کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نظر شاه درباره قابلیت‌های زنان

18 بهمن 1401 ساعت 23:00

اوریانا فالاچی: چقدر عجیب است اعلیحضرت! اگر یک شاه باشد که اسمش همواره با نام زنان پیوسته است، آن شما هستید. و حالا من کم کم احساس می‌کنم که زنان هیچ ارزشی در زندگی‌تان ندارند.



پایگاه اطلاعرسانی پژوهشکده تاریخ معاصر؛ بخش‌هایی از مصاحبه تاریخی محمدرضا پهلوی با اوریانا فالاچی، خبرنگار مطرح ایتالیایی، درباره قابلیت‌های زنان:
اوریانا فالاچی: چقدر عجیب است اعلیحضرت! اگر یک شاه باشد که اسمش همواره با نام زنان پیوسته است، آن شما هستید. و حالا من کم کم احساس می‌کنم که زنان هیچ ارزشی در زندگی‌تان ندارند.
شاه: می‌دانید زن‌ها... ببین، بگذار این طور موضوع را مطرح کنم. من آنها را دست کم نمی‌گیرم، همان‌طور که در عمل نشان داده شده است که آنها بیشترین سود را از انقلاب سفید من برده‌اند. من قاطعانه مبارزه کردم تا حقوق و مسئولیت‌های مساوی برایشان اخذ کنم. من حتی آنها را وارد ارتش کرده‌ام که آنجا پس از شش ماه آموزش نظامی، برای مبارزه با بی‌سوادی به روستاها فرستاده می‌شوند؛ همچنین نباید فراموش کنند که من پسر کسی هستم که در ایران کشف حجاب کرد، ولی من صادق نخواهم بود اگر ادعا کنم که حتی یکی از آنها نفوذی بر من داشته است. هیچ کس نمی‌تواند نفوذ بر من داشته باشد؛ ابدا هیچ کس، و یک زن حتی کمتر. در زندگی یک مرد زن‌ها به حساب می‌آیند اگر زیبا و برازنده باشند و بدانند چطور زنانه رفتار کنند... مثلا این داستان آزادی زنان چیست؟ طرفداران حقوق زن حقیقتا چه می‌خواهند؟ شما چه می‌خواهید؟ برابری؟ خودتان بگویید. من نمی‌خواهم بی‌ادب باشم، ولی شما ممکن است از نظر قانون برابر باشید، ولی نه در قابلیت. مرا ببخشید برای گفتنش.
فالاچی: ما نیستیم؟
شاه: نه. شما هرگز یک میکل آنژ یا باخ تولید نکرده‌اید. شما حتی یک آشپز مهم نیافریده‌اید و حرف نبودن فرصت‌ها را نزنید، حتما شوخی می‌کنید؟ آیا شما فرصتش را نداشتید که حتی یک آشپز قابل به تاریخ بدهید؟ شما هیچ چیز باارزشی تولید نکرده‌اید، هیچ چیز! خودتان بگویید، چند زن قادر به حکومت در طی مصاحبه‌هایی نظیر این، ملاقات کرده‌اید؟
فالاچی: حداقل دو اعلیحضرت: گلدا مایر و ایندیرا گاندی.
شاه: تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که آن زن‌ها در قدرت، خیلی سختگیرتر از مردان هستند. خیلی بی‌رحم‌تر. خیلی به خون تشنه‌ترند.
 
محمدرضا پهلوی، فرح دیبا و اسدالله علمسفر رسمی والری ژیسکاردستن، رئیس‌جمهور فرانسه، به ایران (تهران؛ مهر 1355). محمدرضا پهلوی در عکس کنار فرح دیبا و اسدالله علم، وزیر دربار، دیده می‌شود
 


کد مطلب: 24494

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/24494/نظر-شاه-درباره-قابلیت-های-زنان

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir