کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

۲۲ شهریور ۱۳۴۶

22 شهريور 1403 ساعت 0:00

شرایط ساواک برای نام‌نویسی از طلاب/ فراش‌های مدارس برای همکاری با ساواک جذب و حقوق بگیرند!/ «فرح دیبا» هنگام بازدید از نمایشگاه صنایع دستی ایران در شیراز: هنرمند ایرانی باید از تقلید پرهیز کند!/ برای بررسی برنامه چهارم؛ نخست‌وزیر به شمال رفت/ دانشگاه لیسانس «تعاون» می‌دهد/ در کنفرانس وزرای نفت و دارایی عضو اوپک؛ بحران جهانی نفت بررسی می‌شود/ آمار رسمی وزارت دادگستری در مورد ازدواج‌ها و طلاق‌های تهران در یک ماه/ سحرگاه امروز در میدان تیر لشکر تبریز؛ قاتلی تیرباران شد/ شش کارمند شهرداری برکنار شدند



شرایط ساواک برای نام‌نویسی از طلاب/ فراش‌های مدارس برای همکاری با ساواک جذب و حقوق بگیرند!

بر اساس گزارش ساواک به تاریخ 22 شهریور 1346 «محترما به عرض می‌رساند ساواک قم اعلام داشته در مورد واگذاری حجرات مدارس مزبور پس از تعمیرات لازم به طلاب شرایط ذیل به اطلاع آیت‌الله گلپایگانی رسیده است:
1. نام‌نویسی و اسکان طلاب در مدارس مزبور با نظر هیئت شش‌نفری (که سه نفر از اعضای آن از طرف آیت‌اله شریعتمداری و سه نفر از طرف آیت‌الله گلپایگانی انتخاب می‌شوند) صورت گیرد؛
2. طلابی که سن آنان از بیست سال کمتر است اجازه اسکان در مدارس داده نشود؛
 3. حجرات مدارس به طلابی داده شود که مراحل تحصیلی سطح و خارج را طی می‌کنند و قبل از اسکان هویت آنان برای ساواک روشن گردد؛
4. از اسکان کلیه طلابی که قبلا در مدارس فیضیه و دارالشفا اقامت داشته‌اند و در حجره آنان مدارک مضره کشف گردیده ممانعت گردد و به محض مراجعه به ساواک معرفی گردند؛
5. احمد غروی، مسئول مدرسه فیضیه و دارالشفاء، تعویض و اداره امور مدارس مزبور به عهده شخص دیگری واگذار گردد؛
6. هر یک از طلابی که ساواک اقامت آنان را در مدارس مذکور صلاح نداند از اسکان آنان خودداری نمایند؛
7. ثبت نام طلاب در مدارس بایستی با معرفی‌نامه دو نفر از مدرسین باسابقه حوزه علمیه باشد؛
8. کلیه خدام و فراش‌های موجود در مدارس مورد بحث که عاجز و ازکارافتاده می‌باشند برای انجام امور نظافت مدارس مذکور باشند و چهار نفر فراش فعال، دو نفر با نظر شریعتمداری و دو نفر با نظر گلپایگانی، نیز تعیین و به کار گمارده شوند.
ساواک قم اضافه کرده: آیات الله شریعتمداری و گلپایگانی با شرایط مشروحه فوق موافقت و تعهد ضمنی نموده‌اند که به همین نحو عمل شود و در حال حاضر مشغول نام‌نویسی می‌باشند و آیت‌الله شریعتمداری سه نفر از اعضای هیئت شش‌نفری را به اسامی مصطفی اعتمادی، جلیل کرمانشاهی و سیدحسین کرمانی تعیین و آیت‌الله گلپایگانی نیز تاکنون دو نفر اسامی بُدلا، امام جماعت مسجد امام، و جلال گلپایگانی را تعیین نموده است.
در خاتمه ساواک قم افزوده که نظر آن ساواک این است که با تحبیب یکی از سه نفر اعضای انتخاب‌شده از طرف آیت‌الله گلپایگانی و با استفاده از نظرات سه نفر اعضای انتخابی شریعتمداری، همیشه با به‌دست آوردن اکثریت نظر ساواک تأمین گردد و همچنین حقوق چهار نفر فراش‌هایی که استخدام خواهند شد (موضوع بند8) پرداخت نماید که مجری دستورات ساواک در مدارس مزبور باشند تا به موقع از بروز هرگونه اقدامات خلاف جلوگیری به عمل آید.
در «نظریه» این سند آمده است: با عرض اینکه ساواک قم اعلام نموده نتیجه اقدامات بعدی متعاقبا به عرض خواهد رسید در صورت تصویب نسبت به پرداخت حقوق به چهار نفر فراش به ساواک قم اعلام شود که حقوق آنان را آیات مزبور می‌بایست پرداخت نماید و از طریق آن ساواک در مواقعی که ایجاب نماید به طور غیرمستقیم به آنان در قبال همکاری که می‌نمایند وجوهی پرداخت شود.[1]
 

«فرح دیبا» هنگام بازدید از نمایشگاه صنایع دستی ایران در شیراز: هنرمند ایرانی باید از تقلید  پرهیز کند!

روزنامه «اطلاعات» در شماره امروز خود نوشت: علیاحضرت شهبانو فرح پهلوی عصر روز گذشته در شیراز به تمام هنرمندان ایرانی توصیه کرد که صورت اصیل و طبیعی «صنایع دستی ایران» را به همان شکلی که از گذشتگان فرا گرفته‌اند حفظ نموده و در عین حال از تقلید و انحراف از روش و سبک قدیمی احتراز نمایند.
فرح دیبا سپس از چای‌سرای حافظ بازدید فرموده و برای مدتی کوتاه در این محل استراحت کردند و مجددا در این محل پیرامون توجهات خویش به حمایت از صنایع دستی فرمودند: «... من عقیده زیادی به حمایت از صنایع دستی دارم و حتی لباس و پارچه کفش خویش را از کارهای دستی ایران تهیه کرده و رنگ آنها را منطبق با رنگ‌های اصیل ملی برگزیده‌ام...».[2]
 

برای بررسی برنامه چهارم؛ نخست‌وزیر به شمال رفت

روزنامه «اطلاعات» نوشت: ساعت ٩:30 بامداد امروز آقای نخست‌وزیر برای شرکت در جلسات چندروزه هیئت عالی برنامه با هواپیما به شمال عزیمت کرد.
همراه آقای نخست‌وزیر چند تن از وزرا و اعضای هیئت عالی برنامه نیز به شمال رفتند. از چند روز قبل کارشناسان سازمان برنامه و معاونین اقتصادی وزارتخانه‌ها در چالوس سرگرم تدوین گزارش نهایی برنامه چهارم بودند.
این گزارش از امروز مورد بررسی هیئت عالی برنامه قرار خواهد گرفت و تکلیف نهایی ارقام و اقلام مختلف برنامه چهارم روشن خواهد شد.
برنامه چهارم با اعتبار در حدود هشتصدمیلیارد ریال دگرگونی بزرگی در کشور به‌وجود خواهد آورد و تقریبا در این برنامه، که در پنج سال آینده به موقع اجرا درخواهد آمد، پایه‌های صنایع سنگین در ایران گذارده خواهد شد.
قرار است جلسات هیئت عالی برنامه در چالوس روز جمعه تمام شده و عصر جمعه آقای نخست‌وزیر به تهران بازگردد. جلسات در هتل چالوس تشکیل می‌شود و وزرا و کارشناسان در همان هتل اقامت خواهند کرد. فقط آقای نخست‌وزیر ممکن است از ویلای شخصی خود که در 17 کیلومتری هتل قرار دارد استفاده کند.[3]
 

دانشگاه لیسانس «تعاون» می‌دهد

روزنامه «اطلاعات» نوشت: امروز کسب اطلاع شد که مقدمات تأسیس مؤسسه آموزش و تحقیقات تعاونی، در دانشگاه تهران فراهم شده است.
این مؤسسه به منظور تربیت متخصص و تحقیق در رشته‌های مختلف تعاون مخصوصا در زمینه تولید و توزیع و مصرف امور کشاورزی تشکیل می‌گردد و از اول مهرماه برای دوره چهارساله لیسانس خود با رعایت مقررات دانشگاه دانشجو می‌پذیرد. این عده پس از فراغت از تحصیل کارشناس امور تعاون می‌شوند.
تشکیل دوره‌های کوتاه‌مدت یک‌ساله و دوساله تحصیلی طبق آیین‌نامه خاص و همچنین تشکیل کلاس‌های کوتاه‌مدت کارآموزی ضمن خدمت برای بالا بردن سطح اطلاعات و مهارت افراد شاغل از وظایف دیگر این مؤسسه است.[4]
 

در کنفرانس وزرای نفت و دارایی عضو اوپک؛ بحران جهانی نفت بررسی می‌شود

«آسوشیتدپرس» 12 سپتامبر از رم گزارش داد: انتظار می‌رود نمایندگان کویت، دوبی، قطر، لیبی، ایران، عربستان سعودی، اندونزی و ونزوئلا ظرف دو روز آینده برای شرکت در کنفرانس اوپک وارد رم شوند.
کنفرانس وزیران سازمان اوپک از 15 تا 20 سپتامبر در رم ادامه خواهد داشت. ظاهرا نمایندگان مصر و الجزایر به عنوان ناظر به کنفرانس دعوت شده‌اند.
 

پیشنهاد لیبی

در کنفرانس، موقعیت جهانی نفت بعد از بحران خاورمیانه مورد بررسی قرار می‌گیرد. جلسات کنفرانس سری است و تاکنون دستور کار آن تعیین نشده است، اما یکی از مسائل اساسی مورد بحث کنفرانس پیشنهاد لیبی خواهد بود. لیبی پیشنهاد کرده است بر اساس میزان کرایه حمل‌ونقل روى یک سیستم تازه برای قیمت نفت توافق به عمل آید.
به موجب این پیشنهاد بعد از باز شدن راه کانال سوئز قیمت‌های فعلی باید حفظ شود.
یک منبع مطلع گفت: این تصمیم موجب بالا رفتن قیمت فرآورده‌های نفتی در سراسر اروپا خواهد شد و کشورهایی مانند لیبی که از تسهیلات حمل و نقل در کنار دریای مدیترانه برخوردارند از این سیستم تازه سود فراوان خواهند برد.
دولت عراق اعلام داشت که ریاست هیئت نمایندگی این کشور در کنفرانس اوپک با عبدالمنعم السید على، مدیر کل شرکت ملی نفت عراق، خواهد بود. قبلا قرار بود ریاست هیئت عراقی با وزیر نفت این کشور باشد. هیچ گونه دلیلی برای این تغییر ذکر نشده است.[5]
 

آمار رسمی وزارت دادگستری در مورد ازدواج‌ها و طلاق‌های تهران در یک ماه؛ ۳ میلیون جمعیت، ۱۰۹۰ ازدواج!

وزارت دادگستری امروز آمار ازدواج دی‌ماه ١٣٤٥ و آمار طلاق خردادماه ١٣٤٦ شهر تهران را منتشر کرد.
به موجب این آمار در دی‌ماه سال گذشته در ٤٤٠ دفترخانه ازدواج تهران ۱۰۹۰ ازدواج به ثبت رسید که از میان آنها ٣٤ واقعه «رجوع» و ۱۳ واقعه ازدواج منقطع (صیغه رسمی) بود.
 

دومین و سومین بار

این آمار نشان می‌دهد که ٧٦ مرد در دی‌ماه سال ١٣٤٥ با داشتن همسر، ازدواج کرده و دو زنه شده‌اند و همچنین ۱۸۷ زن، که قبلا شوهر کرده و طلاق گرفته بودند، برای دومین بار به خانه بخت پا گذاردند و ۱۰ زن برای سومین بار و چهارمین بار شانس خود را آزمایش کردند و «دفتر عقد» را امضا نمودند.
از میان تازه‌عروس و تازه‌دامادهای دی‌ماه سال گذشته تهران ۱۲۱ نفرشان با هم قرابت نسبی داشتند و ۲۷ نفرشان در خارج از ایران متولد شده‌اند.
 

کمتر از هجده‌ساله‌ها

از این آمار رسمی چنین برمی‌آید که بی‌سوادها در این ماه نیز مانند سایر ماه‌ها گوی سبقت را در ازدواج از سایرین ربوده بودند. در عین حال ٦ خانم دکتر و ۱۹ آقای دکتر در این ماه ازدواج کردند.
در میان دامادها ۱۹ نفرشان کمتر از ۱۸ سال و ۲۸ نفرشان بیشتر از ٦۰ سال داشتند.
در دی‌ماه ۲۰۷ دختر کمتر از ١٦ ساله و ۹ زن بیشتر از ٦٠ ساله به خانه شوهر قدم گذاردند.
آمار وزارت دادگستری نشان می‌دهد که در دی‌ماه سال گذشته ٤٠ عروس خانم بدون «مهر» دفتر ازدواج را امضا کردند، ولی «مهر» ۱۷ نفر از آنها از یک میلیون ریال متجاوز بود.
 

طلاق

... و اما در مورد طلاق آمار وزارت دادگستری نشان می‌دهد در ۱۰۰ دفترخانه طلاق تهران در خردادماه ١٣٤٦ (آخرین ماهی که طلاق با نظام سابق صورت گرفت) ۷۷۰ واقعه طلاق به ثبت رسید و مهم‌ترین علل این طلاق‌ها اختلاف سنی و عدم توافق فکری زن و شوهرها با یکدیگر بوده است.
آمار حاکی است که ۲۸۰ شوهر و ٤١٠ زن بی‌سواد در این ماه مجرد شدند.
این طلاق‌ها 341 فقره به صورت «باین»، ۲۸۲ فقره «رجعی» و 147 فقره «خلعی» صورت گرفت.
304 نفر از مردانی که دفتر طلاق را امضا کردند ۱۰ تا ۵۰ سال از همسران خود مسن‌تر بودند و ١٦ نفر از آنها از ۱۷ سال کمتر داشتند.
نیمی از زن و شوهرهایی که  از هم جدا شدند دارای فرزند نبودند، ولی ۱۰۹ نفر از آنها بیش از ۳ فرزند داشتند.[6]
 

انتصابات وزارت خارجه

 امروز این انتصابات در وزارت خارجه به عمل آمد:
آقایان نجم، رئیس اداره کارگزینی، به سمت سرکنسول شاهنشاهی در بمبئی؛
عزیزالله اسکندری، رئیس اداره گذرنامه و روادید، سرکنسول شاهنشاهی در مونیخ؛
دکتر ابوالقاسم زنوزی، رئیس اداره تابعیت، سرکنسول شاهنشاهی در داکا (پاکستان شرقی)؛
منصور عدل اسفندیاری، سرکنسول فعلی ایران در کویت، به سمت سرکنسول شاهنشاهی در برلن غربی؛
سیف‌الدین خلعتبری، رایزن سفارت شاهنشاهی در لندن، به سمت سرکنسول در کویته
منصوب شده‌اند.[7]
 

سحرگاه امروز در میدان تیر لشکر تبریز؛ قاتلی تیرباران شد

سحرگاه امروز، پاسبانی که پنج ماه پیش در خلخال دو نفر از مأمورین شهربانی و یک نفر شخصی را با اسلحه کمری خود به قتل رسانده بود، در میدان تیر لشکر ۲ تبریز تیرباران گردید.
پاسبان مزبور محمود مرادی نام داشت و ۲۶ ساله بود.
پاسبان دوم محمود مرادی، حدود پنج ماه قبل به علت اختلافاتی که با دو تن از همکاران خود به اسامی سرپاسبان قهرمان وحدانی و استوار اسدی داشت، نیمه‌شب آنها را به گوله بست و سپس شخصی به نام علی را با همان اسلحه به قتل رسانید.[8]
 

شش کارمند شهرداری برکنار شدند

سخنگوی شهرداری تهران امروز اعلام کرد: در نتیجه بازرسی‌هایی که از طرف بازرسان مخصوص شهردار تهران به عمل آمد افراد زیر به جرم اخاذی و ایجاد اختلال و اتهامات دیگر برکنار شدند و تحت تعقیب قرار گرفتند:
رئیس امور شهر ناحیه 3، رئیس بخش دو ناحیه 3، کارپرداز اداره کل حمل و نقل، مسئول فنی و انباردار و متصدی تقسیم کامیون‌های حمل زباله اداره کل حمل و نقل.[9]
 
صفحه اول روزنامه اطلاعات، 22 شهریور 1346
 
پی‌نوشت‌ها:
 
[1]. پایگاه‌های انقلاب اسلامی: مدرسه فیضیه به روایت اسناد ساواک، ص 477.
[2]. اطلاعات، 22 شهریور 1346، صص 1 و 13. ادعای فرح دیبا درباره ارج‌گذاری به تولید داخلی و هنر دست صنعتگران و تولیدکنندگان داخلی در حالی است که اسناد فراوانی نشان‌دهنده آن است که لباس‌های مورد استفاده فرح در مراسم گوناگون از خارج خریده می‌شد.
یکی از جالب توجه‌ترین بخش‌های پوشش فرح پهلوی، ردای تاج‌گذاری او بود که درست پیش از آغاز رسمی مراسم بر روی دوش او گذاشته شد. ردایی دوخته‌شده از مخمل اعلا و سبز رنگ که به جواهراتی چون الماس، یاقوت و زمرد آراسته شده بود. دوخت ردای تاج‌گذاری فرح را مارک بوهان، طراح معروف برند کریستین دیور، به عهده داشت. بااین‌حال پس از آنکه ردا به ایران رسید، تغییراتی در آن ایجاد کردند.
15 شهریور 1402 مارک بوهان، مدیر هنری برند دیور در سال‌های ۱۹۶۱ تا ۱۹۸۹، که طراح لباس فرح پهلوی در مراسم تاج‌گذاری بود، در 97 سالگی درگذشت. طبق گزارش‌ها و اسناد منتشرشده فرح دیبا در زمان تاج‌گذاری از مارک بوهان خواست لباسی را برای او طراحی کند که شبیه به لباس‌های ملکه‌های غربی نباشد. این ردا از جنس مخمل و مزین به الماس، یاقوت، زمرد و طلادوزی‌های مختلف است. ردای تاج‌گذاری فرح پهلوی در حال حاضر در موزه جواهرات ملی ایران نگهداری می‌شود.
نکته شایان تأمل این است که طبق اعلام رسانه‌ها برای دوخت این لباس مبلغ یک‌میلیون فرانک به مؤسسه کریستین دیور پاریس پرداخت شد!
 
لباس فرح دیبا در روز تاج‌گذاری
لباس فرح دیبا در روز تاج‌گذاری
 
[3]. اطلاعات، 22 شهریور 1346، ص 16. 
[4]. همان‌جا. 
[5]. همان‌جا. 
[6]. همان، ص 14.
[7]. همان‌جا. 
[8]. همان، ص 13.
[9]. همان، ص 1.
 


کد مطلب: 25527

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/25527/۲۲-شهریور-۱۳۴۶

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir