کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

26 آذر 1345

26 آذر 1401 ساعت 16:33

تقلب در غذا/ نخست‌وزیر در جلسه امروز سنا: بودجه آموزش و پرورش اضافه می‌شود/ هوای آلوده/ «تهران به مذاکرات بغداد خوشبین است»/ سفر رئیس‌جمهوری/ سفیر جدید لبنان در تهران/ آیا حادثه مرگ زهرا عبرت مسئولان می‌شود؟/ بازگشت وزیر کشاورزی از گرگان


تقلب در غذا
خانم دکتر شمس‌الملوک مصاحب از موفقیت «برنامه دهقان» رادیو ایران در مسابقات بین‌المللی توکیو صحبت کرد و اظهار خوش‌وقتی نمود.
خانم مصاحب سپس گفت: چندی پیش نماینده دولت هنگام جواب به سؤال بنده وعده داد که طرح جدیدی درباره متقلبین مواد غذایی بیاورد، ولی تاکنون این کار عملی نشده است، لذا مجددا سؤالى در این زمینه از وزارت بهداری تقدیم می‌دارم.
در این موقع مجلس وارد دستور شد و سؤال تیمسار سپهبد جهانبانی از وزارت کشور درباره وضع رفت‌وآمد در تهران مطرح شد.
آقای سراج حجازی، معاون پارلمانی وزارت کشور، به این سؤال پاسخ داد و گفت: با ازدیاد جمعیت کشور طبیعی است که تعداد وسایط نقلیه هم زیاد شود و در حال حاضر بالغ بر دویست‌هزار وسایط نقلیه در تهران در حرکت است و باید خیابان‌های وسیع احداث گردد که تا حدودی اینکار شده است. دنباله این کار گرفته خواهد شد.
معاون وزارت کشور گفت: با احداث پارکینگ‌ها تراکم وسایط نقلیه در خیابان‌ها کم خواهد شد و این کار را هم مردم انجام می‌دهند؛ زیرا احداث پارکینگ کار پرفایده‌ای است.
تیمسار جهانبانی گفت: متأسفانه جواب برای بنده قانع‌کننده نبود. کافی نیست که بگوییم چون جمعیت تهران زیاد شده این گرفتاری پیش آمده بنده خیال می‌کنم که دراین‌باره باید اقدام عاجلی کرد. مقررات هم باید به شدت اجرا شود؛ زیرا متأسفانه مردم به پیروی از مقررات چندان توجه نمی‌کنند.
تیمسار جهانبانی سپس پیشنهاد کرد که در تهران مترو و اتوبوس‌های برقی به‌کار افتد.
 
هوای آلوده
سپس سؤال سناتور کاظمی در خصوص آلودگی هوای شهر تهران مطرح شد.
معاون وزارت کشور گفت: درباره کارخانجات از چندی قبل اجازه تأسیس تا شعاع معینی داده نمی‌شود و از ادامه کار اتومبیل‌های فرسوده نیز جلوگیری به عمل می‌آید و وسایط نقلیه مرتبا بازدید فنی می‌شود.
آقای دکتر کاظمی گفت: هوای آلوده سلامتی مردم تهران را به خطر انداخته است و باید فکر اساسی کرد.
 
نخست‌وزیر در جلسه امروز سنا: بودجه آموزش و پرورش اضافه می‌شود
در این موقع لایحه متمم بودجه سال ۱۳٤٥ کل کشور مطرح گردید. در کلیات آقای دکتر صدیق صحبت کرد و از دولت خواست که در رفع مشکل آموزش و پرورش و کمبود معلم مملکت اقدام نماید.
آقای رام نیز با ذکر ارقامی نتیجه گرفت که بودجه امسال کشور نسبت به چهل سال قبل ٥٤٠ برابر شده است.
آقای نخست‌وزیر آقای دکتر مجیدی را به سمت معاون نخست‌وزیر و رئیس دفتر بودجه به مجلس سنا معرفی کرد و اظهار داشت: دولت تا سال ١٣٤٦ این اشکال را خواهد داشت؛ زیرا تاریخ اتمام خدمت سپاهیان دانش با زمان احتیاج دولت تاکنون تطبیق نمی‌کرد، ولی اقدام لازم شده است که از سال آینده این اشکال هم رفع بشود و دیگر کلاس‌ها خالی نماند.
آقای نخست‌وزیر اضافه کرد: در بودجه سال آینده کشور بر اعتبارات آموزش و پرورش مبلغ معتنابهی افزوده خواهد شد.[1]  
 
«تهران به مذاکرات بغداد خوش‌بین است»
آقای عباس آرام، وزیر خارجه ایران، از دولت و ملت عراق دعوت کرد که «در این دوران آزادی و استقلال ملل و احترام متقابل به حاکمیت ملی و کوشش مشترک در راه حفظ صلح، روابط دوستانه را جانشین قیود و اختلافات و خصومت‌های ناشی از گذشته‌ای "شوم" بنمایند».
وزیر خارجه ایران، که در سر میز ضیافتی که از طرف آقای دکتر عدنان پاچه‌چی، وزیر خارجه عراق، به افتخار آقای آرام و هیئت نمایندگی ایران ترتیب یافته بود، صحبت می‌کرد همچنین اظهار امیدواری کرد که مسافرت وی به عراق که با «حسن نیّت کامل» آغاز شده و مذاکراتی که در بغداد انجام می‌گیرد به حل کلیه اختلافات یاری مؤثری بنماید و موجب بهبود بیشتر روابط و توسعه علائق دوستی میان دو کشور همسایه و دوست و هم‌کیش باشد.
آقای آرام هشدار داد که «نباید انتظار داشت با چند نشست و برخاست، کلیه اختلافات ایران و عراق که متأسفانه حل آن سال‌ها به تعویق افکنده شده و ریشه‌‎های عمیق یافته است، حل شود و افزود چون نسبت به حسن نیّت طرفین اطمینان حاصل است از نتیجه کار نباید مأیوس شد».
وزیر خارجه ایران پس از یادآوری سوابق عمیق و تاریخی روابط موجود میان دو کشور که اگر بخواهیم فهرست‌وار هم آنها را شماره کنیم کتاب قطوری می‌شود تأکید کرد که هیچ نیرویی قادر به گسستن پیوندهای استواری که ایران و عراق را به هم نزدیک می‌کند نیست.
رئیس هیئت نمایندگی ایران افزود: به عقیده ما اصلاحات اساسی و اجتماعی و اجرای طرح‌های عظیم عمرانی و اقتصادی جز در پرتو صلح و آرامش و امنیت بین‌المللی میسر نیست و به همین دلیل است که ایران صلح و آرامش را هم کمال مطلوب نمی‌داند، بلکه آن را ضرورتی اجتناب‌ناپذیر می‌شمارد، و پس از یادآوری این حقیقت که ایران، بر اساس همین سیاست کلیه اختلافات خود را با همسایگان خویش حل و فصل نموده از اینکه اختلافات ایران و عراق با وجود علاقه فراوان دو طرف در بوته اجمال مانده است به‌شدت ابراز تأسف کرد.
 
سفر رئیس‌جمهوری
آقای آرام در پایان سخنان خود گفت: اینک طلیعه دوران جدیدی در افق سیاسی دو کشور پیدا شده و مظهر آن سفری است که قریبا رئیس‌جمهور عراق به دعوت شاهنشاه آریامهر به ایران خواهند کرد.
آقای آرام سپس افزود: بدون تردید خواست مردم دو کشور آن است که به نحو دوستانه و برادرانه‌ای در جوار یکدیگر زیست نمایند و اقتضای مسئولیت حکم می‌کند که با کاردانی و واقع‌بینی به اختلافات بین دو کشور پایان داده شود.[2]
 
سفیر جدید لبنان در تهران
روزنامه «اطلاعات» نوشت: دکتر سعید الاسعد، سفیر جدید لبنان در ایران، به‌زودی وارد تهران خواهد شد.
دکتر سعید الاسعد یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌های سیاسی و از بزرگ‌ترین جراحان لبنان به‌شمار می‌رود و ناظران تعیین او را به سفارت ایران نشانه اهمیتی که لبنان به روابط خود با ایران قائل است تلقی کرده‌اند.[3]  
  
آیا حادثه مرگ زهرا عبرت مسئولان می‌شود؟
روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله شماره امروز خود نوشت: هفته پیش حادثه جانگداز مرگ زهرا زائویی، که به واسطه نبودن تاکسی و نرسیدن به بیمارستان در کنار خیابان وضع حمل نمود و بر اثر خون‌ریزی داخلی درگذشت، همه را متأثر و اندوهناک ساخت.
این واقعه بایستی موجب عبرت گردد و راهی پیش پای مردمی که ممکن است در نیمه‌های شب گرفتار نبودن تاکسی و نرسیدن بیمار به بیمارستان گردند گذاشته شود در صورتی که با کمال تأسف در اخبار هفته گذشته پای بیمارستان حمایت مادران، بنگاه نیکوکاری که بی‌ریا بزرگ‌ترین خدمت به جامعه ما می‌کند و هر شبانه‌روزی به طور متوسط بیش از یکصد نوزاد به رایگان در این بیمارستان مجهز به دنیا می‌آیند و تحت مراقبت کامل قرار می‌گیرند، در این حادثه به میان کشیده شده است که چرا آمبولانس برای این زائو نفرستاده‌اند و چرا زهرای بخت‌برگشته را به موقع نخوابانیده‌اند.
این حادثه تأثرانگیز باید به طور وضوح و مکرر و به وسایل مختلف برای خانواده‌ها و افراد بی‌اطلاع و غافل که متأسفانه در همین پایتخت بسیارند چه رسد به شهرستان‌ها، توضیح داده شود و حتی رادیو عامه مردم را متذکر سازد که هنگام بروز هر حادثه و سانحه همچنان که اکنون عمل می‌شود از تلفن‌های امدادی استفاده کنند و واقعه درگذشت زهرا عبرت و تنبیه شدیدی برای جامعه باشد که قبل از بروز حادثه و پیش از آنکه درد زائو شدت کند به محض بروز آثار و علائم، او را به بیمارستان برسانند و هرگاه وضع غیر عادی پیش آید با تلفن استمداد کنند و آمبولانس بخواهند تا از بروز چنین وقایع دردناکی جلوگیری شود. در مورد کمبود تاکسی باید مسئولان امور فکری بیندیشند. در دنیای متمدن امروز این موضوع حل و آسان شده است، تاکسی را به وسیله تلفن خبر می‌کنند در ظرف یکی دو دقیقه در هر محل که خواسته شود حاضر می‌گردد. شرکت‌های تاکسی‌رانی تلفن دارند. شماره تلفن آنها در اختیار مردم است، به محض اینکه به آن شماره تلفن شد نزدیک‌ترین تاکسی به آن خانه و آن محل که به وسیله تلفن داخلی تاکسی اطلاع پیدا می‌کند جلوی منزل حاضر می‌شود.
سال‌هاست مسئله تاکسی‌رانی مورد گفت‌وگوست و هنوز فکر اساسی نشده. چرا اقلا یک سرویس مجهز تاکسی‌رانی به صورتی که امروز در دنیا وجود دارد در تهران دایر نمی‌شود که این مصیبت‌ها به بار نیاید اگر تا کسی به موقع می‌رسید و مادر بدبخت زهرا که ساعت‌ها سرگردان دنبال تاکسی در خیابان‌ها می‌گشته می‌توانست با یک تلفن در ظرف چند دقیقه تاکسی پیدا کند دخترش از دست نمی‌رفت.
این نقیصه بزرگ و در دسترس قرار نگرفتن تاکسی در چنین مواقعی مصیبت‌های بسیار، نظیر حادثه جانگداز زهرا بار می‌آورد و چه بسا بیمارانی که با همین گرفتاری دست به گریبان می‌شوند و از دست می‌روند. امید است این پیشامد تأثرانگیز عبرتی باشد و اولیای امور در مقام رفع این نقیصه برآیند و یک سرویس مجهز تاکسی‌رانی به‌خصوص برای شب به‌وجود آورند تا در دسترس مردم نیازمند قرار گیرد.[4]
 
بازگشت وزیر کشاورزی از گرگان
تیمسار سپهبد ریاحی، وزیر کشاورزی، پس از بازگشت از سفر گرگان و دشت گفت: برای مبارزه با آفت کرم خاردار و آماده کردن اراضی مناطق آلوده، جهت کشت آینده خوشبختانه بین کشاورزان و مأمورین وزارت کشاورزی همکاری وسیعی وجود دارد.
اکنون مأمورین با همکاری کشاورزان مشغول سوزاندن بوته‌های باقی‌مانده پنبه می‌باشند و بلافاصله اراضی که بوته‌های آنها سوزانده می‌شود شخم می‌خورد.
وزیر کشاورزی افزود: «در این سفر دستوراتی جهت رفع نقائص کارها به مأمورین صادر شد».
وزیر کشاورزی روز چهارشنبه گذشته جهت بازدید و رسیدگی به وضع مبارزه با آفت کرم خاردار به گرگان و دشت عزیمت کرده بود.[5]
 
روزنامه اطلاعات، 26 آذر 1345، صفحه 1

پی‌نوشت
-----------------------------------------------------------
[1] اطلاعات، 26 آذر 1345، صص 16 و 13
[2] اطلاعات، 26 آذر 1345، صص 16 و 13
[3] اطلاعات، 26 آذر 1345، ص 16
[4] اطلاعات، 26 آذر 1345، ص 2
[5] . اطلاعات، 26 آذر 1345، صص 2، 13 و 16.


کد مطلب: 24384

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/24384/26-آذر-1345

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir