کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

۲۸ تیر ۱۳۴۶

28 تير 1403 ساعت 0:00

حساسیت ساواک درباره انتشار نوشته‌های خلیل ملکی در «فردوسی»!/ رئیس هیئت کمک‌های آمریکا در تهران: ایران دیگر احتیاج به کمک آمریکا ندارد! / برای تجدید نظر در اصول مربوط به تعیین نیابت سلطنت؛ مؤسسان سوم در شهریورماه تشکیل می‌شود/ تقلیل شاخص هزینه زندگی/
ورود کارشناسان ذوب آهن شوروی/ دانشجویان ایرانی «نیوآرک» آمریکا سلامت هستند/ ذوالفقار علی بوتو به تهران آمد/ رایزن جدید فرهنگی عراق در ایران


 

حساسیت ساواک درباره انتشار نوشته‌های خلیل ملکی در «فردوسی»!

بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 28 تیر 1346 «برابر اطلاع، مجله "فردوسی" مجددا شروع به درج مقالاتی از خلیل ملکی با اسم مستعار نموده و در شماره 819 این مجله مطلبی تحت عنوان «حزب بازی» به قلم ملکی چاپ شده است. با توجه به اینکه نعمت‌الله جهانبانویی از طرفداران قدیمی خلیل ملکی است، اقدام اخیر بعید به نظر نمی‌رسد. خواهشمند است دستور فرمایید دراین‌باره به نحو مقتضی تحقیق و نتیجه را اعلام نمایند».[1]
 

رئیس هیئت کمک‌های آمریکا در تهران:  ایران دیگر احتیاج به کمک آمریکا ندارد!

ادوارد اف تنانت، رئیس هیئت کمک‌های آمریکا در ایران، دیروز اعلام کرد که ایران در خاورمیانه از یک موقعیت باثبات و در حال پیشرفت بهره‌مند می‌باشد.
تنانت در جلسه گروه بازرگانی و حرفه‌ای آمریکا در تهران اظهار داشت که ایران تاکنون از لحاظ اقتصادی به پیشرفت‌هایی نائل آمده است که دیگر به برنامه‌های کمک هیئت کمک‌های آمریکا نیازی ندارد.
وی سپس اضافه کرد که در ضمن اینکه اغلب اعضای ما در شش ماه آینده با بی‌میلی ایران را ترک خواهند کرد ما دوستان ایرانی و همکاران خودمان را که مساعدت و همکاری آنها ما را در امر کشت دانه‌های پیشرفت و ترقی در ایران یاری کرده است هرگز از یاد نخواهیم برد.
مسائل ملل در حال پیشرفت همان مسائل جهان پیشرفته است نه تنها مسائل ایالات متحده و روی همین اصل بار سنگین کمک‌های خارجی باید با ملل آزاد و سازمان‌های بین‌المللی تقسیم گردد.
تنانت سپس به سخنان خود چنین ادامه داد: برنامه کمک‌ها باید در قالب همکاری بین‌المللی و حمایت دوجانبه اجرا گردد. هر کشور پیشرفته وظیفه دارد که نسبت به سهم هزینه‌های آن کمک نماید.
ایالات متحده آماده است که به کشورهایی که به کمک نیاز دارند کمک کند، ولی این موضوع تنها در مورد کشورهایی صادق است که مایل باشند خودشان نیز به خود کمک نمایند.
وی تأکید کرد که کلیه ملل جهان در درجه اول با همّت و مساعی خودشان پیشرفت می‌نمایند؛ برنامه‌های ما صرفا برنامه‌های تکمیلی بوده و جانشین برنامه‌های آنها نخواهد شد.[2]
 

برای تجدید نظر در اصول مربوط به تعیین نیابت سلطنت؛ مؤسسان سوم در شهریورماه تشکیل می‌شود

روزنامه «اطلاعات» نوشت: خبرنگار پارلمانی اطلاعات امروز اطلاع یافت مجلس مؤسسان با شرکت ٢٧٩ نفر (مجموع تعداد نمایندگان مجلسین سنا و شورای ملی) بلافاصله پس از اعلام نتایج انتخابات و به احتمال قوی در اوایل شهریور تشکیل می‌گردد.
برای برگزاری جلسات مجلس مؤسسان، کاخ سنا در نظر گرفته شده است و مجلس مؤسسان نیز مانند سایر مجالس قوه مقننه ابتدا به انتخاب هیئت‌رئیسه سنی مبادرت خواهد کرد و سپس یا تعیین شعب، رسیدگی به اعتبارنامه‌ها را آغاز خواهد نمود. وقتی که تعداد کافی از اعتبارنامه‌ها به تصویب رسید، انتخابات مربوط به هیئت رئیسه دائمی مجلس مؤسسان به عمل خواهد آمد و مجلس مؤسسان آمادگی خود را برای انجام وظیفه محوله اعلام خواهد داشت.
در این موقع کمیسیون‌های لازم از قبیل کمیسیون تنظیم آیین‌نامه‎‌ها، کمیسیون تنظیم اصول و کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاب می‌شود و این کمیسیون‌ها کار خود را شروع خواهند کرد.
کار مجلس مؤسسان ممکن است بین ده تا پانزده روز به طول انجامد و در این مدت شاید بیش از سه جلسه علنی نداشته باشد.
کمیسیون مأمور تجدید نظر در اصول 38-41 و 42 متمم قانون اساسی پس از بحث و مذاکره گزارش لازم را تهیه و تقدیم جلسه علنی می‌نماید و این گزارش پس از بررسی، تصویب و برای اجرا به دولت ابلاغ می‌شود و پس از توشیح شاهنشاه، طی تشریفات قانونی جزء اصول قانون اساسی مملکت درمی‌آید.
 

تجدید نظر

مجلس مؤسسان آینده سومین مجلس مؤسسان دوره مشروطیت است و مأموریت دارد که در سه اصل مذکور در فوق، که ناظر بر نحوه انتقال سلطنت و تشریفات مربوط به آن است، تجدید نظر کند.
سه اصل مورد بحث به شرح زیر است:
اصل سی‌وهشتم ــ در موقع انتقال سلطنت ولیعهد وقتی می‌تواند شخصا امور سلطنت را متصدی شود که دارای بیست سال تمام شمسی باشد.
اگر به این سن نرسیده باشد، نایب‌السلطنه‌ای از غیر خانواده قاجاریه از طرف مجلس شورای ملی انتخاب خواهد شد.
اصل چهل‌ویکم ــ در موقع رحلت پادشاه، مجلس شورای ملی و مجلس سنا لزوما منعقد خواهد شد و انعقاد مجلسین زیاده از ده روز بعد از فوت پادشاه نباید به تعویق بیفتد.
اصل چهل‌ودوم ــ هرگاه دوره وکالت وکلای هر دو یا یکی از مجلسین در زمان حیات پادشاه منقضی شده باشد و وکلای جدید در موقع رحلت پادشاه هنوز معین نشده باشند، وکلای سابق حاضر و مجلسین منعقد می‌شود.
 

نحوه تغییرات

تغییرات این سه اصل بر این اساسی خواهد بود که پیش از بیست‌سالگی ولیعهد و در زمان حیات پادشاه، نایب‌السلطنه انتخاب شود تا در مواقع غیرمترقبه، مقام ریاست مملکت و رهبری مردم خالی نباشد و تشریفات مصرحه در اصل سی‌وهشتم فعلی که محتاج صرف زمان است حذف گردد. [3]
 

تقلیل شاخص هزینه زندگی

بنا بر گزارش بانک مرکزی ایران، شاخص هزینه زندگی در شهرهای ایران طی خردادماه نسبت به قبل ٣ درصد پایین آمد.
کاهش فصلی بهای میوه‌ها و سبزی‌های تازه بر اثر ازدیاد عرضه مهم‌ترین عامل تنزل عادی شاخص هزینه زندگی در این ماه بود. تنزل بهای گوشت، مرغ و ماهی به سبب کمی مصرف در نتیجه گرمی هوا نیز در کاهش شاخص مؤثر بود.
بهای روغن‌های حیوانی و نباتی، اثاثه منزل، کالاها و خدمات مورد استفاده در منزل و پوشاک نیز به اقتضای فصل کاهش یافت.
شاخص گروه آرد، نان و برنج، با وجود تنزل بهای نان در این ماه نیز بر اثر ترقی بهای برنج بالا رفت. قیمت شیر و فرآورده‌های آن به علت کمی عرضه و مصالح و خدمات ساختمانی به سبب ازدیاد فعالیت‌های ساختمانی و همچنین اجاره‌خانه‌های مسکونی ترقی کرد.
در بهای حبوبات و خشکبار، رفت‌وآمد شهری و مسافرت و هزینه درمان و بهداشت و هزینه‌های شخصی نیز اندک ترقی و در بهای سایر کالاها و خدمات مختصری تنزل حاصل شد.[4]
 

ورود کارشناسان ذوب آهن شوروی

در حدود بیست تن از کارشناسان و متخصصان ذوب آهن شوروی که طرح‌های ذوب آهن ایران را تهیه کرده‌اند، بعد از ظهر امروز وارد تهران می‌شوند تا مذاکرات خود را با مقامات و کارشناسان شرکت ملی ذوب آهن ایران آغاز نمایند.
کارشناسان مزبور در مورد طرح‌های مربوط به ذوب آهن ایران، که اخیرا تحویل مقامات شرکت ملی ذوب آهن شده است، توضیحاتی خواهند داد و در حقیقت از آمار و ارقام و طرح‌های تهیه‌شده دفاع خواهند کرد.
این کارشناسان، که در حدود یک ماه در ایران خواهند بود، سپس جای خود را به کارشناسان اجرایی شوروی خواهند سپرد.[5]
 

دانشجویان ایرانی «نیوآرک» آمریکا سلامت هستند

سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام داشت: به موجب گزارش سرکنسولگری شاهنشاهی ایران در نیویورک، در اغتشاشات و زدوخوردهای اخیر در شهر «نیوآرک» هیچ گونه صدمه و یا تلفات جانی و مالی به دانشجویان ایرانی مقیم آن شهر، که در دانشگاه «دلاور» به تحصیل اشتغال دارند، وارد نیامده و همگی سلامت هستند. [6] 
 

ذوالفقار علی بوتو به تهران آمد

صبح امروز آقای ذوالفقار علی بوتو، وزیر خارجه پیشین پاکستان، در سر راه خویش از پاکستان به اروپا، براى یک اقامت دوروزه وارد تهران گردید.
آقای بوتو در این دو روز با مقامات ایرانی مذاکراتی پیرامون اوضاع خاورمیانه عربی به عمل خواهد آورد و احتمال دارد در نوشهر با شاه نیز دیدار کند.[7]
 
ذوالفقار علي بوتو و همسرش در سفر به ايران، هنگام شركت در ضيافت شام محمدرضا و فرح پهلوي در كاخ نياوران
ذوالفقار علی بوتو و همسرش در سفر به ایران، هنگام شرکت در ضیافت شام محمدرضا و فرح پهلوی در کاخ نیاوران
شماره آرشیو: 124699-275م
 

رایزن جدید فرهنگی عراق در ایران

به طوری که از وزارت فرهنگ و هنر اطلاع می‌دهند آقای محمد صالح شرع‌الاسلام به سمت رایزن فرهنگی عراق در ایران منصوب گردیده است.
وی به یکی از معروف‌ترین خانواده‌های عراق منتسب است و تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در عراق و تحصیلات عالیه را در رشته السنه شرقیه در قاهره به اتمام رسانده است.[8]
 

 
پی‌نوشت‌ها:
 
[1] مطبوعات عصر پهلوی به روایت اسناد ساواک؛ مجله فردوسی، ص 309
[2] اطلاعات، 28 تیر 1346، ص 24 ، این اظهارات در حالی مطرح می شد که پهلوی برای حضور مستشاران امریکایی در ایران قانون ننگین کاپیتولاسیون را به تصویب مجلسین رسانده بود و اگر ایران نیازی به کمک های امریکا نداشت بهانه حضور این مستشاران و تصویب کاپیتولاسیون برای حضور آنان نیز بی مورد می نمود.
[3] اطلاعات، 28 تیر 1346، صص 24 و 23 
[4] اطلاعات، 28 تیر 1346، ص 24
[5] اطلاعات، 28 تیر 1346، ص 21
[6] اطلاعات، 28 تیر 1346، ص 24
[7] اطلاعات، 28 تیر 1346، ص 24
[8] اطلاعات، 28 تیر 1346، ص 24


کد مطلب: 25425

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/25425/۲۸-تیر-۱۳۴۶

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir