کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

۲۲ مهر ۱۳۴۶

22 مهر 1403 ساعت 14:47

دستورات فرح به وزیر اطلاعات درباره جشن‌های تاج‌گذاری!/ ساواک به دنبال سند علیه مهدی کروبی!/ «دختران را به رعایت حجاب تشویق می‌کنند؛ دراین‌باره تحقیق کنید»!/ گزارش ساواک درباره دستگیری برادر آیت‌الله خمینی!/ «طرفداران آیت‌الله خمینی می‌خواهند در روز تاج‌گذاری مساجد را تعطیل کنند»!/ هیئت‌رئیسه سنا انتخاب شد/ کنسرسیوم نفت با لغو تخفیف بهره مالکانه موافقت کرد/ سه‌هزار معلم برای دوره راهنمایی مدارس آماده می‌شوند/ صندوق عمران 750 هزار لیره به ایران می‌دهد/ هفت‌هزارتُن گوشت خریداری می‌شود/ فستیوال فیلم‌های کودکان در تهران/ مجسمه‌های مشاهیر پزشکی ایران به پاریس و شیکاگو فرستاده شد/ بررسی علل مزاحمت برای بانوان


 

دستورات فرح به وزیر اطلاعات درباره جشن‌های تاج‌گذاری!

فضل‌الله نبیل، پیشکار فرح دیبا، در نامه‌ای به جواد منصور، وزیر اطلاعات، تأکید کرده است: حسب‌الامر مبارک علیاحضرت فرح پهلوی، شهبانوی ایران، خواهشمند است دستور فرمایید از طریق وزارت اطلاعات:
1. فیلم عکس شاهنشاه آریامهر و علیاحضرت شهبانوی ایران را که بتوانند از روی آن عکس‌هایی به اندازه چهار متر برای نمایشگاه تهیه نمایند؛
2. فیلم‌‎های جشن فرخنده تاج‌گذاری که بتوانند در همان هفته اول جشن برای نمایش به سینما و تلویزیون بدهند؛
3. عکس‌هایی که از جشن فرخنده تاج‌گذاری تهیه می‌شود بلافاصله پس از تهیه برای چاپ در روزنامه‌ها و ویترین نمایشگاه‌ها پخش شود.
این نامه می‌افزاید: عکس‌ها و فیلم‌های فوق را برای جناب آقای رهنما، سفیر شاهنشاهی ایران در برن، ارسال نمایند که اقدامات لازم را معمول دارند؛ مخصوصا تأکید فرمودند عکس‌ها و فیلم‌های درخواستی طوری فرستاده شود که به موقع به مقصد برسد. متشکر می‌شوم که از نتیجه اینجانب را آگاه فرمایید که به عرض مبارک برسد.[1]
پیشکار فرح دیبا همچنین طی دستورالعملی به سیروس فرزانه[2] تأکید می‌کند: حسب‌الامر مبارک علیاحضرت فرح پهلوی، شهبانوی ایران، خواهشمند است اجناس مشروحه ذیل: 1. 10 کیلو خاویار؛ 2. مقداری ودکای سلطانیه؛ 3. 10 کیلو پسته؛ 4. 10 کیلو آجیل زمستانی از قبیل گردو، توت و غیره؛ 5. 10 کیلو نان نخودچی؛ 6. مقداری از کنسروهای غذایی ایران را تهیه و برای جناب آقای رهنما،[3] سفیر شاهنشاهی ایران در برن، فرستاده شود تا در مهمانی که در روز 5 آبان‌ماه 1346 ترتیب خواهند داد از این اجناس استفاده نمایند. متشکر می‌شوم در این‌مورد اقدام لازم معمول و صورت‌حساب آن را حضور محترم سرکار عیله خانم فریده دیبا تقدیم نمایید که وجه آن پرداخت شود.[4]
 

ساواک به دنبال سند علیه مهدی کروبی!

سپهبد ناصر مقدم، ریاست اداره سوم ساواک، طی دستوری «فوری» تصریح کرده است: مهدی کروبی در حال حاضر در زندان می‌باشد؛ علی‌هذا دستور فرمایید چنانچه شواهد و مدارکی دال بر آوردن نامه آیت‌الله خمینی به وسیله این شخص موجود است فوری ارسال دارند.[5]
 

«دختران را به رعایت حجاب تشویق می‌کنند؛ دراین‌باره تحقیق کنید»!

بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 22 مهر 1346 «برابر اعلام اداره کل سوم سه نفر به اسامی فلسفی، علوی داماد بروجردی و حائری در مدارس دوشیزگان اسلامی، که منتسب به جامعه تعلیمات اسلامی واقع در خیابان منیریه می‌باشد، سخنرانی و دوشیزگان دبیرستان‌ها و دبستان‌ها را به استفاده از چادر و مقنعه تشویق و تحریض نموده‌اند. خواهشمند است دستور فرمایید دراین‌باره تحقیقات لازم معمول و نتیجه را اعلام دارند.[6]
 

گزارش ساواک درباره دستگیری برادر آیت‌الله خمینی!

بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 22 مهر 1346 «طبق اطلاع واصله از قم، چون از طرف ساواک قم به آقای پسندیده، برادر [آیت‌الله] خمینی ابلاغ شده بود که از قم خارج شود و نام‌برده از رفتن استنکاف نموده بود لذا روز 20/ 7/ 46 مأمورین ساواک محل، مشارالیه را دستگیر و به تهران اعزام نموده‌اند».[7]
 

«طرفداران آیت‌الله خمینی می‌خواهند در روز تاج‌گذاری مساجد را تعطیل کنند»!

بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 22 مهر 1346 درباره حاج علاءالدین لواسانی «نام‌برده بالا، که اهل منبر و ساکن خیابان زیبا انتهای کوچه مشاور می‌باشد و با سیدمحمد صادق لواسانی قرابت و خویشی دارد در یک صحبت خصوصی ضمن گرفتن قول که این موضوع در جای دیگری بازگو نشود اظهار داشت: به طوری که در رادیو و جراید اعلام شده در نظر است هنگام تاج‌گذاری شاهنشاه در مساجد اذان گفته ‌شود و ناقوس کلیساها به صدا درآید؛ لذا سیدمحمدصادق لواسانی تصمیم گرفته به وسیله شیخ‌ فضل‌الله محلاتی به اطلاع کلیه امام جماعت‌هایی که طرفدار [آیت‌الله] خمینی هستند برساند که در روز تاج‌گذاری مساجد را تعطیل نمایند».
این سند می‌افزاید: «چون این کار وسیله پیغام و تلفن انجام‌پذیر نبوده و امکان دارد دستگاه از آن اطلاع یابد از این جهت محلاتی را مأمور این کار کرده‌اند که با یک به یک این‌گونه اشخاص تماس حاصل و از آنها در این ‌مورد قول بگیرد؛ البته اگر افرادی که این کار را می‌کنند هرچقدر قلیل باشند باز هم انعکاس در خارج بسیار مؤثر بوده و لطمه بزرگی به دستگاه می‌زند و دستگاه هم نمی‌تواند آنها را تعقیب نماید. به مسجد نرفتن و اذان نگفتن جرم نیست».[8]
 

پس از تصویب اعتبارنامه‌ها و اعلام رسمیت؛ هیئت رئیسه سنا انتخاب شد

جلسه علنی امروز مجلس سنا پس از تصویب اعتبارنامه‌ها رسمیت یافت و هیئت‌رئیسه دائمی خود را به شرح زیر انتخاب کرد:
آقای مهندس شریف‌امامی (رئیس)، آقایان دکتر محمد سجادی، عباس مسعودی (نواب رئیس)، آقایان اشرف احمدی، محمد سعیدی، رضا جعفری، یار افشار، دکتر طاهر ضیائی (منشی)، آقایان سرلشکر میرجلالی، مصطفی قلی رام، سرلشکر مطبوعی (کارپرداز).
 

اعتبارنامه‌ها

56 نفر از سناتورهای دوره پنجم سنا در جلسه امروز حضور داشتند.
آقای علیقلی هدایت پنجاه‌ونهمین سناتوری بود که در هیئت‌رئیسه سنی سنا حضور یافت و مراسم سوگند بجا آورد.
تنها سناتوری که مراسم سوگند بجا نیاورده و در خارج از کشور به‌سر می‌برد آقای محمدساعد مراغه‌ای است که قرار است به‌زودی به تهران بازگردد.
در ساعت ۱۰:٤٥ دقیقه هنگامی که سه ربع اعتبارنامه‌ها (٤٥ اعتبارنامه) تصویب گردید از طرف رئیس سنی سنا رسمیت مجلس اعلام شد و به این ترتیب مجلس سنا از امروز رسمیت یافت و سناتورها از تاریخ امروز به مدت چهار سال حقوق‌بگیر شدند![9]
 

کنسرسیوم نفت با لغو تخفیف بهره مالکانه موافقت کرد

کنسرسیوم نفت ایران طی نامه‌ای موافقت خود را با لغو 5/ 6 درصد تخفیف مربوط به بهره مالکانه به دولت اعلام داشته است.
این نامه حاوی موافقت کلی است و برای تعیین فرمول واریز و استهلاک تخفیف به‌زودی مذاکرات بین دولت و کنسرسیوم نفت ایران آغاز خواهد شد.
موافقت مزبور هنوز اولین قدم برای حل این موضوع تلقی می‌شود. اگر سال‌هایی که برای لغو نهایی تخفیف  پیشنهاد می‌شود، بیش از سه سال باشد و همچنین اگر تقاضاهای دیگری در زمینه‌های مختلف به‌خصوص قیمت نفت مطرح گردد همه آنها رد خواهد شد.
دولت ایران و دول صاحب نفت عضو اوپک معتقدند که در مورد لغو تخفیف، هیچ مسئله دیگری قابل طرح نیست؛ زیرا تخفیف مزبور که مربوط به بهره مالکانه است، در قراردادهای الحاقی پیش‌بینی شده است و باید از سال ١٩٦٧ لغو گردد.
از طرفی شرایط جهانی و تغییر قیمت در دریای مدیترانه و اصولا پایین بودن قیمت نفت خام موجبات دیگری است که لزوم لغو این تخفیف را تسریع می‌کند.
اوپک، که علت و هدف تأسیس آن، بالا بردن قیمت نفت خام بوده، متأسفانه پس از چند سال هنوز به این هدف نرسیده است؛ منتها برای بالا بردن درآمد کشورهای تولیدکننده و وصول حقوق حقه از راه‌های مختلف اقدامات مؤثری به عمل آورده و تاکنون موفقیت‌های چشمگیری داشته است.
در مورد قیمت نفت خام اوپک معتقد است که قیمت اعلام‌شده انواع نفت خام کم است و باید همه آنها را افزایش داد.
به دلایل فوق سیاست اوپک این است که در موقع گرفتن حقوق حقه نباید هیچ نوع امتیازی که مغایر هدف‌های اوپک باشد، به کمپانی‌های نفتی عامل داد.
مذاکرات ایران و کنسرسیوم در چنین زمینه و سیاستی به‌زودی آغاز خواهد شد.[10]
 

تلگرام تبریک شاه به مناسبت سالروز تولد پادشاه افغانستان

جراید امروز کشور نوشتند: امروز از طرف شاهنشاه آریامهر به مناسبت سالروز تولد اعلیحضرت محمد ظاهر شاه، پادشاه افغانستان، تلگرام تبریکی به کابل مخابره شد.
در این تلگرام شاهنشاه برای ترقی و سعادت ملت برادر هم‌کیش افغانی آرزوی موفقیت کرده‌اند.[11]
 

دیدار سفیر جدید اردن با شاه

جراید امروز کشور نوشتند: شاهنشاه آریامهر، صبح امروز آقای داود ابو غزاله، سفیر جدید کشور اردن هاشمی در ایران، را به حضور پذیرفتند و سفیر اردن در این شرفیابی استوارنامه‌های خود را تقدیم داشت.
آقایان اسدالله علم: وزیر دربار شاهنشاهی، نصرت‌الله معینیان: رئیس دفتر مخصوص شاهنشاه آریامهر، خسرو افشار: معاون کل وزارت امور خارجه، و رؤسای تشریفات وزارت دربار و وزارت امور خارجه در این شرفیابی حضور داشتند.[12]
 

بازگشت سفیر آمریکا

امشب آقای هنری مایر، سفیر ایالات متحده آمریکا در ایران، به تهران می‌آید.
سفیر آمریکا در تهران، سه ماه قبل برای استفاده از ایام مرخصی به آمریکا عزیمت کرده بود.[13]
 

سه‌هزار معلم برای دوره راهنمایی مدارس آماده می‌شوند

امروز خبرنگار فرهنگی «اطلاعات» کسب خبر کرد که سه‌هزار نفر از معلمین وزارت آموزش و پرورش برای دوره راهنمایی مدارس، که در سال آینده در سراسر کشور تأسیس خواهد شد، آماده می‌شوند.
از این عده ۱۵۰۰ نفر برای تدریس برنامه فنی و حرفه‌ای دوره راهنمایی و ۱۵۰۰ نفر دیگر به عنوان معلم مشاور راهنمایی آمادگی پیدا خواهند کرد.
به قرار اطلاع برای دوره فنی و حرفه‌ای راهنمایی از میان معلمین فعلی دوره اول دبیرستان‌ها استفاده می‌شود و آنان با گذرانیدن یک دوره سه‌ماهه در هنرستان‌های کشور با تعلیمات فنی و اصول راهنمایی آشنا خواهند شد.[14]
 

وزیر خارجه ایران در واشنگتن

آقای اردشیر زاهدی، وزیر امور خارجه که جهت شرکت در بیست‌ودومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک رفته است، براى یک توقف ٢٤ ساعته وارد واشنگتن گردید.
وزیر امور خارجه در مدت توقف خویش در واشنگتن ضیافت شامی در سفارت شاهنشاهی ترتیب داد که در آن دین راسک، وزیر خارجه آمریکا، آورل هریمن و چند تن دیگر از شخصیت‌‎های سیاسی آمریکایی شرکت داشتند.[15]
 

صندوق عمران 750 هزار لیره به ایران می‌دهد

روزنامه «اطلاعات» نوشت: برای توسعه بهره‌برداری از جنگل‌های شمال طرحی با همکاری سازمان جنگلبانی ایران و صندوق عمران سازمان ملل متحد اجرا خواهد شد که بر اساس آن جنگل‌های مخروبه تجدید حیات خواهد کرد و کشاورزی نیز توسعه خواهد یافت.
برای اجرای این طرح بیش از ۲۲ میلیون تومان تأمین اعتبار شده که صندوق عمران سازمان ملل نصف آن را که معادل ٧٥٠ هزار لیره می‌باشد، تعهد نموده و بقیه را سازمان جنگلبانی از محل طرح‌های عمرانی پرداخت خواهد کرد.
طرح مذکور در سطحی در حدود دویست هکتار از جنگل‌های شمال به مورد اجرا گذارده می‌شود.[16]
 

امضای دفتر یادبود تولد فرح!

روزنامه «اطلاعات» نوشت: ساعت 10 صبح امروز به مناسبت سالگرد بیست‌ونهمین سال تولد علیاحضرت فرح پهلوی، شهبانوی ایران، گروهی از شخصیت‌های مملکتی در وزارت دربار حضور یافتند و دفتر یادبودی را که مفتوح بود، امضا کردند.
 
صفاری، شهردار تهران، و جمعی از معاونین و رؤسای وزارتخانه‌ها هنگام امضای دفتر عرض تبریک تولد فرح

عکس بالا تیمسار سرتیپ صفاری، شهردار تهران، و جمعی از معاونین و رؤسای وزارتخانه‌ها را هنگام امضای دفتر عرض تبریک نشان می‌دهد.[17]
 

برای تأمین گوشت زمستان تهران؛ هفت‌هزارتُن گوشت خریداری می‌شود

به منظور تأمین گوشت تهران در زمستان امسال هفت‌هزار تُن گوشت تازه و سرد از کشورهای خارجی خریداری می‌شود. پنج‌هزار تُن از این گوشت تازه و دوهزار تُن سرد خواهد بود.
به موجب پیشنهاد شهرداری و وزارت کشور جهت ایجاد تسهیلات در امر ورود گوشت در نظر است که سود بازرگانی و گمرکی گوشت به تصمیم دولت لغو شود. شهر تهران هر روز احتیاج به صد تُن گوشت دارد و هفت‌هزار تُن گوشت برای مدت هفتاد روز، یعنی نزدیک به سه ماه، کفایت می‌کند.[18]
 

فستیوال فیلم‌های کودکان در تهران

روزنامه «اطلاعات» نوشت: کمیته فستیوال فیلم‌های کودکان در تهران در یک کنفرانس مطبوعاتی که صبح روز پنجشنبه تشکیل شده بود اعلام کرد که دومین فستیوال فیلم‌های کودکان در تهران بزرگ‌ترین فستیوال در نوع خود خواهد بود.
فستیوال یازده روز به طول می‌انجامد و در این مدت ٦٠ فیلم از ۲۷ کشور مختلف به نمایش گذاشته می‌شود و ۳۰ تهیه‌کننده فیلم از سراسر جهان در آن شرکت خواهند نمود.[19]
 

مجسمه‌های مشاهیر پزشکی ایران به پاریس و شیکاگو فرستاده شد

امروز طی مراسمی مجسمه‌های ابن سینا و زکریای رازی، مشاهیر پزشکی ایران، برای نصب در دانشکده‌های پاریس و شیکاگو با هواپیما ارسال گردید.
در مراسم ارسال مجسمه‌ها جمعی از اساتید دانشگاه تهران و پزشکان عضو انجمن پزشکان شرکت داشتند.[20]
 

بررسی علل مزاحمت برای بانوان

ساعت 5 بعدازظهر فردا در محل جمعیت بیداری زنان، جلسه بحث و انتقادی در مورد مزاحمت برای بانوان تشکیل می‌گردد.
در این جلسه علل این گونه مزاحمت‌ها بررسی شده و راه حل‌هایی به مسئولین امر توصیه می‌شود.[21]
 
صفحه اول روزنامه اطلاعات، 22 مهر 1346
 
پی‌نوشت‌ها:
 
[1]. زنان دربار به روایت اسناد ساواک؛ فرح پهلوی، ج 2، ص 141.
[2]. سیروس فرزانه، فرزند حسن، در سال 1306ش در تهران به دنیا آمد. تحصیلات خود را تا دیپلم فنی مخابرات ادامه داد. سمت‌هایی از جمله‌: مدیر کل فرودگاه مهرآباد، معاون وزارت راه‌، معاون تشریفات دربار شاهنشاهی‌، آجودان کشوری شاه‌ و... را عهده‌دار بود. وی از افراد وفادار به رژیم پهلوی و شخص شاه بود.
براساس گزارش ساواک، فرزانه در بیشتر سفرهای خارج از کشور همراه محمدرضا پهلوی بود و به دریافت نشان‌های متعددی (حدود سی عدد) مفتخر شد. در دوره خدمت وی در سمت سرپرست سازمان جلب سیاحان، مواردی از سوءاستفاده مالی وجود داشت. طبق گزارش ساواک: «سیروس فرزانه، معاون پیشین نخست‌وزیر و سرپرست سازمان جلب سیاحان، در بین مردم فردی نادرست شناخته می‌شود و در جریان تجهیز و آماده کردن هتل‌ها در جشن دوهزاروپانصدمین سال بنیان‌گذاری شاهنشاهی ایران بحث‌های زیادی مبنی بر سوءاستفاده‌های وی وجود داشته است‌... موردی که برای تعقیب وی با مدرک موجود است مربوط به جریان پرداخت مبلغ دو میلیون و دویست هزار ریال از طرف دفتر فرح به سازمان جلب سیاحان می‌باشد... دفتر فرح طی نامه‌ای چکی به مبلغ 2.200.000 ریال به سازمان جلب سیاحان ارسال و درخواست می‌نمایند وصول آن را اعلام دارند. مقارن این امر سازمان جلب سیاحان در وزارت اطلاعات ادغام و سیروس کنار گذارده می‌شود. پس از چندی دفتر فرح وصول چک را از وزارت اطلاعات درخواست می‌کند.
در بررسی معلوم می‌شود که سابقه‌ای از نامه و چک موجود نیست‌، بعد که تحقیق می‌شود روشن می‌گردد سیروس فرزانه نامه را از بین برده و چک را نیز به وسیله شخصی به نام الیاس، که صراف است، وصول کرده و بعد که از وی تحقیق شده گفته است وجه را دریافت و به مهدی بهره‌مند، معاون وقت جلب سیاحان، داده است‌؛ درحالی‌که چنین نبوده و مشخص نگردیده که پول مذکور چه شده است‌. از ماجرای اخیر کریم‌پاشا بهادری: رئیس دفتر فرح‌، و غلامرضا کیان‌پور: وزیر وقت اطلاعات و جهانگردی کاملا اطلاع دارند و باید از آنها سؤال و پرونده تشکیل شود، اما اتفاقی نمی‌افتد و پیگیری جدی هم به عمل نمی‌آید و فرزانه به چپاول‌های خود ادامه می‌دهد تا سال 1355 که به علت بیماری قلبی با بازنشستگی وی موافقت می‌شود.
منبع: اسناد ساواک‌، پرونده‌ انفرادی
 
[3]. حمید رهنما، فرزند زین‌العابدین، به سال 1291 در خانواده‌ای متمول در تهران به دنیا آمد. وی پس از سپری نمودن تحصیلات مقدماتی به دانشگاه تهران راه یافت و در رشته حقوق لیسانس گرفت و مدتی نیز در دانشگاه بیروت در رشته علوم سیاسی تحصیل کرد.
حمید رهنما کار مطبوعاتی خود را از مدیریت روزنامه ایران آغاز کرد و مدتی نیز عضو شورای عالی تبلیغات بود.
وی ابتدا در سازمان برنامه و بودجه استخدام شد و از طرف آن سازمان جهت تحصیل در رشته امور بازرگانی به انگلستان رفت و در مراجعت به ایران ابتدا در وزارت خارجه و در سال 1337 به عنوان بازرس در شرکت قند استخدام و پس از مدتی به مدیریت شرکت سهامی نساجی برگزیده شد.
رهنما هم‌زمان با عضویت در هیئت مدیره شرکت نفت، در سازمان برنامه نیز به عنوان بازرس همکاری داشت و در سال 1350 وزیر اطلاعات شد.
گزارش ساواک در سال 1353 حاکی است که به دستور حمید رهنما به نام بودجه وزارت اطلاعات حدود سیصد، چهارصد جلد کتاب خطی قدیمی به ارزش یک میلیون و هفتصد هزار تومان خریداری شد، ولی کلیه این کتاب‌ها و عکس‌های قدیمی را حمید رهنما به منزلش برده است. او در سال 1353 به عنوان رئیس هیئت نمایندگی ثابت ایران در یونسکو انتخاب شد.
حمید رهنما در حزب مردم اقبال عضویت داشت و مدیر روزنامه‌های ایران و تلاش بود و به عنوان دانشیار در دانشگاه صنعتی تدریس می‌کرد و در باشگاه ورزشی شاهنشاهی عضویت داشت.
وی در مصادر مختلف مدیریتی علاوه بر سستی و ناتوانی، سوءاستفاده‌های مالی بسیاری کرد و در زمینه مفاسد اخلاقی نیز در دوران وزارت شهرت زیادی داشت.
[4]. هدایای دربار پهلوی به بیگانگان به روایت اسناد ساواک، ص 7؛ زنان دربار به روایت اسناد ساواک؛ فرح پهلوی، ج 3، ص 200.
[5]. ملا احمد کروبی به روایت اسناد ساواک، ص 42.
[6]. حجت‌الاسلام محمدتقی فلسفی به روایت اسناد ساواک، ص 321.
[7]. آیت‌الله سیدمرتضی پسندیده به روایت اسناد ساواک، ص 128.
[8]. آیت‌الله حاج سیدمحمدصادق لواسانی به روایت اسناد ساواک، ص 153.
[9]. اطلاعات، 22 مهر 1346، صص 1 و 13. 
[10]. همان‌جا. 
[11]. همان، ص 16.
[12]. همان‌جا. 
[13]. همان‌جا. 
[14]. همان‌جا. 
[15]. همان‌جا. 
[16]. همان‌جا. 
[17]. همان‌جا. 
[18]. همان، ص 1.
[19]. همان، ص 4.
[20]. همان‌جا. 
[21]. همان‌جا. 
 


کد مطلب: 25588

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/25588/۲۲-مهر-۱۳۴۶

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir