کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

16 مرداد 1346

16 مرداد 1403 ساعت 15:00

گزارش ساواک درباره نارضایتی‌ها در دوره وزارت آموزگار!/ ساواک به دنبال جزئیاتی از مذاکرات آیات میلانی و محلاتی!/ فهرست بلندبالای جمعیت‌هایی که فرح ریاست عالیه آنها را پذیرفته است!/ برنامه جشن‌های تاج‌گذاری!/ ایران به شاهراه بزرگ آسیا متصل می‌شود/ برای مستغلات تهران «شناسنامه» تهیه می‌شود/ وزیر خارجه ترکیه به تهران می‌آید


 

گزارش ساواک درباره نارضایتی‌ها در دوره وزارت آموزگار!

بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ 16 مرداد 1346 «همان طور که قبلا طی شماره‌های متعدد اعلام گردیده عدم رضایت و دسته‌بندی‌های کارمندان وزارت دارایی در زمان وزرای سابق آن وزارتخانه نیز کاملا مشهود بوده است و این موضوع به تنهایی ساخته و پرداخته دکتر آموزگار و ایادی او نمی‌باشد، ولی می‌توان ادعا کرد که در زمان وزارت دکتر آموزگار تا اندازه‌ای بر عدم رضایت کارمندان به‌خصوص کارمندان عالی‌رتبه آن وزارتخانه افزوده شده چون تفویض کار به کارمندان صالح و شایسته به طور باید و شاید انجام نگرفته است؛ ضمنا عدم رضایت مؤدیان مالیاتی در مورد قانون جدید مالیات بر درآمد می‌باشد».
این گزارش می‌افزاید: به نظر این ساواک علی اردلان، مدیر کل مالیات‌های وزارت دارایی، که از منسوبین نزدیک دکتر سنجابی است و به جبهه ملی تا اندازه سمپاتی دارد، غیر مستقیم در عدم رضایت مؤدیان مالیاتی سهیم می‌باشد.
در ادامه گزارش تصریح شده است: از شایعه عضویت دکتر آموزگار در سازمان سیا اطلاعاتی به‌دست نیامد. نام‌برده به غیر از حسن رهبر، منسوبین نزدیک دیگر خود را به وزارت دارایی منتقل ننموده است. از سوابق گذشته آقای حسن رهبر اطلاعاتی در دست نیست، ولی کارمندان وزارت دارایی از اعمال او رضایت ندارند.
این گزارش در بند دیگر خود می‌افزاید: چندی قبل از طرف دکتر آموزگار، وزیر دارایی، به کارگزینی آن وزارتخانه دستور داده شده که کلیه کارمندان منتسب به کارگزینی را در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار دهند تا در امر مبارزه با بی‌سوادی با آن وزارتخانه همکاری کنند، ولی چون در بین این دسته از اعضای وزارت دارایی کارمندان عالی‌رتبه‌ای بودند که در سابق پست‌های حساس و ادارات کل را در اختیار داشتند زیر بار دستور وزیر دارایی نرفتند و در نتیجه یک تشنج نسبی و عدم رضایت ایجاد گردید و دستور وزیر در این مورد به طور شایسته انجام نشد.
در ادامه این گزارش آمده است: آقای حسن رهبر، معاون وزارت دارایی، چندی قبل عازم لندن گردید، ولی از اینکه برای معالجه همسرش مسافرت نموده و یا اینکه مأموریت اداری بوده اطلاع دقیقی در دست نیست، اما گویا ظاهرا به عنوان مأموریت اداری بوده است.[1]
 

ساواک به دنبال جزئیاتی از مذاکرات آیات میلانی و محلاتی!

بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 16 مرداد 1346 «تیمسار ریاست ساواک مقرر فرمودند آیت‌الله میلانی یقینا مذاکراتی نظیر مذاکرات و مکاتبه‌ای که وی با آیت‌الله شریعتمداری کرده با آیت‌الله محلاتی نموده است و اضافه فرمودند هرچند ممکن است مذاکرات آنان کاملا محرمانه انجام گرفته، از طریق آن ساواک دقیقا نسبت به تعیین جریان ملاقات و مذاکرات آنان تحقیق به عمل آید. علی‌هذا خواهشمند است دستور فرمایید در اجرای اوامر صادره اقدام و نتیجه را اعلام تا به عرض برسد».[2]
 

فهرست بلندبالای جمعیت‌هایی که فرح ریاست عالیه آنها را پذیرفته است!

دفتر مخصوص فرح دیبا فهرستی از جمعیت‌هایی که وی ریاست عالیه افتخاری آنها را پذیرفته است تهیه کرد.
در این فهرست به جمعیت‌های زیر اشاره شده است:
1. جمعیت خیریه فرح پهلوی خانم خزیمه علم؛
2. آموزشگاه نابینایان رضا پهلوی آقای دکتر حسن علوی؛
3. انجمن ملی حمایت کودکان آقای دکتر علیقلی لقمان ادهم؛
4. جمعیت کمک به جذامیان ایران آقای دکتر راجی؛
5. بنگاه ترجمه و نشر کتاب آقای دکتر یارشاطر؛
6. کنگره پزشکی رامسر آقایان مهندس شریف‌امامی و دکتر جهانشاه صالح؛
7. پیشاهنگی آقای دکتر بنائی؛
8. جمعیت حمایت مسلولین آقای دکتر رضا صحت؛
9. فدراسیون ورزشی کر و لال‌های ایران آقای شواربی؛
10. شورای ورزشی و تفریحات سالم بانوان خانم عزت پیرنیا؛
11. بنگاه حمایت مادران و نوزادان آقای دکتر مؤتمنی؛
12. سازمان اردوهای کار کشور آقای دکتر پیراسته؛
13. جمعیت ملی مبارزه با سرطان آقای دکتر حسین رحمتیان؛
14. نمایشگاه بین‌المللی تهران آقای دکتر عالیخانی وزیر اقتصاد؛
15. بنیاد فرهنگ ایران آقای دکتر خانلری؛
16. جمعیت طرفداران مرکز طبی کودکان آقای دکتر حسن اهری؛
17. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خانم لیلی امیرارجمند؛
18. انجمن فیلارمونیک تهران آقای کاشانی؛
19. انجمن ملی روابط فرهنگی آقای هاکوپیان دبیر کل (مدیر کل وزارت فرهنگ و هنر)؛
20. سازمان جشن هنر شیراز آقای مهندس رضا قطبی؛
21. سازمان ملی فلکلور ایران آقای حامد روحانی (مدیر کل وزارت فرهنگ و هنر)؛
22. شورای عالی شهرسازی آقای دکتر نهاوندی وزیر آبادانی و مسکن؛
23. مؤسسه آسیایی دانشگاه پهلوی آقای علم؛
24. سازمان مهد کودک آقای دکتر عبدالعظیم شایگان مدیر عامل؛
در این فهرست به «جمعیت‌هایی که تحت حمایت فرح دیبا» هستند نیز اشاره شده است:
1. جمعیت حمایت کودکان بی‌سرپرست آقای مهندس ناصر شریف رازی؛
2. جمعیت آسیب‌دیدگان از سوختگی آقای دکتر فرهمند ـ آقای دکتر سیروس اصانلو.[3]
 

برنامه جشن‌های تاج‌گذاری!

روزنامه «اطلاعات» نوشت: ایران آماده برگزاری جشن‌های باشکوه ملی تاج‌گذاری شاهنشاه می‌شود و اینک در سراسر کشور جنب و جوش بزرگی برای برگزاری این جشن‌های ملی به چشم می‌خورد.
برنامه‌های جشن‌های تاج‌گذاری شاهنشاه آریامهر و علیاحضرت شهبانو فرح در شورای عالی تاج‌گذاری تهیه و تدوین می‌شود و امروز سخنگوی شورای عالی تاج‌گذاری درباره برنامه این جشن‌ها اطلاعات جالبی در اختیار خبرنگار «اطلاعات» گذاشت.
آقای شاپوریان، سخنگوی شورای عالی تاج‌گذاری، درباره برنامه جشن‌های تاج‌گذاری گفت: این برنامه از طرف تیمسار سپهبد یزدان‌پناه، ریاست شورای عالی تاج‌گذاری، تهیه شده که انتظار می‌رود در اولین فرصت به عرض شاهنشاه آریامهر رسیده و انتشار یابد.
سخنگوی شورای عالی تاج‌گذاری اضافه کرد: میهمانان روز تاج‌گذاری دو دسته خواهند بود: دسته اول مدعوینی که در تالار کاخ گلستان حضور خواهند داشت که علاوه بر اعضای خاندان جلیل سلطنت عبارت خواهند بود از: هیئت دولت، رؤسای مجلسین، نمایندگان سیاسی کشورهای خارجی به نمایندگی از طرف رؤسای کشورهای متبوع خود، جمعی از شخصیت‌های جهانی و نیز عده‌ای از رجال پایتخت که جمعا در حدود ششصد نفر خواهند بود.
دسته دوم پنج‌هزار نفر از نمایندگان طبقات مختلف در محوطه باغ تخت مرمر اجتماع خواهند نمود و اعلیحضرتین پس از انجام مراسم تاج‌گذاری از باغ کاخ گلستان به باغ تخت مرمر تشریف‌فرما شده طول باغ را طی کرده و در میدان ارک سوار کالسکه سلطنتی می‌شوند و به کاخ مرمر مراجعت می‌فرمایند.
مسئله تراکم وسائط نقلیه در روز تاج‌گذاری نیز مورد توجه مقامات مسئول قرار گرفته و طرحی دراین‌باره تهیه و به مورد اجرا گذارده شده است.
آقای شاپوریان دراین‌باره اظهار داشت: مسئله پارکینگ برای در حدود سه‌هزار اتومبیل مدعوین جشن تاج‌گذاری مورد توجه شورای عالی قرار گرفته و از طرف شورای عالی به کمیته انتظامات، که ریاست آن با تیمسار مبصر رئیس کل شهربانی است، توصیه شده که طرح مقدماتی این کار را تهیه و پس از تصویب شورای عالی به مرحله اجرا درآورد.
به موجب این طرح برای پارکینگ سه‌هزار اتومبیل مدعوین جشن تعریض و خط‌کشی و شماره‌گذاری خیابان‌های اطراف کاخ گلستان خواهد شد و به هریک از اتومبیل‌های مدعوین شماره‌ای داده خواهد شد که در محل مقرر توقف کنند و در پایان مراسم به وسیله بلندگوهای متعدد اتومبیل‌های مدعوین به میدان ارک فراخوانده خواهند شد.
شورای عالی تاج‌گذاری پانزده کمیته تشکیل داده که هر یک وظایف مشخصی را عهده‌دار است.[4]
 
محمدرضا پهلوی در پایان مراسم تاج‌گذاری هنگام سوار شدن به کالسکه سلطنتی (سال 1346)
محمدرضا پهلوی در پایان مراسم تاج‌گذاری هنگام سوار شدن به کالسکه سلطنتی (سال 1346)
شماره آرشیو: 64904-275م
 

ایران به شاهراه بزرگ آسیا متصل می‌شود

روزنامه «اطلاعات» نوشت: شاهراه ترانزیتی ایران ـ ترکیه از طریق پاکستان به کشورهای جنوب شرقی آسیا امتداد می‌یابد. طول این راه از مرز ترکیه تا شهر سایگون هزار کیلومتر می‌باشد.
وزارت راه امروز اعلام داشت که این راه در ایران از مرز ترکیه «بازرگان» آغاز شده و از طریق شهرهای تبریز، تهران، اصفهان، کرمان، زاهدان، به میرجاوه در مرز پاکستان منتهی می‌گردد. طول این شاهراه در ایران دوهزار و هشتصد کیلومتر است که در حال حاضر هزار کیلومتر آن آسفالت و قابل عبور می‌باشد.
«رویتر» از کابل گزارش داد: کارشناسان چهارده کشور آسیایی و از جمله ایران از روز چهارشنبه در کابل کنفرانسی تشکیل خواهند داد. در این کنفرانس پروژه شاهراه آسیایی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
طرح شاهراه شماره یک آسیا، که از مرز ترکیه تا سایگون امتداد می‌یابد، نزدیک به اتمام است و ۹۰ درصد کارهای آن انجام شده است. این شاهراه ده‌هزار کیلومتر طول دارد و کلیه راه‌های اصلی کنونی آسیا را به یکدیگر مرتبط می‌سازد. قرار است طول این شاهراه تا ٥٥ هزار کیلومتر افزایش یابد.[5]
 

برای مستغلات تهران «شناسنامه» تهیه می‌شود

امروز یک مقام مالیاتی به خبرنگار «اطلاعات» گفت: متأسفانه برای بعضی از صاحبان مستغلات، به‌خصوص صاحبان مستغلات غیراجاری این توهم پیش آمده که تنظیم و تسلیم «اظهارنامه مخصوص» به منظور پرداخت مالیات می‌باشد، در صورتی که هدف از تنظیم این اظهارنامه دریافت مالیات نیست.
با توجه به فرمی که چاپ شده مالک مستغل یا قائم‌مقام او فقط مشخصاتی از خود و آدرس خود و همچنین مشخصاتی از ملک و شماره سند ملک را در آن می‌نویسد. برای ملک غیراجاری اصولا مالیاتی اخذ نمی‌شود و در مورد ملک اجاری هم فقط شماره سند و مبلغ مال‌الاجاره ذکر می‌شود.
همه این اطلاعات برای آن است که در وزارت دارایی شناسنامه‌ای برای هر یک از مستغلات کشور تهیه نمود. دریافت مالیات مستغلات به موجب مواد دیگر قانون است که هر مودّی در قبال درآمدی بیش از ماهی پانصد تومان باید طبق جدول مقداری مالیات بپردازد.[6]
 

۱۲۰ زن و مرد جهانگرد وارد مرز بازرگان شدند

«اطلاعات» نوشت: به دنبال ورود ۳۳۰ نفر دانشجویان خارجی به ایران، که اکنون در تهران به‌سر می‌برند، ساعت 11 صبح امروز ۱۲۰ نفر زن و مرد و دختر و پسر دانشجو تبعه کشورهای استرالیا، اتریش، یوگسلاوی، بلغارستان و ترکیه از طریق آلمان وارد مرز بازرگان شدند و بعد از ظهر عازم تبریز خواهند شد.
این عده طی اقامت در ایران از شهرهای اصفهان، شیراز، همدان، کرمانشاه و سایر نقاط دیدنی کشور بازدید می‌کنند.[7]
 

وزیر خارجه ترکیه به تهران می‌آید

آقای احسان صبری چاگلا یانگیل، وزیر خارجه ترکیه، مقارن ساعت 11 امشب از آنکارا وارد تهران می‌شود.
وزیر امور خارجه ترکیه یک روز در تهران اقامت خواهد کرد و سپس همراه آقای اردشیر زاهدی، وزیر خارجه ایران، برای شرکت در اجلاسیه شورای وزیران سازمان همکاری عمران منطقه‌ای عازم راولپندی خواهد شد.
این کنفرانس از روز پنجشنبه در پایتخت پاکستان شروع به‌کار می‌کند و به وسیله ایوب‌خان افتتاح خواهد شد.
شورای وزیران عالی‌ترین مرجع سازمان همکاری عمران منطقه‌ای می‌باشد و طی فعالیت‌های دو روزه خود باید عملیات انجام‌شده سازمان را بررسی و طرح‌ها و تصمیمات جدیدی را که از طرف شورای وزیران برنامه‌ریزی توصیه می‌شود تصویب نماید.
شورای برنامه‌ریزی سازمان کار خود را امروز در روالپندی شروع کرده و انتظار می‌رود در جلسات امسال خود چند طرح صنعتی مشترک برای تصویب، تسلیم شورای وزیران نماید.[8]
 

نصب مجسمه ابن سینا و رازی در دانشکده‌های پزشکی دنیا

جراید امروز کشور نوشتند: برای اعتلای نام علمی ایران و زنده نگه داشتن نام دانشمندان و پیش‌کسوتان پزشکی ایران انجمن پزشکان ایران تصمیم گرفته است که در کلیه دانشکده‌های پزشکی دنیا مجسمه نیم‌تنه‌ای از ابن سینا و رازی نصب نماید.
آقای دکتر سیف‌الدین نبوی، دبیر انجمن پزشکان ایران، در این مورد گفت: فعلا چهار مجسمه از این دو دانشمند در دست تهیه است که در روز تاج‌گذاری شاهنشاه آریامهر در دانشکده پزشکی پاریس و یکی از دانشکده‌های پزشکی آمریکا با تشریفات خاصی نصب خواهد شد.
هزینه تهیه این مجسمه‌ها توسط شخصیت‌های ایران‌دوست تأمین گردیده است.[9]
 

انتصابات در وزارت دارایی

امروز در وزارت دارایی انتصابات زیر صورت گرفت:
آقایان دکتر رضا احمدی موسوی به سمت نماینده وزارت دارایی در کمیسیون حل اختلاف مالیاتی تهران، علیرضا شیخان به سمت نماینده علی‌البدل در کمیسیون حل اختلاف مالیاتی تهران، سیدمحمد انجوی به سمت نماینده علی‌البدل در کمیسیون حل اختلاف مالیاتی تهران، مرتضی قلی شامبیاتی به سمت نماینده علی‌البدل در کمیسیون حل اختلاف مالیاتی تهران.[10]
 
 
پی‌نوشت‌ها:
 
[1]. جمشید آموزگار به روایت اسناد ساواک، ص 211.
[2]. آیت‌الله شیخ بهاءالدین محلاتی به روایت اسناد ساواک، ج 1، ص 333.
[3]. جشن تاج‌گذاری به روایت اسناد ساواک، ص 153.
[4]. اطلاعات، 16 مرداد 1346، صص 1 و 13.
[5]. همان، ص 16.
[6]. همان‌‌جا.
[7]. همان‌‌جا.
[8]. همان‌‌جا.
[9]. همان، ص 4.
[10]. همان‌‌جا.


کد مطلب: 25457

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/25457/16-مرداد-1346

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir