کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

28 مرداد 1346

28 مرداد 1403 ساعت 14:05

با سخنرانی شاه؛ مؤسسان سوم گشایش یافت! / «ایران از اردن حمایت بیشتری می‌‎کند»/ ایران در تأسیس پالایشگاه نفت آفریقای جنوبی شرکت می‌کند


 

با سخنرانی شاه؛ مؤسسان سوم گشایش یافت!

جراید امروز کشور نوشتند: شاهنشاه آریامهر ساعت 10 صبح امروز سومین مجلس مؤسسان ایران را طی مراسم با شکوه و خاصی با حضور علیاحضرت شهبانوی ایران افتتاح فرمودند و ضمن بیانات رادیو تلویزیونی خود اظهار امیدواری نمودند که این مجلس با مطالعه و تصویب پیشنهاد دولت گام تازه‌ای در استحکام هرچه بیشتر شاهنشاهی ایران و بنیاد مشروطه کشور بردارد.
 

در برابر کاخ سنا

در میدان مقابل کاخ سنا گارد احترام مستقر شده بود و پس از استقبال نخست‌وزیر و رؤسای مجلسین و وزیر دربار شاهنشاهی از اعلیحضرتین، دسته موزيك سلام شاهنشاهی را نواخت و گارد احترام مراسم احترام نظامی به جا آورد؛ آن‌گاه شاهنشاه و شهبانو به اتاق مخصوص استراحت کاخ سنا تشریف‌فرما شدند و استراحت کردند.
در خلال این مدت هیئت دولت و اعضای مجلس مؤسسان و مدعوین در جایگاه‌های مخصوص خود مستقر گردیدند و منتظر اعلام ورود شاهنشاه به تالار مجلس شدند.
شاهنشاه آریامهر سپس به جایگاه مخصوص خطابه تشریف‌فرما شدند. در این وقت آقای معینیان، رئیس دفتر مخصوص شاهنشاهی، متن خطابه همایونی را به حضور شاهنشاه تقدیم داشت و شاهنشاه طی نطق کوتاهی که بیش از چهار دقیقه به طول نینجامید مجلس مؤسسان سوم را افتتاح فرمودند و به همین مناسبت نیز سه تیر توپ شليك شد.
 

سخنان شاه  

متن بیانات شاه به شرح زیر است:
به نام خداوند متعال مجلس مؤسسان را افتتاح می‌نماییم. در این موقع که ملت ایران نمایندگان برگزیده خود را به نیّت مشاوره و اخذ تصمیم درباره موضوعی که از لحاظ قوام و دوام رژیم کهنسال ایران و جلوگیری از هر گونه وقفه و فتور احتمالی در حسن جریان امور سلطنت اهمیت کامل دارد، به این مجلس گسیل داشته است موفقیت کلیه نمایندگان مجلس مؤسسان را در انجام مأموریتی که از جانب ملت به آنها محول شده است خواستاریم.
یقین داریم نمایندگان این مجلس مؤسسان پیشنهاد دولت را با مداقه و رسیدگی کامل و از روی کمال وطن‌پرستی و وجدان بررسی و وظیفه‌ای را که در برابر ملت و تاریخ ایران به عهده گرفته‌اند به بهترین صورتی که به صلاح مملکت تشخیص دهند انجام خواهند داد و از این راه قدم تازه‌ای در استحکام هر چه بیشتر اساس شاهنشاهی ایران و بنیاد مشروطیت کشور برداشته خواهد شد.
از درگاه خداوند متعال سعادت ملت ایران و عظمت روزافزون کشور را خواستاریم.
 

اولین جلسه

در ساعت 10:30 بامداد امروز اولین جلسه علنی مجلس مؤسسان سوم به ریاست سنی آقای دکتر سعید مالك (لقمان‌الملك) و منشی‌گری آقایان دکتر مهدوی اناری، غلامحسین دانش، بهمن شاهنده و بانو آفاق آصف‌زاده (جوان‌ترین اعضا) تشکیل یافت.
در ساعت 12:15 جلسه علنی مجلس مؤسسان مجددا تشکیل شد و نسبت به انتخاب هیئت‌رئیسه دائمی خود اقدام کرد و آقای مهندس جعفر شریف‌امامی به اتفاق آرا به ریاست مجلس مؤسسان سوم انتخاب شد.
آقای مهندس شریف‌امامی، رئیس مجلس مؤسسان، پس از انتخاب خود به این سمت پشت تریبون رفت و طی نطقی از نمایندگان سپاس‌گزاری کرد.
سپس اخذ رأی برای انتخاب نواب رئیس آغاز شد و آقایان دکتر حسين خطيبي و دكتر عيسى صديق به سمت نواب رئيس مجلس مؤسسان انتخاب گردیدند و جلسه ختم شد و دنباله انتخابات هیئت‌رئیسه به بعد از ظهر امروز موکول گردید.[1]
 

«ایران از اردن حمایت بیشتری می‌‎کند»

روزنامه «اطلاعات» نوشت: اعلیحضرت ملک حسین، پادشاه اردن، در اوایل شب جمعه تهران را پس از یک دیدار رسمی 24ساعته از شاهنشاه آریامهر و علیاحضرت شهبانوی ایران به سوی جده ترك گفتند؛ درحالی‌که یک بار دیگر اطمینان حاصل کرده بودند که ایران همواره حامی و پشتیبان اردن باقی خواهد ماند.
هرچند از مذاکرات دوجانبه شاهنشاه ـ ملك حسين هيچ اطلاع رسمی داده نشده، ولی منابع مؤثق گفتند در این گفت‌وگو، اعلیحضرت ملك حسین از شاهنشاه و دولت ایران تقاضای كمك‌های مالی و اقتصادی بیشتری را کرده و تهران نیز با این درخواست موافقت نموده است.
باید دانست که به علت وقوع جنگ و هجوم صدها هزار آواره جدید فلسطینی به اردن، كه اينك يك قسمت بزرگ از حاصل‌خیزترین سرزمین‌های خود را از دست داده، این کشور با بحران اقتصادی شدید دست به گریبان است.
آقای اکرم زعيتر قبل از ترك تهران به خبرنگار «اطلاعات» گفت: مذاکرات رهبران ایران و اردن بسیار دوستانه و رضایت‌بخش بود.
سفیر سابق اردن در ایران از شاهنشاه آریامهر و دولت و ملت ایران به خاطر جانبداری از اعراب و به‌ویژه از اردن تشکر فراوان کرد و گفت: هدف سفر کنونی اعلیحضرت ملك حسین به پایتخت‌های اسلامی عرب و غیر عرب جلب حمایت تمام کشورها از اعراب و تأمین وحدت اسلامی است.
وزیر خارجه سابق اردن همچنین گفت: ملك حسين در پایتخت‌های عربی سعی خواهد کرد زمینه را برای حل بحران یمن فراهم سازد؛ زیرا امروز آنچه که اعراب به آن نیاز فوری و فراوان دارند صلح و آرامش و ثبات است.
اكرم زعيتر در مصاحبه خود به خبرنگار سیاسی «اطلاعات» گفت: به نظر نمی‌رسد در شرایط کنونی اعراب حاضر به شناسایی اسرائیل حتى به صورت دوفاکتو باشند.[2]
 

ایران در تأسیس پالایشگاه نفت آفریقای جنوبی شرکت می‌کند

شرکت ملی نفت ایران در تأسیس پالایشگاه نفتی دولتی آفریقای جنوبی به اتفاق کمپانی «توتال» فرانسوی شرکت خواهد کرد.
مطلب فوق را دیشب آقای یان هاك، وزیر اقتصاد آفریقای جنوبی، بیان داشت و اعلام کرد که پالایشگاه «ساسولبرك» در ایالت آزاد «اورانتر» طوری ساخته خواهد شد که تا سال ۱۹۷۳ جوابگوی نفت مورد احتیاج کشور باشد.
آقای یان هاک اضافه کرد که طرح‌ریزی پالایشگاه و مذاکرات مربوط، به مرحله‌ای رسیده است که هم‌اکنون روشن است دولت آفریقای جنوبی با داشتن حداکثر سهام کنترل پالایشگاه را به عهده خواهد داشت.
شرکت محدود «ذغال و نفت و گاز» آفریقای جنوبی به عنوان نماینده دولت، صاحب سهام اصلی شرکت مزبور خواهد بود.
سهام‌داران دیگر این پالایشگاه شرکت ملی نفت ایران و شرکت توتال فرانسوی می‌باشند که نفت خام را در اختیار این پالایشگاه قرار خواهند داد.[3]
 
صفحه اول روزنامه اطلاعات، 28 مرداد 1346
 
 
پی‌نوشت‌ها:
 
[1]. اطلاعات، 28 مرداد 1346، صص 1 و 13. محمدرضا پهلوی در تلاش بود مسئله جانشینی را به نفع خود پایان دهد و برای «شهبانو» و «ولیعهد» نیز مقامی در قانون اساسی پیدا کند. بر این اساس، سومین مرحله بازنگری در قانون اساسی در دوره او رقم خورد. در اسفندماه سال 1345 قانون تشکیل مجلس مؤسسان از مجلسین گذشت و سرانجام در سال 1346 و هنگامی که باید مراسم تاج‌گذاری انجام می‌شد، اصول 38، ۴۱ و ۴۲ متمم قانون اساسی تغییر کرد. تغییرات بدین قرار بود که ولیعهد وقتی می‌تواند شخصا امور سلطنت را متصدی شود که دارای بیست سال تمام شمسی باشد. اگر هنگام مرگ پادشاه، ولیعهد به سن قانونی نرسیده باشد، «شهبانو» بلافاصله جای او را می‌گیرد مگر اینکه شاه شخص دیگری را به عنوان نایب‌السلطنه انتخاب کرده باشد. علاوه بر این، در صورت فوت یا کناره‌گیری نایب‌السلطنه، شورای نیابت سلطنت از طرف مجلسین از غیر خانواده قاجار تشکیل می‌شود. وظایف نایب‌السلطنه با مشورت شورایی مرکب از نخست‌وزیر و رؤسای مجلسین و رئیس دیوان عالی کشور و افراد دیگر انجام می‌گیرد. شاه امتیاز وجود شورای سلطنت را نیز در مدت مسافرت یا غیبتِ خود به‌دست آورد.
رک: جلال‌الدین مدنی، تاریخ سیاسی معاصر ایران، ج 2، قم، نشر حوزه، 1361، صص 141-150.
[2]. اطلاعات، 28 مرداد 1346، ص 20.
[3]. همان‌جا.


کد مطلب: 25479

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/25479/28-مرداد-1346

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir