کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

27 آذر 1345

27 آذر 1401 ساعت 16:31

درخواست ساواک برای تحقیق درباره «باشگاه روتاری»/ ساواک: مراقب شیخ محمد یزدی باشید، کار خطایی کرد زود دستگیرش کنید!/ نثار تاج گل به قبر لنین توسط شمس پهلوی!/ توسط وزیر کشاورزی، لایحه تغییرات اصلاحات ارضی تقدیم مجلس شد/ با سرمایه‌گذاری آلمان در منطقه «آبخور سفیدرود»، کارخانه کاغذسازی تأسیس می‌شود/ رادیو بغداد: ایران و عراق در راه همکاری و تحکیم مناسبات خود گام برمی‌دارند/ تفسیر رادیو بغداد/ روزنامه‌های عراق/ «شهر نفت» در اراضی عباس‌آباد احداث می‌شود


درخواست ساواک برای تحقیق درباره «باشگاه روتاری»

بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 27 آذر 1345 «خواهشمند است دستور فرمایید با توجه به نامه شماره 10541 /321 -26 /2 /45 ضمن تحقیق پیرامون موارد خواسته‌شده زیر و اعلام نتیجه آن از خلاصه اقدامات معموله درباره مفادنامه مذکور این اداره کل را مطلع نمایند:
1. شناسایی اعضای هیئت‌مدیره فعلی؛
2. آدرس محل باشگاه؛
3. قدرت مالی باشگاه و منبع درآمد آن؛
4. وابستگی آن به احزاب و جوامع سیاسی؛
5. تعداد تقریبی اعضای باشگاه و اینکه اکثرا از چه طبقه‌ای می‌باشند؛
6. تشکیلات باشگاه روتاری؛
7. تعداد شعبات باشگاه؛
8. آیا از رجال سیاسی در باشگاه مذکور عضویت دارند یا خیر در صورت مثبت مشخصات آنان».[1]
 
ساواک: مراقب شیخ محمد یزدی باشید، کار خطایی کرد زود دستگیرش کنید!
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 27 آذر 1345 «برابر اطلاع واصله غلامرضا تخشید از سیرجان نامه‌ای برای شیخ محمد یزدی، که یکی از روحانیون افراطی مقیم شهرستان قم می‌باشد و احتمال دارد در منابر خود مطالبی خلاف مصالح مملکت ایراد نماید، به نشانی قم مقابل فرهنگ کوچه علیرضا پهلوی احضار و از وی دعوت نموده که برای ماه رمضان به شهرستان سیرجان عزیمت نماید».
این سند می‌افزاید: خواهشمند است دستور فرمایید پاسخ موارد زیر را تهیه و به این سازمان اعلام نمایند:
1. شیخ محمد یزدی تاکنون به سیرجان وارد گردیده یا خیر؟
2. در صورتی که به سیرجان وارد شده در چه محل‌هایی اقامت نموده و منبر می‌رود؟
3. غلامرضا تخشید چه سابقه‌ای دارد؟ خلاصه‌ای از آن با مشخصات کامل و دو قطعه عکس وی را به طور غیرمحسوس تهیه و به این سازمان ارسال نمایند؛
4. به مأمورین مربوطه آموزش داده شود که در صورت ورود شیخ محمد یزدی به سیرجان کلیه اعمال و رفتار و گفتار وی را تحت مراقبت قرار داده در صورت مشاهده عمل و یا گفتار برخلافی نام‌برده را دستگیر و مدارک لازمه را جمع‌آوری و با پرونده امر به این سازمان ارسال نمایند.[2]
 
نثار تاج گل به قبر لنین توسط شمس پهلوی!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: والاحضرت شاهدخت شمس پهلوی، ریاست عالیه جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران، و همراهانشان، که به دعوت دولت اتحاد شوروی در این کشور اقامت دارند، دیروز پس از بازدید از شهر «کیف» با هواپیما رهسپار تفلیس شدند.
والاحضرت شاهدخت شمس پهلوی و همسرشان آقای مهرداد پهلبد، وزیر فرهنگ و هنر، در فرودگاه از طرف باریکوفسکی، دبیر هیئت شورای عالی اتحاد شوروی، و سایر شخصیت‌های رسمی و محلی بدرقه شدند.
 
شمس پهلوی، مهرداد پهلبد، وزیر فرهنگ و هنر، و احمد میرفندرسکی، سفیر ایران در شوروی هنگام نثار تاج گل به آرامگاه لنین
شمس پهلوی، مهرداد پهلبد، وزیر فرهنگ و هنر، و احمد میرفندرسکی، سفیر ایران در شوروی هنگام نثار تاج گل به آرامگاه لنین


در این عکس که هنگام نثار تاج گل به آرامگاه لنین گرفته شده، آقایان مهرداد پهلبد، وزیر فرهنگ و هنر، در سمت چپ عکس و احمد میرفندرسکی، سفیر ایران در شوروی، در سمت راست والاحضرت دیده می‌شوند.
 
توسط وزیر کشاورزی، لایحه تغییرات اصلاحات ارضی تقدیم مجلس شد
ساعت ۹:30 بامداد جلسه علنی مجلس شورای ملی به ریاست آقای مهندس ریاضی تشکیل شد.
در این موقع مجلس وارد دستور شد و لایحه افتتاح حساب جاری جهت کارکنان دولت مطرح و تصویب و به دولت ابلاغ شد و سپس لایحه اصلاح ماده دوم قانون انحصار دخانیات ایران مطرح گردید و بدون اظهار نظر تصویب و به دولت ابلاغ گردید.
تیمسار سپهبد ریاحی، وزیر کشاورزی، دو لایحه در مورد الحاق ٦ ماده به آیین‌نامه قانون اصلاحات ارضی و استفاده از ارزش ذرتی که از خارج وارد کشور شده برای توسعه دام‌پروری و علوفه‌کاری و صنعت شیر تقدیم داشت.
مواد پیشنهادی الحاقی به آیین‌‎نامه قانون اصلاحات ارضى به منظور تسهیل و پیشرفت کارهای اجرایی مرحله دوم به وسیله سازمان اصلاحات ارضی کل کشور تهیه شده و از طریق وزارت کشاورزی و دولت برای تصویب به مجلسین تقدیم شده است.
این مواد که جمعا شش ماده می‌باشد، به آیین‌نامه قانون اصلاحات ارضى منضم خواهد گردید.
آقای قوام صدری، معاون وزارت دارایی، نیز لایحه مربوط به شش فقره دیون دستگاه‌های دولت تقدیم نمود. در پایان جلسه علنی امروز مجلس شورای ملی لایحه مربوط به واگذاری یک باب عمارت و باغچه به جمعیت حمایت آسیب‌دیدگان از سوختگی مطرح و تصویب و به دولت ابلاغ شد.
 
با سرمایه‌گذاری آلمان در منطقه «آبخور سفیدرود»، کارخانه کاغذسازی تأسیس می‌شود
یک کارخانه مجهز کاغذسازی با سرمایه پنجاه‌میلیون دلار در منطقه «آبخور سفیدرود گیلان» احداث می‌شود.
در احداث این کارخانه، آلمان نیز سرمایه‌گذاری نموده و تنها 250 نفر مهندس در آن مشغول کار خواهند شد.
این خبر را شب گذشته آقای دکتر سام، استاندار گیلان، در اختیار خبرنگاران گذاشت.
استاندار اضافه کرد چند کارخانه دیگر در گیلان ساخته می‌شود و برای ایجاد دانشگاه نیز، که از خواست‌های دیرین مردم گیلان می‌باشد، سیصد هکتار زمین مناسب در جاده رشت ـ تهران در نظر گرفته شده و به‌زودی ساختمان دانشکده کشاورزی «لاکان» در اراضی مزبور شروع خواهد شد.
 
رادیو بغداد: ایران و عراق در راه همکاری و تحکیم مناسبات خود گام برمی‌دارند
مذاکرات ایران و عراق از دیشب مجددا در کاخ وزارت خارجه عراق آغاز شد.
این مذاکرات از صبح پنجشنبه گذشته آغاز شده بود و روز جمعه تعطیل گردید تا آقای عباس آرام، وزیر خارجه، و هیئت نمایندگی ایران بتوانند به زیارت اماکن متبرکه در کربلا، نجف و کوفه بروند.
شب گذشته، در پایان مذاکرات ایران و عراق از طرف ژنرال شاکر محمود شکری، وزیر دفاع عراق، یک ضیافت افطار به افتخار آقای آرام در باشگاه افسران عراق برپا شده بود.
پرزیدنت عبدالرحمن عارف، رئیس‌جمهوری عراق، در یک مصاحبه مطبوعاتی اظهار داشت: شاهنشاه آریامهر از ایشان دعوت فرموده‌‎اند که به ایران سفر کند.
رئیس‌جمهوری عراق گفت: تاریخ این سفر بعدا تعیین خواهد شد.
 
تفسیر رادیو بغداد
رادیو بغداد در یک تفسیر سیاسی زیر عنوان مناسبات بین ایران و عراق اظهار داشت تردیدی نیست که محیط و مقتضیات سیاسی و تحولات فرهنگی و پیشرفت‌های دانش و تمدن، که برای کلیه ملل مسئولیت‌هایی به‌وجود می‌آورد، ملتین ایران و عراق را که هر دو در منطقه واحد و محیط مشابه زندگی می‌کنند و مشکلات واحد و یکسانی نیز دارند ملزم می‌سازد که سعی و کوشش خود را در راه تأمین هدف‌های ملی هماهنگ سازند و کلیه وسایل تعاون و همکاری را فراهم سازند و نهایت کوشش را برای تضمین صلح و امنیت این منطقه مبذول دارند و آن را از رخنه نفوذ عواملی که طمع به ثروت‌های این منطقه دارند حفظ کنند و از جریان توطئه‌های استعماری، جلوگیری نمایند و در هماهنگی و همبستگی و تعاون سرمشق ملل دیگر بشوند.
رادیو بغداد گفت: ما از صمیم قلب آرزومندیم که پایه‌های روابط ایران و عراق بر شالوده بسیار متین و محکمی استوار گردد و رشته‌های تعاون و همکاری بین ملتین همسایه چنان مستحکم شود که هیچ نیرویی نتواند آن را مختل سازد.
 
روزنامه‌های عراق
روزنامه‌های عراقی نیز مقاله‌های مفصلی درباره مناسبات دوستانه میان ایران و عراق منتشر کرده‌اند. روزنامه الجمهوریه چاپ بغداد در این زمینه نوشته است: مذاکراتی که هم‌اکنون بین هیئت‌های نمایندگی ایران و عراق جریان دارد توأم با حسن نیّت و در محیط صفا و دوستی است.
«المنار»، روزنامه دیگر عراقی، در سرمقاله خود نوشته است: موضوع مهم این نیست که مذاکرات بین هیئت‌های نمایندگی ایران و عراق فقط منتهی به تسویه کلیه مسائل معوقه بشود، بلکه مهم‌تر از آن علاقه و اشتیاق و تمایل شدید ایران و عراق به ایجاد حسن تفاهم کامل و ارزیابی اهمیت تحکیم مناسبات برادرانه آنها و کوشش در راه ایجاد زمینه همکاری در امور اقتصادی و بازرگانی و فرهنگی می‌باشد.
 
«شهر نفت» در اراضی عباس‌آباد احداث می‌شود
روزنامه «اطلاعات» نوشت: دیروز اطلاع حاصل شد که شرکت ملی نفت ایران و پیمانکاران برای ساختن یک شهر نفت در شمال پادگان عباس‌آباد وارد مذاکره شده‌اند.
قرار است در این شهر نفت، اداره مرکزى و شعب مختلف شرکت ملی نفت ایران، که هم‌اکنون در ساختمان‌های گوناگون و در جاهای مختلف تهران مشغول کار می‌باشند، مستقر گردد.
ادارات مختلف دیگر شرکت ملی نفت ایران از قبیل شرکت ملی پتروشیمی، شرکت ملی گاز و مؤسسات مختلف نفت نیز در این شهر نفت مراکز و مؤسسات خود را بنا خواهند کرد. [3]
 
روزنامه اطلاعات، 27 آذر 1345، صفحه 1

پی‌نوشت‌ها
-------------------------------------------------------
[1] . کلوپ روتاری به روایت اسناد ساواک، ج 1، ص 95.
[2] . انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک؛ استان کرمان، کتاب 1، ص 153.
[3] . اطلاعات، 27 آذر 1345، صص 1، 13، 15 و 16.   


کد مطلب: 24387

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/24387/27-آذر-1345

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir