کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

۲۹ تیر ۱۳۴۶

29 تير 1403 ساعت 0:00

گزارش ساواک درباره مداخلات گردانندگان حزب ایران نوین در انتخابات!/ شوروی سیاست ایران را در بحران اعراب و اسرائیل ستود!/ در شمال غربی اهواز یک میدان جدید نفتی کشف شد/ فرمانده نیروی دریایی پاکستان به تهران می‌آید/ وزیر انرژی ترکیه: در صورت لزوم ایران به ترکیه نفت می‌فروشد/ توضیح درباره اظهارات وزیر خارجه


 

گزارش ساواک درباره مداخلات گردانندگان حزب ایران نوین در انتخابات!

بر اساس گزارش ساواک به تاریخ 29 تیر 1346 «اکنون که به آغاز بیست‌ودومین دوره قانون‌گذاری چند روزی بیش باقی نمانده است، گردانندگان حزب ایران نوین بر فعالیت‌های انتخاباتی خویش افزوده و با استفاده از مقام و موقعیت اداری خود به طور طبیعی و توسل به اعمال قدرت و تهدید سعی می‌نمایند کارت‌های الکترال بیشتری جمع‌‎آوری نمایند. با بررسی‌هایی که تاکنون در این زمینه معمول گردیده خلاصه‌ای از اعمال نفوذ زعما و مأمورین دولت عضو حزب مزبور ذیلا از عرض می‌گذرد:
1. اخیرا مأمورین وزارت کار ضمن مراجعه به کارگاه‌های مختلف، کارفرمایان مربوطه را تهدید می‌نمایند که یا کارگران خود را به حوزه‌های انتخاباتی حزب ایران نوین اعزام دارند و یا اینکه شناسنامه‌های آنان را تسلیم مأمورین وزارت کار نموده تا خود آنان اقدام به تهیه کارت الکترال نمایند.
از جمله در تاریخ 20 /4 /46 یکی از مأمورین وزارتخانه مورد بحث به کارخانه قوطی‌سازی جواد اویسی واقع در خیابان ری مراجعه و اظهار می‌دارد: طبق دستور وزارت کار باید کارگران کارخانه مزبور جهت اخذ کارت الکترال به حوزه‌های انتخاباتی اعزام گردند و چون نام‌برده با مخالفت کارفرمای کارخانه مواجه می‌گردد، اظهار می‌دارد: این عمل برای شما گران تمام خواهد شد و از این پس بازرسان وزارت کار دائما برایتان مزاحمت ایجاد خواهند نمود.
2. در غرب تهران خیابان‌های خوش، هاشمی و جیحون عباس رادفر،[1] عضو حزب ایران نوین و کاندیدای مجلس مؤسسان از حزب مزبور، چند نفر را به منازل ساکنین محل اعزام نموده تا شناسنامه‌های آنان را به منظور صدور کارت الکترال به نفع حزب ایران نوین جمع‌آوری نمایند.
همچنین از طرف شیخ بهایی، عضو حزب ایران نوین، که مأمور نخست‌وزیری در امور تاکسی‌رانی و کاندیدای نمایندگی تهران از طرف این حزب می‌باشد، به کلیه رانندگان تاکسی دستور داده شده است هر کدام باید شناسنامه‌های خود را به انضمام مبلغ 850 ریال به دفتر شرکت تعاونی تاکسی‌رانی تسلیم تا لباس اونیفورم به آنها داده شود والا از اول مردادماه از کار کردن آنان جلوگیری خواهد شد.
3. طبق پیشنهاد شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه تعداد سه حوزه انتخاباتی: الف) اداره مرکزی شرکت واقع در سه راه آذری؛ ب) نارمک؛ پ) نازی‌آباد تأسیس و سرکار سرگرد فرنام: رئیس ناحیه یک، سرگرد هاشمی: رئیس ناحیه دو، و سروان نصرتی: رئیس اداره مراقبت شرکت، از طرف اولیای شرکت واحد مأمور شده‌اند تا با اعضای سه حوزه انتخاباتی مزبور به طور محرمانه مذاکره و آنان را تطمیع نمایند تا به طورکلی در اختیار شرکت مزبور قرار گرفته و در مورد اخذ کارت الکترال تسلیم نظرات شرکت واحد باشند.
ضمنا در چند روز اخیر فعالیت اعضای شرکت واحد صرف جمع‌آوری شناسنامه‌ها و کارت‌های شناسایی عموم کارگران، رانندگان و کمک‌رانندگان شرکت مزبور گردیده و ضمنا هر یک از کارگران که با دریافت کارت الکترال مخالفت نمایند تهدید به اخراج شده و از ادامه کار آنها جلوگیری به عمل می‌آید.
از جمله در تاریخ 20 /4 /46 یکی از کمک‌رانندگان خط 103 به رئیس خط مزبور اظهار داشته: من تا به حال کارت نگرفته‌ام و اگر هم کارت بگیرم، تا روز انتخابات آن را نزد خودم نگهداری خواهم نمود؛ در نتیجه رئیس خط مربوطه کارگر فوق را از اتوبوس پیاده نموده و برگ تعرفه وی را دریافت و از ادامه کارش جلوگیری نموده است. کارگر مزبور پس از دو روز بیکاری، به سندیکای کمک‌رانندگان شرکت شکایت و با ایجاد سروصدا موفق شده حقوق دو روز بیکاری خود را به اضافه مبلغ پانصد ریال پاداش دریافت نماید و به نام‌برده تذکر داده‌اند که در این مورد سروصدا ایجاد ننماید.
همچنین افسران فوق‌الاشعار هر نوبت به اتفاق سه نفر به نمایندگی از طرف مسئولین سه حوزه انتخاباتی یادشده به اداره آمار و ثبت و احوال مراجعه و بین دو تا سه هزار برگ کارت‌الکترال سفید ظاهرا برای حوزه مربوط به شرکت واحد دریافت و کارت‌ها را به محل حوزه‌های فوق برده و توسط کارمندان شرکت به اسامی مختلف کارت‌های الکترال را نوشته و در دفتر پلمپ‌شده اداره آمار ثبت، و به جای فردی که به نام او کارت الکترال صادر شده انگشت می‌زنند (برای خنثی شدن اثر انگشت که احتمالا در آینده ایجاد مزاحمت ننماید روی انگشتان خود نایلون می‌کشند) مضافا اینکه چند روز قبل سروان نصرتی به اسدیان و آقاضیایی، مأمورین حوزه 163، وعده داده بود که علی‌الحساب به هر یک معادل دو ماه حقوق داده شود و در پایان کار به هر کدام مبلغ زیادی بپردازند.[2]
 

در ضیافت کاسیگین به افتخار هویدا: شوروی سیاست ایران را در بحران اعراب و اسرائیل ستود!

جراید امروز کشور نوشتند: آقای امیرعباس هویدا، نخست‌وزیر ایران، شب گذشته در مسکو گفت: «در این جهان آشفته بحرانی، که پیوسته زیر ضرباتی که به آن وارد می‌شود می‌لرزد، ایران و شوروی درباره لزوم حفظ و تقویت صلح بین‌المللی و همکاری میان کشورهایی که دارای رژیم‌های متفاوتی هستند توافق نظر دارند».
رئیس دولت ایران در ضیافتی که از طرف الکسی کاسیگین، نخست‌وزیر شوروی، به افتخار آقای امیرعباس هویدا و بانو و سایر اعضای هیئت ایرانی، که از شوروی دیدن می‌کنند، در کاخ کرملین ترتیب یافته بود صحبت می‌‎کرد.
نخست‌وزیر ایران گفت: قراردادهای امضاشده میان دو کشور پاسخگوی تمایلات واقعی مردم ایران نسبت به اتحاد شوروی می‌باشد.
 

مذاکرات دیروز

مذاکرات میان آقای امیرعباس هویدا، نخست‌وزیر ایران، و رهبران کرملین، از جمله الکسى کاسیگین، نخست‌وزیر، و لئونید برژنف، دبیر اول حزب کمونیست شوروی، آغاز شد.
در این مذاکرات علاوه بر مسائل مربوط به توسعه همکاری‌های اقتصادی و فنی میان دو همسایه، مسائل مربوط به بحران خاور نزدیک و سایر بحران‌های جهانی مطرح شد و دو طرف از اینکه درباره بیشتر این موضوعات وحدت نظر دارند ابراز خرسندی کردند.
آقای هویدا، که پس از وقایع شهریور 1320 اولین نخست‌وزیر ایرانی است که به طور رسمی از شوروی دیدن می‌کند، دیروز در رأس یک هیئت اقتصادی، فنی، فرهنگی و سیاسی وارد پایتخت اتحاد شوروی شد و در فرودگاه «ونوکوو-۲» مورد استقبال گرم الکسی کاسیگین، نخست وزیر، کریل مازوروف، معاون نخست‌وزیر، اندره گرومیکو، وزیر خارجه، و عده بی‌شماری از شخصیت‌های طراز اول حزب و دولت شوروی قرار گرفته بود.
فرودگاه رسمی مسکو به طرز جالبی با پرچم های دو کشور تزئین یافته بود و در شعارهای مختلفی نوشته شده بود: «زنده‌باد دوستی دو کشور همسایه ایران و شوروی»، «میهمانان محترم خوش آمدید»، «امیدواریم مناسبات حسن همجواری ایران و شوروی توسعه و تحکیم بیشتری یابد».
 

نظر پراودا

روزنامه «پراودا»، ارگان رسمی حزب کمونیست شوروی، در صفحه اول خود عکس و شرح زندگی آقای هویدا را چاپ کرده و نوشته بود که این دیدار باعث تقویت همکاری‌های فنی و اقتصادی میان ایران و شوروی خواهد شد.
روابط ایران و شوروی از آغاز نخست‌وزیری نیکیتا خروشچف، نخست‌وزیر سابق شوروی، رو به بهبود گذاشت. ابتدا لئونید برژنف، که در آن موقع صدر هیئت رئیسه اتحاد شوروی بود، به دعوت شاهنشاه آریامهر به ایران آمد و در این دیدار بود که امکانات همکاری‌های آینده ایران و شوروی به‌دقت مورد بررسی قرار گرفت.
 

سخنان کاسیگین

رادیو مسکو در تفسیری که پیرامون سفر کنونی نخست‌وزیر ایران به شوروی پخش کرد، گفت: مسافرت رئیس دولت ایران به اتحاد شوروی مظهر تمایل منطقی دو کشور همجوار به گسترش و تحکیم روابط دوستانه طرفین و همکاری اقتصادی و بازرگانی است. این علاقه در مذاکرات دیروز میان آقای هویدا و رهبران شوروی کاملا چشمگیر بوده است.
الکسی کاسیگین، نخست‌وزیر شوروی، ضمن بیاناتی که شب گذشته در ضیافتی که به افتخار نخست‌وزیر ایران و بانو هویدا در کاخ کرملین برپا کرده بود، سیاست ایران را در قبال بحران اعراب و اسرائیل ستود و این سیاست را حامی منافع واقعی اعراب نامید.
آقای هویدا قبلا با کاسیگین و برژنف در کاخ کرملین ملاقات کرده بود.[3]
 

در شمال غربی اهواز یک میدان جدید نفتی کشف شد

روزنامه «اطلاعات» نوشت: چاه شماره ۲ «چشمه خوش» به نفت رسید و طبق نظر کارشناسان یک میدان نفتی جدید در منطقه اهواز کشف شد.
از چندی قبل در این میدان، که ۱۶۰ کیلومتری شمال غربی در ٦٠ کیلو متری غرب اهواز و اندیمشک قرار دارد، حفر چاه شروع شده و روز 27 ماه جاری چاه شماره ۲ در عمق ۱۱ هزار و ۳۰۰ پایی در لایه سنگ‌های «آسماری» به نفت رسید.
در آزمایش‌هایی که بین ۱۱هزار و ۱۷۱ تا ۱۱ هزار و ٨٦٦ پا انجام گرفت، معلوم شد مقدار تولید روزانه این چاه تا پانزده‌هزار بشکه در روز ثابت است.
جنس نفت حوزه جدید از نظر وزن و گوگرد نیز جالب است؛ وزن مخصوص آن بین ۳۱ تا ۳۲ درجه (آ.پ.آی) و درصد گوگرد 57/ 2 درصد می‌باشد.
با پیدایش این میدان جدید منطقه نفتی، اهواز صاحب دومین میدان نفتی گردید. منطقه اهواز تا سال ١٩٥٧ اصولا یک منطقه نفتی شناخته نمی‌شد و تلاش‌های قبلی مأیوس‌کننده بود، اما از سال ١٩٥٧ اولین آثار نفت در اهواز کشف شد و دو سال بعد استخراج و بهره‌برداری از آن آغاز گردید.[4]
 

رئیس دانشگاه تبریز

روزنامه «اطلاعات» نوشت: به قرار اطلاع طبق تصمیم شورای مرکزی دانشگاه‌های کشور، آقای دکتر هوشنگ منتصری، معاون نیابت تولیت دانشگاه صنعتی آریامهر، به سمت ریاست دانشگاه تبریز منصوب شد.
آقای دکتر منتصری دوره دکتری ریاضیات را در پاریس و استراسبورک و دوره انستیتوی آمار و ریاضیات را در استراسبورک به پایان رسانیده است. پس از بازگشت به ایران در دانشکده افسری، هنرسرای عالی، دانشکده پلی تکنیک و دانشکده بازرگانی به تدریس ریاضیات عالی پرداخته و بعد از صدور فرمان شاهنشاه آریامهر دائر به تأسیس دانشگاه آریامهر به سمت معاونت این دانشگاه منصوب گردید.[5]
 

فرمانده نیروی دریایی پاکستان به تهران می‌آید

 اداره روابط عمومی ستاد بزرگ ارتشتاران اعلام داشت: ساعت ۹:45 دقیقه فردا طبق برنامه تنظیمی تیمسار دریادار احسن، فرماندهی نیروی دریایی پاکستان، به منظور بازدید رسمی از نیروی دریایی شاهنشاهی با هواپیما به فرودگاه مهرآباد وارد خواهد شد. [6]
 

وزیر انرژی ترکیه: در صورت لزوم ایران به ترکیه نفت می‌فروشد

«آسوشیتدپرس» از آنکارا گزارش داد: سزگین، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه، نتایج سفر کارشناسان نفتی ترکیه را به ایران، عراق، مصر و لیبی تشریح کرد.
هیئت نمایندگی ترکیه در آخر هفته به کشور خود مراجعت کرد. مأموریت این گروه این بود که در صورت تجدید بحران خاورمیانه، نفت مصرفی ترکیه را تأمین نماید. ترکیه در حدود سه‌میلیون تُن نفت خام، که در حدود ۶۰ درصد میزان مصرفی آن کشور می‌باشد، سالانه از خارج وارد می‌کند.
سزگین دیروز اعلام کرد که دولت ایران به گروه نمایندگی ترکیه اطمینان داده است که در صورت لزوم ترکیه می‌تواند سالانه تا میزان بیست‌هزار تُن نفت خام از ایران خریداری نماید.
وی اضافه کرد که این هیئت نمایندگی قرارداد مربوط به لوله‌کشی نفت به ترکیه را جهت حمل نفت ایران به ساحل مدیترانه با مقامات ایرانی بررسی کرد و افزود که جزئیات این طرح هنوز روشن نشده است.[7]
 

توضیح درباره اظهارات وزیر خارجه

روزنامه «اطلاعات» نوشت: در مورد خبری که در شماره ۱۲۳۳۳ مورخ ۲۷ تیرماه جاری راجع به بازگشت آقای اردشیر زاهدی، وزیر امور خارجه، درج شده بود، توضیح می‌دهد طبق اطلاعی که از مقامات مربوط کسب شده است آقای وزیر امور خارجه در فرودگاه بیروت به خبرنگاران اظهار داشته‌اند که سیاست دولت شاهنشاهی در باب اوضاع منطقه عربی خاورمیانه همان است که ذات مبارک شاهنشاه آریامهر در تاریخ 7 ژوئن در فرودگاه آنکارا به مخبرین جراید فرموده‌اند.[8]
 
 صفحه اول روزنامه اطلاعات، 29 تیر 1346
 
پی‌نوشت‌ها:
 
[1]. عباس رادفر فرزند حسن سال 1304 در کرمان به دنیا آمد. وی از کارمندان سازمان آب و برق و از عناصر فعال حزب توده بوده که به همین اتهام سال 1332 بازداشت و در تاریخ 15 /11 /1332 با اخذ تعهد آزاد می‌شود.
مشاغل حزبی وی به ترتیب عضو ساده، مسئول حوزه در دماوند، مسئول حوزه و عضو بخش در ورامین و عضو بخش کشتارگاه بود.
بعد از کودتای 28 مرداد 1332 به علت فعالیت انتخاباتی دوره بیستم، که در چهارراه عباسی به نفع جبهه ملی رأی می‌داده، پس از مضروب شدن، به اتفاق عده‌ای دستگیر و پس از 24 ساعت با سپردن تعهد آزاد و در اواخر سال 1333 برای همیشه با حزب توده قطع تماس کرده است.
در سال 1351 با استخدام وی در مشاغل عادی سازمان آب و برق موافقت و صراحتا اعلام شده که گماردن وی در مشاغل حساس به مصلحت نمی‌باشد.
وی در خصوص خلاصه سوابق خدمتی خود نوشته است: «از سال 1325 تا 1334 کارمند وزارت کشاورزی در شهرستان‌های چالوس، نوشهر، دماوند، ورامین، تهران، از 1334 تا 1336 کارمند بنگاه آبیاری، از 1336 تا 1344 رئیس کارگزینی بنگاه مستقل آبیاری، از 1344 تا 1346 رئیس اداره کارگزینی وزارت آب و برق، از 1346 تا 1347 رئیس گروه حسابرسی، از 1347 تا 1351 مسئول رسیدگی به شکایات در وزارت آب و برق و رابط بازرسی شاهنشاهی، از خرداد 1351 عضو هیئت‌مدیره اتحادیه شهرداری‌های کشور».
وی عضو هیئت اجرائیه حزب ایران نوین، عضو باشگاه حزب ایران نوین، رئیس انجمن محلی، عضو انجمن ایرانی برادری جهانی و  مشاور سازمان انجمن‌های محلی بوده است.
رک: پرونده عباس رادفر در ساواک
[2]. حزب ایران نوین به روایت اسناد ساواک، ج 2، ص 312.
[3]. اطلاعات، 29 تیر 1346، صص 1 و 17. 
[4]. همان، ص 1.
[5]. همان، ص 20.
[6]. همان‌جا.
[7]. همان‌جا.
[8]. همان‌جا. روزنامه «اطلاعات» در شماره 27 تیر 1346 به نقل از اردشیر زاهدی، وزیر خارجه، نوشته بود: در برابر تجاوز اسرائیل ایران از اعراب جانبداری می‌کند.  وزیر امور خارجه ایران همچنین اظهار امیدواری کرده بود که سازمان ملل طی قطعنامه‌ای از اعراب جانبداری و تجاوز نیروهای اسرائیل را محکوم نماید.
به نظر می‌رسد که این اظهار نظر ظاهری به نفع اعراب نیز به مذاق حکومت خوش نیامده و رسانه‌ها به امر دربار درصدد رفع شبهه برآمده بودند!


کد مطلب: 25424

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/25424/۲۹-تیر-۱۳۴۶

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir