کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

23 آذر 1345

23 آذر 1401 ساعت 15:54

پیام شاه به رئیس‌جمهور عراق!/ «کنسرسیوم، گاز را باید از ایران بخرد»/ شوروی رسما نسبت به سیاست چین اعلام خطر کرد/ هلال ماه رؤیت شد/ دادیار دیوان عالی کشور درگذشت/ نثار تاج گل به مناسبت سالروز روز نجات آذربایجان به قبر رضاشاه!


پیام شاه به رئیس‌جمهور عراق!

روزنامه «اطلاعات» نوشت: ساعت 10 بامداد امروز آقای عباس آرام، وزیر امور خارجه، در رأس هیئتی با هواپیمای عراقی عازم بغداد شد.
وزیر امور خارجه که به دعوت عدنان پاچه‌چی، وزیر امور خارجه عراق، به این کشور سفر کرده، شش روز میهمان عراق خواهد بود و طی این مدت به عتبات عالیات نیز سفر خواهد نمود.
مذاکرات آرام ـ پاچه‌چی پیرامون مسائل مورد علاقه دو کشور از عصر امروز آغاز می‌گردد و وزیر امور خارجه ایران با مارشال عبدالرحمن عارف، رئیس‌جمهوری عراق ملاقات و مذاکره می‌کند و پیام شاهنشاه آریامهر را به رئیس‌جمهوری عراق تسلیم می‌نماید.
 
«کنسرسیوم، گاز را باید از ایران بخرد»
«تا سه ماه دیگر حدود ٦٤ هزار کیلومتر مربع اراضی استردادی کنسرسیوم نفت به دولت ایران توسط کارشناسان طرفین تعیین و لایحه مربوطه به مجلس شورای ملی تقدیم خواهد شد».
اختیار تعیین «اراضی استردادی» با کنسرسیوم می‌باشد و این اختیار ناشی از ماده ٤٩ قرارداد است.
 
استرداد اراضی
ماده ٤٩ که برای استرداد ۲۰ درصد از اراضی استردادی در پایان مدت ۲۵ سال قرارداد تدوین شده، کماکان به قوت خود باقی است و کنسرسیوم باید در پایان سال 1979 (1358) از ۷۵ درصد باقی‌مانده فعلی باز هم ۲۰ درصد آن را مسترد دارد.
با وجودی که محدوده اراضی استردادی روشن نیست، مع‌هذا از وضع اکتشاف معلوم است که قسمت مهم آن در «شرق حوزه قرارداد» قرار خواهد داشت و در این قسمت منطقه شیراز دارای منابع مکشوفه می‌باشد و احتمالا مورد نیاز پالایشگاه شیراز، که در سال آینده تأسیس خواهد شد، از این محل تأمین خواهد شد.
 
پس از اکتشاف
دیروز آقای دکتر اقبال ضمن تأیید مراتب فوق در پاسخ خبرنگاران گفت: پیش‌بینی منابع و میزان ذخائر نفت در اراضی استردادی دقیقا روشن نیست و این کار پس از اکتشاف معلوم خواهد شد.
تا چند سال قبل نظر عمومی در مورد منطقه اهواز این بود که اهواز منطقه نفت‌خیز نیست؛ زیرا جست‌وجو برای اکتشاف نفت سال‌ها در منطقه اهواز صورت گرفته، ولی نتایجی به‌دست نیامده بود. درحالی‌که می‌رفت تمام امیدها مبدل به یأس شود، یکی از چاه‌های اکتشافی به نفت رسید و اکنون منطقه اهواز یکی از مناطق مهم و غنی نفتی ایران است.
آقای دکتر اقبال در مورد قیمت بیست‌میلیون تُن نفتی که قرار است کنسرسیوم از سال آینده به مدت پنج سال برای فروش به کشورهای اروپای شرقی به ایران تحویل دهد گفت: این قیمت برای کنسرسیوم و ایران هر دو نفع دارد و نفع کنسرسیوم در این است که این نفت را تولید می‌کند و بدون آنکه خودش بازاری برای آن داشته باشد، به ما می‌فروشد و استفاده‌ای عادلانه می‌برد. برای ما هم این معامله نفع دارد؛ زیرا برای بازار خود نفت تأمین کرده‌ایم و از محل خرید و فروش آن نفع عادلانه‌ای می‌بریم.
در مورد میزان قطعی اضافه تولید نفت آقای دکتر اقبال در پاسخ خبرنگاران توضیح داد که این میزان از ۱۳ درصد بیشتر است و نزدیک به 5/ 13 درصد خواهد بود. اصولا موضوع «اضافه تولید» فقط برای دو سال ٦٨-١٩٦٧ موافقت شده و برای سال‌های بعد از 19٦۸ مجددا مذاکرات جدیدی آغاز خواهد شد و میزان اضافه تولید باز هم بیشتر می‌شود و به‌هرحال برای آن تاریخ ما نمی‌توانیم از هم‌اکنون رقم قطعی تعیین کنیم؛ زیرا مصرف هر سال رو به افزایش است و بهتر این است که برای سال ١٩٦٩ در زمان خود مذاکره نماییم.
اقبال در مورد گاز به خبرنگاران گفت: گازی که از چاه‌های نفت خارج می‌شود متعلق به ایران است و حتی کنسرسیوم برای مصارف خود، آن را از ما می‌خرد.
 
اکتشافات نفتی
اقبال در مورد فعالیت‌های نفتی در شمال کشور گفت: ما در چهار منطقه مغان، گرگان، سرخس و بحر خزر فعالیت اکتشافی داریم و سه گروه فرانسوی و آمریکایی و روسی نیز پیمانکار ما می‌باشند که در این مناطق به ما کمک می‌کنند.
شوروی پیمانکار ما در لرزه‌نگاری دریای خزر است.
 
شوروی رسما نسبت به سیاست چین اعلام خطر کرد
«خبرگزاری فرانسه» 14 دسامبر از مسکو گزارش داد: جلسه عمومی کمیته مرکزی حزب کمونیست شوروی که روز ۱۳ دسامبر تشکیل شده بود شب گذشته پایان یافت.
جلسه مذکور طی اعلامیه‌ای که شب گذشته منتشر کرد از تمام احزاب کمونیست جهان خواست کنفرانس سران احزاب کمونیست را جهت اجرای وحدت اردوگاه سوسیالیستی و جنبش جهانی کمونیست تشکیل دهند.
در اعلامیه گفته شده است تشکیل کنفرانس جهانی احزاب کمونیست برای برداشتن نقاب از چهره سیاست ضد لنینی رهبران چین ضروری است.
در اعلامیه سپس گفته شده است: سیاست ضد شوروى مائو تسه تونک و گروه طرفداران او وارد مرحله جدید و بسیار خطرناکی شده است. سیاست کنونی رهبران حزب کمونیست چین در صحنه سیاست جهانی هیچ گونه وجه تشابهی با مارکسیسم لنینسم ندارد، و اعمال رهبران چین به امپریالیسم کمک می‌کند.
کمیته مرکزی حزب کمونیست شوروی معتقد است شرایط تشکیل کنفرانس جهانی احزاب کمونیست فراهم است و باید تمام احزاب برادر در تشکیل چنین کنفرانسی اقدام کنند.
 
هلال ماه رؤیت شد
دیشب در پایتخت هلال ماه رؤیت شد و روحانیون تهران فتوا دادند که امروز اول ماه مبارک رمضان است.
با وجود فتاوى روحانیون دیشب از اطراف کشور رویت هلال به آنها تلگرام شد و در خود تهران نیز جمعی از مردم هلال ماه را رؤیت نمودند.
مردم تهران و شهرهای ایران از نیمه‌شب دیشب فرائض ماه مبارک رمضان را به جای آورده و برای خوردن سحری و گذاردن نماز صبح از خواب بیدار شدند.
از بامداد امروز قیافه شهر تهران تغییر یافت؛ قهوه‌خانه‌ها، رستوران‌ها، چلوکبابی‌ها، سالن‌های غذاخوری، کافه‌ها تعطیل گردید و ساعات کار ادارات و سازمان‌های دولتی و ملی و بازار تغییر یافت.
 
دادیار دیوان عالی کشور درگذشت
روزنامه «اطلاعات» نوشت: اطلاع حاصل کردیم که آقای ابراهیم مهدوی، دادیار دیوان عالی کشور، بدرود حیات گفت.
وی در فقه و اصول به درجه اجتهاد نائل گردیده و همچنین در فلسفه و منطق تبحر و تسلط کافی داشت.
وی پس از تحصیل و کسب درجه اجتهاد از محضر آیت‌الله حاج شیخ عبدالکریم حائری خدمات اداری و قضایی را آغاز کرد و مدارج عالیه قضایی را یکی پس از دیگری پیمود. [1]
 
نثار تاج گل به مناسبت سالروز روز نجات آذربایجان به قبر رضاشاه!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: ساعت 10:30 صبح امروز گروهی از نمایندگان واحدهای ارتش شاهنشاهی با یک گروهان سرباز به سرپرستی تیمسار سرلشکر قره‌باغی در آرامگاه اعلیحضرت فقید رضاشاه کبیر حضور یافتند و به مناسبت روز نجات آذربایجان ٢٤ تاج گل زیبا نثار آرامگاه نمودند.[2]
 
روزنامه اطلاعات، 23 آذر 1345، صفحه 1

پی‌نوشت‌ها
------------------------------------------------------
[1] . اطلاعات، 23 آذر 1345، صص 15 و 16. 
[2] . همان، ص 16. نثار تاج گل به قبر رضاشاه به مناسبت سالروز 24 آذر و «نجات آذربایجان» از عجایب است. رضاشاه بعد از حمله متفقین بدون هیچ گونه مقاومتی کشور را تسلیم آنها کرد و آذربایجان در عمل برای سال‌ها در اختیار دست‌نشانده‌های شوروی قرار گرفت. در چنین روزی تجلیل از رضاشاه عجیب و در عین حال خنده‌دار بود.


کد مطلب: 24381

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/24381/23-آذر-1345

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir