کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گزارش ساواک از نحوه برخورد چند تن از علماء قم در 19 دی 56

2 بهمن 1395 ساعت 11:05

بدنبال تظاهرات روز 1356/10/18 در مدرسه خان تعدادی از طلاب گرد هم جمع شده و شخصی بنام سید حسن شجاعی مازندرانی طی مطالبی چنین اظهار داشت: (جوانان مسلمان با هم متفق باشید و از هم جدائی نیاندازید. این حکومت یزیدی می‌خواهد میان ما مسلمانها با دین جدائی اندازد و این بی‌دینها چکار می‌کنند؟ مطالب پوچ و غلط پخش می‌کنند تا بتوانند مردمان مسلمان را از خدا و قرآن و علما و مراجع [و] امام خمینی جدائی اندازند. حکومت را باید خدا انتخاب کند؛ حکومت عصر حاضر را خدا انتخاب نکرده است.)...


موضوع: اقدامات و تظاهرات عده‌ای از طلاب
بدنبال تظاهرات روز 1356/10/18 در مدرسه خان تعدادی از طلاب گرد هم جمع شده و شخصی بنام سید حسن شجاعی مازندرانی طی مطالبی چنین اظهار داشت: (جوانان مسلمان با هم متفق باشید و از هم جدائی نیاندازید. این حکومت یزیدی می‌خواهد میان ما مسلمانها با دین جدائی اندازد و این بی‌دینها چکار می‌کنند؟ مطالب پوچ و غلط پخش می‌کنند تا بتوانند مردمان مسلمان را از خدا و قرآن و علما و مراجع [و] امام خمینی جدائی اندازند. حکومت را باید خدا انتخاب کند؛ حکومت عصر حاضر را خدا انتخاب نکرده است.)
در این موقع تظاهرات شروع و تعدادی از آنها به مسجد اعظم که آقای شریعتمداری برای درس گفتن آمده بود رفته و از وی خواستند بدنبال تعطیل حوزه‌ها درس را رها نماید که ایشان با ناراحتی از منبر پائین آمده و درس را تعطیل می‌نماید سپس تظاهر کنندگان به منزل شیخ هاشم آملی و علامه طباطبائی [و] سپس به منزل وحید خراسانی می‌روند و در ساعت 5/10 صبح ناصر مکارم شیرازی در مسجد امیرالمؤمنین شروع به سخنرانی نمود و گفت شماها با هم همدست و هم زبان باشید قیام کنید اگر بمیریم همه با هم بمیریم و اگر زنده باشیم همه با هم زنده باشیم تا دست این حکومت یزیدی را کوتاه کنیم.
جوانان مسلمان ما هم با شما هستیم و از شما جدا نیستیم و بعد در ساعت 3 بعدازظهر به منزل شیخ حسین نوری رفتند و ایشان هم مطالبی به این شرح گفت این مزدور نادانی بود که مطالبی [چنین] در روزنامه نوشت انسانی که خودش نادان [باشد] و تحصیل کرده نباشد نمی‌تواند ملت را نگهدارد. این مزدور مثل خفاش است خفاش زمانی که روز باشد نور خورشید چشمش را اذیت می‌کند این خفاش در نظر دارد با این مطالب و حرفهای غلط مردم مسلمان شیعه ایران را از خمینی دور سازد. ما می‌میریم ولی از امام خمینی جدا نیستیم. تمام پاکستان که 20 میلیون شیعه دارد و عراق و افغانستان تمام شیعه‌ها از خمینی هستند و او را جدا از خودشان نمی‌دانند.1
 

1358. آیت‌الله شریعتمداری در دیدار با آیت‌الله شیخ‌شبیر خاقانی رهبر غائله خلق عرب در خوزستان، در قم
 
پی نوشت:
1. امیراصلان افشار ، سروها در باد: آخرین روزهای شاه در تهران/ به تقریر امیر اصلان افشار؛ تهیه و تنظیم محمود ستایش، تهران: نشر البرز، 1378، ص 160.


کد مطلب: 4186

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/4186/گزارش-ساواک-نحوه-برخورد-چند-تن-علماء-قم-19-دی-56

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir