کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

28 شهریور 1345

28 شهريور 1401 ساعت 15:47

ادامه تملق‌نامه روزنامه‌های حکومتی هنگام بازگشت شاه از مسافرت خارج!/اطلاعیه حزب مردم/حریق مهیب در خانی‌آباد/اسدالله رشیدیان: ما مشروطه برای عین‌الدوله نمی‌سازیم!/خدمت‌گزار شاه هستیم و اوامر او را اجرا می‌کنیم!/پاسخ شاه به تلگرام تبریک دبیر کل حزب ایران نوین/آرام به نیویورک می‌رود/قرارداد «سدّ شاه عباس کبیر»  با شرکت فرانسوی امضا شد!/نخست‌وزیر در اجتماع بازرگانان: با احتکار و سلف‌فروشی نمی‌توان تجارت کرد!/آنتن تلویزیون دولتی به وسیله هلیکوپتر در پشت بام  هیلتون نصب می‌شود/سناتور مسعودی از سفر خارج برگشت!


ادامه تملق‌نامه روزنامه‌های حکومتی هنگام بازگشت شاه از مسافرت خارج!

روزنامه‌های سراسری امروز کشور و در پایان سفر شاه به کشورهای بلغارستان، مجارستان و لهستان صفحات نخست خود را به این مسئله اختصاص داده و نوشتند: امشب به وسیله فرهنگیان، احزاب، اصناف، انجمن‌های محلی، کارگران و «طبقات مختلف مردم» مقدم شاهنشاه و شهبانو گلباران می‌شود.
شاهنشاه و علیاحضرت شهبانو فرح، پس از هیجده روز سفر به کشورهای بلغارستان، مجارستان و لهستان، امشب به وطن باز می‌گردند و مردم تهران خود را برای استقبال باشکوهی از اعلیحضرتین آماده کرده‌اند.
فرهنگیان نُه مشعل به علامت نُه اصل انقلاب شاه و مردم در میدان 24 اسفند بر می‌افروزند.
 
اطلاعیه حزب مردم
«حزبِ مردم» نیز در اطلاعیه‌ای به مناسبت بازگشت شاه و فرح از سفر خارج تصریح کرده است: هم‌مسلکان محترم مقیم تهران مراسم استقبال موکب مبارک اعلیحضرتین ساعت ۱۰ بعد از ظهر 28/ 6/ 45 (امروز) از طرف حزب مردم از چهارراه پهلوی در امتداد خیابان خواهد بود. خواهشمند است برای شرکت در استقبال ساعت 8:30 بعد از ظهر در باشگاه مرکزی حزب حضور به هم رسانند.
 
حریق مهیب در خانی‌آباد
روزنامه «اطلاعات» نوشت: ساعت 1:30 بعد از ظهر امروز حریق دامنه‌داری در بنگاه عدل صفاری، واقع در انتهای خانی‌آباد، روی داد که به فاصله کوتاهی سراسر بنگاه را فرا گرفت و تا آخرین لحظاتی که روزنامه زیر چاپ می‌رفت دامنه حریق انبار مجاور بنگاه و خانه‌های اطراف را مورد تهدید قرار داده بود.
در بنگاه عدل صفاری، کالاهای مختلف و باارزش بازرگانان از جمله سه‌هزار عدل پنبه و صدها صندوق چای، قماش نخی، دوچرخه، ورقه‌های آلومینیوم و کالاهای مختلف نگهداری می‌شد که در همان دقایق اول حریق، قسمت عمده آنها آتش گرفت.
 
اسدالله رشیدیان: ما مشروطه برای عین‌الدوله نمی‌سازیم!
به دعوت اتحادیه صنف فروشندگان گوشت گوسفند تهران، نیمی از فروشندگان گوشت تهران و جمعی از کارشناسان امور گوشت و کارکنان بانک اعتبارات تعاونی توزیع و آقایان اسدالله رشیدیان، پرویز اعتصامی، حاج نعمت کربلایی، علی ثلاث و جمعی از معتمدان محلات و اصناف برای بررسی وضع گوشت در محل اتحادیه فروشندگان گوشت فروش حضور یافتند.
 
خدمت‌گزار شاه هستیم و اوامر او را اجرا می‌کنیم!
در پایان به درخواست دکانداران آقای اسدالله رشیدیان صحبت کرد و گفت: امشب که در اینجا جمع شده‌ایم برای آن است که حق‌شناسی کنیم از شاهنشاهی که در تمام مدت زندگی خود برای رفاه مردم ایران هدف دیگری نداشته است.
همه ما خدمت‌گزار شاهنشاه هستیم اوامر معظم له را اجرا می‌کنیم و اگر طرح تعاونی مفید به حال مردم بوده، وظیفه مردم است که از دیکته‌کننده آن طرح، یعنی شاهنشاه آریامهر، قدرشناسی کنند.
تعاونی شدن توزیع نیز به موجب امر شاهنشاه صورت می‌گیرد. بارها معظم له درباره واگذاری کار مردم به مردم اوامری صادر فرموده‌اند. باید نهایت مراقبت به عمل آید تا به امر تعاون خدشه‌ای وارد نیاید. ما در این کار دخالت نمی‌کنیم، ولی هدایت می‌کنیم. نمی‌خواهیم مشروطه‌ای بسازیم که عین‌الدوله بیاید! می‌خواهیم تعاونی درست کنیم که متعلق به همه باشد نه از آنِ جمعی سودجو.
 
پاسخ شاه به تلگرام تبریک دبیر کل حزب ایران نوین
این تلگرام در پاسخ تلگرام تبریک آقای خسروانی، دبیر کل حزب ایران نوین، از سوی شاه صادر شده است:
جناب عطاء‌الله خسروانی دبیرکل حزب ایران نوین
تلگرام مبنی بر تبریک و ابراز احساسات صمیمانه‌ای که به مناسبت آغاز سال بیست‌وششم سلطنت ما مخابره نموده بودید ملاحظه و موجب خشنودی و انبساط خاطر گردید.
توجهات و عواطف خاصه ما را به عموم اعضای حزب ایران نوین و سازمان‌های بانوان، جوانان، کارگران، کشاورزان، انجمن‌های محلی و سایر افراد وابسته به حزب ابلاغ نمایید.
۲6 شهریورماه 1345 شاه.
 
آرام به نیویورک می‌رود
روزنامه «اطلاعات» نوشت: آقای آرام، وزیر امور خارجه که در التزام شاهنشاه به کشورهای اروپای شرقی رفته، امشب به تهران باز می‌گردد و پس از چند روز توقف برای شرکت در جلسات مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک عزیمت می‌کند.
جلسات مجمع عمومی سازمان ملل متحد از فردا در نیویورک تشکیل خواهد شد و آقای دکتر وکیل، نماینده ایران، در جلسات مجمع عمومی شرکت خواهد کرد.
 
قرارداد «سدّ شاه عباس کبیر»  با شرکت فرانسوی امضا شد!
ساعت 9 صبح امروز قرارداد ساختمان سد شاه عباس کبیر در اصفهان بین وزیر آب و برق و شرکت فرانسوی «ساسر» به امضا رسید.
در مراسم امضا، آقای مهندس اصفیا، مدیرعامل سازمان برنامه، و آقای رنه سیوان، سفیرکبیر فرانسه در دربار شاهنشاهی، و عده‌ای از مقامات وزارت آب و برق و سفارت فرانسه حضور داشتند.
 
نخست‌وزیر در اجتماع بازرگانان: با احتکار و سلف‌فروشی نمی‌توان تجارت کرد!
نخست‌وزیر در اجتماع دیروز بازرگانان گفت: این دولت موافق بازرگان است و اعتقاد به بخش خصوصی دارد و آن را طبقه فعاله کشور می‌داند و در همراهی و رفاه و پیشرفت بازرگانی، خدمت‌گزار خواهد بود.
نخست‌وزیر افزود: دیگر با انبار کردن و احتکار کالا و سلف‌فروشی نمی‌توان تجارت کرد. سرمایه‌های کوچک می‌تواند نقش مؤثری در امر توزیع داشته باشد. باید با سرمایه کوچک شرکت‌های بزرگ تشکیل داد. این امر باید مورد توجه صاحبان صنایع هم قرار گیرد.
حمایت و کمک دولت به صنعت داخلی نباید موجب آن شود که عده‌ای تحت لوای آن بر قیمت‌ها بیفزایند و مصرف‌کننده را تحت فشار قرار دهند و خیال کنند که راه کنترل بسته است.
بازرگانان واردکننده باید روشن‌بینی داشته باشند و وقتی می‌بینند که بعضی از کالاهای وارداتی رو به نابودی می‌باشد و روزی واردات آنها از بین خواهد رفت، باید تحقیق  کنند و ابتکار به خرج دهند و در رشته دیگر توزیع داخلی فعالیت نمایند.
 
آنتن تلویزیون دولتی به وسیله هلیکوپتر در پشت بام  هیلتون نصب می‌شود
آنتن تلویزیون دولتی را با هلیکوپتر به پشت بام آسمان‌خراش هتل هیلتون می‌برند و این کار طی دو سه روز آینده به وسیله مهندسان عملی خواهد شد. این آنتن برای آن است که بتواند برنامه تلویزیون دولتی را برای پخش از فرستنده‌های دیگر دوبله کند.
مقامات فنی وزارت پست و تلگراف و وزارت آبادانی و مسکن کوشش می‌کنند تا فرستنده تلویزیون دولتی را برای چهارم آبان آماده نمایند.
مهندسان می‌گویند: اگر کارها به این طریق پیش برود، فرستنده تلویزیون دولتی روز چهارم آبان برنامه پخش خواهد کرد. مهندسان اعلام کردند که دارندگان تلویزیون برای آنکه بتوانند از برنامه تلویزیون دولتی استفاده کنند باید تا چهارم آبان گیرنده‌های خود را به سیستم اروپایی تبدیل کنند.
 
سناتور مسعودی از سفر خارج برگشت!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: سناتور مسعودی، مدیر مؤسسه اطلاعات، که به منظور مطالعه درباره وضع اقتصادی و اجتماعی مردم شیخ‌نشین‌های خلیج فارس به جنوب مسافرت کرده بود، بعد از ظهر دیروز با هواپیما وارد شیراز شد و در فرودگاه از طرف آقای پیرنیا، استاندار و رؤسای ادارات و معاریف مورد استقبال قرار گرفت.
دیشب ضیافتی از طرف استاندار به افتخار سناتور مسعودی ترتیب داده شد و ظهر امروز نیز یک مجلس میهمانی از طرف «باشگاه لاینز» به افتخار وی برپا گردید.
سناتور مسعودی بعداز ظهر امروز با هواپیما شیراز را به قصد تهران ترک گفت.[1]
 
روزنامه اطلاعات، 28 شهریور 1345، صفحه 1

پی‌نوشت‌
-------------------------------------------
[1] . اطلاعات، 28 شهریور 1345، صص 1، 6، 13، 15 و 16.


کد مطلب: 24153

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/24153/28-شهریور-1345

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir