کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

۹ مرداد 1346

9 مرداد 1403 ساعت 23:59

برنامه‌های پهلوی برای فیضیه به روایت رئیس شهربانی!/ ساواک نگران مذاکرات و گفت‌وگوی هیئت عراقی با علما و مردم در مشهد!/ اعلامیه مشترک کنفرانس عالی رامسر/ سلیمان دمیرل: ایران، ترکیه و پاکستان در خاورمیانه خط مشی واحدی اتخاذ کردند/ موجودیت سنتو/ پروازهای هواپیمایی ملی به مسکو/ شورای عالی فرهنگ منحل شد/ وزیر کشور: ۴۵۰۰ کارمند برای شهرداری‌ها تربیت می‌شوند/ آفت برنج در مزارع اطراف رشت نیز بروز کرده است


 

برنامه‌های پهلوی برای فیضیه به روایت رئیس شهربانی!

سپهبد مبصر رئیس شهربانی کل کشور خطاب به ریاست سازمان اطلاعات و امنیت کشور نوشت: طبق گزارش شهربانی قم، چندی قبل از طریق ساواک آن شهرستان به آن سازمان پیشنهاد گردیده که چون ساختمان مدرسه فیضیه احتیاج به تعمیر اساسی دارد، جهت ترمیم آن اقدام لازم به عمل آید که پس از موافقت سازمان کل اوقاف اخیرا مبلغ یک‌میلیون ریال جهت تعمیر مدرسه مزبور برآورد و دستور داده شده که تعمیرات اساسی شروع گردد.
منظور از اقدام فوق این است که با شروع تعمیرات کلیه حجراتی که در اختیار طلاب است تخلیه و پس از تعمیر طلابی که قصد اسکان در مدرسه مزبور را دارند با شرایط خاص نام و مشخصات کامل آنان در دفاتر مربوطه ثبت و حجره در اختیار آنان گذارده شود و قرار است پس از برگزاری انتخابات در یک روز معین با حضور نماینده دادسرا کلیه حجرات تخلیه و تعمیرات شروع شود.
شهربانی قم در گزارش خود اضافه نموده ممکن است طلاب حاضر به تخلیه حجرات مربوطه نشوند که در این مورد دستور داده شد (این برنامه باید اجرا شود).
خواهشمند است دستور فرمایید پس از پایان برگزاری انتخابات مراتب را به‌موقع به شهربانی کل کشور اعلام فرمایند که در صورت لزوم برای اجرای طرح منظور تقویت‌های لازم به شهربانی قم بشود.[1]
 

ساواک نگران مذاکرات و گفت‌وگوی هیئت عراقی با علما و مردم در مشهد!

بر اساس ابلاغ ساواک کل به ساواک خراسان «یک هیئت هفت‌نفری عراقی که برای جلب نظر و همکاری کشورهای مسلمان در منازعه بین اعراب و اسرائیل به ممالک مختلف سفر می‌نمایند و روز جاری وارد تهران شده‌اند، در نظر دارند روز فوق با هواپیما به مشهد مسافرت و با طبقات مختلف مردم و علمای آن شهرستان تماس و مذاکراتی به عمل آورده و شب را نیز در مشهد توقف نمایند. دستور فرمایید تماس‌ها و مذاکرات آنان را با علما و مردم تحت مراقبت قرار داده و مشروح جریان را تلگرافی اعلام نمایند».[2]
 

اعلامیه مشترک کنفرانس عالی رامسر

جراید امروز کشور نوشتند: ساعت 2:30 بعد از ظهر امروز اعلامیه مشترک کنفرانس رامسر در تهران، راولپیندی و آنکارا بدین شرح منتشر شد:
اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریامهر و حضرت فیلد مارشال محمد ایوب‌خان، رئیس‌جمهوری پاکستان، و جناب آقای سلیمان دمیرل، نخست‌وزیر ترکیه، در روزهای 7 و 8 مردادماه ١٣٤٦ در رامسر ملاقات کردند. نخست‌وزیران و وزرای خارجه سه کشور نیز در این مذاکرات شرکت داشتند. سران دو کشور و نخست‌وزیر ترکیه اوضاع بین‌المللی و مخصوصا تحولات اخیر خاورمیانه را مورد بررسی قرار دادند.
سران دو کشور و نخست‌وزیر ترکیه نگرانی عمیق خود را از تشدید تشنجات در خاورمیانه و ادامه تهدید صلح و ثبات این منطقه ابراز داشتند.
سران دو کشور و نخست‌وزیر ترکیه ضمن ابراز مجدد همدردی نسبت به آسیب‌دیدگان جنگ اخیر، لزوم و فوریت هر گونه کمک‌های بشردوستانه را جهت تخفیف آلام آنان اعلام کردند. سران دو کشور و نخست‌وزیر ترکیه اعلام داشتند که تصرف سرزمین‌ها با توسل به زور بر خلاف مفاد منشور سازمان ملل متحد است و در این مورد تأیید کردند که تخلیه سرزمین‌های عربی از قوای اسرائیل برای استقرار صلح عادلانه و پایدار در خاورمیانه ضروری است.
سران دو کشور و نخست‌وزیر ترکیه مخالفت جدی خود را در مورد تغییر وضع بیت‌المقدس از طرف اسرائیل تکرار و اجرای فوری تصمیمات مجمع عمومی سازمان ملل را در این مورد خواستار شدند.
سران دو کشور و نخست‌وزیر ترکیه همچنین تصمیم گرفتند که نمایندگان منتخب آنها هرچند یک بار به منظور بررسی تحولات سیاسی اجتماع کرده و اقدامات لازم را جهت همکاری مورد نظر قرار دهند.
تصمیم گرفته شد که زمامداران سه کشور لااقل سالى یک بار اجتماع نمایند و رؤسای سازمان‌های برنامه سه کشور در فواصل معین با یکدیگر ملاقات کنند.
سران دو کشور و نخست‌وزیر ترکیه پیشرفت‌های همکاری عمران منطقه‌ای را در مدت سه سالی که از ایجاد آن می‌گذرد مورد بررسی قرار دادند و از نتایج حاصله ابراز خوشنودی نمودند و پایه‌های اساسی و محکمی را که برای این همکاری به‌وجود آمده است مورد توجه قرار دادند. تصمیم گرفته شد که گروه‌های کار تشکیل شود و اقدامات اساسی دیگری را که ممکن است برای توسعه و تقویت این همکاری‌ها به عمل آید مورد بررسی قرار دهند.[3]
 

سلیمان دمیرل: ایران، ترکیه و  پاکستان در خاورمیانه خط مشی واحدی اتخاذ کردند

روزنامه «اطلاعات» نوشت: کنفرانس عالی رامسر، که از روز شنبه گذشته با شرکت شاهنشاه آریامهر، پرزیدنت محمد ایوب‌خان، سلیمان دمیرل، امیرعباس هویدا و وزیران خارجه ایران و ترکیه و پاکستان در این بندر زیبای دریای خزر تشکیل شده بود، شب گذشته با «موفقیت کامل» پایان یافت و قبل از ظهر امروز رئیس‌جمهوری پاکستان و نخست‌وزیر ترکیه و همراهانشان از رامسر به تهران آمده و از فرودگاه مهرآباد مستقیما عازم راولپندی و آنکارا شدند.
کنفرانس عالی رامسر اولین اجتماع سران سه کشور اسلامی است که بعد از «جنگ شش‌روزه» تشکیل می‌شود؛ درحالی‌که رهبران عالی جهان عرب همچنان در آستانه تشکیل کنفرانسی در خارطوم می‌باشند. ناظران سیاسی در تهران اظهار عقیده می‌کنند که ممکن است احتمالا تل‌آویو و قاهره از طریق آنکار و کراچی از آن قسمت از مذاکرات دو روزه رامسر که با اوضاع خاور نزدیک ارتباط دارد مطلع شوند.
سلیمان دمیرل نخست وزیر ترکیه پیش از عزیمت به آنکارا در فرودگاه مهرآباد در یک مصاحبه اختصاصی به خبرنگار سیاسی «اطلاعات» گفت: من از مذاکراتی که در رامسر در پیشگاه شاهنشاه آریامهر و پرزیدنت ایوب‌خان به عمل آوردیم بسیار راضی هستم.
دمیرل گفت: در این مذاکرات اوضاع خاورمیانه و سایر مسائل مربوط به کشور مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفته است. دمیرل گفت: ما با مسرت زیاد در کنفرانس رامسر شرکت کردیم؛ به‌خصوص که سه کشور ایران و ترکیه و پاکستان روابط برادرانه‌ای دارند.
دمیرل افزود: من با اطمینان کامل به ترکیه باز می‌گردم.
دمیرل گفت: کنفرانس رامسر روابط دوستانه ما را بیش از پیش تقویت کرده است. نخست‌وزیر ترکیه در پاسخ یک سؤال خبرنگار ما پیرامون اینکه چه تصمیماتی درباره اوضاع خاورمیانه گرفته شده گفت: ما خط مشی واحدى اتخاذ کرده‌ایم.
 

موجودیت سنتو

در مورد سنتو دمیرل گفت: این پیمان وجود خواهد داشت و ادامه پیدا خواهد کرد و در پاسخ یک سؤال دیگر خبرنگار ما در مورد اینکه آیا سنتو تقویت خواهد شد یا نه گفت: سازمان پیمان منطقه‌ای (سنتو) احتیاجی به تقویت شدن ندارد.
دمیرل خاطرنشان ساخت که اصولا کنفرانس رامسر برای رسیدگی به مسئله سنتو تشکیل نشده بود.
دمیرل، نخست‌وزیر ترکیه، گفت: ما روابط میان سه کشور را در چهارچوب سنتو نیز مورد بررسی قرار داده‌ایم.
آقای اردشیر زاهدی، وزیر امور خارجه، امروز هنگام بازگشت به تهران در پاسخ این سؤال خبرنگاران که پرسیدند: آیا در کنفرانس عالی رامسر راجع به سازمان پیمان مرکزی (سنتو) هم صحبتی شده است یا نه؟ اظهار داشت: وضع فعلی سازمان پیمان مرکزی مورد بررسی قرار گرفت. پیمان سنتو و سازمان آن موجودیت خود را ادامه می‌دهد و جلسات آینده وزیران خارجه سنتو بعدا به ترتیبی که مورد موافقت همگی قرار گیرد تعیین خواهد شد.[4]
 

پروازهای هواپیمایی ملی به مسکو

روزنامه «اطلاعات» نوشت: به قراری که خبرنگار ما گزارش می‌دهد هواپیمایی ملی ایران احتمال می‌رود به‌زودی پروازهایی به مسکو اختصاص دهد.
فعلا تنها ارتباط هوایی بین ایران و اتحاد جماهیر شوروی به وسیله هواپیمایی شوروی (اروفلوت) انجام می‌شود.
به قرار اطلاع، آقای امیرعباس هویدا، نخست‌وزیر ایران، که روز جمعه به بازدید رسمی خود از  شوروی خاتمه داد، در مورد آغاز پروازهای هواپیماهای ایرانی مذاکراتی به عمل آورده است.[5]
 

شورای عالی فرهنگ منحل شد

شورای عالی فرهنگ منحل گردید و شورای عالی آموزش و پرورش جایگزین آن شد. شورای عالی آموزش و پرورش در ظرف ماه آینده کار خود را آغاز خواهد کرد.
ساعت ۶ بعد از ظهر دیروز آخرین جلسه شورای عالی فرهنگ به ریاست آقای دکتر هدایتی، وزیر آموزش و پرورش، و با حضور اعضای شورا تشکیل گردید. این جلسه سه ساعت طول کشید و پس از رسیدگی به کارهایی که در دستور شورا بود، آقای دکتر هدایتی ضمن تشکر از همکاری و اشتراک مساعی اعضای شورای عالی فرهنگ، خدمات شورا را از آغاز تأسیس، یعنی ۲۰ اسفندماه سال ۱۳۰۰ تاکنون، ستود.
وزیر آموزش و پرورش افزود: در ظرف ماه آینده شورای عالی آموزش و پرورش به استناد قانون تفکیک وزارت فرهنگ مصوب آذرماه سال ١٣٤٣، جانشین شورای عالى فرهنگ خواهد شد و وظایف خود را دنبال خواهد کرد.[6]
 

وزیر کشور: ۴۵۰۰ کارمند برای شهرداری‌ها تربیت می‌شوند

«وزارت کشور تصمیم گرفته است ٤٥٠٠ نفر کارمند ورزیده و تحصیل‌کرده برای ٤٥٠ شهرداری کشور تربیت نماید و دانشگاه تهران در این مورد با وزارت کشور همکاری خواهد داشت.»
این مطلب را وزیر کشور دیروز هنگام امضای موافقت‌نامه عمومی انجام خدمات دانشگاهی بین وزارت کشور و دانشگاه تهران اعلام داشت.
وزیر کشور در این مراسم گفت: با توجه به اینکه مأمورین مؤسسات دولتی و وزارتخانه‌ها گرفتار اجرای برنامه‌ها بوده و فرصت تحقیق ندارند و اغلب کارها عقب می‌افتد، به همین علت به دستور شاهنشاه این موافقت‌نامه با دانشگاه تهران به امضا رسید.
وزیر کشور سپس به افتتاح کلاس مدیریت اشاره کرد و گفت: در این  مملکت برای سُپور شدن شرایط و مقرراتی لازم است، ولی برای شهردار شدن هیچ مقرراتی وجود ندارد و شهردارها اغلب نسبت به امور شهرداری بیگانه‌اند؛ به همین جهت تصمیم گرفته شد که ٤٥٠٠ کارمند ورزیده با همکاری دانشگاه برای 450 شهرداری کشور تربیت شود.[7]
 

آفت برنج در مزارع اطراف رشت نیز بروز کرده است

روزنامه «اطلاعات» نوشت: به دنبال گزارش قبلی درباره بروز آفت برنج در مزارع برنج‌کاری بندر پهلوی، که دیروز به اطلاع خوانندگان عزیز رسید، خبرنگار ما در رشت گزارش داد: امروز به دستور آقای مهندس بنی‌صدر، مدیر کل کشاورزی استان گیلان، یک اکیپی مرکب از کارمندان ترویج و اداره دفع آفات کشاورزی به بندر پهلوی اعزام شد تا با همکاری زارعین به مراقبت از مزارع آلوده بپردازد.
ضمنا از طرف اداره کل کشاورزی گیلان، آقای مهندس طاهری به تهران اعزام گردید تا دستگاه‌های سمپاش پشتی برای سمپاشی و مبارزه با آفت برنج وارد کند.
به قرار اطلاع غیر از مزارع بندر پهلوی، مزارع بیجاربنه، آج بیشه واقع در شش کیلومتری رشت همچنین قسمتی از مزارع آستانه اشرفیه نیز به این آفت آلوده شده است.
طبق اظهار یکی از کارشناسان اداره ترویج کشاورزی گیلان، آفت مزبور سه نسل دارد و میزان خساراتی که هر نسل این آفت وارد می‌کند متفاوت است. فعلا نسل اول این آفت در مزارع بروز کرده و مأمورین تلاش می‌کنند تا از بروز نسل‌های دوم و سوم آفت مزبور، که خطرات بیشتری دارند، جلوگیری شود.[8]
 
صفحه اول روزنامه اطلاعات، 9 مرداد 1346
 
پی‌نوشت‌ها:
 
[1]. پایگاه‌های انقلاب اسلامی، مدرسه فیضیه به روایت اسناد ساواک، ص 532. در این سند دقیقا اهداف ساواک از پیگیری طرح تعمیر مدارس آورده شده است که عبارت است از «منظور از اقدام فوق این است که با شروع تعمیرات کلیه حجراتی که در اختیار طلاب است تخلیه و پس از تعمیر، طلابی که قصد اسکان در مدرسه مزبور را دارند با شرایط خاص نام و مشخصات کامل آنان در دفاتر مربوطه ثبت و...». این نقشه از همان ابتدا برای کلیه افراد آشنا به ماهیت رژیم روشن بود.
[2] . انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان خراسان رضوی، ج 5، ص 348.
[3] . اطلاعات، 9 مرداد 1346، ص 21.
[4] . همان، صص 1 و 21. 
[5] . همان، ص 24.
[6] . همان‌جا.
[7] . همان‌جا.
[8] . همان، ص 21.


کد مطلب: 25445

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/25445/۹-مرداد-1346

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir