کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

۱۰ مرداد 1346

10 مرداد 1403 ساعت 14:07

«متفکرین فاسد نقشه برای دزدی خود می‌کشند، زنا آزاد و ازدواج محدود شده است»!/ گزارش ساواک درباره کمک‌های مالی آیت‌الله میلانی به زندانیان!/ تظاهرات و تبلیغات انتخاباتی از طرف وزارت کشور از پس‌فردا ممنوع شد/ پیام خسروانی علیه حزبِ مخالف!/ پیام ایوب‌خان به شاه/ «الدورادو در دادگاه‌های تخلفات مواد غذایی محکوم شده است»/ ۱۵۰ میلیون ریال اوراق قرضه منتشر می‌شود/ «طوفان شن به سوی آبادی‌ها پیش می‌رود»


 


«متفکرین فاسد نقشه برای دزدی خود می‌کشند، زنا آزاد و ازدواج محدود شده است»!

بر اساس گزارش ساواک به تاریخ 10 مرداد 1346 «در ساعت 19 روز 9 /5 /1346 اتومبیل شورلت مدل 55 به شماره 1692ـ 45 اصفهان آقای بهبهانی را به طرف خیابان کاوه مسجد سجاد جهت نماز جماعت برد. پس از ختم نماز جماعت، آقای سیدمصطفی ابطحی منبر رفت و مطالبی پیرامون دستگیری آقای آیت‌الله‌ بهبهانی توسط سازمان [ساواک] سخنرانی نموده و اظهار داشته: آقای بهبهانی! مصائبی که تاکنون به شما وارد شده هیچ باعث نگرانی نیست؛ چون که این ناراحتی‌ها به شما و مراجع دیگر لطمه وارد نمی‌سازد، بلکه مقام شما را به جلو سوق می‌دهد».
این سند به نقل از سخنران می‌افزاید: متفکرین [فاسد] نقشه برای دزدی خود می‌کشند [و] عمل زنا را آزاد و ازدواج را محدود، گوینده را تهدید و قمارباز را آزاد می‌گذارند. در مقابل این رفتار، شما مسلمانان باید به ارتشداران زمان، که همین مراجع تقلید باشند، کمک نمایید تا آنها هم این طلاب فدائی را برای آینده شما تقویت و تربیت نمایند.[1]
 

گزارش ساواک درباره کمک‌های مالی آیت‌الله میلانی به زندانیان!

بر اساس گزارش ساواک به تاریخ 10 مرداد 1346 «از سال 1340 به دنبال دستگیری روحانیون و متعصبین مذهبی و بالاخره سران جمعیت نهضت آزادی، آیت‎الله‌ میلانی از خراسان کمک مالی خود را به زندانیان آغاز کرده است. نام‌برده از سال 1341 به هر فرد طلبه یا آخوند که زندانی می‌شده، مبلغ دوهزار الی سه‌هزار ریال به او و خانواده‌اش تا پنج‌هزار ریال کمک مالی می‌کرده و در حال حاضر نیز این کمک مالی ادامه دارد. آیت‎الله‌ میلانی مخصوصا به زندانیان نهضت آزادی به‌ویژه مهندس بازرگان و سیدمحمود طالقانی کمک مالی فراوانی کرده به‌طوری‌که باوجود زندانی بودن سیدمحمود طالقانی، پسرش اتومبیل و خانه خریده و گفته شده که منشأ پول این خریدها همان کمک‎های آیت‎الله‌ میلانی است».
در «نظریه منبع» این سند آمده است: کمک‎های آقای میلانی به اکثر زندانیان سیاسی نقش مؤثری در ادامه مبارزه و سرسختی آنها داشته و دارد.[2]
 

تظاهرات و تبلیغات انتخاباتی از طرف وزارت کشور از پس‌فردا ممنوع شد

جراید امروز کشور نوشتند: فردا آخرین فرصت برای دریافت کارت انتخابات است. مطابق قانون و دستور وزارت کشور ساعت ۸  بعد از ظهر فردا صدور کارت در سراسر کشور پایان می‌یابد و دفاتر ثبت نام تعطیل می‌شود.
سخنگوی وزارت کشور اطلاعیه زیر را امروز در اختیار مطبوعات گذاشت:
چون به موجب قانون تا آخر وقت روز چهارشنبه 11 مردادماه مدت ثبت نام و توزیع کارت انتخاباتی خاتمه می‌یابد و از صبح روز جمعه اخذ رأی در سراسر کشور آغاز می‌شود؛ لذا برای آنکه هم‌وطنان عزیز بتوانند در محیط سالم و کاملا آرام، آزادانه و بدون هیچ گونه تشویش و با تمرکز فکری کامل به صندوق‌های اخذ رأی مراجعه و به کاندیداهای مورد علاقه خود رأی دهند، از تمام احزاب و دستجات و کاندیداهای محترم مجالس شورای ملی، سنا و مؤسسان تقاضا دارد از ساعت ٢٤ روز 11 مردادماه تا آخر روز قرائت آرا از هر گونه تبلیغات و تظاهرات خودداری فرمایند.
بدیهی است به منظور حفظ نظم و آرامش کامل به مأمورین انتظامی دراین‌باره دستورات لازم داده شده است.
عبدالرضا انصاری وزیر کشور[3]
 

پیام خسروانی علیه حزبِ مخالف!

جراید امروز کشور نوشتند: آقای عطاءالله خسروانی، دبیرکل حزب ایران نوین، امروز پیامی به فرهنگیان سراسر کشور فرستاد و از آنان برای شرکت مؤثر در امور اجتماعی استمداد کرد.
در پیام دبیرکل حزب ایران نوین گفته شده است:
چنان‌که استحضار دارید، حزب ایران نوین فعالیت‌های همه‌جانبه‌ای را زیر شعارهای درست سیاسی و اجتماعی برای شرکت هر چه بیشتر کارگران و کشاورزان و روشنفکران ترقی‌خواه در انتخابات مجالس مؤسسان و شورای ملی و سنا آغاز کرده است. هر روز که می‌گذرد ما ضمن تقویت مواضع سیاسی و اجتماعی خود شاهد برخورد شدیدتر افکار و عقاید با حزب مخالف هستیم. آنان چه می‌گویند؟ آنان ادعا دارند انقلاب ایران کار پایان یافته‌ای است و اگر معدودی فئودال در کشور وجود داشت، دیگر از آنان خبری نیست. آنان می‌گویند منافع کلیه گروه‌های جامعه یکی شده و دیگر اختلافی در بین نیست و بدین ترتیب یک نوع سازش را بین کلیه عوامل و عناصر جامعه تجویز می‌کنند. آنان، با تکیه بر سفید بودن انقلاب، هرگونه مبارزه اصیل اجتماعی را نفی می‌کنند، اما این مطلب به خوبی روشن است که انقلاب 6 بهمن فقط آغاز کار بوده است و در حقیقت کلیه انقلابات تاریخی برای حل بسیاری از مسائل سیاسی و اجتماعی و اقتصادی نیاز به فرصت و وقت لازم داشته است.
آیا در یک جامعه نیمه‌فئودالی و وابسته به سیاست‌های خارجی امکان تأسیس صنایع سنگین یا ابتکار سیاست صلح دوستی و حراست منافع ملی امکان‌پذیر می‌بود؟ مسلما خیر؛ پس بر خلاف نظر حزب مخالف، کار انقلاب هر روز با شکل و مضمون جدیدتر و وسیع‌تر ادامه دارد و باید برای تقویت مبانی آن صمیمانه کوشید.
چگونه ممکن است کسانی با قدرت مادی زیاد، که بر مالکیت بزرگ اراضی استوار بوده و بوروکرات‌ها و شرکای داخلی و خارجی آنان که تحت عناوین به اصطلاح قانونی ثروت جامعه را به یغما می‌بردند، به یک بار مواضع اساسی خود را در جامعه ترک گویند و تسلیم مصلحت تاریخی گردند؟
آنان در مانور دادن و عقب‌نشینی‌های مصلحتی تجربه زیاد دارند و شکی نیست که برای اعاده اوضاع از کلیه وسایل در هر کجا که باشد کمک می‌گیرند. توصیه به صلح و آشتی بین این گروه جامعه هرچند که از لحاظ تعداد قلیل باشد و سایر گروه‌ها در حقیقت به منظور تقویت قدرت‌های کهنه و ارتجاعی است.[4]
 

پیام ایوب‌خان به شاه

روزنامه «اطلاعات» به نقل از «رادیو کراچی» نوشت: پرزیدنت ایوب‌خان هنگام بازگشت به کراچی و عبور از آسمان مرز ایران، پیامی به شاهنشاه آریامهر فرستاد و طی آن از استقبال گرم شاهنشاه و دولت و مردم ایران از خود و همراهان سپاس‌گزاری کرد.
پرزیدنت ایوب‌خان در این پیام گفته‌اند: بین دو کشور ما پیوندهای جغرافیایی وجود دارد و ما در سرنوشت یکدیگر سهیم هستیم و می‌توانیم با هم در جاده پیشرفت و سعادت گام برداریم.
رادیو کراچی شب گذشته در بخش اخبار فارسی خود گفت: پرزیدنت ایوب‌خان هنگام ورود به کراچی در فرودگاه به خبرنگاران اظهار داشته است که مذاکرات رامسر فرصت مفیدی برای درک مسائل یکدیگر بوده است.
رئیس‌جمهوری پاکستان «مذاکرات عالی رامسر» را بسیار ثمربخش نامیده و خاطرنشان ساخته است که گفت‌وگوهای سه‌جانبه‌ای که با شاهنشاه آریامهر و نخست‌وزیر ترکیه به عمل آورده «بسیار مفید» بوده است.[5]
 

«الدورادو در دادگاه‌های تخلفات مواد غذایی محکوم شده است»

روزنامه «اطلاعات» نوشت: در مورد بهداشت محصولات همه کارخانه‌های تهیه‌کننده مواد غذایی دقت و نظارت شدید به عمل می‌آید.
کلیه کارخانه‌های سازنده مواد غذایی توسط مأمورین کنترل مهندسی بهداشت بازرسی می‌شود و در صورت مشاهده تخلف اقدامات قانونی به عمل می‌آید.
یک مقام وزارت بهداری امروز به خبرنگار ما گفت: مأموران اداره مهندسی بهداشت قسمت کنترل کارخانه‌های سازنده مواد غذایی دائما واحدهای تولیدکننده مواد غذایی را تحت کنترل دارند و فعالیت این گروه از این پس نیز تشدید خواهد شد.
مواد غذایی تولیدی کارخانه‌های سازنده مواد غذایی نمونه‌برداری می‌شود و در صورت مشاهده عدم رعایت اصول بهداشت اقدامات قانونی به عمل می‌آید.
مقام مزبور در مورد بستنی «الدورادو» و سایر محصولات کارخانه «الدورادو» گفت: مأموران بهداشت تاکنون به چند مورد تخلف بهداشتی در این کارخانه برخورد کرده‌اند و هر بار از طریق جریمه و محکومیت در دادگاه‌های مواد غذایی اقدامات لازم به عمل آمده است، لیکن همچنان از طرف مسئولین کارخانه نسبت به رعایت اصول بهداشت توجه نمی‌شود؛ به همین لحاظ وزارت بهداری اعلام کرد که از ادامه تبلیغات بستنى «الدورادو» جلوگیری به عمل آید.
این اقدام با توجه به مسئولیت خطیری که مأموران وزارت بهداری در مقابل تأمین بهداشت مردم دارند در مورد سایر واحدهای تولیدکننده مواد غذایی نیز جریان دارد و چنانچه به تذکرات بهداشتی مأمورین توجه نشود، با سایر واحدهای تولیدکننده نیز نظیر کارخانه بستنی «الدورادو» عمل خواهد شد.[6]
 

۱۵۰ میلیون ریال اوراق قرضه منتشر می‌شود

از اول شهریور برای اولین بار یک میلیارد و پانصد میلیون ریال اوراق قرضه برای فروش عرضه خواهد شد. این اوراق قرضه مربوط به بانک کشاورزی است و بانک مذکور اجازه دارد برای کارهای کشاورزی و توسعه امور زراعت حداکثر سه‌میلیارد ریال اوراق قرضه منتشر نماید.
تمام مقدمات کار انتشار اوراق قرضه بانک کشاورزی پایان یافته و از اول شهریورماه برای هفت ماه آخر سال جاری فقط نصف آن برای فروش عرضه می‌شود.
مطالب فوق را امروز آقای زاهدی، رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل بانک کشاورزی، به خبرنگار روزنامه «اطلاعات» گفت و اضافه کرد: تمام وجوه حاصله از طریق بانک کشاورزی فقط به مصارف امور کشاورزی خواهد رسید و وجوه مزبور بانک را قادر می‌سازد که اعتبارات بیشتری برای رشته‌های مختلف کشاورزی اختصاص دهد.[7]
 

«طوفان شن به سوی آبادی‌ها پیش می‌رود»

روزنامه «اطلاعات» نوشت: در شمال شرق ایران کویر، جلگه‌های آباد اطراف را تهدید می‌کند و پیشروی کویر بر روی منطقه مثلثی متشکل سبزوار، تربت حیدریه، بیرجند ادامه دارد. اکنون کویر از طریق دشت سبزوار و جنوب نیشابور به طرف جلگه‌ها در حرکت است و هر روز قسمت بیشتری از اراضی زیر کشت و مراکز جمعیت را دربرمی‌گیرد.[8]
 
 صفحه اول روزنامه اطلاعات، 10 مرداد 1346
 
 
پی‌نوشت‌ها:
 
[1]. آیت‌الله العظمی میرسید علی موسوی بهبهانی به روایت اسناد ساواک، ص 142.
[2]. انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان خراسان رضوی، ج 5،  ص 350.
[3]. اطلاعات، 10 مرداد 1346، صص 1 و 17. 
[4]. همان، ص 17.
[5]. همان، ص 20.
[6]. همان‌جا.
[7]. همان‌جا.
[8]. همان، ص 17.


کد مطلب: 25446

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/25446/۱۰-مرداد-1346

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir