون دلار پنبه برومانی می‌فروشد/اعتبار فنی/صدور پنبه و نخ


شاه سیاست ایران در ویتنام را تشریح کرد!

روزنامه‌های امروز کشور نوشتند: شاهنشاه عصر دیروز، در یکمصاحبه مطبوعاتی در بوداپست شرکت و طی آن اصول سیاست خارجی ایران را تشریح کرد.
شاهنشاه اعلام کرد که دوستی ایران و غرب مانع دوستی ایران با کشورهای سوسیالیستی جهان نیست.
شاهنشاه همچنین متذکر شدند که ایران و مجارستان زمینه‌های وسیعی برای توسعه روابط خود دارند.
شاهنشاه تأکید کرد که مسئله ویتنام باید براساس قراردادهای ژنو و با توجه به حق ملت‌ها در تعیین سرنوشت خود حل شود.
 
مسئله ویتنام
خبرنگار دیگری اظهار داشت: افکار عمومی جهان به مسئله ویتنام اهمیت بسیار می‌دهند و مخصوصا به خطر گسترش جنگ ویتنام توجه مخصوصی دارند؛ نظر شاهنشاه در این مورد چیست؟
شاه گفت: در اعلامیه مشترکدو کشور به این موضوع اشاره‌ای کردیم. در اینجا برای اینکه نظر خود را به طور خلاصه بیان کنم می‌گویم که این مسئله توجه ما را نیز شدیدا به خود جلب نموده است. اصول سیاست ما این است که باید بر اساس قراردادهای ژنو و با توجه به حق ملت‌ها در تعیین سرنوشت خود راه حلی برای این مسئله پیدا کرد.
 
ایران و غرب
خبرنگار دیگری پرسید: آیا نزدیکشدن ایران به کشورهای سوسیالیستی به معنی دور شدن از کشورهای غربی خواهد بود؟ شاه در پاسخ گفت: من فکر نمی‌کنم که دوستی ما با کشورهای غربی مانعی بر سر راه دوستی ما با کشورهای سوسیالیستی باشد.
همچنین فکر نمی‌کنم که دوستی ما با کشورهای غربی به هیچ عنوانی به استقلال و حاکمیت ما لطمه وارد سازد. ما با طرح دوستی با کشورهای مختلف سیاست مستقل ملی خود را تأیید می‌کنیم.
 
وزیر آب و برق: در انتخابات آینده حزب ایران نوین برنده است!
روزنامه‌ها امروز نوشتند: آقای هویدا، نخست‌وزیر، دیروز در شهر همدان گردشی کرد و سپس در اجتماعی در حزب ایران نوین شرکت جست و پیرامون برنامه‌های دولت سخن گرفت.
در این اجتماع آقای مهندس روحانی، وزیر آب و برق، اعلام کرد که حزب ایران نوین در انتخابات آینده پیروز خواهد شد و آقای هویدا نیز از اعضای حزب خواست که خود را برای مبارزات انتخاباتی آماده کنند.
 
در حزب ایران نوین
نخست‌وزیر و همراهان، آن‌گاه وارد حزب ایران نوین شدند، در محل حزب آقای مهندس روحانی، وزیر آب و برق، و دکتر زاهدی و خانم فرخ‌روی پارسا سخنرانی‌هایی ایراد کردند.
 
انتخابات آینده
آقای روحانی، وزیر آب و برق، در این اجتماع طی سخنانی گفت: دولت به مخالفین، این بازمانده‌های ارتجاع، اجازه داده هر چه می‌خواهند بگویند تا مردم آنها را به مسخره بگیرند.
آقای روحانی سپس افزود: «حزب ایران نوین در انتخابات آینده پیروز خواهد شد».
مهندس روحانی اظهار داشت: ما در مبارزات انتخاباتی به طور آزاد شرکت می‌کنیم و علیرغم آن دسته از اعضای جناح مخالف دولت، که مردم را به وحشت می‌اندازند، با قوه منطق پیروز می‌شویم.
جناح مخالف باید بداند که حزب ما پاسدار انقلاب است و تحت رهبری شاهنشاه به خدمات ارزنده‌ای دست زده است.
آقای هویدا، نخست‌وزیر، نیز طی سخنان خود ضمن اشاره به نطق آقای مهندس روحانی گفت: گاهی شنیدن صدای مخالفان لذت‌بخش است، اما وظیفه دولت همان خواست رهبر بزرگ ملت ایران، یعنی اجرای سریع برنامه‌های آبادانی است.
 
مراجعت فریده دیبا از سفر خارج!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: سرکار علیه بانو فریده دیبا، مادر گرامی علیاحضرت شهبانو فرح پهلوی، پس از ده روز مسافرت خارج  به تهران بازگشت.
 
رئیس دانشکده پزشکی تهران
آقای دکتر صالح، رئیس دانشگاه تهران، که ضمنا ریاست دانشکده پزشکی را نیز به عهده دارد، اخیرا برای مدت سه سال دیگر در ریاست آن دانشکده ابقا شد.
 
ایران، هشت‌میلیون دلار پنبه برومانی می‌فروشد
امروز متن موافقت‌نامه درازمدت بازرگانی و پرداخت میان دولت شاهنشاهی ایران و دولت جمهوری سوسیالیستی رومانی به کلیه بانك‌های کشور از طرف اداره نظارت بر ارز بانک مرکزی ایران ابلاغ شد.
 
اعتبار فنی
بر اساس این موافقت‌نامه که در ژوئن 1965 بین ایران و رومانی به امضا رسیده، بانکجمهوری سوسیالیستی رومانی اعتبار فنی به ایران را از ششصدهزار دلار آمریکایی به دومیلیون دلار آمریکایی افزایش خواهد داد. درصورتی که موجودی حساب‌های پایاپای از میزان اعتبار فنی دومیلیون دلار به نفع رومانی تجاوز کند بانکملی آن کشور تا ۳۱ دسامبر 1969، که تاریخ انقضای قرارداد است، اعتبار مخصوصی تا نُه‌میلیون دلار به بانک مرکزی ایران پرداخت خواهد نمود.
به همین ترتیب اگر موجودی حساب‌های تهاتری از میزان اعتبار فنی، یعنی دومیلیون دلار آمریکایی، به نفع ایران تجاوز نماید، بانک مرکزی ایران اعتبار مخصوصی تا مبلغ سه‌میلیون دلار آمریکایی تا پایان انقضای قرارداد بازرگانی فیما بین در اختیار بانک ملی رومانی قرار خواهد داد.
به مبلغ استفاده‌شده از اعتبارهای فنی بهره‌ای از قرار 5/ 2 درصد در سال تعلق خواهد گرفت.
 
صدور پنبه و نخ
بر اساس همین قرارداد، از سال 1966 تا ۱۹۷۰، هشت‌میلیون دلار پنبه و هشت‌میلیون دلار دیگر از منسوجات پنبه‌ای و نخ پنبه از ایران به رومانی صادر خواهد شد.
همچنین در طول مدت این قرارداد هشتادهزار تن شکر، ۸۵۰ تن پنیر و 360 تُن کره و مقدار زیادی دوچرخه، قالب‌های آلومینیومی، کابل‌های برقی آلومینیومی، الوار سفید و غیره از رومانی به ایران صادر خواهد شد.[1]
 
روزنامه اطلاعات، 22 شهریور 1345، صفحه 1 

پی‌نوشت
--------------------------------------------
[1] . اطلاعات، 22 شهریور 1345، صص 1، 13، 15 و 16. 


کد مطلب: 24140

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/24140/22-شهریور-1345

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir